AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #81 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, egentlig ikke. Går ofte for halv maskin. Før jul var jeg sykmeldt pga at legen sa han sa tegn til begynnende utbrenthet. Men man må jo manne seg opp på et vis. Ikke minst for barnas skyld. Legger meg ofte i 20:30 tiden på vanlige hverdager for å kunne fungere dagen etter. ts Anonymkode: c8486...d13 Men da vil jeg tro at det er søvnmangel som er det egentlige problemet, og ikke ferie med barn slik du fremstiller det. Anonymkode: cb3e2...964 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 30. mars 2024 #82 Del Skrevet 30. mars 2024 Helt enig i at det er slitsomt å ha barn 🙂 Det er mye oppfølging og tidvis mye støy, og ofte må man gjøre noe annet enn man kunne tenke seg selv. Men, det er jo uten tvil verdt det likevel ❤️ Det positive veier veldig, veldig opp. Å være mor 50/50 gjør at jeg setter større pris på tiden jeg har, og nok tåler mer siden man har «barnefri» halve tiden. Da tillater jeg meg ikke å kjenne på irritasjon i samme grad. Men full forståelse for å bli sliten, og særlig de som ikke får god nattesøvn. Det er lett å bli utbrent i en slik situasjon. Uten at jeg vet det gjelder dere, er det mange som bør aktivisere barna mindre. De trenger ikke en maratonagenda og verdens kuleste ferier. De bør tåle å kjenne på kjedsomhet, og kunne leke alene uten å trenge voksen aktivisering, fra en viss alder. Jeg ser flere venninner som holder et tempo som sliter ut både barn og voksne, og fint kunne justert ned ambisjoner og aktiviteter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #83 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Vil starte med å si at jeg vet at alle barn er forskjellige og at også de voksne kan ha utfordringer som gjør ting hardere. For oss personlig har vi aldri forstått hva folk mener med at det er travelt med små barn i ferier. Vi hadde fire barn på 7 år og har nytt alle feriene sammen med dem. Vi byttet på å sove hele natten eller delte natten i to, slik at vi alltid hadde mange timer sammenhengende søvn. Å være ute elsker hele familien, men av og til tok en av oss med ungene på tur-alene eller sammen med naboer og den andre fikk gjort litt i huset, handlet eller hadde litt alenetid. Turer ut er så mye mer enn å sitte på en lekeplass. Gå på lenger turer og tenn ett bål. Se på dyrene. Gå i parken og ha med uteleker. Reis til vitensenter, eller andre utemuseum. Gå innom attraksjoner der dere bor. La ungene hoppe i søledammen og vær gjerne med dem. Besøk andre barnehager i nærheten eller langt borte og ta med middagen der. Lapskaus på termos var alltid en slager hos oss. Inne i feriene hos oss var det alltid noen av ungene som laget seg teppetelt på allrommet og sov der, gjerne alle 4. De hadde jo ellers også mange leker inne de ikke opplevde å ha samme tiden med i hverdagen, som å bygge en stor borg av legoen. Filmkvelder/dager hvor været ikke tilbød til kos. Det trenger ikke koste mye. Lag «kinobiletter» litt popcorn og saft. Se barneprogrammene i påsken sammen med ungene. Mine store barn har ennå så gode minner med dette at i år så vi barnas påskekrim alle sammen, to voksne og 4 nesten voksne barn😂 Lag masse gode minner sammen! Ungene la seg etter barne-tv og da fikk vi gjort det vi trengte i huset, hadde tid til hverandre❤️ og var av og til sosiale med egne venner. Om ikke dere eller barna har noen sykdommer som begrenser, så forstår jeg ikke helt hva som gjør ferien så fryktelig travel? Anonymkode: 56b79...183 Har ikke skrevet noen steder at det er travelt. Tid er det nok av i ferier. Vi har ingen store planer og tar dagene som de kommer. Og den type aktiviteter du beskriver er også det vi har forsøkt å legge opp til. Det har jeg også mange gode minner fra. Men nå med egne barn blir det alltid krangling, sutring og mas. I dag skulle vi f.eks. bort til en bekjent for å fore kaniner. Det liker begge barna, men 6-åringen slo seg totalt vrang på den 10 minutter lange bilturen dit fordi «det var for langt å kjøre». Deretter ble hun sint fordi hun bare fikk gi kaninene en gulrot hver og fordi lillesøster fikk gi en gulrot som hun mente var bittelitt lengre enn den hun selv hadde. I ettermiddag skulle de få fingermale ute på altanen sammen. Men da «ødela» den minste den eldste sitt kunstverk og det ble nok et raserianfall. Vi må alltid følge med hva de gjør eller gjøre ting med dem hver for oss. Det synes jeg er litt leit når det er ferie. Og med søvnmangelen på toppen blir det ekstra slitsomt å være «på vakt» hele tiden. ts Anonymkode: c8486...d13 5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 30. mars 2024 #84 Del Skrevet 30. mars 2024 (endret) Ja, det er slitsomt. Vi har min stesønn denne påskeferien og det er langt i fra noen ferie. Men, det er jo det man har valgt, når jeg har valgt å bo sammen med en mann og barn med spesielle behov. Min stesønn er verdens fineste gutt, men holder et aktivitetsnivå som ikke ligner grisen, mye grunnet sine diagnoser. Og for å unngå utagering eller uønskede hendelser må vi være på 24/7. Det blir til at vi må aktivisere mye og hele tiden, samt være på for å avlede og holde fast på rutiner. Han våkner tidlig, så vi sover litt på skift for å avlaste. Men jeg er skikkelig sliten. I tillegg har jeg hanglet hele ferien, så det har vært slitsomt på den måten også. Men men. På mandag får vi en dag for oss selv siden mor overtar, og da skal vi nyte en dag hvor vi kan sove ut og slappe av. Endret 30. mars 2024 av SPOCA 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #85 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men da vil jeg tro at det er søvnmangel som er det egentlige problemet, og ikke ferie med barn slik du fremstiller det. Anonymkode: cb3e2...964 Har skrevet i startinnlegget at vi er på felgen av søvnløshet. ts Anonymkode: c8486...d13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #86 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har skrevet i startinnlegget at vi er på felgen av søvnløshet. ts Anonymkode: c8486...d13 Men er ikke søvnløshten verre i hverdagen? Anonymkode: f3eb3...d3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #87 Del Skrevet 30. mars 2024 Gammel mor her, men nei er ikke sliten😅 Hverdagene er mer slitsomt da jeg har et barn som våkner 100 ganger om natta sikkert. Og jobbe å sove dårlig det er slitsomt. Men sove dårlig og leke med barnet eller slappe av hjemme er helt ok. Har sovet dårlig i 1 år, sammenhengende søvn på mer enn maks 2 timer eksisterer ikke. Allikevel trener og får gjort det jeg skal vær dag. Trening gir meg den ekstra energien, det er jeg sikker på. Merker i perioder jeg trener mindre så blir jeg bare mer sliten og tiltaksløs. Jeg tenker ferie med barn er koselig og blir koseligere jo eldre barnet blir og jo mer det forstår. Skjønner det er mer slitsomt med to men jeg ønsker meg en til i alle fall😄 Har en 1.5 åring forresten. Anonymkode: 61844...a88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #88 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke slitsomt å ha barn! med hilsen Harald Eia Anonymkode: 4b106...996 Enig! Det er en gave å ha barn. Det var 1 og et halvt år mellom mine to og nøt hvert minutt. Spesielt feriene. Anonymkode: f61cf...d4f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen94 Skrevet 30. mars 2024 #89 Del Skrevet 30. mars 2024 Jeg har to barn, aldri hatt en eneste natt uten barna. Ser venner som reiser og koser seg. Men jeg koser meg med mitt liv som mamma. Man har jo valgt barn selv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #90 Del Skrevet 30. mars 2024 Just now, Queen94 said: Jeg har to barn, aldri hatt en eneste natt uten barna. Ser venner som reiser og koser seg. Men jeg koser meg med mitt liv som mamma. Man har jo valgt barn selv Man kan kose seg med barn selv om man ikke tilbringer nettene med dem? Anonymkode: f05ff...dfe 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #91 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men er ikke søvnløshten verre i hverdagen? Anonymkode: f3eb3...d3c Utrolig nok ikke. Den er jo der, men føler ting går litt enklere i hverdagen. De timene jeg jobber, kan drikke varm kaffe og spise lunsj med andre voksne gir meg også litt energi som jeg henter meg inn på om du skjønner? Nå i ferien går det i ett. ts Anonymkode: c8486...d13 2 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #92 Del Skrevet 30. mars 2024 Synes egentlig ikke at det er spesielt slitsomt, men har heller ikke voldsomme forventninger om å finne på så mye når det er ferie. I dag var vi ute på meitemark-jakt, og i går bygde vi telt med stoler og pledd og spiste kveldsmaten inni der. Dagen før der igjen var alt feil, så da ble det to lange bad på barnet. 😅 Har en vilter 2-åring som fortsatt våkner om natta. Er stort sett alene med barnet i ferier fordi pappaen sjeldent har ferie eller turnusfri når det er ferier. Anonymkode: dc170...811 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #93 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke slitsomt å ha barn! med hilsen Harald Eia Anonymkode: 4b106...996 Harald Eia mistet et av barna sine, ikke rart at han vet å sette pris på de av barna hans som fremdeles lever. Anonymkode: 5d748...394 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #94 Del Skrevet 30. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Utrolig nok ikke. Den er jo der, men føler ting går litt enklere i hverdagen. De timene jeg jobber, kan drikke varm kaffe og spise lunsj med andre voksne gir meg også litt energi som jeg henter meg inn på om du skjønner? Nå i ferien går det i ett. ts Anonymkode: c8486...d13 Igjen, dere må dele dere. Anonymkode: f05ff...dfe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #95 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men er ikke søvnløshten verre i hverdagen? Anonymkode: f3eb3...d3c Men ærlig talt, når skal du slutte å gnage om denne søvnløsheten til TS og at det er like ille i hverdagen…..??!!! 😳🤯🤯 Jesus….!!! DET ER IKKE POENGET TIL TS!!! Anonymkode: ebdbe...201 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #96 Del Skrevet 30. mars 2024 Blir så trist av å høre foreldre sutre om hvor sliten barna gjør de. Hver eneste ferie gjennom ett år er etterfulgt av klaging av de stakkars foreldrene som har måttet opptre som foreldre en heeeeeel uke. Barna er 2 og 6 år? Ja, da må man faktisk bare regne med dårlig søvn og en aktiv våkentid. Hvis man får barn og fortsatt skal beholde den stille morgenkaffen, en time på badet, se en hel serie uten brekk, scrolle 2 timer på telefonen, møte venner og sove lenge.. Så bør man la være å få barn. Det virker som mange foreldre vil gjøre alt annet enn å være foreldre! Trim timeplanen betraktelig! Ro ned behovet for at det skal skje noe hele jævla tia. Tar du med ungene ut i skogen skal du se du får ro! Anonymkode: 6be6a...d78 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #97 Del Skrevet 30. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men ærlig talt, når skal du slutte å gnage om denne søvnløsheten til TS og at det er like ille i hverdagen…..??!!! 😳🤯🤯 Jesus….!!! DET ER IKKE POENGET TIL TS!!! Anonymkode: ebdbe...201 Det er lov å spørre. Hvorfor sliter man så med søvnløsheten i ferier og ikke hverdagen? Hverdagen er det mest av. Anonymkode: f05ff...dfe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hundejente Skrevet 30. mars 2024 #98 Del Skrevet 30. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Litt usikker på hvordan du trodde det ville bli å ha barn..? Å velge å få barn er jo å velge et slikt liv 🤷♀️ Anonymkode: 296ab...bfa det er umulig å forberede seg på å få barn, for mange i hvert fall. særlig fordi veldig mange romantiserer det veldig, kanskje fordi de opplever det bare koselig og fantastisk, men det er mange som ikke opplever det sånn, og de har gjerne hørt flest historier om hvor fantastisk barn er. selv de som "våger" å si at det er slitsomt iblant, avslutter alltid med å si at det er tusen ganger verdt det og bla bla bla. Så nei, man vet ikke egentlig hva man velger når man får barn. mitt "råd" er kanskje å ikke forvente at ferie skal være ferie mens de ennå er så små. jeg tenker at det er lov å stålsette seg litt før feriene og glede seg til hverdagen er tilbake. tenk at ferien er barna sin ferie, vår jobb er å skape fine dager og minner for dem. når du er tilbake på jobb etter ferien kan du nyte å gå på do uten å bli avbrutt. og litt etter litt blir feriene enklere og du begynner å slappe av og kose deg. jeg har bare én, nå 11 år, og ferie med ham nå er kjempekoselig. Endret 30. mars 2024 av Hundejente 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #99 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Harald Eia mistet et av barna sine, ikke rart at han vet å sette pris på de av barna hans som fremdeles lever. Anonymkode: 5d748...394 Ikke like lett å sette pris på de i live , nei... 🤦🏼♀️ er det mulig Anonymkode: 6be6a...d78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #100 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det slitsomme er søvnmangel som går over flere timer, det gir lite overskudd. 2-åringen legges kl.18 og 6-åringen kl.19:30-20:00. Jeg legger meg kl.21 for å klare å fungere i hverdagen. Sover gjerne til vi blir vekket rundt kl.01-02. Og i 04-tiden våkner ofte eldste. Ligger som regel våken fra første våkner til den andre våkner. Dupper av igjen i 05-tiden og så står vi opp i mellom kl.07 og 08. Så rundt 5 timers søvn totalt. Maks 4 sammenhengende. I hverdagen er det vanskelig å finne aktiviteter som begge barna kan delta på. Den eldste blir ofte irritert på at den eldste ødelegger om de tegner eller gjør andre ting. Ute på tur blir det fort misnøye om den minste blir sliten og må trilles i vogn. Da vil 6-åringen også bli trillet eller bært. Dette er bare noen eksempler. Jeg er klar over at småbarnstiden er som dette for flere enn oss, og at ferie ikke er slik ferie var uten barn. Det jeg hadde håpet å høre her var innspill på hvordan man kan gjøre det bedre, både for voksne og barn. Vil jo at ferie skal være koselig. Har allerede fått noen gode tips som jeg tar til meg. Men enkelte andre er jo kun ute etter å kommentere negativt. ts Anonymkode: c8486...d13 Det var jeg som stilte spørsmålene du her svarte på. Litt enklere å komme med råd når man vet mer hvor skoen trykker. Jeg har selv barn med spesielle behov og søvnvansker, så vet utrolig godt hvor grusomt det er med lite søvn. Innlegget var ikke ment som å kommentere negativt, så beklager om det fremstod slik. Jeg synes det høres ut som dette er noe mer enn bare er problem i ferien. Det blir kanskje et mer synlig problem i ferien fordi dere ikke får avbrekket på jobb. Hvordan fungerer ungene på dagtid? Vil tro de også er trøtte av søvnmangel. Jeg vet ikke hva slags hjelp dere har fått, men det primære her må jo være å få hjelp til søvn, fra f els helsestasjon, fastlege eller BUP. Vi har litt større aldersforskjell, men kjenner også igjen momentene du skriver. Kan dere dele dere litt? Kanskje en av dere kan ta med eldste på café eller kino? Kino kan jo være avslappende. Og som nevnt før, kanskje bytte litt på slik at en har begge og en får litt fri. Jeg er selv på felgen etter over 10 år uten sammenhenge søvn, misliker ferier og kjenner på mye av det samme som deg. Tror mange kan kjenne på at ferie ikke er ferie (unntaket er kanskje de som har unger som sover om natten og som holder på med rolig perling, tegning og baking på dagen). Og er det utfordringer med søvn eller annet, så blir alt verre Anonymkode: 2ac1f...6f5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå