AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #1 Skrevet 30. mars 2024 Er dette noe de kan gjøre? De har ingen grunner til å gjøre dette, den eneste grunnen er at de er gjerrige. De har ikke unnet oss barna noe, og bil vist ikke det etter de blir borte heller. Vet det er pliktdelsarv. Kan de gjøre noe med det? Gjelder pliktdelsarv kun hvis begge foreldre er borte eller når kun den ene er borte også? Anonymkode: c4a10...61b
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #2 Skrevet 30. mars 2024 Det er pliktdelsarv fra hver av foreldrene, men lengstlevende kan sitte i uskiftet bo. Den eneste måten å unngå arv til barn er å bruke opp alle pengene. Anonymkode: c901d...92e 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #3 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er pliktdelsarv fra hver av foreldrene, men lengstlevende kan sitte i uskiftet bo. Den eneste måten å unngå arv til barn er å bruke opp alle pengene. Anonymkode: c901d...92e De bruker det nok ikke opp. For de har tydeligvis angst for å bruke penger. Anonymkode: c4a10...61b 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #4 Skrevet 30. mars 2024 Jeg bryr meg ikke om hva pengene mine går til etter min død. Jeg får ikke gjort noe da uansett. Anonymkode: c4a10...61b
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #5 Skrevet 30. mars 2024 Hvis de er gift og har bare felles barn, kan lengstlevende sitte i uskifte helt til han/hun dør. Dvs. at dere barna får ingenting før den lengstlevende også er død. Det er pliktdelsarv, ja, dvs at en gitt andel av formuen de har når de dør skal gå til dere barna (men altså ikke nødvendigvis før den siste er død). Resten av formuen kan de testamentere bort til hvem de vil. De kan ikke gjøre dere arveløse. Men de kan begrense arven til kun pliktdelsarven, og/eller sørge for at de ikke har noe formue når de dør og dermed ikke er noe å arve. Hvorfor sier de at de skal nekte dere arv? Det blir vel litt feil å si at de er gjerrige. En gjerrig person vil jo beholde pengene selv, de vet jo at de ikke får med seg pengene i graven. De har sin fulle rett til å ikke gi dere noe som helst mens de lever, det kan vel kalles gjerrighet, men da handler det jo ikke om arv, egentlig. Anonymkode: 2a818...6a3 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #6 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis de er gift og har bare felles barn, kan lengstlevende sitte i uskifte helt til han/hun dør. Dvs. at dere barna får ingenting før den lengstlevende også er død. Det er pliktdelsarv, ja, dvs at en gitt andel av formuen de har når de dør skal gå til dere barna (men altså ikke nødvendigvis før den siste er død). Resten av formuen kan de testamentere bort til hvem de vil. De kan ikke gjøre dere arveløse. Men de kan begrense arven til kun pliktdelsarven, og/eller sørge for at de ikke har noe formue når de dør og dermed ikke er noe å arve. Hvorfor sier de at de skal nekte dere arv? Det blir vel litt feil å si at de er gjerrige. En gjerrig person vil jo beholde pengene selv, de vet jo at de ikke får med seg pengene i graven. De har sin fulle rett til å ikke gi dere noe som helst mens de lever, det kan vel kalles gjerrighet, men da handler det jo ikke om arv, egentlig. Anonymkode: 2a818...6a3 Skjønner. Jeg vet ikke hvorfor de sier det. Men de har egentlig aldri vist oss at de har brydd seg om oss. De tar aldri kontakt for å høre hvordan det går og sånn. Ringer jeg eller broren min så er det bare klaging og at de ikke har tid til å prate, også avbrytes samtalen. De virker ikke som de har hatt noe interesse av oss, men vi har ikke gjort dem noe. De er ikke akkurat rause med pengebruken. Men når man er borte får man uansett ikke brukt noe. Jeg ønsker så klart ikke at de skal dø, men syns det er unødvendig å si de skal nekte oss arv. Anonymkode: c4a10...61b 2
jordbær86 Skrevet 30. mars 2024 #7 Skrevet 30. mars 2024 Å ønske å gjøre barna sine arveløse når det ikke er noen god grunn til det, hvorfor ønsker noen foreldre å gjøre det? 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #8 Skrevet 30. mars 2024 Den som blir etterlatt av dem velger nok uskiftet bo for å unngå at vi barna arver noe. Men da må h..n jo bruke det opp også Anonymkode: c4a10...61b
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #9 Skrevet 30. mars 2024 Skjønner ikke at noen foreldre velger dette jeg altså. Kunne aldri truet med å gjøre barna mine arveløse. Anonymkode: c4a10...61b 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #10 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den som blir etterlatt av dem velger nok uskiftet bo for å unngå at vi barna arver noe. Men da må h..n jo bruke det opp også Anonymkode: c4a10...61b De kan gi bort alt de eier så lenge de er i live, uten at du kan gjøre noe med det. Anonymkode: 39baf...fd0 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #11 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): De kan gi bort alt de eier så lenge de er i live, uten at du kan gjøre noe med det. Anonymkode: 39baf...fd0 Det er sant og jeg har ingen planer om å nekte dem å gjøre det. Men hvis de ikke bruker det opp så får de jo ikke gjort noe med det etter sin død. De unner seg aldri noe, og snur på hver krone selv om de har millioner på bok. Barna våre får heller aldri noe av dem Så om de bruker det opp vet jeg ikke. Jeg vil jo ikke at de skal dø, men begynte bare å tenke på det. Anonymkode: c4a10...61b
Lorieen Skrevet 30. mars 2024 #12 Skrevet 30. mars 2024 I hvilken sammenheng har de sagt dette? Hele historien din høres merkelig og usammenhengende ut. Hva er det du ikke forteller? 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #13 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): De bruker det nok ikke opp. For de har tydeligvis angst for å bruke penger. Anonymkode: c4a10...61b Heldige du! Min sitter på masse penger og har lovey meg i 20 år at hun skal bruke alt opp før hun dør. Har innfunnet meg med det, det er hennes penger ikke mine uansett. Samtidig minner jeg henne på dette: det finnes tjenester du betaler for som kan bidra med handling, husvask, husvedlikehold, osv. Det er dine penger, bruk dem på deg selv, jeg har ikke tenkt å stille opp. Anonymkode: c6f07...612 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #14 Skrevet 30. mars 2024 Lorieen skrev (1 minutt siden): I hvilken sammenheng har de sagt dette? Hele historien din høres merkelig og usammenhengende ut. Hva er det du ikke forteller? Det var noe de sa for en stund siden. Var ikke noe spesielt som gjorde at de sa det. Er ikke noe her jeg ikke forteller. Anonymkode: c4a10...61b
Lorieen Skrevet 30. mars 2024 #15 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var noe de sa for en stund siden. Var ikke noe spesielt som gjorde at de sa det. Er ikke noe her jeg ikke forteller. Anonymkode: c4a10...61b I hvilken sammenheng? «Fint vær i dag. Forresten, vi akter å nekte deg og din bror arv.»? 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #16 Skrevet 30. mars 2024 Lorieen skrev (3 minutter siden): I hvilken sammenheng? «Fint vær i dag. Forresten, vi akter å nekte deg og din bror arv.»? Hallo! Du tror jeg holder noe skjult. Det gjør jeg ikke. Var ved middagsbordet da vi var der på besøk. Vi snakket ikke om økonomi på forhånd. Anonymkode: c4a10...61b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå