Gå til innhold

Overgangsalder spørsmål

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når noen skriver sine symptomer som dårlig søvn, nattesvette +++ skriver dere at det er overgangsalder og gå til gynekolog. Så skriver personen at hun har vært hos gynekolog og er ikke i overgangsalder, så skriver dere at det kan ikke gynekolog svare på. Hun.. hvorfor skriver dere da at vedkommende må til gynekolog?? Sorry at jeg spør men jeg blir litt forvirret.

Anonymkode: 7b226...a21

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gikk litt fort her.. men, om ikke gynekolog vet det hvorfor skal man da til gynekolog? 

Ra

Ts

Skrevet

Gynekologer og leger er som andre mennesker, alle vet ikke alt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er "dere" dom sier dette?

Anonymkode: b3e7a...dae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når noen skriver sine symptomer som dårlig søvn, nattesvette +++ skriver dere at det er overgangsalder og gå til gynekolog. Så skriver personen at hun har vært hos gynekolog og er ikke i overgangsalder, så skriver dere at det kan ikke gynekolog svare på. Hun.. hvorfor skriver dere da at vedkommende må til gynekolog?? Sorry at jeg spør men jeg blir litt forvirret.

Du merker det selv om du er i overgangsalder selv. Har ikke gått til gym. Men når du har hetetokter i 2 mnd i strekk og ikke mensen. Trenger ikke lege til det. 

Anonymkode: 89169...e8f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ved en blodprøve kan legen se om en er i overgangsalder eller ikke

Anonymkode: 78af2...5bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blodprøver viser ikke riktig uten enten mange målinger på ulike stadier av syklus, eller etter at man har mistet mensen. Før det svinger hormonene for mye. 

Gynekolog kan se om man har mange egg igjen på ultralyd og vil derfor kunne se at man er i perimenopause lenge før noen lege ser det på blodprøver. 

Anonymkode: b0579...a6b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pre menopause starter 10 år før. Fra ca 35 års alder begynner kroppen å tulle. Ikke noe gøy. 

Anonymkode: 40d66...e3f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig spørsmålet ditt TS? 

Dersom det er hvem som kan hjelpe deg finne ut om du er på vei inn i det eller om du er der, eller er ferdig med det, trenger hormoner eller hva? 

Jeg ville startet med en blodprøve hos fastlegen og en henvisining videre avhengig av resultatet av denne - men til syvende og sist er det noen som får mye plager, mens andre ikke får noen plager.. 

Anonymkode: f0a3e...766

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Blodprøver viser ikke riktig uten enten mange målinger på ulike stadier av syklus, eller etter at man har mistet mensen. Før det svinger hormonene for mye. 

Gynekolog kan se om man har mange egg igjen på ultralyd og vil derfor kunne se at man er i perimenopause lenge før noen lege ser det på blodprøver. 

Så egentlig hjelper ikke blodprøve da? 

Hvis gynekolog ser egg, hva sier det da?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har "tørka inn" i eggstokkene på ultralyd er du i overgangen

Anonymkode: 79186...e6c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Pre menopause starter 10 år før. Fra ca 35 års alder begynner kroppen å tulle. Ikke noe gøy. 

Det varierer veldig mht. til alder. Jeg hadde regelmessig mens helt til jeg var ca 53 år.

Ang. overgangsalder, så tenker jeg at den starter når man ikke får mensen lenger. Man kan riktignok ikke bli gravid i noen år før det, men hetetokter osv. merket jeg ikke før jeg sluttet å få mensen.

Anonymkode: 65610...0e5

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må man i det hele tatt vite om man er i overgangsalderen eller ikke?

Er det ikke bare en periode man må igjennom?

Anonymkode: b39e2...7e6

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mistenker at du er i overgangsalder fordi du begynner å få plager, er det greit å henvises til gynekolog for å ta innvendig ultralyd. Da for å sjekke om det er noen egg igjen og få resept på hormoner dersom du trenger det. Jeg går til gynekolog som har spesialisert seg på plager i overgangsalder. 

Anonymkode: ee9bf...4ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

100% riktig svar!

Skal du bruke blodprøve for å finne ut dette mest mulig korrekt, må du vite akkurat hvor i syklusen du er, og helst ha en tidligere blodprøve å sammenligne med. 

Anonymkode: 543ca...9dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ang. overgangsalder, så tenker jeg at den starter når man ikke får mensen lenger.

Nei, vi er mange som er plaget i flere år før mensen stopper.

Anonymkode: 8d9ce...962

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Se serien om overgangsalder på nrk. Er 2 episoder. Lærerikt. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvis du har "tørka inn" i eggstokkene på ultralyd er du i overgangen

Anonymkode: 79186...e6c

Da er du i menopause ja- vel å merke dersom mensen har vært borte i ett år. Før dette kommer perimenopause, og for 1/3 av oss gir det rikelig med plager i mange år før mensen stopper. Det kan også vare mange år etter. Særlig hetetokter fortsetter gjerne.

Så egentlig hjelper ikke blodprøve da? 

Hvis gynekolog ser egg, hva sier det da?

De ser om det er mange egg. Minker det er du antagelig i perimenopause. 

Det varierer veldig mht. til alder. Jeg hadde regelmessig mens helt til jeg var ca 53 år.

Ang. overgangsalder, så tenker jeg at den starter når man ikke får mensen lenger. Man kan riktignok ikke bli gravid i noen år før det, men hetetokter osv. merket jeg ikke før jeg sluttet å få mensen.

Du er I overgangsalder når den har vært borte ett år, men man begynner endringer i kroppen i opptil 10-15 år før og mange kan derfor merke symptomer alt fra 30 årene. Mange, som meg selv, vet jo ikke at det skyldes dette før de klassiske tingene som rot i syklus og hetetokter dukker opp. Det finnes en liste med 30 andre ting, minst, som man kan få. Heldigvis går ikke alle gjennom det på samme måte og mange slipper lettere unna, som deg. 

Hvorfor må man i det hele tatt vite om man er i overgangsalderen eller ikke?

Er det ikke bare en periode man må igjennom?

Anonymkode: b39e2...7e6

Det gir økt risiko for mange sykdommer. kroppen får rett og slett en mangel den ikke takler særlig bra, og mange må ha legehjelp. For 1/3 av oss gir det kraftig nedsatt livskvalitet. Dette finnes det medisiner mot, så nei. det er ikke noe man bare må gjennom. 

Anbefaler alle å se begge dokumentarene på NRK om dette. Søk på overgangsalder, så kommer de opp. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Da er du i menopause ja- vel å merke dersom mensen har vært borte i ett år. Før dette kommer perimenopause, og for 1/3 av oss gir det rikelig med plager i mange år før mensen stopper. Det kan også vare mange år etter. Særlig hetetokter fortsetter gjerne.

De ser om det er mange egg. Minker det er du antagelig i perimenopause. 

Du er I overgangsalder når den har vært borte ett år, men man begynner endringer i kroppen i opptil 10-15 år før og mange kan derfor merke symptomer alt fra 30 årene. Mange, som meg selv, vet jo ikke at det skyldes dette før de klassiske tingene som rot i syklus og hetetokter dukker opp. Det finnes en liste med 30 andre ting, minst, som man kan få. Heldigvis går ikke alle gjennom det på samme måte og mange slipper lettere unna, som deg. 

Det gir økt risiko for mange sykdommer. kroppen får rett og slett en mangel den ikke takler særlig bra, og mange må ha legehjelp. For 1/3 av oss gir det kraftig nedsatt livskvalitet. Dette finnes det medisiner mot, så nei. det er ikke noe man bare må gjennom. 

Anbefaler alle å se begge dokumentarene på NRK om dette. Søk på overgangsalder, så kommer de opp. 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt eller delvis🥴 Det hjelper ikke med blodprøve da? Hvis det er egg igjen, hva sier det da? 
Mener ikke å låte frekk men bare spør, så unnskyld om det oppfattes sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Gynekologen kan måle hormonnivå, og se med ultralyd om du har aktive eggstokker og se om slimhinner er tørre. De har også mange spørsmål (om mens, svette, humør, hukommelse /hjernetåke, såre slimhinner..) de kan stille for å se sannsynligheten for at du er i overgangsalder / har plager som er såpass store at det anbefales hormonbehandling.

Men hvis de ikke har en blodprøve tatt i god tid før evt menopause å sammenligne med, er det ikke alltid de kan se om dine hormonnivåer er normale eller synkende. 

Veldig mange kvinner bruker prevensjon som gjør at de ikke har månedlige blødninger og kan derfor ikke se på manglende mens hvorvidt de er i begynnende menopause.

Anonymkode: 32da2...ba3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...