AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #1 Del Skrevet 30. mars 2024 Jeg leste en post under her om hoteller i USA og så en som hadde postet en link til en sånn resort fee checker. Jeg og mannen skal til Miami i sommerferien på forsinket bryllupsreise og jeg ble litt stressa nå 🧐 Vi har bestilt gjennom Ving og betalt ganske mye penger for turen. Så at på den siden så står det at det er en daily resort fee på 70 dollar som da inkluderer å få bruke pool og beach osv. Må vi betale dette ved ankomst? Og hvorfor står ikke dette på sidene til ving eller i reisebekreftelsen? Er det noe alle vet? For jeg visste det ikke 🫢 Er jo mange tusen kr extra… Er det flere overraskelser man må forberede seg på? Har allerede blitt «advart» om at de ofte legger til tips uansett når man spiser ute, men er det noe annet? 🫤 Anonymkode: a68f0...e01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 30. mars 2024 #2 Del Skrevet 30. mars 2024 Ring ving å høre 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #3 Del Skrevet 30. mars 2024 I USA er tips obligatorisk, husk også at i USA er ikke sales tax inkludert i prislappen i butikken så man må ofte legge på 5-8%. Anonymkode: c50d1...f00 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #4 Del Skrevet 30. mars 2024 Sofakona skrev (2 minutter siden): Ring ving å høre He allerede ringt de en gang fordi vi ville oppgradere rommet men for å være ærlig hørtes det ut som de hadde null peiling.. De er jo bare en formidler, personen skjønte ikke hvilket hotell jeg snakket om en gang først 😅 Tenker ikke bare på hotell men sånn typisk i usa om det er ting man burde tenke på. Anonymkode: a68f0...e01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #5 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I USA er tips obligatorisk, husk også at i USA er ikke sales tax inkludert i prislappen i butikken så man må ofte legge på 5-8%. Anonymkode: c50d1...f00 Tusen takk!! Dette kan nok bli dyrt ja 🫤 Anonymkode: a68f0...e01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #6 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har allerede blitt «advart» om at de ofte legger til tips uansett når man spiser ute, men er det noe annet? 🫤 Anonymkode: a68f0...e01 I USA MÅÅÅ du alltid tipse. Det finnes ikke unntak. Minst 10%, men helst 15-20% av totalsummen. Noe annet er helt uhørt. Anonymkode: dd0f2...e07 13 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #7 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I USA MÅÅÅ du alltid tipse. Det finnes ikke unntak. Minst 10%, men helst 15-20% av totalsummen. Noe annet er helt uhørt. Anonymkode: dd0f2...e07 Men hvis de legger til 20% på en restaurant feks, må man da tipse oppå dette igjen?😳 Anonymkode: a68f0...e01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #8 Del Skrevet 30. mars 2024 «Uhyggelige overraskelser»; jeg trodde det var snakk om tyverier og folk som bryter seg inn på hotellrommet når jeg leste overskriften 😅 Men ja, det er vel kanskje uhyggelig at (noen) ting koster (ekstra) sammenlignet med i Norge og andre land 😊 Anonymkode: a1be5...c49 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #9 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hvis de legger til 20% på en restaurant feks, må man da tipse oppå dette igjen?😳 Anonymkode: a68f0...e01 De legger aldri til tipsen. Du må sitte å regne ut dette selv etter hvert måltid. Anonymkode: e6d90...3a5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #10 Del Skrevet 30. mars 2024 Uhyggelige overraskelser - så for meg en mordsak! Uhyggelig er IKKE det motsatte av hyggelig. Uhyggelig betyr nifs, skremmende, skummel. Du kan si at noe er «lite hyggelig». Anonymkode: 7bbd2...898 6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #11 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uhyggelige overraskelser - så for meg en mordsak! Uhyggelig er IKKE det motsatte av hyggelig. Uhyggelig betyr nifs, skremmende, skummel. Du kan si at noe er «lite hyggelig». Anonymkode: 7bbd2...898 Det var kanskje litt vel clickbait ja, men uhyggelig for lommeboka i hvert fall 😆 Anonymkode: a68f0...e01 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #12 Del Skrevet 30. mars 2024 Men det er vel ikke akkurat lovpålagt å tipse? Hva skjer om en turist på ferie ikke tipser? Jeg tror ikke jeg hadde giddi det 🤷♀️ for bare la vær å gå på samme spisested flere ganger da? En annen ting, skal man liksom tipse i butikker? Koster ikke ting det som står på prislappen? Jeg hadde aldri skjønt at jeg er ment å betale tips på kleshandel feks? Anonymkode: 23b23...aa0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #13 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Har allerede blitt «advart» om at de ofte legger til tips uansett når man spiser ute, men er det noe annet? https://www.qantas.com/travelinsider/en/travel-tips/gratuities-and-tipping-in-america.html Var i New York i 2017. Tipsen ble aldri lagt til regningen. Opplevde at på de fleste restaurantene kunne vi velge mellom 15, 20 og 25% tips eller taste inn eget beløp på bankterminalen. Anonymkode: 9463e...2df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #14 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://www.qantas.com/travelinsider/en/travel-tips/gratuities-and-tipping-in-america.html Var i New York i 2017. Tipsen ble aldri lagt til regningen. Opplevde at på de fleste restaurantene kunne vi velge mellom 15, 20 og 25% tips eller taste inn eget beløp på bankterminalen. Anonymkode: 9463e...2df Og hva skjer hvis du velger å bare betale for mat og drikke? Anonymkode: 23b23...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #15 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De legger aldri til tipsen. Du må sitte å regne ut dette selv etter hvert måltid. Anonymkode: e6d90...3a5 Det var vanlig allerede da jeg første gang var i Miami for 15 år siden. Som regel 15-20% var lagt på. Anonymkode: c0d9e...7e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #16 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De legger aldri til tipsen. Du må sitte å regne ut dette selv etter hvert måltid. Anonymkode: e6d90...3a5 Har sett noen steder at det står «service charge 18% is included» så da er jo dette tips.. Eller kommen den oppå der igjen? Anonymkode: a68f0...e01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #17 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og hva skjer hvis du velger å bare betale for mat og drikke? Anonymkode: 23b23...aa0 Har hørt om folk som har fått ganske stygge blikk da eller kjeft faktisk. Anonymkode: 50ba5...29c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #18 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og hva skjer hvis du velger å bare betale for mat og drikke? Anonymkode: 23b23...aa0 I praksis får ikke servitører lønn for jobben da. Det er veldig stygt gjort. Og blir nesten sett på som å stjele. Anonymkode: c0d9e...7e9 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #19 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er vel ikke akkurat lovpålagt å tipse? Hva skjer om en turist på ferie ikke tipser? Jeg tror ikke jeg hadde giddi det 🤷♀️ for bare la vær å gå på samme spisested flere ganger da? Det er ikke lovpålagt å tipse, men det er forventet og om du ikke tipser må du være forberedt på å bli konfrontert av servitøren med spørsmål om hvorfor du ikke tipset. Servitører i USA tjener dårlig og tips er en stor del av inntekten deres. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En annen ting, skal man liksom tipse i butikker? Koster ikke ting det som står på prislappen? Jeg hadde aldri skjønt at jeg er ment å betale tips på kleshandel feks? Anonymkode: 23b23...aa0 Har aldri tipset i butikk i USA, men sales tax kommer i tillegg til det som står på prislappen. Sales tax kan sammenlignes med moms i Norge, men fordi det ikke er en standardsats for hele USA (satsen avhenger av hvor du er, den settes på lokalt nivå) er prisene oppgitt uten sales tax. Anonymkode: 9463e...2df 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #20 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har hørt om folk som har fått ganske stygge blikk da eller kjeft faktisk. Anonymkode: 50ba5...29c Den ene restauranten vi spiste på i NYC (litt sånn upscale biffrestaurant) hadde en dame som passet på at toalettene var rene og at det var såpe, papir osv. Hun forventet $1 i tips hver gang man var på toalettet. Siste gangen venninna mi var på toalettet den kvelden hadde hun ikke flere 1-dollar sedler og hun fikk et skikkelig stygt blikk og dama mumlet noe spydig om gjerrige turister da hun gikk. Anonymkode: 9463e...2df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå