AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #1 Skrevet 30. mars 2024 Det er utrolig mye billigere, og kjempelett å lage med blender! Spesielt nå som de har begynt med krympflasjon der man får enda mindre for en dyrere pris enn før. Det er ingen helsefordeler ved å velge kjøpegrøt, og argumentet om at det er tilsatt jern er ikke spesielt overbevisende, da grøt bare er en del av kosten og jern kommer fra flere kilder. Hvilke grunner er igjen da? Det tar knappe fem minutter å slenge sammen en stor porsjon som varer lenger enn posen med kjøpegrøt, liksom. Anonymkode: 46fc8...a01 1 2
Tanuki Skrevet 30. mars 2024 #2 Skrevet 30. mars 2024 dårlig trolling. Du kunne i det minste funnet på noe bedre, har vært ørten tråder om det her allerede. 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #3 Skrevet 30. mars 2024 Jeg lagde flere forskjellige grøtpulver i tillegg til å lage grøt på både hirse og havremel til min datter, blandet det med morsmelk og hjemmelaget fruktpuré etter alle kunstens regler. Men hun likte ingenting og jeg fikk ikke henne til å ta fast føde. Før jeg prøvde kjøpegrøt. Da gikk det. Så det var grunnen hos oss. Anonymkode: e03dc...e9b 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #4 Skrevet 30. mars 2024 Hvorfor syr du ikke klærne dine selv? Det er utrolig mye billigere å sy om alle klærne sine og å bruke gamle gardinrester til å lage kjoler! Du kan bare rekke opp gamle strikkde gensre også, og strikke nye plagg av garnet. Spesielt nå som alt er så dyrt, da er det penger å spare. Det er ingen motefordeler med å kjøpe nytt, og argumentet med at det tar tid, ressurser og kunnskap å sy kjøper jeg ikke, da dette er ting man kan få fra mange steder. Hvilke grunner er igjen da? Det tar ti minutter å sy ei bukse som varer lengre enn billigbiksene på HM, liksom. Anonymkode: c1212...337 9 2 11
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #5 Skrevet 30. mars 2024 Tanuki skrev (1 time siden): dårlig trolling. Du kunne i det minste funnet på noe bedre, har vært ørten tråder om det her allerede. Dumt du mener det er trolling, når det egentlig bare er velmente råd så småbarnsforeldre kan spare litt ekstra penger (og samtidig la være å støtte oppunder krympflasjonen Nestle holder på med!) Om det hørtes belærende ut var ikke det intensjonen, synes det er dumt det skal være et sårt punkt når de eneste som tjener på det er Nestle AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lagde flere forskjellige grøtpulver i tillegg til å lage grøt på både hirse og havremel til min datter, blandet det med morsmelk og hjemmelaget fruktpuré etter alle kunstens regler. Men hun likte ingenting og jeg fikk ikke henne til å ta fast føde. Før jeg prøvde kjøpegrøt. Da gikk det. Så det var grunnen hos oss. Anonymkode: e03dc...e9b Og det er selvsagt helt forståelig! Man skal ikke holde på sånn for enhver pris heller. Fordelen med kjøpegrøt er jo nettopp at babyer er mer tilbøyelige til å foretrekke det fordi det er søtere. Anonymkode: 46fc8...a01 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #6 Skrevet 30. mars 2024 INGEN helsefordeler ved kjøpegrøt? Den var ny 😂 å ja, grøten er faktisk bare en del av resten av kostholdet. Kjøpegrøten er faktisk mer enn bra nok nettop til dette formålet. Fatter ikke poenget med å shame alle andre foreldre for å ta andre valg enn deg selv. Mange skjuler seg bak ræva hersketeknikk som «ja vil man barnet sitt det beste så….» osv. gud bedre. Anonymkode: fcebb...5e8 9
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #7 Skrevet 30. mars 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er utrolig mye billigere, og kjempelett å lage med blender! Spesielt nå som de har begynt med krympflasjon der man får enda mindre for en dyrere pris enn før. Det er ingen helsefordeler ved å velge kjøpegrøt, og argumentet om at det er tilsatt jern er ikke spesielt overbevisende, da grøt bare er en del av kosten og jern kommer fra flere kilder. Hvilke grunner er igjen da? Det tar knappe fem minutter å slenge sammen en stor porsjon som varer lenger enn posen med kjøpegrøt, liksom. Anonymkode: 46fc8...a01 Fordi jeg syns det er pes med det hjemmelagde. Og mannen gadd ikke Anonymkode: 048c9...81b 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #8 Skrevet 30. mars 2024 Fordi det var faktisk anbefalt å ikke gjøre det da mine var små pga ofte ble kostholdet manglende ift vitaminer og mineraler. Kari nordmann flest vet for lite om kosthold, hva som trengs, mengder av det forskjellige, vi er ikke næringseksperter så det var tryggest for barnet å bruke kjøpegrøt der alt var "korrekt sammensatt" mtp næringsinnhold og barnets behov. Er en stund siden mine var små, men regner ikke med at folk flest har blitt så veldig mye mer opplyst siden dengang 🤷♀️ Anonymkode: c3dff...d17
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #9 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): INGEN helsefordeler ved kjøpegrøt? Den var ny 😂 å ja, grøten er faktisk bare en del av resten av kostholdet. Kjøpegrøten er faktisk mer enn bra nok nettop til dette formålet. Fatter ikke poenget med å shame alle andre foreldre for å ta andre valg enn deg selv. Mange skjuler seg bak ræva hersketeknikk som «ja vil man barnet sitt det beste så….» osv. gud bedre. Anonymkode: fcebb...5e8 Hva er det med innlegget som får deg til å tenne så på alle plugger? Ser du noe shaming der? Kjøpegrøt har ingen helsefordeler (som enkelte, og spesielt produsenten påstår) fremfor hjemmelaget grøt. Dette skrev jeg fordi det er en utbredt myte at kjøpegrøt tilsatt jern er best, men det stemmer altså ikke. Begge deler er trygt å spise, men dette emnet handler altså først og fremst om at det er mye billigere å lage selv. Veldig interessant at til og med dette skal være kontroversielt. Anonymkode: 46fc8...a01 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #10 Skrevet 30. mars 2024 Har ikke prøvd meg på det enda. Men hvis man lager melet selv, er det bare å blande med kokt vann? Eller må det legges i bløyt etc.? Anonymkode: 28d0f...35d
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #11 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har ikke prøvd meg på det enda. Men hvis man lager melet selv, er det bare å blande med kokt vann? Eller må det legges i bløyt etc.? Anonymkode: 28d0f...35d Er litt usikker, brukte selv kjøpegrøt frem til gutten vår var over ett år, men da jeg begynte å lage selv blandet jeg det bare med en banan og kokende vann. Mulig det bør bløtlegges først for babyer? Finner nok noe om det på nettet 😊 Anonymkode: 46fc8...a01
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #12 Skrevet 30. mars 2024 Prøvde hjemmelaget i starten, men baby ville ikke ha den. Anonymkode: fcaab...dae
Gåsemor Skrevet 30. mars 2024 #13 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er utrolig mye billigere, og kjempelett å lage med blender! Spesielt nå som de har begynt med krympflasjon der man får enda mindre for en dyrere pris enn før. Det er ingen helsefordeler ved å velge kjøpegrøt, og argumentet om at det er tilsatt jern er ikke spesielt overbevisende, da grøt bare er en del av kosten og jern kommer fra flere kilder. Hvilke grunner er igjen da? Det tar knappe fem minutter å slenge sammen en stor porsjon som varer lenger enn posen med kjøpegrøt, liksom. Anonymkode: 46fc8...a01 Har du oppskrift? Min lille får mer vondt i magen av den jeg prøvde hjemmelaget enn kjøpegrøt, men har gjerne lyst å prøve en annen oppskrift.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #14 Skrevet 30. mars 2024 Fordi jeg har null interesse av det. Hverken å kverne mel eller fange fisk til poden. Anonymkode: 60194...e05 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #15 Skrevet 30. mars 2024 Gåsemor skrev (1 minutt siden): Har du oppskrift? Min lille får mer vondt i magen av den jeg prøvde hjemmelaget enn kjøpegrøt, men har gjerne lyst å prøve en annen oppskrift. Jeg bruker denne, men sløyfer chiafrø fordi jeg tror barnet vårt reagerte litt på det første gang jeg lagde oppskriften. Har heller ikke i rødt linsemel. Dobler oppskriften, så varer den lenge. Ser hun anbefaler å bløtlegge i 1-24 timer først, men det har ikke jeg gjort. Ville sikkert fulgt den anbefalingen om barnet vårt var baby, men han er straks 2 😊 Den bør nok absolutt søtes med banan, pære eller lignende, for det er ikke spesielt godt uten, haha. Med banan som søtning gled den rett ned i hvert fall, og kjøpegrøten var aldri noe savn. Anonymkode: 46fc8...a01 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #16 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fordi jeg har null interesse av det. Hverken å kverne mel eller fange fisk til poden. Anonymkode: 60194...e05 Hvis du mener å lete frem blenderen i fem minutter og fange fisk er likestilt, så... 😅 Men det er jo ditt valg. Jeg gidder ikke bruke 400 kr i måneden på kjøpegrøt, i hvert fall. Anonymkode: 46fc8...a01 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #17 Skrevet 30. mars 2024 Hvorfor gi grøt i det hele tatt, babyen kan spisr det meste av mat. Unaturlig st korn skal ha så stor del av kostholdet. Og lett nok å få i nok jern og fett med vanlig mat.. Anonymkode: de3ef...82d 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #18 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor gi grøt i det hele tatt, babyen kan spisr det meste av mat. Unaturlig st korn skal ha så stor del av kostholdet. Og lett nok å få i nok jern og fett med vanlig mat.. Anonymkode: de3ef...82d Det er nok bare fordi det har vært en del av nordmenns matkultur opp igjennom tidene Anonymkode: 46fc8...a01
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #19 Skrevet 30. mars 2024 Hva er grøtpulver? Anonymkode: ee622...0b9
Daisy-love Skrevet 30. mars 2024 #20 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er grøtpulver? Anonymkode: ee622...0b9 Sånn du blander med vann og/eller mme/morsmelk og lager grøt til babyer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå