Gå til innhold

Helt utslitt av "ferie" med barn - andre i samme situasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen andre småbarnsforeldre som kjenner på at påskeferien og andre ferier er utrolig slitsomme, og nesten ikke orker ha besøk av noen? 

Vi har to barn på hva 2 og 6 år, begge våkner minst en gang per natt (dette er vanlig utenom ferier også) . Vi er nå helt på felgen av søvnmangel. Ingen mulighet for barnepass/avlastning og eldstemann sine venner er bortreist. Må ut hver dag med barna - ellers blir de helt umulige, krangler og sutrer. Prøver ellers å aktivisere og leke, lese bøker osv.når vi er hjemme.

Hva gjør dere andre i samme situasjon? Vi må jo være flere? 

Anonymkode: c8486...d13

Kjenner meg ikke igjen i dette. Har to barn, en på 3 år og en baby som er 3 mnd gammel. Vi har reist utenlands i påsken og er ute hver eneste dag. 

Men så sover barna våre natten gjennom, har en mann som bidrar like mye og vi er kjempeglad i å komme oss ut for å gjøre ting. Så ferier blir ikke så slitsom grunnet dette. 

Anonymkode: c29b4...f10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

jeg har ikke barn, så jeg har egentlig ingenting å gjøre i denne tråden. 

Ville bare si at jeg beundrer dere som har barn! Det er jo 24/7 jobb! I tillegg til alt det andre 

Anonymkode: 155d1...b62

👏 tusen takk for anerkjennelsen! Sjelden at folk uten barn virkelig forstår hvor slitsomt det er å ha barn! Igjen, tusen takk 🥰 

Jeg elsker at jeg har to fantastiske barn (1 og 4 år) og er ofte sliten på slutten av dagen, både hverdag og ferier. Men jeg er samtidig så fylt av all kjærligheten og å få være så tett på andre små menneskers liv at det er verdt det. Skjønner ikke hva jeg skulle brukt all tiden min på om jeg ikke hadde barn 😄 

Anonymkode: 1d3f5...36e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for innspill. Ja vi må nok dele oss mer opp. Ungene fungerer egentlig greit på dagtid uten å virke så slitne. Vi legger opp til ro og hvile også i hverdagen, sørlig når de kommer fra barnehagen liker de å ligge å slappe av på sofaen frem til vi spiser middag. Den minste sover fortsatt dagdupp. 

Ikke ditt innlegg jeg siktet til som negativt men enkelte andre her som slenger ut mye merkelige kommentarer, vrir på det jeg skriver og tillegger meg egenskaper jeg absolutt ikke har. Jeg velger å ta til meg de tips og råd jeg har fått. Igjen takk for innspill 😊

ts

Hvis yngstebarnet sover dagdupp og i tillegg legger seg kl 18, så kan det kanskje være en årsak til oppvåkning på natten. Kanskje prøve å kutte ned litt på soving på dagen?

Anonymkode: cb3e2...964

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fem barn og elsker ferie med barna. Så deilig å slippe å stå opp tidlig og stresse avgårde til barnehage, skole, jobb og fritidsaktiviteter. I feriene koser vi oss med lange frokoster i pysjen, før vi drar ut på tur eller gjør noe hyggelig sammen hjemme.

Anonymkode: 08cde...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Man kan kose seg med barn selv om man ikke tilbringer nettene med dem?

Anonymkode: f05ff...dfe

Selvfølgelig. 
men i mitt tilfelle har jeg ingen barnevakt. Så må ha de hver natt. 

Anonymkode: 8e84b...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Utrolig nok ikke. Den er jo der, men føler ting går litt enklere i hverdagen. De timene jeg jobber, kan drikke varm kaffe og spise lunsj med andre voksne gir meg også litt energi som jeg henter meg inn på om du skjønner? Nå i ferien går det i ett.

ts

Da må dere rett og slett skape dette avbrekket i feriene også, slik at dere får hentet dere inn. F eks at den ene får fri 11-13 og den andre 15-17, og så bytte neste dag. 

Anonymkode: f3eb3...d3c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Blir så trist av å høre foreldre sutre om hvor sliten barna gjør de. Hver eneste ferie gjennom ett år er etterfulgt av klaging av de stakkars foreldrene som har måttet opptre som foreldre en heeeeeel uke.

Barna er 2 og 6 år? Ja, da må man faktisk bare regne med dårlig søvn og en aktiv våkentid. Hvis man får barn og fortsatt skal beholde den stille morgenkaffen, en time på badet, se en hel serie uten brekk, scrolle 2 timer på telefonen, møte venner og sove lenge.. Så bør man la være å få barn. 

Det virker som mange foreldre vil gjøre alt annet enn å være foreldre! 

Trim timeplanen betraktelig! Ro ned behovet for at det skal skje noe hele jævla tia. Tar du med ungene ut i skogen skal du se du får ro! 

Anonymkode: 6be6a...d78

Tenker du hadde hatt godt av å ha en uke med så lite søvn som ts får så hadde nok pipa fått en annen lyd.

Anonymkode: cf0b0...9c8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke lest alle sidene da jeg regner med det florerer med litt ufine og nedlatende kommentarer.

Har samme alder mellom mine som deg, ts, og jeg husker den perioden der som noe av det absolutt mest slitsomme. Legg på langtidssyk mann, og ingen familie i samme by til avlastning. Det var tøft! Jeg forstår deg godt. Vi måtte også komme oss ut hver dag og svi av litt av barnas energi ute. Lave ambisjoner, men med lite søvn til å begynne med, var det tungt nok å krysse dørstokkmila med to unger i den alderen og alt som hører med. Hold ut, det kommer til å gå over! 

Anonymkode: 2fc95...dfc

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja ferie er ikke ferie når barna er små. 
Sønnen vår er 2 år og skal alltid ut å finne på noe, uansett fint eller dårlig vær. 
Slitsomt uansett men spesielt nå når jeg er høygravid.. og 2 åringen våkner 1 eller flere ganger om natta, nå for tiden våkner han flere ganger hver natt 😖 

ifjor sommer var vi på ferie med han, å herregud .. aldri vært så sliten eller hatt så søvnmangel i mitt liv sikkert. Han hylgråt hele nettene, vet ikke om grunnen var at vi var på nye plasser (forskjellige hytter), eller om noe annet plaget han eller kanskje litt av hvert. Det var til å bli gal av 😅

Anonymkode: dda12...a1e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenker du hadde hatt godt av å ha en uke med så lite søvn som ts får så hadde nok pipa fått en annen lyd.

Anonymkode: cf0b0...9c8

De fleste av oss som har og har hatt småbarn vet godt hva søvnmangel er. Det kommer man ikke unna.

Men når barna er 2 og 6 år gamle, så er det på tide å endre noen søvnvaner.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en ettåring og en toåring. Vanligvis ville vi vært på fjellet med familien, men nå som vi alle har fått flere barn så blir annenhver påske «hjemmepåske». Jeg har ADHD, og tappes lett for energi når jeg blir overstimulert. Jeg «lader» også kun med egentid. Barna våre er små, så de sover midt på dagen og legger seg 19, så det er jo egentid å hente enda. De våkner sjeldent om natten.

Uansett. Påsken i fjor var plankekjøring med en ettåring og baby, for vi var jo til fjells med besteforeldre og tanter, onkler, kusiner og fettere. Underholdning var det ingen mangel på. I år var vi som sagt hjemme, og været som var spådd var ikke helt topp, så vi planla aktiviteter.

Først og fremst bytter vi på å stå opp med barna så den andre får sove ut. Det gjør vi alltid i helgene også. Vi gir hverandre også litt tid for oss selv ved at den ene tar med barna ut på noe, eller gjør noe hjemme mens den andre drar ut på noe.

Felles aktiviteter er skogsturer, lekeland og svømmehallen. Vi har en veldig fin svømmehall i nærheten som vi bruker veldig mye, og det passer fint på en regnværsdag.

Å gå oppå hverandre hele tiden i 10 dager hadde vært kjedelig uansett hva vi gjorde, tror jeg. Jeg elsker barna mine, og samboeren min også, men det hadde blitt litt mye «familietid». At vi har delt oss når vi kan har gjort at det ikke blir en veldig lang og slitsom ferie.

Anonymkode: 82808...c0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hatt en fin ferie så langt, to barn på 1 år og 3,5 år. Nettene er dårlige, som vanlige. Minstemann våkner mye, og generelt sett er vi trøtte og slitne. Men påska har ikke vært noe verre enn ellers, og vi har fylt uka med hyggelige aktiviteter. Noe besøk av familie, vært en dag i badeland, lekt en del ute og inne, påskeeggjakt, kino med eldstemann, laget påskegodis, bakt boller, badet i badekar, lekt gjemsel, malt påskekyllinger, besøkt naboene.. Vi passer på å ha hvilestund midt på dagen når minste sover. Da slapper eldste av med barne tv og vi voksne gjør hvert vårt. Ellers har vi byttet litt på for å få noe egentid og den andre tar begge to et par timer. Også gjelder det for oss at det ikke blir for ensformige dager. Vi kan ikke være en uke i strekk der vi bare er inne og leker med duplo. Da blir barna sure og krangler. Men en dag på besøk, en dag hjemme, en dag med aktivitet så går det mye bedre.

Anonymkode: 707f6...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble selv tidlig vant til å legge meg å sove når unga la seg for å få nok søvn selv. Stod opp i løpet av natten for å gjøre husarbeid om jeg våknet, våknet jeg ikke var det null krise i grunn. Barna er såpass små og needy kun noen år, man kan fint leve sånn disse årene fant jeg ut. 

Ellers er det jo naturlig at man får sove på skift om man er flere foreldre. Naturlig å f.eks ta annenhver dag med å stå opp med barna og da kan den andre få ligge lenge. Man MÅ jo ikke være 2 foreldre ute på tur osv i nabolaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns det er helt nydelig å få tid med barna mine. Vi slipper å haste oss ut om morgenen, og vi koser oss med lek inne og ute i hagen og på lekeplassen. Vi går tur ned til sjøen, eller tar dem med ut i skogen. Jeg jobber i barnehage til vanlig, da har jeg 15 små og ta meg av. Mine tre er jo ingenting. 

Når det er sagt forstår jeg at andre gjerne er i en annen situasjon enn meg, og hadde jeg hatt en kontorjobb hadde jeg kanskje syntes det var mer «ferie» å være på jobb enn hjemme? 

Vi må huske på at de er små i bare noen få år. Denne tiden går så utrolig fort! Jeg er takknemlig for å stå midt oppi denne litt kaotiske, morsomme og fine tiden der ungene er små. Jeg vet jeg kommer til å savne alt dette en dag. 

Anonymkode: 38b26...2ce

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ferie er best! Ingenting vi må, ikke noe tidspress, alt er bare helt opp til oss. Kan ha så rolige eller travle dager vi vil. 
(Har 4 selv, veldig ofte 3-4 nieser/nevøer på overnattinger pga foreldre med turnusjobber.) 

Anonymkode: 82fd2...70c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det slitsomme er søvnmangel som går over flere timer, det gir lite overskudd.  2-åringen legges kl.18 og 6-åringen kl.19:30-20:00. Jeg legger meg kl.21 for å klare å fungere i hverdagen. Sover gjerne til vi blir vekket rundt kl.01-02. Og i 04-tiden våkner ofte eldste. Ligger som regel våken fra første våkner til den andre våkner. Dupper av igjen i 05-tiden og så står vi opp i mellom kl.07 og 08. Så rundt 5 timers søvn totalt. Maks 4 sammenhengende.

I hverdagen er det vanskelig å finne aktiviteter som begge barna kan delta på. Den eldste blir ofte irritert på at den eldste ødelegger om de tegner eller gjør andre ting. Ute på tur blir det fort misnøye om den minste blir sliten og må trilles i vogn. Da vil 6-åringen også bli trillet eller bært. Dette er bare noen eksempler.

Jeg er klar over at småbarnstiden er som dette for flere enn oss, og at ferie ikke er slik ferie var uten barn. Det jeg hadde håpet å høre her var innspill på hvordan man kan gjøre det bedre, både for voksne og barn. Vil jo at ferie skal være koselig. Har allerede fått noen gode tips som jeg tar til meg. Men enkelte andre er jo kun ute etter å kommentere negativt.

ts

Det er så mange rare kommenterer her. Du sier jo ikke at du ikke liker å være med barna dine eller noe som helst i den duren. Selv om man elsker barna sine og også elsker å være sammen med dem, er det klart det er slitsomt 24/7 mange dager i strekk. Jeg fikk fire barn på 8 år og kjenner igjen mye av utfordringene du nevner her. Lenge var det vanskelig å finne på aktiviteter pgr. aldersforskjell. Men vi fant på ting likevel, og prøvde å tilpasse det best mulig. Men krangling og surmuling er vanskelig å unngå. Det blir lettere for hvert år. Nå har jeg tre tenåringer og minste går på mellomtrinnet     . Ferier er en drøm nå, får sovet lenge og slappet av, samtidig som det er gøy å finne på kjekke ting med barna. Det hender vi deler de opp, at jeg f. eks gjør noe med tenåringene mens mannen gjør noe med minste. Har du mulighet til å dele opp barna med mann eller besteforeldre? Ellers har jeg ikke så mange gode råd. Men det blir lettere med tiden. 

Anonymkode: 5fac2...8ac

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg syns det er veldig hyggelig med ferie. Barna er 4 og 6. Etter at vi fikk barn fikk jeg en autoimmun sykdom som bidrar til insomnia hos meg. Mannen min står opp med barna så jeg får hvile ekstra.

Anonymkode: 546fb...e7f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis yngstebarnet sover dagdupp og i tillegg legger seg kl 18, så kan det kanskje være en årsak til oppvåkning på natten. Kanskje prøve å kutte ned litt på soving på dagen?

Det har vi prøvd og da ble det enda verre 😕 Har også forsøkt å forskyve leggetiden men hun er synlig trøtt rundt kl.18.og sovner raskt når hun legges. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er slitsomt med to stk i hvert fall. Håper det blir bedre når de er større. Har ei på 1.5 år som krever full oppmerksomhet og ei litt enklere ei på 3.5 år. 

Handler ikke om at man ikke er glad i dem om man synes det er slitsomt og krevende. Jeg blir i hvert fall sliten 🥲 Kanskje jeg ikke skulle vært mamma da, men det er litt sent nå uansett.

Anonymkode: e00be...0db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi fikk minste barnet lenge etter de andre. Her er barna 16 år, 13 år og 1,5 år. Det er ikke bare bare her heller bestandig, men så mye lettere med eldre søsken som kan hjelpe til, aktivisere lille på en annen måte, og det er absolutt ingen søskenkrangel. Når de to eldste var små så var vi faktisk heldig med at de begge var rolig og kranglet lite, men vi ble slitne på en annen måte. Minste nå er full fart, men det går fint. Vi gjør mye gøy sånn at han får ut nok energi. Alt fra svømmehallen, lekeland til bygge hytte inne og ut å se oss rundt. Selvom ettermiddagene kan føles litt lange så koser vi oss fordi vi ikke legger lista for høyt- tror mye ligger der. Minste våkner også en gang hver natt, da tar vi han i senga vår og vi alle snorker videre. Det funker for oss da 😊 

Stå på mamma, sender deg en påskeklem 🐥

Anonymkode: ce975...699

Å herregud!! De største barna må ta støyten for at dere foreldre på død å liv måtte få et barn til!! Håper det kommer norsk lov om å la de eldste barna slippe å bli mamma og pappa for små søsken.

Anonymkode: 22f84...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...