AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #1 Skrevet 30. mars 2024 Jeg opplever at begrepet "narsissist" blir brukt ekstremt mye mer nå, enn det ble brukt for 3-4 år siden. Føler at det har blitt overveldende mye siden tiktok ble populært under pandemien, samme med ADHD & autisme. Leser til stadighet tråder om mennesker som har vært i forhold med en narsissist, familierelasjon osv. Selv har jeg en samboer med ekstremt narsissistiske trekk (på enkelte områder), men det ville aldri falt meg inn å påstå at han HAR en narsissistisk personlighetsforstyrrelse.. Men så fort jeg forteller til venninner, om en konflikt hvor hans narsissistiske trekk har vært mer fremtredende, så får jeg høre at han ER en narsissist. Hvorfor har denne diagnosen blitt så lett å slenge rundt seg? Jeg har venninner som mener de har flere ekser med narsissistisk personlighetsforstyrrelse, og mens jeg vet at det er en diagnose som mest sannsynlig er underdiagnostisert, så klarer jeg ikke å se for meg at det faktisk er SÅ mange med denne personlighetsforstyrrelsen? Jeg opplever vel at både narsissisme, ADHD og autisme har tatt helt av under pandemien, og at dette plutselig er noe "alle" enten har, eller har opplevd fra noen i nær relasjon. Selv har jeg fått diagnosen blandet personlighetsforstyrrelse (ingen narsissisme) og dette var en diagnose som var svært vanskelig å sette, fordi det er såpass kompleks, det tok faktisk 6 måneder med utredning, før jeg fikk diagnosen. Likevel ser jeg hobby-psykologer på nett, og IRL, sette komplekse diagnoser, uten kompetanse.. Hva tenker dere rundt dette "fenomenet" som har oppstått de siste årene? Er dere oppmerksomme på endringen, eller blir dere revet med? Anonymkode: c31d7...53b 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #2 Skrevet 30. mars 2024 Jeg tenker at det er en talemåte. Narsissistiske trekk er jo litt tungvindt å si, for noen, tipper jeg. Uansett er jeg klar over at det har kommet mer på banen, dette med narsissisme og narsissistiske trekk. Jeg er også glad for at autisme og ADHD har kommer mer frem i lyset. At det ikke er så skummelt lenger. Det er ikke en unnskyldning for de fleste, men en forklaring på hvorfor de fungerer som de gjør. Selv ville jeg sagt at jeg hadde ADHD, men vet jo at mine utfordringer kommer av en forferdelig kjip oppvekst, symptomene er bare så like. Anonymkode: 0b2e2...049 3
Andro Skrevet 30. mars 2024 #3 Skrevet 30. mars 2024 Nei, det tenker jeg ikke. Å fastslå at noen er narsissistisk er å konkludere med at de har narsissistiske trekk. Det er ikke å stille diagnosen. Alle kjenner noen med narsissistiske trekk, og jeg mener at det kun er positivt å gjenkjenne trekkene på bl.a. psykisk vold, og å kunne svare på en adekvat måte. (Unnatrekking, grå stein osv.) Dette er ikke nytt for oss som jobber med mennesker, voldsutsatte osv. men det er en ny oppvåkning med nye sosiale medier. At du rører sammen folk som er krevende eller farlige å omgås med dem som rent faktisk er diagnostisert får stå for din regning. De færreste av dem blir diagnostisert, da de ikke ser grunn til å oppsøke hjelp, med mindre de får rettslige pålegg om det i straffesaker. Derimot sender de mange andre inn i behandlingsbehov... Jeg skjønner ikke hvorfor du roter adhd og autisme inn i samme tråd? Er det for å påstå at det er feil at ny kunnskap skal få positive ringvirkninger for dem som faktisk lærer mer om seg selv? Både ADHD og autisme er diagnoser alt for få har fått, både fordi de er dyre og omfattende å utrede og sette diagnose på, men også fordi kunnskapen har vært for dårlig til at folk har fattet symptomene og bedt om utredning. Noe de færreste får fortsatt... Man må betale mange titusner selv. Alle omgås folk med slike diagnoser, ofte uten å vite det. Du får ikke lov til å påstå at det er tegn på at de ikke finnes. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #4 Skrevet 30. mars 2024 Ja, det og "psykopat" er helt utvannet. Anonymkode: aad82...73f 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #5 Skrevet 30. mars 2024 For min del var det en lettelse å forstå disse tingene: mamma var en dominerende, kontrollerende narcissist. Det var ikke meg som var problemet. Det var itillegg en lettelse å få diagnosene ADHD, k-ptsd, dyskalkulia fordi det også fortelle meg at det var ikke meg som var problemet. Over 40 år tok det før jeg ble sett. Kan du tenke deg å måtte leve "normalt" med et slikt skjult "handikap"? Kan du tenke deg hva det gjør med noens psyke?! Med det sagt: jeg er også enig med det du skriver t.s. jeg antar det er noe vi må leve med i noen år, akkurat som alle dem som har "et snev av OCD". Anonymkode: eaa94...97c 2
Whistler Skrevet 30. mars 2024 #6 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg opplever at begrepet "narsissist" blir brukt ekstremt mye mer nå, enn det ble brukt for 3-4 år siden. .......... Anonymkode: c31d7...53b Narsissistene er de "nye" psykopatene. 1
Bacteria Skrevet 30. mars 2024 #7 Skrevet 30. mars 2024 Jeg er enig. Det er blitt alt for lett å slenge rundt seg med slike diagnoser for tiden. Utfordringen med akkurat narsissisme er at den som det gjelder sjelden søker hjelp og utredning, hen har jo ikke noe problem. .. Har møtt kun et menneske i mitt liv som jeg vil si er narsissist, tror ikke hun har diagnosen men eksterne som fjernet henne fra en lederposisjon gikk langt i å antyde det. Jeg også himler litt med øynene når folk her påstår at flere av exene deres var narsissister, og at «søstra mi også er sammen med en narsissist» (Var et innlegg her forleden der dette ble påstått, da gadd jeg ikke å lese mer) Tenker de som stadig påstår folk rundt dem er narsissister, like gjerne kan være det selv. 2
Motstrømmen Skrevet 30. mars 2024 #8 Skrevet 30. mars 2024 Tenker ordet blir litt misbrukt, mangen har narsissistiske trekk. Men er ikke i fare for å bli diognisert. Psykopat ble et skjellsord og få er det, takk og lov. Men tenker og at med at trekk av ADHD og autisme har kommet fram i lyset, det samme med bipolare så tar det vekk stigma. Og folk som har følt seg anderledes finner en forklaring på det. Mangen er uten diagnosen og tenker at de er litt rar eller at andre er det. Så klikker det på plass gjennom andre sine fortellinger om sin diagnose og hvordan de lever med den. Å, men det er jo sånn jeg har det.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #9 Skrevet 30. mars 2024 Tenker det alltid blir slik når noen lærer et nytt ord. Folk liker å sette ting i bås, særlig når det er uforståelig. Sort/hvitt, rett/galt blir tryggere å forholde seg til enn ulike nyanser av normalt. Anonymkode: 901af...553
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #10 Skrevet 30. mars 2024 Ja, det blir misbrukt. Det er den ene partene subjektive mening, og det er ofte farget av følelser og skuffelser. En diagnose kan ikke hvem som helst sette, og det er veldig tydlig at man ønsker støtte og å sverte en annen når man slenger rundt seg med slike begreper. Med en side i saken blir det egentlig umulig, om man ikke er i en nær relasjon med personene som påstår og den som eventuelt er. Anonymkode: 8c2ee...bc3 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #11 Skrevet 30. mars 2024 Men jeg tror også at det er flere narsissister enn man tror. Jeg slenger ei heller rundt med diagnoser unødig, oh samfunnet har jo blitt mer narsissistisk. Og så er det gjerne dem man ikke tror er narsissist.🙈🙈😅😅 men så blir man blåst overende med storhetstankene. Det er jo pinlig og cringey til de grader, lett å synes synd på dem, men man bør egentlig bare løpe sin vei. Anonymkode: 7f989...92e 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #12 Skrevet 30. mars 2024 Andro skrev (19 minutter siden): Nei, det tenker jeg ikke. Å fastslå at noen er narsissistisk er å konkludere med at de har narsissistiske trekk. Det er ikke å stille diagnosen. Alle kjenner noen med narsissistiske trekk, og jeg mener at det kun er positivt å gjenkjenne trekkene på bl.a. psykisk vold, og å kunne svare på en adekvat måte. (Unnatrekking, grå stein osv.) Dette er ikke nytt for oss som jobber med mennesker, voldsutsatte osv. men det er en ny oppvåkning med nye sosiale medier. At du rører sammen folk som er krevende eller farlige å omgås med dem som rent faktisk er diagnostisert får stå for din regning. De færreste av dem blir diagnostisert, da de ikke ser grunn til å oppsøke hjelp, med mindre de får rettslige pålegg om det i straffesaker. Derimot sender de mange andre inn i behandlingsbehov... Jeg skjønner ikke hvorfor du roter adhd og autisme inn i samme tråd? Er det for å påstå at det er feil at ny kunnskap skal få positive ringvirkninger for dem som faktisk lærer mer om seg selv? Både ADHD og autisme er diagnoser alt for få har fått, både fordi de er dyre og omfattende å utrede og sette diagnose på, men også fordi kunnskapen har vært for dårlig til at folk har fattet symptomene og bedt om utredning. Noe de færreste får fortsatt... Man må betale mange titusner selv. Alle omgås folk med slike diagnoser, ofte uten å vite det. Du får ikke lov til å påstå at det er tegn på at de ikke finnes. TS her. Jeg "roter" inn adhd og autisme i samme tråd, fordi jeg opplever at dette også er diagnoser som nå selv-diagnostiseres i fleng, bare fordi mange kjenner seg igjen i noen enkelte trekk. Jeg har som sagt selv en blandet personlighetsforstyrrelse, noen aspekter der, kan minne om autisme, men det betyr jo ikke at jeg har autisme. Jeg syns det har blitt en uting i samfunnet, at folk uten kompetanse, skal sette diagnoser på mennesker, uten en ordentlig prosess. Jeg sier ikke at diagnosene IKKE eksisterer, eller at det er mange som går med disse diagnosene, uten å få det stadfestet, men jeg stusser på at vi plutselig ikke lenger "trenger" utdannede psykologer med kompetanse, til å stadfeste disse diagnosene. Vi bare gjør det selv. Jeg tror mange går inn i den såkalte "bekreftelsesfellen". De har allerede en idé om hva de selv vil finne, og da vil de finne det som passer inn i den diagnosen. Anonymkode: c31d7...53b 1
Andro Skrevet 30. mars 2024 #13 Skrevet 30. mars 2024 Ingen setter diagnoser uten en ordentlig prosess. Alle kan gjenkjenne trekk, forstå andre bedre, og lure på om de ikke burde blitt utredet. Eller man kan gjenkjenne det i seg selv, og be om utredning og tilrettelegging. Jeg har alltid visst hvilken diagnose jeg har. Den er ikke vanskelig å se. Jeg har bare ikke trengt dokumentasjonen før de seinere årene, så jeg betalte for utredning og fikk den diagnosen jeg allerede visste at jeg hadde. Det er ikke farlig at folk skjønner nok til å oppsøke hjelp og ta hensyn til sine egne behov.
Rainstorm2.0 Skrevet 30. mars 2024 #14 Skrevet 30. mars 2024 Ja, det blir misbrukt. Slik alle diagnoser blir misbrukt i tur. Alle er "deppa", folk som liker orden og system har "litt OCD", alle som gjør noe en ikke liker og har litt asosial atferd er "narsissister". Synes det er lavpannet og tåpelig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #15 Skrevet 30. mars 2024 Motstrømmen skrev (17 minutter siden): Tenker ordet blir litt misbrukt, mangen har narsissistiske trekk. Men er ikke i fare for å bli diognisert. Psykopat ble et skjellsord og få er det, takk og lov. Men tenker og at med at trekk av ADHD og autisme har kommet fram i lyset, det samme med bipolare så tar det vekk stigma. Og folk som har følt seg anderledes finner en forklaring på det. Mangen er uten diagnosen og tenker at de er litt rar eller at andre er det. Så klikker det på plass gjennom andre sine fortellinger om sin diagnose og hvordan de lever med den. Å, men det er jo sånn jeg har det. TS her. Jeg er absolutt positiv til at disse diagnosene kommer mer frem i lyset, som jeg skriver i HI så har jeg nylig fått påvist blandet personlighetsforstyrrelse. Det jeg syns er skummelt, er at i min personlighetsforstyrrelse, er det feks mange "kjennetegn" som kan passe med autisme. Det skumle med at denne formen for selv-diagnostisering nå forekommer, er jo at mange faktisk kanskje "setter" feil diagnose på seg selv, psykiske lidelser/diagnoser og nevrovariasjon er svært kompleks, og kan sjeldent settes som en soleklar diagnose, uten at eksperter på feltet, har vært involvert. Anonymkode: c31d7...53b
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #16 Skrevet 30. mars 2024 De fleste som bruker det begrepet vet ikke engang hva det betyr, spesielt her på KG Anonymkode: 51f8e...fbc 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #17 Skrevet 30. mars 2024 Misbrukt og til slutt utvannet slik at ordet ikke lenger har noen betydning, slik som ptsd, depressiv og angst.. Å sette slike merkelapper uten at vedkommende er det, eller diagnosere seg selv er en ordentlig uting og det forteller mye om et menneske som forsvarer bruken av slike merkelapper.. Holder alltid slike personer på avstand da min erfaring er at det er disse menneskene som aldri ser sin rolle i den patalogiske dynamikken. Anonymkode: 80e9e...460 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #18 Skrevet 30. mars 2024 Ordet er brukt altfor mye og dermed helt utvannet. Det virker som om folk i dag ikke forstår at det er mulig å være en drittsekk uten å ha en diagnose. Anonymkode: 7378e...267 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #19 Skrevet 30. mars 2024 Både og. Vi er mer opplyste nå enn tidligere, så da er det klart at flere går inn i kategorien narsissist. Før var det ikke så mange alkoholikere, men det var nok like mange - det var bare mer skjult, som familien sin skam. Det var ikke så mye hjelp å få for psyken, så da var en ikke psykotisk/bipolar/deprimert osv. Vold i nære relasjoner er komt mer frem nå (heldigvis) og da vil nok både bruken av ordet og tall stige der og. Uheldig bruk av diagnoseord og problem vil det nok alltid være - og det vil alltid være noen som sier at «dette har ikke du fordi jeg har det og sitter på fasiten»😉 Anonymkode: 13ecb...0c8
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #20 Skrevet 30. mars 2024 Bare det å ikke vaske seg etter dobesøk sier sitt. Anonymkode: c65a9...f93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå