AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #21 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er utrolig mye billigere, og kjempelett å lage med blender! Spesielt nå som de har begynt med krympflasjon der man får enda mindre for en dyrere pris enn før. Det er ingen helsefordeler ved å velge kjøpegrøt, og argumentet om at det er tilsatt jern er ikke spesielt overbevisende, da grøt bare er en del av kosten og jern kommer fra flere kilder. Hvilke grunner er igjen da? Det tar knappe fem minutter å slenge sammen en stor porsjon som varer lenger enn posen med kjøpegrøt, liksom. Anonymkode: 46fc8...a01 Fordi jeg ikke gidder og orker ikke tanken på å hive meg på dette mathysteriet som foregår - bortkastet tid og energi Anonymkode: d0768...e25 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 30. mars 2024 #22 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er grøtpulver? Anonymkode: ee622...0b9 Nestle er vel mer kjent. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #23 Del Skrevet 30. mars 2024 Daisy-love skrev (3 minutter siden): Sånn du blander med vann og/eller mme/morsmelk og lager grøt til babyer. Aha, skjønner! Vet at blant annet Ida gran Jansen har oppskrift på grøtpulver laget av linser/bønner og grove korn, men jeg ser at den er anbefalt å tilsette i grøt som næringsboost, så det er kanskje en ide å tilsette litt ekstra næring til ferdigpulver? Har sett at disse grøt-debattene fort blir veldig enten eller/polariserte Anonymkode: ee622...0b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #24 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi jeg ikke gidder og orker ikke tanken på å hive meg på dette mathysteriet som foregår - bortkastet tid og energi Anonymkode: d0768...e25 Det er jo en ærlig sak, det. Synes likevel ikke at akkurat dette bør kalles mathysteri. Anonymkode: 46fc8...a01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 30. mars 2024 #25 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aha, skjønner! Vet at blant annet Ida gran Jansen har oppskrift på grøtpulver laget av linser/bønner og grove korn, men jeg ser at den er anbefalt å tilsette i grøt som næringsboost, så det er kanskje en ide å tilsette litt ekstra næring til ferdigpulver? Har sett at disse grøt-debattene fort blir veldig enten eller/polariserte Anonymkode: ee622...0b9 Bare hyggelig 😊 Det er mildt sagt en polarisert debatt ja som du sier. En annen har delt oppskrift fra Jansen her i tråden. Om det er lurt/best å tilsette/berike kjøpegrøt med noe tørr jeg ikke si noe om. Hver får gjøre som de tenker er best selv. Det skal ikke være nødvendig, men så lenge det ikke er hemmende for f.eks jernopptaket så går det vel fint, men her er jeg virkelig ingen ekspert. Jeg har tilsatt moste svisker og lignende i kjøpegrøt for litt eldre barn da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #26 Del Skrevet 30. mars 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo en ærlig sak, det. Synes likevel ikke at akkurat dette bør kalles mathysteri. Anonymkode: 46fc8...a01 Det er mathysteri det som har forekommet i media og blant influenserne i det siste. Anonymkode: 60194...e05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #27 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mathysteri det som har forekommet i media og blant influenserne i det siste. Anonymkode: 60194...e05 Men dette har strengt tatt ikke noe med emnet å gjøre. Anonymkode: 46fc8...a01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #28 Del Skrevet 30. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Men dette har strengt tatt ikke noe med emnet å gjøre. Anonymkode: 46fc8...a01 Jo, det har det da vel? Når ts innleder med at det er ingen helsefordeler ved kjøpegrøt, ditt og datt, så er det det. Anonymkode: 60194...e05 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #29 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, det har det da vel? Når ts innleder med at det er ingen helsefordeler ved kjøpegrøt, ditt og datt, så er det det. Anonymkode: 60194...e05 Jeg er ts, og spesifiserte hva jeg mente med det i et annet innlegg, så det kan du jo lese. Det er ingen helsefordeler sammenlignet med hjemmelaget grøt. Det er ikke det samme som å si at hjemmelaget grøt er så mye bedre, akkurat det gidder ikke jeg å uttale meg om. Emnet handler i aller høyeste grad for det meste om det økonomiske, og hvordan produsentene tar seg styggelig godt betalt for mindre produkt enn tidligere, og at man som forbruker kan slippe mye billigere unna. Anonymkode: 46fc8...a01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kungfupanda Skrevet 30. mars 2024 #30 Del Skrevet 30. mars 2024 Fordi jeg ikke har tid eller ork, og er redd jeg lager grøt som ikke er næringsrik nok. Ref debatten som gikk i høst om at stadig flere babyer kommer inn på helsestasjonen og ikke legger på seg riktig pga mammaene lager influenser-grøt uten nok næring. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #31 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dumt du mener det er trolling, når det egentlig bare er velmente råd så småbarnsforeldre kan spare litt ekstra penger (og samtidig la være å støtte oppunder krympflasjonen Nestle holder på med!) Om det hørtes belærende ut var ikke det intensjonen, synes det er dumt det skal være et sårt punkt når de eneste som tjener på det er Nestle Og det er selvsagt helt forståelig! Man skal ikke holde på sånn for enhver pris heller. Fordelen med kjøpegrøt er jo nettopp at babyer er mer tilbøyelige til å foretrekke det fordi det er søtere. Anonymkode: 46fc8...a01 Lurer på om det er en manglende evne til å kommunisere eller om du egentlig prøver å provosere, men hovedinnlegget ditt er bedrevitende og nedlatende. Selv om du kanskje innerst inne mener vel, som du selv sier i dette innlegget, fremstår det ikke sånn. Når du kommer med påstander om at det ikke er helsefordeler ved kjøpegrøt bør du legge ved kilder sånn at folk kan lese seg opp (og nei, det holder ikke å be folk Google). Det hadde også vært smart å legge ved oppskrifter på hjemmelaget grøt. At du slenger på et "liksom" på slutten av HI er prikken over i-en for min del. Det tar bare fem minutter å lage en stor porsjon sier du, men hva med tiden man bruker på å finne oppskrifter og å handle inn alle ingrediensene? Det tar lengre tid enn å slenge med seg en pakke kjøpegrøt. Og har man ikke blender må man investere i det. For å være trygg på at barn får i seg alle viktige næringsstoffer når man lager maten selv må man bruke tid på å sette seg inn i det. Og så bør man jo i tillegg styre unna de butikksmoothien, kjøpebrødet og ultraprossesert mat. Listen er lang over hva man burde gjøre som nybakte foreldre. Så mitt velmente råd til deg er: kommuniser på en annen måte om du ønsker å fremstå som en som kommer med velmente råd. Anonymkode: f8a09...f27 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 30. mars 2024 #32 Del Skrevet 30. mars 2024 Ser ikke vitsen med å lage egen grøt. For det første risikerer du at du ikke lager bra nok grøt og at baby ikke får i seg nok næring. For det andre er jo grøt kun en del av kostholdet, ser ikke vitsen med å stresse å bruke mer tid på noe som i hovedsak bare blir brukt i noen få måneder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #33 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lurer på om det er en manglende evne til å kommunisere eller om du egentlig prøver å provosere, men hovedinnlegget ditt er bedrevitende og nedlatende. Selv om du kanskje innerst inne mener vel, som du selv sier i dette innlegget, fremstår det ikke sånn. Når du kommer med påstander om at det ikke er helsefordeler ved kjøpegrøt bør du legge ved kilder sånn at folk kan lese seg opp (og nei, det holder ikke å be folk Google). Det hadde også vært smart å legge ved oppskrifter på hjemmelaget grøt. At du slenger på et "liksom" på slutten av HI er prikken over i-en for min del. Det tar bare fem minutter å lage en stor porsjon sier du, men hva med tiden man bruker på å finne oppskrifter og å handle inn alle ingrediensene? Det tar lengre tid enn å slenge med seg en pakke kjøpegrøt. Og har man ikke blender må man investere i det. For å være trygg på at barn får i seg alle viktige næringsstoffer når man lager maten selv må man bruke tid på å sette seg inn i det. Og så bør man jo i tillegg styre unna de butikksmoothien, kjøpebrødet og ultraprossesert mat. Listen er lang over hva man burde gjøre som nybakte foreldre. Så mitt velmente råd til deg er: kommuniser på en annen måte om du ønsker å fremstå som en som kommer med velmente råd. Anonymkode: f8a09...f27 Og min teori er at dette er et betent tema, og derfor er det enkelte som lettere drar det oppi nesa. Det bør ikke være vanskelig å forstå hva som mentes med at kjøpegrøt ikke har helsefordeler, men jeg kan være enig i at det burde vært utdypet litt bedre i første innlegg, siden temaet er såpass betent. Jeg er ikke ute etter å shame noen, og har heller ikke på noe tidspunkt gjort det i dette emnet. Jeg brukte jo kjøpegrøt selv i over et år og tenkte aldri på hvor mye penger det var å spare. At du tolker det i aller verste mening får være ditt eget problem. Anonymkode: 46fc8...a01 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #34 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og min teori er at dette er et betent tema, og derfor er det enkelte som lettere drar det oppi nesa. Det bør ikke være vanskelig å forstå hva som mentes med at kjøpegrøt ikke har helsefordeler, men jeg kan være enig i at det burde vært utdypet litt bedre i første innlegg, siden temaet er såpass betent. Jeg er ikke ute etter å shame noen, og har heller ikke på noe tidspunkt gjort det i dette emnet. Jeg brukte jo kjøpegrøt selv i over et år og tenkte aldri på hvor mye penger det var å spare. At du tolker det i aller verste mening får være ditt eget problem. Anonymkode: 46fc8...a01 Kanskje du selv skal se litt på hvordan du velger å formulere deg istedet for å stikke nesa i sky når noen har skrevet en reaksjon på bakgrunn av dine utsagn? Anonymkode: fcebb...5e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #35 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og min teori er at dette er et betent tema, og derfor er det enkelte som lettere drar det oppi nesa. Det bør ikke være vanskelig å forstå hva som mentes med at kjøpegrøt ikke har helsefordeler, men jeg kan være enig i at det burde vært utdypet litt bedre i første innlegg, siden temaet er såpass betent. Jeg er ikke ute etter å shame noen, og har heller ikke på noe tidspunkt gjort det i dette emnet. Jeg brukte jo kjøpegrøt selv i over et år og tenkte aldri på hvor mye penger det var å spare. At du tolker det i aller verste mening får være ditt eget problem. Anonymkode: 46fc8...a01 Ut i fra svarene til flere her er det mange som ikke opplever at du har en nedlatende holdning. Kjøpegrøt har selvsagt helsefordeler. Ser at du i et annet innlegg nyanserer, men i HI virker det som om du mener at kjøpegrøt ikke har noe positivt ved seg i det hele tatt. Du vet at det er et betent tema og bør derfor være ekstra varsom på hvordan du ordlegger deg. Jeg tolker deg ikke i alle verste mening, da hadde jeg ikke giddet å svare på innlegget ditt, jeg prøver å forklare deg hvorfor jeg (og andre) reagerer på det du skriver. Hadde du heller skrevet "Jeg har et genialt tips til de som vil spare penger OG gi barna sine sunnere mat. Sjekk ut denne oppskriften på hjemmelaget grøt, det tar bare fem minutter." Hadde du neppe fått reaksjoner. Jeg har gått over til havregrøt til sønnen min i tillegg til grøtpulveret til Ida-Gran Jansen og lager ofte smoothie selv. Jobber skritt for skritt for å ta sunnere og billigere valg for barnet mitt, så personlig er jeg ikke støtt av innlegget ditt, jeg er bare lei av nedlatende innlegg her på KG. Mange foreldre har nok å streve med som det er uten at noen skal fortelle dem at de gjør alt feil. Anonymkode: f8a09...f27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #36 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg bruker denne, men sløyfer chiafrø fordi jeg tror barnet vårt reagerte litt på det første gang jeg lagde oppskriften. Har heller ikke i rødt linsemel. Dobler oppskriften, så varer den lenge. Ser hun anbefaler å bløtlegge i 1-24 timer først, men det har ikke jeg gjort. Ville sikkert fulgt den anbefalingen om barnet vårt var baby, men han er straks 2 😊 Den bør nok absolutt søtes med banan, pære eller lignende, for det er ikke spesielt godt uten, haha. Med banan som søtning gled den rett ned i hvert fall, og kjøpegrøten var aldri noe savn. Anonymkode: 46fc8...a01 Vann grøt med andre ord. Denne ligner det de spiste på slankesenter på 70 tallet. Nesten ingen kalorier og ikke særlig næringsfult heller. Anonymkode: 6f956...c6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #37 Del Skrevet 31. mars 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Er litt usikker, brukte selv kjøpegrøt frem til gutten vår var over ett år, men da jeg begynte å lage selv blandet jeg det bare med en banan og kokende vann. Mulig det bør bløtlegges først for babyer? Finner nok noe om det på nettet 😊 Anonymkode: 46fc8...a01 Akkurat. Du har ikke engang lest deg opp på hvordan det bør gjøres. Ikke så rart du syns det er enkelt når du dropper det avanserte Anonymkode: 048c9...81b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #38 Del Skrevet 31. mars 2024 Kjøpegrøt og havremelk er helt supert. Søtt og godt. Anonymkode: ecf48...d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #39 Del Skrevet 31. mars 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Og min teori er at dette er et betent tema, og derfor er det enkelte som lettere drar det oppi nesa. Det bør ikke være vanskelig å forstå hva som mentes med at kjøpegrøt ikke har helsefordeler, men jeg kan være enig i at det burde vært utdypet litt bedre i første innlegg, siden temaet er såpass betent. Jeg er ikke ute etter å shame noen, og har heller ikke på noe tidspunkt gjort det i dette emnet. Jeg brukte jo kjøpegrøt selv i over et år og tenkte aldri på hvor mye penger det var å spare. At du tolker det i aller verste mening får være ditt eget problem. Anonymkode: 46fc8...a01 Men du kommuniserer virkelig dårlig på det emnet her. Anonymkode: 048c9...81b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #40 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vann grøt med andre ord. Denne ligner det de spiste på slankesenter på 70 tallet. Nesten ingen kalorier og ikke særlig næringsfult heller. Anonymkode: 6f956...c6a Man tilsetter melk, smør eller lignende akkurat som man vil selv, som det også er anbefalt i oppskriften. Kjøpegrøten har stort sett mye av det samme innholdet, bare at det inneholder melkepulver. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Akkurat. Du har ikke engang lest deg opp på hvordan det bør gjøres. Ikke så rart du syns det er enkelt når du dropper det avanserte Anonymkode: 048c9...81b Nei, jeg har ikke baby og begynte ikke med hjemmegrøt før babytiden var over. Derfor har jeg ikke lest noe om det. Jeg påberoper meg ingen ekspertise, og synes det er bedre å be folk finne den informasjonen selv fremfor at jeg kommer med feil opplysninger. AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ut i fra svarene til flere her er det mange som ikke opplever at du har en nedlatende holdning. Kjøpegrøt har selvsagt helsefordeler. Ser at du i et annet innlegg nyanserer, men i HI virker det som om du mener at kjøpegrøt ikke har noe positivt ved seg i det hele tatt. Du vet at det er et betent tema og bør derfor være ekstra varsom på hvordan du ordlegger deg. Jeg tolker deg ikke i alle verste mening, da hadde jeg ikke giddet å svare på innlegget ditt, jeg prøver å forklare deg hvorfor jeg (og andre) reagerer på det du skriver. Hadde du heller skrevet "Jeg har et genialt tips til de som vil spare penger OG gi barna sine sunnere mat. Sjekk ut denne oppskriften på hjemmelaget grøt, det tar bare fem minutter." Hadde du neppe fått reaksjoner. Jeg har gått over til havregrøt til sønnen min i tillegg til grøtpulveret til Ida-Gran Jansen og lager ofte smoothie selv. Jobber skritt for skritt for å ta sunnere og billigere valg for barnet mitt, så personlig er jeg ikke støtt av innlegget ditt, jeg er bare lei av nedlatende innlegg her på KG. Mange foreldre har nok å streve med som det er uten at noen skal fortelle dem at de gjør alt feil. Anonymkode: f8a09...f27 Det står du fritt til å mene, men jeg er rett og slett uenig i at jeg har skrevet noe nedlatende her. Det er et betent tema, men jeg kommer ikke til å begynne å gå rundt på eggeskall fordi du mener det hadde vært best. Anonymkode: 46fc8...a01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå