Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er midt oppe i å flytte til en ny bolig og merker at samboer er så mye mer irritert og sint enn han noen gang har vært før, skal liksom ingenting til før han plutselig blir irritert. 

Syns det er fryktelig ubehagelig fordi han kan le, smile og tøyse ene sekundet og rett etterpå helt ut av det blå kan jeg se at hele ansiktsuttrykket hans endrer seg og han blir kald og ignorerer meg og virker irritabel. Det er ekstra vanskelig for meg føler jeg fordi jeg vokste opp med en far som kunne virke ok humør i ene sekundet for så å snu seg rundt ett sekund etterpå og være helt "svart" i øynene av sinne. Følte meg aldri trygg, og har strevet med angst hele livet pga. dette. Angsten har blitt bedre når jeg har blitt voksen, men merker at når samboer er sånn så trigger det meg og jeg føler ikke jeg kan slappe av rundt han og vet liksom aldri hvor jeg har han hen lengre. Han har ikke oppført seg sånn før. 

Er flyttingen rett og slett bare så stressasomt for han at han blir sånn?

Anonymkode: b079a...625

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke prøvd å snakke med han? Jeg mener når dere sitter og slapper av.. det burde være mindre fare for utbrudd da..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du kjent ham? Har du spurt hvorfor han gjør dette?

Anonymkode: 97c13...529

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi er midt oppe i å flytte til en ny bolig og merker at samboer er så mye mer irritert og sint enn han noen gang har vært før, skal liksom ingenting til før han plutselig blir irritert. 

Syns det er fryktelig ubehagelig fordi han kan le, smile og tøyse ene sekundet og rett etterpå helt ut av det blå kan jeg se at hele ansiktsuttrykket hans endrer seg og han blir kald og ignorerer meg og virker irritabel. Det er ekstra vanskelig for meg føler jeg fordi jeg vokste opp med en far som kunne virke ok humør i ene sekundet for så å snu seg rundt ett sekund etterpå og være helt "svart" i øynene av sinne. Følte meg aldri trygg, og har strevet med angst hele livet pga. dette. Angsten har blitt bedre når jeg har blitt voksen, men merker at når samboer er sånn så trigger det meg og jeg føler ikke jeg kan slappe av rundt han og vet liksom aldri hvor jeg har han hen lengre. Han har ikke oppført seg sånn før. 

Er flyttingen rett og slett bare så stressasomt for han at han blir sånn?

Har du spurt han?

AnonymBruker
Skrevet

Men sier du noe til han da? Hvis min samboer ut av det blå ble sint flere ganger i en periode hadde jeg sagt at jeg ikke gadd å være med han, og bedt han ta seg sammen. Noen ganger er man urettferdig gretten, og da er det helt greit at omgivelsene sier ifra. 

Anonymkode: b4e6c...41f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (Akkurat nå):

Har du ikke prøvd å snakke med han? Jeg mener når dere sitter og slapper av.. det burde være mindre fare for utbrudd da..

Når midt oppi flyttinga skal de slappe av?

Anonymkode: 7e75e...c70

AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke nå i det siste, ikke noe mye hvertfall. Når ting er "fredelig" så vil jeg liksom ikke ødelegge det, fordi jeg føler det går så veldig kort tid mellom at ting blir turbulente/dårlig stemning. Og de gangene jeg har prøvd så får vi liksom ikke snakket noe særlig om det. Virker ikke som han mener det er et så stort problem, og at det bare er fordi det er litt "mye" akkurat nå med flytting og annet div.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Flytter vel ikke døgnet rundt 😂

Skrevet

Var mye dårlig stemning her under flytting også, negativ innstilling fra morgenen og sint på alle ting som skulle flyttes,pakkes og kjøres+utvask. Det gikk over da vi var kommet på plass,men da var det jeg som var ettersur for dagevis med dårlig stemning 😅

Det går seg til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (2 minutter siden):

Flytter vel ikke døgnet rundt 😂

Jo, det er stort sett bare flytting man gjør. De skal vel bli ferdig med alt til etter påske, antar jeg, 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det er stort sett bare flytting man gjør. De skal vel bli ferdig med alt til etter påske, antar jeg, 

Da er det ikke rart han er irritabel. 

Skrevet

Nei det var det! Nam man ikke kjører, pakker eller kaster man ting, når man ikke gjør flytteting er det kun spising og soving.. sånn var iallfall vår flytting, ikke rart man ble slitne og sure 😅

• Liker 1
Skrevet

Du er nødt til å snakke direkte med ham om dette. Jo mer du "tåler" ved å tie, og ved å unngå konfrontasjon, jo verre vil det bli. Dårlig adferd eskalerer alltid, om den ikke blir korrigert. Å tie er å signalisere at det er greit.
Alle blir slitne, stressa og kan få følelsessvingninger av å flytte. Det unnskylder ikke å ta det ut på andre.

Du er helt nødt til å være oppriktig om at du ikke takler, og aksepterer at han er bråsint, kjefter eller bruker silent treatment. Når han blir irritert må han faktisk klare å ytre det i ren tale. Du har krav på å vite hva han trigges av, dersom dere skal leve sammen.

For å unngå at følelsesutbruddene hans med tiden går over i voldsutøvelse må du sette grenser, og du må aldri utvikle en adferd hvor du unngår situasjoner som gjør ham sint, og som innskrenker din egen frihet og livskvalitet. Det er godt mulig at du trenger hjelp til å spille tøff i de situasjonene som du skal gå i konfrontasjon og sette klare grenser for hva du finner deg i.

Han har ingen rett til å definere hva som er små eller store problemer for deg. Du har din historie, og dine grenser. Det må han respektere. Du kan kreve at dere setter av tid, og snakker helt ferdig. Kok kaffe, by på noe godt, og si: "Nå skal vi snakke sammen om hvordan vi er mot hverandre. Det tar minst en halvtime." Ikke spør om den tiden, krev den.
Kanskje han også har sin historie, som kan forklare hvorfor han er oppjaget og amper nå. Kanskje har det ingenting med deg å gjøre.

Versjon 2:
Dersom denne flyttingen gjør dere mer etablert enn der dere bodde før, kan det være at han først nå viser sitt sanne jeg. At det er starten på en farlig adferd. Eksempelvis om dere flytter fra leid til kjøpt.

Flytter dere mellom likeverdige boliger, er det nok selve flyttesituasjonen som er problemet.

• Nyttig 6
Skrevet
Andro skrev (3 minutter siden):

Du er nødt til å snakke direkte med ham om dette. Jo mer du "tåler" ved å tie, og ved å unngå konfrontasjon, jo verre vil det bli. Dårlig adferd eskalerer alltid, om den ikke blir korrigert. Å tie er å signalisere at det er greit.
Alle blir slitne, stressa og kan få følelsessvingninger av å flytte. Det unnskylder ikke å ta det ut på andre.

Du er helt nødt til å være oppriktig om at du ikke takler, og aksepterer at han er bråsint, kjefter eller bruker silent treatment. Når han blir irritert må han faktisk klare å ytre det i ren tale. Du har krav på å vite hva han trigges av, dersom dere skal leve sammen.

For å unngå at følelsesutbruddene hans med tiden går over i voldsutøvelse må du sette grenser, og du må aldri utvikle en adferd hvor du unngår situasjoner som gjør ham sint, og som innskrenker din egen frihet og livskvalitet. Det er godt mulig at du trenger hjelp til å spille tøff i de situasjonene som du skal gå i konfrontasjon og sette klare grenser for hva du finner deg i.

Han har ingen rett til å definere hva som er små eller store problemer for deg. Du har din historie, og dine grenser. Det må han respektere. Du kan kreve at dere setter av tid, og snakker helt ferdig. Kok kaffe, by på noe godt, og si: "Nå skal vi snakke sammen om hvordan vi er mot hverandre. Det tar minst en halvtime." Ikke spør om den tiden, krev den.
Kanskje han også har sin historie, som kan forklare hvorfor han er oppjaget og amper nå. Kanskje har det ingenting med deg å gjøre.

Versjon 2:
Dersom denne flyttingen gjør dere mer etablert enn der dere bodde før, kan det være at han først nå viser sitt sanne jeg. At det er starten på en farlig adferd. Eksempelvis om dere flytter fra leid til kjøpt.

Flytter dere mellom likeverdige boliger, er det nok selve flyttesituasjonen som er problemet.

Dette! Uansett om det er shit- testing eller at masken begynner å falle. Det å ikke reagere med å sette grenser når partner begynner å tråkke over grensa for god oppførsel gir store konsekvenser for hva som etableres som akseptabel oppførsel videre. Om du ikke kan leve med at han oppfører seg slik mot deg er det derfor nå du må sette klar grense for at slikt aksepterer du ikke. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (41 minutter siden):

Det smarte ville vært å bruke noen mnd og noen tusen i forkant på å pakke ned 75 % og sette på lager først. Da blir resten av flyttinga chill med å kun pakke ned det siste, vaske ut og begynne å installere seg på det nye stedet, og så kan man hente lageresker i ro og mak seinere. Men få flytter sånn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det smarte ville vært å bruke noen mnd og noen tusen i forkant på å pakke ned 75 % og sette på lager først. Da blir resten av flyttinga chill med å kun pakke ned det siste, vaske ut og begynne å installere seg på det nye stedet, og så kan man hente lageresker i ro og mak seinere. Men få flytter sånn.

Ts her, dette hadde vi verken hatt tid, mulighet eller råd til å gjøre. Flyttingen kom ganske brått på så var ikke noe vi hadde planlagt lenge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nei ikke nå i det siste, ikke noe mye hvertfall. Når ting er "fredelig" så vil jeg liksom ikke ødelegge det, fordi jeg føler det går så veldig kort tid mellom at ting blir turbulente/dårlig stemning. Og de gangene jeg har prøvd så får vi liksom ikke snakket noe særlig om det. Virker ikke som han mener det er et så stort problem, og at det bare er fordi det er litt "mye" akkurat nå med flytting og annet div.

Jeg er en sånn som fort kan bli irritert, uten at det nødvendigvis betyr noe spesielt. Er ikke irritert på en person, bare irritert fordi jeg plages eller må bruke tid på noe teit jeg ikke vil bruke tid på. Selv ikke om det er forårsaket av noen er det ikke personen jeg blir irritert på. Gir det mening?:p Kan det være noe sånt for ham?

Min mann blir veldig påvirket av at jeg er sånn som dette, og etter en samtale vi hadde om det har jeg blitt bedre og bedre, for jeg vil jo ikke han skal være lei seg eller føle han må gå på eggeskall fordi jeg, for ham, kjennes  uforutsigbar. Han gjør også ting for meg som jeg ikke setter pris på. Vi finner ut av det sammen:)

Anonymkode: 3a1f4...521

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (1 time siden):

Dette! Uansett om det er shit- testing eller at masken begynner å falle. Det å ikke reagere med å sette grenser når partner begynner å tråkke over grensa for god oppførsel gir store konsekvenser for hva som etableres som akseptabel oppførsel videre. Om du ikke kan leve med at han oppfører seg slik mot deg er det derfor nå du må sette klar grense for at slikt aksepterer du ikke. 

Veldig enig med Trolltunge og Andro

Lytt til magefølelsen din. Jeg gjorde ikke det. Så røde flagg ifht dårlig oppførsel. Samtidig kommer det så gradvis. Nå mange år senere og barn, er det ikke blitt noe bedre. Heller tvert imot. Sinneutbrudd, silent treatment, bruker barna mot meg, skylder på meg og er bitter og sur fordi ditt ikke er slik og datt ikke er sånn. Det er selvsagt ikke slik hele tiden, men alle episodene ligger der og gjør noe med meg og hvordan jeg har det. 

Så hvis det kun er materielle verdier som binder dere sammen og han ikke ser utfordringene med egen oppførsel, så håper jeg du tar en runde eller tre med deg selv. 

Anonymkode: 8c995...611

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Flytting er VELDIG stressende, så hvis han ikke har vært sånn tidligere, så tenker jeg at det er pga flyttingen.

Ta gjerne mannen til side en dag han er blid, og si at du skjønner at flyttingen er stressende, men at du trenger å vite om det er noe annet som er galt. Slikt humør kan også komme av dårlig økonomi (gambling, sparken, ubetalte regninger, inkasso) eller at han ønsker brudd og/eller har vært / er utro.

Anonymkode: c883e...d20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Når de tar en pause.

Anonymkode: a869d...931

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...