Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 18 åring ønsker å finne seg en jobb, gjerne deltids. Han har ADHD og har droppet ut av skolen.  Hvordan skal han skrive søknaden for å få frem det positive fremfor hans negative sider?

Anonymkode: 9139b...297

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Send han til nav så ham får hjelp der med jobbsøker kurs osv. 

Går han bare hjemme å diller for mor så er livet kjørt allerede. 

Anonymkode: 1d62c...7bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Send han til nav så ham får hjelp der med jobbsøker kurs osv. 

Går han bare hjemme å diller for mor så er livet kjørt allerede. 

Anonymkode: 1d62c...7bd

Takk for oppmuntrende og motiverende ord....

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min 18 åring ønsker å finne seg en jobb, gjerne deltids. Han har ADHD og har droppet ut av skolen.  Hvordan skal han skrive søknaden for å få frem det positive fremfor hans negative sider?

Anbefaler å bruke chatgpt

Anonymkode: 2c90b...f73

Skrevet

Hvis han har droppet ut av skolen, kanskje oppfølgingstjenesten i fylkeskommunen kan være behjelpelige?

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
BlåSwix skrev (54 minutter siden):

Hvis han har droppet ut av skolen, kanskje oppfølgingstjenesten i fylkeskommunen kan være behjelpelige?

Jo, han har vært innom der, men der skal de gjennom et omfattende opplegg før de eventuelt får prøve seg i jobb. Han har ikke tålmodighet til det.

Skrevet

Hva vil han jobbe mer? Be han skrive en cv så godt han kan. Og en veldig god søknads tekst. Og be han dra innom steder han kunne tenkte seg å jobbe og be han være ærlig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kjenner ingen som har firma? Jeg har ansatte som ingen andre vil ha.Eller ikke trives andre plasser.

Alle har sin plass. Men økte kostnader begrenser hvor mange man kan ha i arbeid. Stadige nedskjæringer over alt.

Anonymkode: 6e1fa...35e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Anbefaler å bruke chatgpt

Anonymkode: 2c90b...f73

Anbefaler å absolutt ikke bruke chatgpt. Det skinner igjennom med en gang at søknaden ikke er skrevet at en 18-åring, og som regel bommer den på språket, så det blir en veldig rar søknad. 

Anonymkode: d756c...cea

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Anbefaler å absolutt ikke bruke chatgpt. Det skinner igjennom med en gang at søknaden ikke er skrevet at en 18-åring, og som regel bommer den på språket, så det blir en veldig rar søknad. 

Anonymkode: d756c...cea

Neida, det er bare å be chatgpt om å formulerer seg som en 18 åring 😊 

Jeg ville også brukt chatgpt - bare gi den en god beskrivelse av hva den skal fokusere på osv ….. be gjerne om flere eksempler så kan han plukke litt og sette sammen sin egen 😊 

viktig å være konkret i det han ber om (til chatgpt) 

Anonymkode: 11e28...b06

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fokuser på alle hans positive sider, men ikke skjul de mindre positive. Forklar at gutten trenger at noen tar en sjanse på han, og at hans positive egenskaper i stor grad overskygger de utfordringene som følger diagnosen. Unngå å bruke ord som "problemer". 

Håper noen tar en sjanse på han🙂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler å følge opp med en telefon. Lettere å faktisk forklare situasjonen da. Mange som ikke fungerer på skolen kan blomstre i rette arbeidsmiljø, bruk gjerne kontakter for å komme inn et sted

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger vel ikke å informere om at han har adhd eller har droppet ut av skolen? Det er bare å begynne å søke jobber på Finn eller melde seg i vikarbyråer. Butikk, lager, budtjenester som Foodora, Oda f.eks (hvis han har lappen). Mye man ikke trenger utdanning til. Men klart vanskeligere å finne noe han trives med, om han ikke går tilbake til skole senere. Jeg hoppet også ut av skolen i min tid og har tatt fagbrev i 30-årene, men alltid vært i jobb.

Anonymkode: 09d88...1bf

Skrevet

At han har ADHD eller har droppet ut av skolen er ikke relevant. Dette er det mange som har, og det gjør de ikke til dårligere arbeidstakere av den grunn.

Hva kan han tenke seg og jobbe med? Husk at man veldig sjeldent får drømmejobben på første forsøk.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Via å ignorere alt det du skriver der, og skrive at han synes x arbeid [sett inn hva han søker på; lager/butikk/bygg og anlegg/ sykehjem/alle typer arbeid som ikke krever kompetanse] - er veldig spennende. Han har stor arbeidskapasitet, er foroverlent, engasjert og fleksibel. Han håper herved han får mulighet til å starte opp ved x- bedrift som tilkallingsvikar. Ved et eventuelt intervju kan han være tydelig på at han er ung og vet at han vil trenge opplæring og veiledning, og han er veldig motivert for dette.

Endret av Raven.Writingdesk
AnonymBruker
Skrevet

Har han noen interesser som kan bli brukt i jobbsammenheng? 

Anonymkode: 5948b...7cc

AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (10 minutter siden):

Via å ignorere alt det du skriver der, og skrive at han synes x arbeid [sett inn hva han søker på; lager/butikk/bygg og anlegg/ sykehjem/alle typer arbeid som ikke krever kompetanse] - er veldig spennende. Han har stor arbeidskapasitet, er foroverlent, engasjert og fleksibel. Han håper herved han får mulighet til å starte opp ved x- bedrift som tilkallingsvikar. Ved et eventuelt intervju kan han være tydelig på at han er ung og vet at han vil trenge opplæring og veiledning, og han er veldig motivert for dette.

For all del dropp "fremoverlent".

Anonymkode: 9b7df...39e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil han jobbe med? Jobb kan være en del av utdannelsen hvis han vil ta fagbrev. 

Anonymkode: c194d...b48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...