AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #201 Del Skrevet 31. mars 2024 Forhåpentligvis er det mer givende enn krevende å ha barn. Her kjenner jeg på at det gjør godt å ha barnet hos meg når jeg har fri. Når jeg jobber er barnet hos mor. Ca 50/50 ordning. Anonymkode: 852bd...490 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #202 Del Skrevet 31. mars 2024 Vi har en 2-åring som må aktiviseres hele dagen. Det er ikke like gøy å leke hele tida, men jeg liker å være med ham Merker at han også trives med å være hjemme i et rolig tempo. Blir nok tut og kjør i hverdagen. Vi er mye mer slitne på hverdag enn ferier. Anonymkode: bc8d9...327 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 1. april 2024 #203 Del Skrevet 1. april 2024 23 hours ago, AnonymBruker said: Men folk sier jo folk at det er mer slitsomt å være hjemme enn med barna og blir helt utslitt av ferier. Sikter ikke bare til denne tråden. Så deres argument om at mødrene da var hjemmeværende og derfor hadde det lettere blir jo i så fall helt feil. Og hva mener du @Tanuki med mindre forventninger til foreldrene? Det var store forventninger til mødre før i tiden. Ta en titt tilbake på 50-tallet, hvor mødre måtte ta seg av barna og i tillegg varte opp å ta hensyn til mannen da han kom hjem fra jobb. Det er jammen bra mange mødre har en jobb å dra til for å slappe av litt i dag, som flere nevner. Anonymkode: cb3e2...964 Selvom det kalles "ferie" så er det jo ikke slik at de fleste med småbarn bare kan sitte å slappe av. Man skal finne på ting med barna, kanskje en har diverse ting å fikse i hagen eller huset. etc Når man jobber 100% og så skal være "på" i ferien er det ikke rart man blir sliten. Før i tiden slapp man ungene ut i gata alene for å leke, besteforeldre kunne stille opp i større grad, det var mye lavere forventinger til tiden barn og foreldre tilbringer sammen. "barn skal sees men ikke høres" . I dag jobber de fleste 100%, og selvom likestilling har kommet langt, er det fortsatt vanlig at mor tar ansvar for det tredje skiftet hjemme. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #204 Del Skrevet 1. april 2024 Anonym2015r skrev (16 timer siden): Merker dette på jobb i bhg. Flere foreldre som ikke «orker» ferie. Lille julaften, dagen før påske, osv = ennå færre som har kortere dager. Første dag etter ferien = ennå flere som står klar på døra, for å levere. Satt litt på spissen Det har ikke slått deg at ikke alle foreldre kan velge akkurat hvilke dager de har ferie? Jeg var på jobb alle hverdagene i uken som gikk. Og hva i all verden er det som er spesielt med lille julaften, som oftest er det en helt vanlig arbeidsdag? Anonymkode: f7645...2ba 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al34n0nym1 Skrevet 1. april 2024 #205 Del Skrevet 1. april 2024 Hva er det man forventer når man får barn?? At det blir rolig? Jeeez Nien burde ikke ha fått barn 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #206 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 20.32): Har ikke skrevet noen steder at det er travelt. Tid er det nok av i ferier. Vi har ingen store planer og tar dagene som de kommer. Og den type aktiviteter du beskriver er også det vi har forsøkt å legge opp til. Det har jeg også mange gode minner fra. Men nå med egne barn blir det alltid krangling, sutring og mas. I dag skulle vi f.eks. bort til en bekjent for å fore kaniner. Det liker begge barna, men 6-åringen slo seg totalt vrang på den 10 minutter lange bilturen dit fordi «det var for langt å kjøre». Deretter ble hun sint fordi hun bare fikk gi kaninene en gulrot hver og fordi lillesøster fikk gi en gulrot som hun mente var bittelitt lengre enn den hun selv hadde. I ettermiddag skulle de få fingermale ute på altanen sammen. Men da «ødela» den minste den eldste sitt kunstverk og det ble nok et raserianfall. Vi må alltid følge med hva de gjør eller gjøre ting med dem hver for oss. Det synes jeg er litt leit når det er ferie. Og med søvnmangelen på toppen blir det ekstra slitsomt å være «på vakt» hele tiden. ts Anonymkode: c8486...d13 Hva med å sette litt grenser? Det er slitsomt der og da, men vil bli så mye bedre i lengden. Dersom 6åringen slår seg vrang på den måten du beskriver ta barnet ut av situasjonen. Reis hjem. Ikke la barnet ødelegge for alle. Dersom 2åringen ødelegger kunstverket til den eldste fjern 2åringen fra situasjonen eller følg opp forebyggende. Da er barnet for lite for denne aktiviteten alene. Det er ikke rart 6åringen slår seg vrang om den yngste får lov til å «ødelegge». Del dere, hele familien trenger ikke være med på alle aktiviteter samlet. Sov på dagen. Legg dere enda tidligere. Bytt på hvem som tar nettene. Løsningene er mange, men dere må gjøre en endring Anonymkode: bc1f1...466 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heln Skrevet 1. april 2024 #207 Del Skrevet 1. april 2024 Jeg er enig, og tenker at de er heldige de som faktisk så på ferie som ferie når de hadde småbarn. Med fire timer oppstykket søvn er det slitsomt å underholde flere barn i 12 timer+. Det tror jeg faktisk alle i den situasjonen hadde følt på, men vi er jo lagd for å glemme heldigvis. Jeg er alene med en 2 og 4 åring, og må legge opp dagen som en barnehagedag for å ikke bli gal. Typ fra 09-10 skal vi være ute, lunsj halv 11, besøk til bestemor kl 13, osv osv. Barna mine står opp før 05 så TID har vi nok av. Det er bare å få den til å gå som blir problemet. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #208 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 13.34): Noen andre småbarnsforeldre som kjenner på at påskeferien og andre ferier er utrolig slitsomme, og nesten ikke orker ha besøk av noen? Vi har to barn på hva 2 og 6 år, begge våkner minst en gang per natt (dette er vanlig utenom ferier også) . Vi er nå helt på felgen av søvnmangel. Ingen mulighet for barnepass/avlastning og eldstemann sine venner er bortreist. Må ut hver dag med barna - ellers blir de helt umulige, krangler og sutrer. Prøver ellers å aktivisere og leke, lese bøker osv.når vi er hjemme. Hva gjør dere andre i samme situasjon? Vi må jo være flere? Anonymkode: c8486...d13 Vi sover alle sammen i samme seng, om barna våkner så ser de bare om vi er der så sovner dem igjen. Da våkner vi ikke. Hatt mye bedre søvnkvalitet helt siden. Anonymkode: 1b16d...155 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #209 Del Skrevet 1. april 2024 Anonym2015r skrev (17 timer siden): Merker dette på jobb i bhg. Flere foreldre som ikke «orker» ferie. Lille julaften, dagen før påske, osv = ennå færre som har kortere dager. Første dag etter ferien = ennå flere som står klar på døra, for å levere. Satt litt på spissen. Kanskje litt store forventninger til ferien, kanskje mange unger som ikke greier aktivisere seg selv, uten bruk av skjem 24/7. Jeg vet ikke, men kanskje vi er for vant med at alt går i hundre, det skjer noe hele tiden? Hverken unger eller voksne har tid til å kjede seg litt i hverdagen, og når ferien kommer, går det helt i ball. Vet ikke hvilke muligheter dere har, men hva med å lage hytte under bordet? Få tak i store pappesker, lage bil, hus, ballbinge- hvis dere får tak i sånne små plastballer. Ta ungene med på huslige ting. Lage såpebobler. Oppskrifter på nett. Vi var vel litt «lei hverandre» på slutten av lange ferier, da jeg var liten, og da vi hadde små unger, men stort sett var ferier fine. Det er ganske slitsomt med unger, og det blir ikke bedre når de blir i tenårene, begynner å dra ut. Ikke minst kjøre bil. Når de er små vet en i alle fall hvor de er, når en har våkenatt. 😄 Du kommer med en del gode tips, men jeg blir irritert over det første avsnittet ditt. Det er flere kvinner med småbarn som jobber full tid nå enn det var bare for 15-20 år siden. Det er derfor de ikke kan ta fri og hente tidlig alle mulig ekstra dager, slik som lille julaften og dagen før påske. Man har bare de feriedagene man har. Det kan faktisk være at de mødrene som hentet tidlig for 15 år siden hadde mer fritid uten barn enn dagens mødre, om de selv hadde fri en dag i uka for eksempel. Det er bra at folk jobber og bidrar til samfunnet og velferdsstaten. Ikke klag over at folk passer jobben sin selv om de er småbarnsmødre. Anonymkode: 40342...d19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym2015r Skrevet 1. april 2024 #210 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har ikke slått deg at ikke alle foreldre kan velge akkurat hvilke dager de har ferie? Jeg var på jobb alle hverdagene i uken som gikk. Og hva i all verden er det som er spesielt med lille julaften, som oftest er det en helt vanlig arbeidsdag? Anonymkode: f7645...2ba Tror ikke du leste, før du svarte. Det er alltid lurt. Det står: Det er ENNÅ flere, disse dagene. Det betyr at de ytterst få ungene som kommer litt senere, også kommer ved åpning. Det betyr at ENNÅ flere hentes ved stengetid. Enkelte foreldre kommenterer også at det blir lenge nok fri, som det blir. Det er så pes å ha ungene hjemme. Når de kommer etter ferier, har ettåringene stått med skoa på i gangen, og bare maset etter vennene sine, hele ferien. Jeg skjønner da vel at ikke alle kan velge fridager, jeg kan heller ikke det. Her er bhg stengt, jul og påske. Det er den fjerde uka i betalingsfri mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym2015r Skrevet 1. april 2024 #211 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kommer med en del gode tips, men jeg blir irritert over det første avsnittet ditt. Det er flere kvinner med småbarn som jobber full tid nå enn det var bare for 15-20 år siden. Det er derfor de ikke kan ta fri og hente tidlig alle mulig ekstra dager, slik som lille julaften og dagen før påske. Man har bare de feriedagene man har. Det kan faktisk være at de mødrene som hentet tidlig for 15 år siden hadde mer fritid uten barn enn dagens mødre, om de selv hadde fri en dag i uka for eksempel. Det er bra at folk jobber og bidrar til samfunnet og velferdsstaten. Ikke klag over at folk passer jobben sin selv om de er småbarnsmødre. Anonymkode: 40342...d19 Herregud.. Hvor i h står det at jeg klager over at folk passer jobben sin?? Ja, det er flere som jobber fullt, enn da jeg beg for over tjue år siden. Det var ikke tema. Dette er foreldre som sier det er pes å ha fri med ungene. «Vi må nyte siste dagene, før «dette»» Som sagt, kommer og kommentaren om at ettåringene har stått med skoa på i gangen, og bare ventet på å dra tilbake til vennene sine. De har kjeeeeedet seg sånn hjemme med oss. Hjelpes.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #212 Del Skrevet 1. april 2024 Var utslitt før ferien startet fordi 4/5 fikk omgangssyken. Jeg slapp merkelig nok unna, men var kvalm og uvel. Vi har vært på påskeferie og kom hjem i går kveld. Hatt en utrolig fin påske og storkost oss. Hadde ikke trodd det da. Anonymkode: 1f931...174 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #213 Del Skrevet 1. april 2024 Anonym2015r skrev (16 minutter siden): Herregud.. Hvor i h står det at jeg klager over at folk passer jobben sin?? Ja, det er flere som jobber fullt, enn da jeg beg for over tjue år siden. Det var ikke tema. Dette er foreldre som sier det er pes å ha fri med ungene. «Vi må nyte siste dagene, før «dette»» Som sagt, kommer og kommentaren om at ettåringene har stått med skoa på i gangen, og bare ventet på å dra tilbake til vennene sine. De har kjeeeeedet seg sånn hjemme med oss. Hjelpes.. Innlegget ga virkelig inntrykk av at du klaget over at folk ikke går tidlig fra jobb dagen før påske eller kommer sent første dag etter ferien. Fint at du ikke mente det da, det er jo ikke bra om folk skofter jobben. Anonymkode: 40342...d19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #214 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 18.02): Har bare ett barn på 4, men er helt alene med ham. Elsker ferie, da koser vi oss lenge i senga med kaffe, saft og bøker. Drar ut på noe (langrenn, alpint, svømming, aking, utelek, sykkeltur etc). Så leker vi litt med lego, plastelina, perler eller noe. Lager deilig mat sammen, baker, og bare nyter fri sammen 💙 Elsker ferie! Anonymkode: 8949c...54d Sånn var ferier og helger med mine barn også da de var små. Trøtt kunne jeg selvfølgelig være, men ikke sliten. Jeg har alltid elsket fridager med barna, og nyte dagene på barnas premisser akkurat slik du beskriver. Men det krever jo at man som voksen legger til side sine egne forestilinger om at man skal slappe av hele dagen med egentid. Det går jo ikke når man har barn. Anonymkode: 176d3...a53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #215 Del Skrevet 1. april 2024 Heln skrev (1 time siden): Jeg er enig, og tenker at de er heldige de som faktisk så på ferie som ferie når de hadde småbarn. Med fire timer oppstykket søvn er det slitsomt å underholde flere barn i 12 timer+. Det tror jeg faktisk alle i den situasjonen hadde følt på, men vi er jo lagd for å glemme heldigvis. Jeg er alene med en 2 og 4 åring, og må legge opp dagen som en barnehagedag for å ikke bli gal. Typ fra 09-10 skal vi være ute, lunsj halv 11, besøk til bestemor kl 13, osv osv. Barna mine står opp før 05 så TID har vi nok av. Det er bare å få den til å gå som blir problemet. Selvfølgelig er det lurt å lage en plan / rutine for fridager med barn. Det blir det mye bedre dager av og man blir mindre «sliten» av å fylle dagen med innhold og være i forkant, enn å innbille seg at dagen går av seg selv med masse tid til å slappe av/egentid. Jeg hadde rammer og rutiner med barna da de var små både til hverdag og ferie og hadde en løs «kjøreplan» på fridager. Det er en god idé som sparer frustrasjoner. Selvfølgelig vil barn oppleve noe, selvfølgelig vil de være sammen med foreldrene når de har fri. «Å kjede seg» er ikke fint i seg selv, men ved å lage en god rytme med opplevelser (som kan være å klatre litt rundt i skogen, lage og spise fingermat på piknikkpledd på verandaen, kjøre offentlig transport til tante osv) etterfulgt av ro, kan du selv kanskje rekke en kopp kaffe og et kapittel i ei bok mens barna leker for seg selv. Eller sette på en koselig lydbok og kna litt plastelina mens dere hører sammen. Det er ikke «å underholde» barna, men å være foreldre. Anonymkode: 176d3...a53 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #216 Del Skrevet 1. april 2024 Det kommer an på hvilke innstilling man har til ferie med barn. Forventer kan å kunne ligge mye på sofaen å slappe av, så blir det jo slitsomt. Anonymkode: 08cde...1dd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #217 Del Skrevet 1. april 2024 Anonym2015r skrev (58 minutter siden): Tror ikke du leste, før du svarte. Det er alltid lurt. Det står: Det er ENNÅ flere, disse dagene. Det betyr at de ytterst få ungene som kommer litt senere, også kommer ved åpning. Det betyr at ENNÅ flere hentes ved stengetid. Enkelte foreldre kommenterer også at det blir lenge nok fri, som det blir. Det er så pes å ha ungene hjemme. Når de kommer etter ferier, har ettåringene stått med skoa på i gangen, og bare maset etter vennene sine, hele ferien. Jeg skjønner da vel at ikke alle kan velge fridager, jeg kan heller ikke det. Her er bhg stengt, jul og påske. Det er den fjerde uka i betalingsfri mnd. Du vet vel ikke om foreldrene må jobbe eller ikke? Arbeidslivet kan ha endret seg. Tidligere var det for eksempel nok at vi var ett team på arbeid i påskeuken eller romjulen, nå kreves det at vi er minst to. Det fører naturlig nok til at det er flere småbarnsforeldre som må arbeide slike dager enn det var tidligere. Jeg vet ikke hvorfor du uthever ordet «ennå» flere ganger, det riktige er å bruke enda i denne sammenhengen, som gradsadverb. Anonymkode: f7645...2ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #218 Del Skrevet 1. april 2024 Ikke barna direkte jeg blir sliten av men småkranglingen som gjerne oppstår når man er på «ferie» Anonymkode: b0f4c...e3f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym2015r Skrevet 1. april 2024 #219 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du vet vel ikke om foreldrene må jobbe eller ikke? Arbeidslivet kan ha endret seg. Tidligere var det for eksempel nok at vi var ett team på arbeid i påskeuken eller romjulen, nå kreves det at vi er minst to. Det fører naturlig nok til at det er flere småbarnsforeldre som må arbeide slike dager enn det var tidligere. Jeg vet ikke hvorfor du uthever ordet «ennå» flere ganger, det riktige er å bruke enda i denne sammenhengen, som gradsadverb. Anonymkode: f7645...2ba Stemmer. Beklager feil bruk. Skal skjerpe meg. Hvis du må ha det inn med teskje, så sier foreldrene det. Vi bor i tillegg på et lite sted, så det er sagt. Foreldrene kan eks si det er så pes, så godt å nyte siste dagen med litt ro. Handler litt, går på kafé, uten barn. Jeg har forresten fremdeles ikke skrevet noe om de som må jobbe, eller har jeg oversett noe av det jeg har skrevet? Vi har stengt romjul, og i påskeuken. (-dette er den fjerde uken, av betslingsfri mnd) Jeg vet også at arbeidslivet har endret seg på de over tjue årene jeg har jobbet i bhg, men fremdeles jobber mange turnus, og i skole/ sfo. Sistnevnte har oftest fri i skoleferier. (-SFO er stengt i ferier.) Dette var egentlig ikke noe tema. Tror flere mistforsto det første jeg skrev. Det var ikke ment å hugge hodet av småbarnsforeldre, og hvis du leser det jeg skrev videre, så ser du det. Det var en registrering av at «sånn er det flere som har det.» Likevel blir jeg litt matt, når vi får høre denne kommentaren om ettåringer som har kjedet seg innmarie hjemme, og bare har lengtet og ventet på å komme i bhg, etter ferier. Stått med sekken på. Jeg undres jo på hva som har skjedd. Jeg var stort sett alene med fem barn, egne og ste, pga mannen jobbet, da ungene var små. Jobbet 90 pst selv, i bhg. Ja, det var heftig, og en kan lure på hvordan en fikk dagene til å gå opp, men feriene var likevel ferier. Ungene lekte, og kranglet litt. Vi dro på turer, og slik gikk dagene.. Jeg skrev vel et sted her, at kanskje ungene i dag ikke får «lov til» å kjede seg? Mye skjerm, gjør at de ikke helt vet hva de skal finne på, uten den. Vi hører, blant de litt større barna, at de heller vil være hjemme, for da kan de spille hele dagen. Jeg regner med det ikke stemmer, men vi ser mange barn har mindre fantasi nå, enn før. Selvsagt ikke alle. Kanskje spesielt når de er ute. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 1. april 2024 #220 Del Skrevet 1. april 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Det har ikke slått deg at ikke alle foreldre kan velge akkurat hvilke dager de har ferie? Jeg var på jobb alle hverdagene i uken som gikk. Og hva i all verden er det som er spesielt med lille julaften, som oftest er det en helt vanlig arbeidsdag? Anonymkode: f7645...2ba Og dager som lille julaften er en vanlig arbeidsdag for de fleste, om den ikke faller til helgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå