AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #1 Skrevet 30. mars 2024 Hei! Jeg har så smått begynt med mme (Nan) for min datter. Morsmelk blandet med ferdigblandet nan, men etterhvert som hun vokser nå så trengs det mer og mer nan fordi min morsmelk-mengde alene ikke er nok. Jeg har null erfaring med pulver-nan og lurte på om folk kunne gi meg tips etc. Er litt bekymret for å gjøre feil med blandingen eller noe annet rundt det så jeg vil gjerne høre andres erfaring og tips. Jeg har lest noen steder at folk lager nok mme til ett helt døgn. Hvordan oppbevarer dere det? I hva slags beholder etc? Hvordan blander dere godt ut pulveret? Hva slags redskap bruker dere? Hva gjør man på tur? Har dere med for eksempel termos med varmt vann? Noe annet jeg burde ha spurt om/husket? Anonymkode: 62fdb...ea3
Tanuki Skrevet 30. mars 2024 #2 Skrevet 30. mars 2024 Hjemme bruker jeg en babybrezza, det er litt kontroversielt, men det har fungert for oss. Ute har jeg med en termos med varmt vann, og en flaske kaldt for å blande. Jeg tror ikke det er anbefalt å lage mme for mer enn et døgn, og en må passe på å kjøle ned flaskene med varm mme kjapt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #3 Skrevet 30. mars 2024 Her kan du finne all informasjon du trenger, inkludert videoer: https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning-videoer/ Anonymkode: 0d6b8...ac8 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #4 Skrevet 30. mars 2024 28 minutter siden, Tanuki said: Hjemme bruker jeg en babybrezza, det er litt kontroversielt, men det har fungert for oss. Ute har jeg med en termos med varmt vann, og en flaske kaldt for å blande. Jeg tror ikke det er anbefalt å lage mme for mer enn et døgn, og en må passe på å kjøle ned flaskene med varm mme kjapt. Babybrezza og maskiner som dette er ikke anbefalt. Men det å lage mme for et døgn er helt greit. Finnes video inne på Helsenorge! Anonymkode: 0d6b8...ac8
Tanuki Skrevet 30. mars 2024 #5 Skrevet 30. mars 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Babybrezza og maskiner som dette er ikke anbefalt. Men det å lage mme for et døgn er helt greit. Finnes video inne på Helsenorge! Anonymkode: 0d6b8...ac8 Som jeg skrev, jeg er klar over at bruken av dem er kontroversiel, men vi valgte og bruke en og har ikke angret. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #6 Skrevet 30. mars 2024 Snakk med helsestasjonen om slikt - ikke fremmede på nett som baserer seg på egne erfaringer og ikke fagkunnskap. Anonymkode: 0a808...7d9 4
Sofakona Skrevet 30. mars 2024 #7 Skrevet 30. mars 2024 Nå er det 4 år siden sist vi lagde mme. Men mener å huske vi kokte først vann som vi hadde i en termos som da holdt seg varm. Så hadde vi en termos med kokt vann som var kaldt. Og da helte vi mer kokt( varmt) vann i flaska og litt kaldt vann og gav deg ikke før den var drikk bar
Smågodt23 Skrevet 30. mars 2024 #8 Skrevet 30. mars 2024 Kan anbefale facebookgruppen Flaskebarna Norge. Der finner du mye gode råd og kunnskap. Etter noen måneder med litt prøving og feiling er dette måten vi har landa på. Blander mme for et døgn på følgende måte: 1. Måler opp dagens porsjon pulver i et glass på en kjøkkenvekt. Vi bruker Hipp og vet nå at en stk måleskje er nøyaktig 5 gram. Så hvis jeg skal ha 35 skjeer til et døgn er det feks 175 gram. 1. Koker opp vann i en egen liten kjele som kun brukes til mme. Her koker vi opp litt mer vann enn det som trengs da noe vil fordampe underveis. Når vannet har kokt opp setter jeg kjelen på kjøkkenvekta for å kontrollere vannmengden og hva jeg evt. må helle av. 3. Heller pulverer oppi kjelen og rører med en visp (har en som kun brukes til mme). 4. Kjøler ned kasserollen i vannbad. 5. Heller på flasker og setter i kjøleskapet. På tur bruker vi ferdigblandet mme fra Hipp. Legger en flaske i vognposen så den er romtemperert til bruk. Kan evt. ta med termos med varmt vann og legge i vannbad. 2 1
Norja Skrevet 31. mars 2024 #9 Skrevet 31. mars 2024 Først: ro ned. MME er verken vanskelig eller djevelens verk. Vi koker vann, heller det over i en beholder som holder det til 40 grader. Når det er fôringstid, så blander vi mengde pulver og vann. Det viktigste for meg er å være rigid når det kommer til lengden pulver for å unngå dehydrering - alltid strøken skje, aldri toppet. Men det er jo som når man baker med gjær. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #10 Skrevet 31. mars 2024 14 hours ago, AnonymBruker said: Snakk med helsestasjonen om slikt - ikke fremmede på nett som baserer seg på egne erfaringer og ikke fagkunnskap. Anonymkode: 0a808...7d9 dessverre er det mye helsepersonell med store kunnskapshull om flaskemating fordi norske myndigheter så til de grader pusher «morsmelk er best, ingen protest». Anonymkode: c17a9...829 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #11 Skrevet 31. mars 2024 Norja skrev (4 minutter siden): Først: ro ned. MME er verken vanskelig eller djevelens verk. Vi koker vann, heller det over i en beholder som holder det til 40 grader. Når det er fôringstid, så blander vi mengde pulver og vann. Det viktigste for meg er å være rigid når det kommer til lengden pulver for å unngå dehydrering - alltid strøken skje, aldri toppet. Men det er jo som når man baker med gjær. Man skal ALLTID blande mme med vann som holder minst 70 grader. Anonymkode: d47ba...fa3 2 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #12 Skrevet 31. mars 2024 Norja skrev (4 minutter siden): Først: ro ned. MME er verken vanskelig eller djevelens verk. Vi koker vann, heller det over i en beholder som holder det til 40 grader. Når det er fôringstid, så blander vi mengde pulver og vann. Det viktigste for meg er å være rigid når det kommer til lengden pulver for å unngå dehydrering - alltid strøken skje, aldri toppet. Men det er jo som når man baker med gjær. 70 grader skal vannet være. Anonymkode: 07c8e...2c7 3 2
Norja Skrevet 31. mars 2024 #13 Skrevet 31. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Man skal ALLTID blande mme med vann som holder minst 70 grader. Anonymkode: d47ba...fa3 Det er ikke anbefalingen her vi bor, ei heller i resten av verden bortsett fra Norge. Interessant nok, i det nordiske landet vi bor i, så advarer myndigheter og helsepersonell om å blande med varmere vann enn 40 grader fordi det kan ødelegge egenskaper ved erstatningen.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #14 Skrevet 31. mars 2024 Norja skrev (Akkurat nå): Det er ikke anbefalingen her vi bor, ei heller i resten av verden bortsett fra Norge. Interessant nok, i det nordiske landet vi bor i, så advarer myndigheter og helsepersonell om å blande med varmere vann enn 40 grader fordi det kan ødelegge egenskaper ved erstatningen. Ville fortsatt forholdt meg til de noeske anbefalingene på et norsk forum. Anonymkode: d47ba...fa3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #15 Skrevet 31. mars 2024 Jeg gjorde flere flasker med målt opp mme pulver klart på kvelden. Når det var tid for mat, kokte jeg vann i vannkokeren og helte oppi når vannet var rundt 70 grader. Anonymkode: 07c8e...2c7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #16 Skrevet 31. mars 2024 På tur kjøpte vi ferdig mme. Litt dyrere, men lettere. Anonymkode: 07c8e...2c7 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #17 Skrevet 31. mars 2024 Norja skrev (35 minutter siden): Det er ikke anbefalingen her vi bor, ei heller i resten av verden bortsett fra Norge. Interessant nok, i det nordiske landet vi bor i, så advarer myndigheter og helsepersonell om å blande med varmere vann enn 40 grader fordi det kan ødelegge egenskaper ved erstatningen. Bedre med liten risiko for litt næringstap enn risiko for bakterievekst som kan skade baby. Anonymkode: 699b9...83c 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #18 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): På tur kjøpte vi ferdig mme. Litt dyrere, men lettere. Anonymkode: 07c8e...2c7 Samme her, synes det var verdt å slippe styret med pulverblandet på tur Anonymkode: f1aa1...ed6
Smågodt23 Skrevet 31. mars 2024 #19 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): På tur kjøpte vi ferdig mme. Litt dyrere, men lettere. Anonymkode: 07c8e...2c7 Et tips er å kjøpe i Sverige hvis man har mulighet. Nesten halv pris! 😊 1
Frugan Skrevet 31. mars 2024 #20 Skrevet 31. mars 2024 (endret) 8 hours ago, AnonymBruker said: Samme her, synes det var verdt å slippe styret med pulverblandet på tur Anonymkode: f1aa1...ed6 Synes dere det er verdt å kunn bruke ferdigblandet. Ikke pulver i det hele tatt. Føler meg litt stresset over å blande selv om det virker lett. Hvor mye dyrere blir det å gå kunn får ferdigblandet? Hvor mange ml får man ut fra en boks med pulver(Nan)? Noen som vet? Endret 31. mars 2024 av Frugan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå