AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #21 Del Skrevet 30. mars 2024 Jeg er gift med en som jobber borte. Så er alene med 3 små barn mesteparten av tiden. De siste 3 feriene har det også klaffet slik at mannen er bortreist. Det er veldig hardt, men prøver å finne på noen gøy utflukter hver ferie, å legger lista lavt ellers. Man gjør det man må for at dagene skal gå rundt. Prøver å ha litt rolige dager hjemme når det trengs, og koser oss med hverdagslige ting. Barna leker i hagen, regner, bygger Lego osv. Anonymkode: 79252...831 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #22 Del Skrevet 30. mars 2024 For meg er påskeferie deilig og hverdagen slitsom. Barna er 4 og 5.5 nå, men det har vært slik siden jeg var ferdig i permisjon med den yngste. Jeg syns til tider det er hardt å dra på jobb og prestere etter dårlige netter med lite søvn. Men generelt så er vi heldige å ha barn som har sovet ganske godt. Nå står jeg opp 5.45, for fireåringen er ikke innforstått med at det går an eller er godt å sove lenger i helger og ferier. Men vi har ikke tidsfrister, alt kan gå i det tempoet det tar, barna lar seg lett underholde og leker mye med hverandre. Så jeg er blant dem som gruer meg litt til tirsdag. Anonymkode: 75b19...05c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #23 Del Skrevet 30. mars 2024 Hva med å prøve å fokusere på det som er fint med å ha ferie sammen med barna? Hvorfor dette ensidige negative fokuset hos noen foreldre? Anonymkode: 5436b...074 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sursøtsaus Skrevet 30. mars 2024 #24 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Når man synes det er slitsomt med ferie med barn, må man kanskje reflektere over hvilke forventninger man har til ferien - eller innse at man rett og slett ikke er egnet til å være forelder… ? Stakkars barn, som har foreldre som synes det er slitsomt å være sammen med dem. Anonymkode: 9e79a...6ce Jeg tror mye handler om dette. Man kan fint være rusta til å være forelder selv om man opplever barna som slitsomme i perioder. Det er vel helt naturlig. Men jeg tror mange lager skyhøye forventninger til ferier med barn. På den ene siden skal ferie med barn oppleves som voksenferie hvor man kan sove så lenge man vil, dasse rundt hjemme eller på café eller whatever når det passer en selv og ha det helt kuli så man er 100% uthvilt når man returnerer på jobb. På den andre siden skal ferien med barn være helt magisk, med vafler og hjemmelagde rundstykker til frokost hver dag, påskerebus eller påskeeggjakt, skiturer med instagramvennlige familiebilder hele ferien lang. Ingen av delene er realistisk for de aller fleste, men jeg opplever at de fleste likevel har disse forventningene. Kanskje det er fordi man kjenner på nostalgiaen da man selv var barn og glemmer at da du var barn var det ikke du som var ansvarlig for underholdningen, maten, overraskelsene eller hytteturene, så du har ikke reflektert over hvor mye arbeid som ligger i det? Eller at du bare husker det gode, og har glemt de dagene som var mindre spennende og ordinære? Har du barn vil ikke fridagene dine nødvendigvis være så veldig avslappende, hvertfall ikke hvis barna er små eller om du har flere barn i tillegg. Det er dessverre en del av pakka når man først velger å få barn, men forhåpentligvis vil godene du føler som forelder gjøre opp for det slitsomme. 12 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 30. mars 2024 #25 Del Skrevet 30. mars 2024 Aldri vært sliten av ferie. Syns det er deilig å bare ta dagene som de kommer uten at ting henger over en. Ta ting på barna sine premisser, ha kvaliteystid. Spille spill, små turer ut i naturen, mat på bål osv 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #26 Del Skrevet 30. mars 2024 Synes ikke det er særlig slitsomt, mest gøy. Vi tar med barna ut og er aktive sammen. Så deler vi oss opp, så begge foreldre kan få trent. Barna våkner som regel en gang hver ila natta (minst). Det hender at vi sover med hver sitt barn på hver sitt rom, om vi trenger ei natt med bedre søvn. Anonymkode: 686c0...1bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #27 Del Skrevet 30. mars 2024 Vi fikk minste barnet lenge etter de andre. Her er barna 16 år, 13 år og 1,5 år. Det er ikke bare bare her heller bestandig, men så mye lettere med eldre søsken som kan hjelpe til, aktivisere lille på en annen måte, og det er absolutt ingen søskenkrangel. Når de to eldste var små så var vi faktisk heldig med at de begge var rolig og kranglet lite, men vi ble slitne på en annen måte. Minste nå er full fart, men det går fint. Vi gjør mye gøy sånn at han får ut nok energi. Alt fra svømmehallen, lekeland til bygge hytte inne og ut å se oss rundt. Selvom ettermiddagene kan føles litt lange så koser vi oss fordi vi ikke legger lista for høyt- tror mye ligger der. Minste våkner også en gang hver natt, da tar vi han i senga vår og vi alle snorker videre. Det funker for oss da 😊 Stå på mamma, sender deg en påskeklem 🐥 Anonymkode: ce975...699 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #28 Del Skrevet 30. mars 2024 Har bare ett barn på 4, men er helt alene med ham. Elsker ferie, da koser vi oss lenge i senga med kaffe, saft og bøker. Drar ut på noe (langrenn, alpint, svømming, aking, utelek, sykkeltur etc). Så leker vi litt med lego, plastelina, perler eller noe. Lager deilig mat sammen, baker, og bare nyter fri sammen 💙 Elsker ferie! Anonymkode: 8949c...54d 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #29 Del Skrevet 30. mars 2024 Hva konkret er det som er slitsomt? Du skriver en oppvåkning hver per natt, hvor lenge varer den? Når legger ungene seg og når står de opp? Kan dere bytte på litt, slik at begge for sove litt? Bytte på å ta ungene på dagtid, slik at dere får gjort litt annet (trene, gå på café, lese)? Har noen av ungene spesielle behov? Anonymkode: 2ac1f...6f5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 30. mars 2024 #30 Del Skrevet 30. mars 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Stakkars barn, som har foreldre som synes det er slitsomt å være sammen med dem. Anonymkode: 9e79a...6ce Dust! 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 30. mars 2024 #31 Del Skrevet 30. mars 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke slitsomt å ha barn! med hilsen Harald Eia Anonymkode: 4b106...996 *LOL* 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #32 Del Skrevet 30. mars 2024 Ingen fasit her. Fem barn de tre yngste kom tett. Nå er de tenåringer, men når de var små var de en drøm. De var veldig rolige, og gikk veldig godt overens. Kranglet sjelden, og kunne sitte mange timer å leke med hverandre. Var alltid mye ute,, men det skal jo barn være. Anonymkode: 4abd6...798 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #33 Del Skrevet 30. mars 2024 Ferie er det å være hjemme. Anonymkode: 4e5d7...cec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #34 Del Skrevet 30. mars 2024 Yodas skrev (10 minutter siden): Dust! Du det! Det er noe man aldri skal vise dem. "Slitene" foreldre gir slitsomme barn. Anonymkode: 4e5d7...cec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #35 Del Skrevet 30. mars 2024 Jeg syns det er ganske koselig med ferie. Både fra jobb og barnehage. Spesielt at vi kan være sammen som familie alle sammen. Vi har to barn på 2 og 3. Prøver stort sett holde rytmen fra barnehagen. Eksempel på en dag: Vi spiser frokost sammen på morgenen, lager en to-go kaffe, går ut på lekeplassen, kommer inn igjen for soving / hvile og lunsj, leker inne en periode, gjør litt husarbeid sammen (barna deltar som lek), kanskje en av oss går ut med begge med formiddagsmat, middag og natta. Syns det er ganske deilig å slippe levering og henting i barnehage, og hverdagen. Anonymkode: f05ff...dfe 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #36 Del Skrevet 30. mars 2024 Vi har to barn med diagnoser, og ferie er ikke ferie i ordets rette forstand. Vi er på felgen begge foreldre, og har i tillegg fått kraftig forkjølelse begge to i påsken. Vi bytter på å sove gjennom natten, ellers hadde vi strøket med. Vi ber til Gud om at det blir lettere etterhvert som de blir eldre♥️ Anonymkode: aaa82...2b1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #37 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen andre småbarnsforeldre som kjenner på at påskeferien og andre ferier er utrolig slitsomme, og nesten ikke orker ha besøk av noen? Vi har to barn på hva 2 og 6 år, begge våkner minst en gang per natt (dette er vanlig utenom ferier også) . Vi er nå helt på felgen av søvnmangel. Ingen mulighet for barnepass/avlastning og eldstemann sine venner er bortreist. Må ut hver dag med barna - ellers blir de helt umulige, krangler og sutrer. Prøver ellers å aktivisere og leke, lese bøker osv.når vi er hjemme. Hva gjør dere andre i samme situasjon? Vi må jo være flere? Anonymkode: c8486...d13 3 åring og graviditet her, men er mer sliten av å ha mannen hjemme hele tiden. Han pleier jo å være borte 12 timer 5 dager I uken pluss egne prosjekter i helgene. Nå går han oppå oss, ista la han seg til å sove på sofaen og ble sur for at vi pratet rolig i samme rom som han. 3 åringen er ikke noe stress å håndtere 24/7, selv om jeg er trøtt og dårlig så får vi alltid dagene til å gå ganske fint. 6 åringen har jeg med en annen mann og 6 åringen er hos sin far på ferie nå. Det hadde faktisk vært lettere å ha begge barna sammen, med tanke på lek - enn å ha mannen hjemme. Anonymkode: 86b38...b6e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #38 Del Skrevet 30. mars 2024 Andro skrev (3 timer siden): Så alltid på feriene med barn som de beste stundene livet har gitt. Per i dag låner jeg barn innimellom... Avlaster unge foreldre, og gleder meg selv. Kanskje dere må lære dere å avlaste hverandre? En har ansvar hele natta f.eks. så den andre får sove, og så bytte på. Alle trenger ikke å være med på alt. Dere kan ta en treningstur alene, sove alene, mens den andre tar med ungene. Eller man kan ta med ett barn hver. Svømmehallen var nok favorittstedet for hele gjengen da vi hadde små barn. Jeg satset på treningsaktiviteter hvor jeg kunne ta med et barn: Sykkel med henger, ski med pulk osv. Om du ikke liker å være ute med barna dine: Har du tenkt på hvorfor du har barn? Det er ikke obligatorisk. Sørg i alle fall for å ikke få flere. De fleste liker å gå ut og finne på noe hver dag, også uten barn... Jeg skjønner ikke hvor du tar dette i nederste avsnitt fra? Vi er som jeg skrev ute hver dag. Jeg har da ikke skrevet noen steder at jeg ikke liker det og ikke vil ha barna jeg har? Hva er det for noe tull å si? ts Anonymkode: c8486...d13 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #39 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva med å prøve å fokusere på det som er fint med å ha ferie sammen med barna? Hvorfor dette ensidige negative fokuset hos noen foreldre? Anonymkode: 5436b...074 Det er ikke noe ensidig negativt fokus. Jeg spør om råd fra andre i samme situasjon. ts Anonymkode: c8486...d13 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 30. mars 2024 #40 Del Skrevet 30. mars 2024 Jeg blir litt provosert av å lese denne tråden. Å få et barn krever endringer i hverdagen. Ja det krever endringer. Du kan ikke leve som singel lengre. Du har ansvar for et annet menneske. Dette betyr ikke àt du skal slutte å ha det gøy i livet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå