AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #1 Del Skrevet 30. mars 2024 Hvodan fikk dere påvist astma på barn i ung alder? hvilke symptomer var tilstedet? Barnet vårt på 19 mnd fikk nettopp påvist Astma. Hun har vært mye forkjølet siden November, med hoste og mye snørr. To runder på antibiotika siden Januar, med bla. Ørebetennelse og Streptokokker. Siden medio Mars har hosten forværret seg, og det har vært svært mye hoste på natterstid, men generelt gjennom hele dagen. Nettene har vært non-stop med hoste, spesielt mellom 19-24:00, og oppvåkninger på natt. Slimete i brystet og kvass hoste. Ingen piping eller tung pust, men lite mat (og drikkelyst). Tok henne med til legen igjen for en liten uke siden, og han mente at det var astma. Dette med bakgrunn i hoste som har vært av og på siden November, samt surklingen i brystet. Hun ble satt på flutide. skal nevnes at far var plaget med astma som liten, men det var nok mye med bakgrunn i at han levde med sigarettos rundt seg 24/7… Jeg får det ikke helt til å stemme, å synes (ut i fra de jeg kjenner med astma) at det trolig ikke er det. Vi fikk ikke snakket med legen om dette, var inne i maks 5 minutter. Skal på oppfølgingstime om én mnd hos fastlege, men synes det er forjævlig å tvinge i henne medisin som jeg i utganspunktet er usikker på om hun trenger. Dere som har små / har hatt små barn med Astma - hvordan merket dere at det var det? Hun begynte trossalt i barnehagen i August i fjor, og det første året i bhg kan vel være relativt tøft mtp. Sykdom.. Anonymkode: 8a82b...461 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #2 Del Skrevet 30. mars 2024 Merket det ikke. Hadde et barn med mange ørebetennelser og forkjølelser. Skulle bare til kontroll hos barnelege. Kom ut med resepter og revisjon til forstøverapparat. Ante ingenting om astma. Det ble mange våkenetter og et par runder på sykehuset. Varslet var alltid hoste om natta. Altså ingen plutselige anfall. Mi blei som oftest tett i forbindelse med en infeksjon. Anonymkode: 8a05a...d91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #3 Del Skrevet 30. mars 2024 Astma eller barne- astma? Dette vil jo forsvinne igjen rundt barneskolen alder. Legen sa at barne-astma kjennetegnes ofte av en vedvarende hoste i forbindelse med forkjølelse. Min har også hostet siden november. Fikk påvist bakterell bronkitt. Gikk 2 uker på antibiotika som tok bronkitten, men hosten ligger der kontinuerlig. Det kan være tilfeldig med én forkjølelse etter den andre, eller så er det nok barne astma. Vi skal tilbake til legen etter påsken om ikke det roer seg. Anonymkode: fd1a5...ac0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #4 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Merket det ikke. Hadde et barn med mange ørebetennelser og forkjølelser. Skulle bare til kontroll hos barnelege. Kom ut med resepter og revisjon til forstøverapparat. Ante ingenting om astma. Det ble mange våkenetter og et par runder på sykehuset. Varslet var alltid hoste om natta. Altså ingen plutselige anfall. Mi blei som oftest tett i forbindelse med en infeksjon. Anonymkode: 8a05a...d91 Våkennetter og sykehus i forkant av behandling/diagnose? her har vi hatt få direkte våkennetter, og kun én ørebetennelse siden hun var 5 mnd.. Anonymkode: 8a82b...461 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #5 Del Skrevet 30. mars 2024 Barn opplever astma forskjellig, så man skal være forsiktig med å sammenligne. Noen barn har klassisk tungpust, noen hoster og noen barn blir bare stille. Mange blir lettere syke, men ikke alle. Noen virker veldig spreke og raske, andre nekter å være aktive. Astma kan ofte gi slim i lungene også hos barn, noe som er veldig ubehagelig. Hosten og surklingen kommer av slimet, som er vanskelig å få opp. Det føles litt som om du prøver å puste sirup. Prøv å gi medisinen slik legen anbefalte, og se om det hjelper. Ubehandlet eller underbehandlet astma kan gi skader på lungevevet, som over tid kan føre til kols. Det skjedde med min mor, som oppdaget sin egen astma først etter at hennes barn fikk diagnosen. Anlegg for astma er arvelig. Det kan ofte utløses eller forverres av sigarettrøyk, infeksjoner eller andre irritanter. Kanskje faren uansett ville hatt astma, men ville hatt mindre plager uten all røyken. Anonymkode: 1291b...3e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #6 Del Skrevet 30. mars 2024 Merker du effekt av medisinen da? Her hostet vår i tre måneder og særlig mye på natt. Vi fikk da Flutide av fastlegen med ny kontroll etter en måned. Vår fikk merkbart effekt allerede etter første dose. Etter noen få dager var hosten nesten helt borte. Vi fortsatte med dosen vi fikk frem til legetimen. Etter denne halverte vi dosen og sluttet helt et par måneder senere. Det var ikke noe vanskelig å få i barnet medisinen. Regner med dere har fått maske? Anonymkode: 041a2...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #7 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Våkennetter og sykehus i forkant av behandling/diagnose? her har vi hatt få direkte våkennetter, og kun én ørebetennelse siden hun var 5 mnd.. Anonymkode: 8a82b...461 Både før, under og etter. 11 ørebetennelser på 10 mnd. Våkenetter var både før og etter. Barnet hostet gjennom hele natten også med pusteproblemer. Jeg sov knapt for jeg lå på anke. Anonymkode: 8a05a...d91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #8 Del Skrevet 30. mars 2024 Mye host om natten, spesielt når han var forkjølet eller hadde vært i kontakt med katt eller pollen ( har påvist allergi). Har Ventoline som medisin ved behov. Anonymkode: 5232e...66e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #9 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Merker du effekt av medisinen da? Her hostet vår i tre måneder og særlig mye på natt. Vi fikk da Flutide av fastlegen med ny kontroll etter en måned. Vår fikk merkbart effekt allerede etter første dose. Etter noen få dager var hosten nesten helt borte. Vi fortsatte med dosen vi fikk frem til legetimen. Etter denne halverte vi dosen og sluttet helt et par måneder senere. Det var ikke noe vanskelig å få i barnet medisinen. Regner med dere har fått maske? Anonymkode: 041a2...427 Tja, vanskelig å si. Hun hostet ikke under dupp samme dag (før vi var hos legen), og det var første duppen på sikkert 14 dager det var 0 hoste. Etter 1 dose med flutide hostet hun minimalt etter leggetid samme dag, men det kan umulig ha vært medisinen hun da fikk én time før. Hun har nå fått flutide i 5 dager, hoster mindre, men hoster altså fortsatt og er slimete. Men, matlysten er på topp igjen! Så, usikker på om det er medisinen eller om hun allerede var på bedringens veg. Vi får bare fortsette inntil neste legetime. er enklere å gi medisin nå, bruker maske, ja. Vanesak for oss alle ☺️ Anonymkode: 8a82b...461 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #10 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Både før, under og etter. 11 ørebetennelser på 10 mnd. Våkenetter var både før og etter. Barnet hostet gjennom hele natten også med pusteproblemer. Jeg sov knapt for jeg lå på anke. Anonymkode: 8a05a...d91 Huff, stakkars.. slitsomt både for barn og foreldre med så mye sykdom. Anonymkode: 8a82b...461 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #11 Del Skrevet 30. mars 2024 Høres ut som klassisk astma på små barn spør du meg. Husk at barn med astma kan ha ganske andre symptomer enn voksne med astma. Sjekk om sykehuset deres tilbyr astmakurs til foreldre med barn med astma, det har vi her og da får du masse nyttig informasjon. Anonymkode: bbfee...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #12 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som klassisk astma på små barn spør du meg. Husk at barn med astma kan ha ganske andre symptomer enn voksne med astma. Sjekk om sykehuset deres tilbyr astmakurs til foreldre med barn med astma, det har vi her og da får du masse nyttig informasjon. Anonymkode: bbfee...1a5 Det skal jeg spørre om! Var dessverre lite info hos lege, men tenker vi får mer informasjon ved neste legebesøk, sist time en på få minutter da de i utganspunktet ikke hadde ledig tid. Anonymkode: 8a82b...461 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #13 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det skal jeg spørre om! Var dessverre lite info hos lege, men tenker vi får mer informasjon ved neste legebesøk, sist time en på få minutter da de i utganspunktet ikke hadde ledig tid. Anonymkode: 8a82b...461 Hvis barnet ikke har vært behandlet for astma på sykehuset må i alle fall hos oss fastlegen skrive en henvisning til sykehuset (tror jeg? Kursstedet? Sjekk det ut) om at barnet har astma og dere som foreldre ønsker kurs. Anonymkode: bbfee...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #14 Del Skrevet 30. mars 2024 Mye vedvarende hoste, spesielt på natten ved forkjølelse. Flere episoder med det vi trodde var falsk krupp. Fikk flutide og ventolin og ble bedre med en gang Anonymkode: 66fb4...a25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #15 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis barnet ikke har vært behandlet for astma på sykehuset må i alle fall hos oss fastlegen skrive en henvisning til sykehuset (tror jeg? Kursstedet? Sjekk det ut) om at barnet har astma og dere som foreldre ønsker kurs. Anonymkode: bbfee...1a5 Vi fikk beskjed at i all hovedsak sendes det ikke henvisning til spesialist - det følges opp av fastlege. Det er sikkert annerledes dersom det er større barn det er snakk om. Skal uansett spørre igjen neste gang, men tviler på at vi får tilbud om noe slikt. Anonymkode: 8a82b...461 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #16 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi fikk beskjed at i all hovedsak sendes det ikke henvisning til spesialist - det følges opp av fastlege. Det er sikkert annerledes dersom det er større barn det er snakk om. Skal uansett spørre igjen neste gang, men tviler på at vi får tilbud om noe slikt. Anonymkode: 8a82b...461 Ikke henvisning til spesialist, henvisning til kurs. De som har vært hos spesialist kan melde seg på selv hos oss, men de som ikke har vært hos spesialist må henvises/ha skriv fra fastlege. Anonymkode: bbfee...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #17 Del Skrevet 30. mars 2024 Endte opp med innleggelse ved en forkjølelse da hun slet med piping i brystet og nedsatt allmenntilstand. Veldig lav oksygenmetning når hun sov gjorde at det ble 2 døgn med observasjon hvor hun fikk forstøver når hun ble "slapp" og dette hadde god virkning. Dette skjedde 1 måned før hun fylte 2 år. Begynte på flutide 2*daglig og ventolin ved behov. Anonymkode: cebb5...2c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #18 Del Skrevet 30. mars 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Hvodan fikk dere påvist astma på barn i ung alder? hvilke symptomer var tilstedet? Barnet vårt på 19 mnd fikk nettopp påvist Astma. Hun har vært mye forkjølet siden November, med hoste og mye snørr. To runder på antibiotika siden Januar, med bla. Ørebetennelse og Streptokokker. Siden medio Mars har hosten forværret seg, og det har vært svært mye hoste på natterstid, men generelt gjennom hele dagen. Nettene har vært non-stop med hoste, spesielt mellom 19-24:00, og oppvåkninger på natt. Slimete i brystet og kvass hoste. Ingen piping eller tung pust, men lite mat (og drikkelyst). Tok henne med til legen igjen for en liten uke siden, og han mente at det var astma. Dette med bakgrunn i hoste som har vært av og på siden November, samt surklingen i brystet. Hun ble satt på flutide. skal nevnes at far var plaget med astma som liten, men det var nok mye med bakgrunn i at han levde med sigarettos rundt seg 24/7… Jeg får det ikke helt til å stemme, å synes (ut i fra de jeg kjenner med astma) at det trolig ikke er det. Vi fikk ikke snakket med legen om dette, var inne i maks 5 minutter. Skal på oppfølgingstime om én mnd hos fastlege, men synes det er forjævlig å tvinge i henne medisin som jeg i utganspunktet er usikker på om hun trenger. Dere som har små / har hatt små barn med Astma - hvordan merket dere at det var det? Hun begynte trossalt i barnehagen i August i fjor, og det første året i bhg kan vel være relativt tøft mtp. Sykdom.. Anonymkode: 8a82b...461 Hjelper ventoline da? Om det ikke gjør det så er det ikke astma sier vår astmalege. Flutide er fint det, men det virker på lang sikt. Ventoline virker med det samme. Be om henvisning til barnespesialist slik vi fikk. Dette er altså IKKE medisinske råd, da jeg umulig kan kjenne ditt barns situasjon. Mitt råd er å kontakte spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 7a665...44b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #19 Del Skrevet 31. mars 2024 Ble innlagt på ferie i utlandet ved 13mnd, deretter sju innleggelser i Norge de neste 15 månedene. Oksygenfall ved hver forkjølelse, ekstra ille ved RS. Fikk flutide og ventoline men også forstøverapparat med ventolin, atrovent og pulmicort. Bedret seg radikalt fra 2,5 års alder. Anonymkode: afa17...235 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #20 Del Skrevet 31. mars 2024 Ofte syke med luftveisinfeksjoner, sov dårlig, mye tette også utenom sykdom, tung pust ved aktivitet, oppkast med slim ved sykdom og var mye slitne og trøtte. Den ene fikk påvist ved halvannet år og medisinene hjalp veldig. Den andre fikk det påvist før fylte ett fordi vi da allerede hadde vært gjennom det. Medisinene hjalp, men det har vært mange år med sykdom, tung pust, dårlig søvn frem til skolealder. Anonymkode: 23852...73d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå