Gå til innhold

Flytte med småbarn: Leilighet eller hus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min og jeg har nå solgt huset, og skal flytte til en ny by da vi nå begge har fått jobb der. Vi har to små (2år, 6mnd) og en på vei. Mannen min skal jobbe offshore noen uker i året, og jeg har en hektisk jobb da jeg driver for meg selv.

Han ønsker å flytte til en ny enebolig så barna kan løpe rett ut på gresset hjemme og så vi skal slippe å flytte igjen om noen få år. Jeg derimot ønsker minst mulig snømåking, gressklipping og annet vedlikehold nå som vi snart har tre små. Jeg ser ikke for meg noe verre enn at jeg alene med tre stykk, mens han er ute, skal ut i garasjen for å hente ved eller ut for å måke. Vi har nærmeste familien 30 min unna, og de er begge i full jobb, så det er ikke så lett å få måkehjelp en hektisk morgen fordi det kom mye snø over natten.

Hva ville du gjort? Noen som har erfaring med å flytte fra enebolig til leilighet for en periode? 

Anonymkode: 7a9b3...fe7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bygårdsblokk i 1. Etasje med lukka bakgård og gode naboer!

Anonymkode: d9133...2a1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med rekkehus. Selv med all den snøen som har kommet i vinter, så tar det maks 10 minutter og måke.

Men jeg hadde ikke valgt enebolig.

Anonymkode: d41a5...1a0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med rekkehus? Lettere å bli kjent med andre der enn i blokk, og er sikkert mange nye kompiser i nabolaget 😊

Anonymkode: eb96e...960

AnonymBruker
Skrevet

Leilighet eller rekkehus

Enebolig blir du aldri arbeidsløs, ufattelig med jobb

Anonymkode: 521af...d87

AnonymBruker
Skrevet

TS. Rekkehus er kanskje ikke så dumt, har aldri bodd i rekkehus så ikke tenkt på det som et alternativ, men det skal vi vurdere! Tusen takk.

God å høre flere syns det er mye jobb med enebolig 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS. Rekkehus er kanskje ikke så dumt, har aldri bodd i rekkehus så ikke tenkt på det som et alternativ, men det skal vi vurdere! Tusen takk.

Leilighet fungerer jo også. 😊

Anonymkode: 521af...d87

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har elsket å bo i rekkehus med barn. Alltid mange andre barn, som barna kan leke med, masse koselige foreldre man får kontakt med. Og som er snille og kan hjelpe til. Barna har og elsket å bo i rekkehus, siden de alltid har hatt noen å leke med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rekkehus er gull. Flyttet selv til det da jeg ble alene med tre små. Passelig stor hageflekk og minimalt med vedlikehold da mitt rekkehus også var del av borettslag så alt stort vedlikehold ble tatt hånd om av styret.

Anonymkode: 29b7c...3c2

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig å foreslå rekkehus, for gressklipping og snømåking er jo akkurat det samme for rekkehus som for enebolig. Hvis man ikke ønsker å drive med dette eller vedlikehold er leilighet det eneste mulig. Både rekkehus og enebolig krever vedlikehold, hagearbeid og snømåking. Rekkehus tilhører ofte borettslag slik at utvendig vedlikehold ordnes av borettslaget (til gjengjeld tar det fryktelig lang tid og man får ikke være med å bestemme noe særlig, men må bare godta det borettslaget bestemmer og den økte fellesgjelden), noe som kan være både en fordel og en ulempe, men snømåking og gressklipping kommer du ikke utenom. Det er dessuten en stor ulempe med rekkehus som eneboliger sjelden har, nemlig at man ofte ikke får parkering rett ved huset, men må leie garasjeplass (eller kanskje får man ikke garasjeplass i det hele tatt fordi det er for få og man ender med å stå på venteliste i årevis). Å skulle tråkke av gårde til en garasje et stykke unna huset eller måtte skrape snø av bilen som står parkert utendørs fordi du ikke fikk garasjeplass hver eneste dag hele vinteren mens du har med to små som skal til barnehagen og du skal rekke jobb er noe du virkelig ikke ønsker. Så ønsker du full frihet og være garantert parkering rett ved huset er enebolig best, men da må du ta deg av alt selv. Ønsker du å slippe å tenke på vedlikehold og snømåking velger du leilighet. Rekkehus i borettslag hadde jeg skydd som pesten. 

Anonymkode: 83e0a...b3d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Leilighet 100%... Er så sykt mye vedlikehold og arbeid med enebolig. 

Men selvsagt - begge deler har fordeler og ulemper. Med 3 barn snart trenger dere litt plass og gjerne noe hage, men fullt mulig med leilighet eller rekkehus eller lignende.. 

Anonymkode: ea1c9...f78

AnonymBruker
Skrevet

Kan anbefale rekkehus. Hører knapt naboene. I leilighet var det bråk døgnet rundt. Minimal med vedlikehold. Man har en liten plen som regel og et lite inngangsparti. Vi har ikke brukt nevneverdig med tid på snømåking. Parkeringsplass og garasjeområde er det grendelaget som står for. Vi har 10 meter til parkeringen og ikke mye lengre til garasjen. Da vi hadde leilighet var parkering langt unna og garasjen var et helt annet sted. 

Vi har selv et barn på 1.5 år. Til info.

Anonymkode: d0679...5f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enebolig med oppvarmet oppkjørsel 😌

Anonymkode: 1613d...8ad

AnonymBruker
Skrevet

Med flere små barn og mye alene ville jeg nok forsøkt å finne et sted som det er lett å komme seg ut. Lekeplass i nærheten. Ideelt en egen inngjerdet uteplass av noe slag. Ville og sett etter noe med minimalt vedlikehold. Så stor enebolig med lang innkjørsel og stor hage med trær og blomsterbed og slikt ville utgått for meg. Bor i leilighet selv med 2-åring og det hadde vært så fint å bare kunne gått rett ut merker jeg. Eller hatt en hage jeg kunne sittet i mens barnet lekte selv. Her må vi ned flere etasjer og rett utenfor kan ikke barnet slippes alene pga biler. Et lite stykke å gå bort til lekeplass og. Må ha med uteleker inn og ut hver gang, ha med vannflaske, blir langt tilbake hvis barnet må på do når hun slutter med bleie.. Men elsker å ha alt på ett plan inne og at det er lettstelt og minimalt med jobb med leiligheten da.

Har selv vokst opp i rekkehusgrend og det var helt supert som barn. Lekeplass og lekekamerater rett utenfor. Vi hadde og akebakke og fotballbane + en barnehage på feltet som vi lekte i utenom åpningstid. Barna gikk ute alene fra ganske unge, vet ikke om det praktiseres i dag (mitt barn er lite og vi bor i leilighet). Det var litt vedlikehold men ikke mye der vi bodde. Kanskje 1-2 kvm som måtte måkes rett foran døra bare. Liten hageflekk som var kjapp å klippe. Huset ble beiset og det var flere år mellom hver gang. Det var felles garasje som sameiet vedlikeholdt (var ikke borettslag, var sameie).

Anonymkode: a8a98...8ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Merkelig å foreslå rekkehus, for gressklipping og snømåking er jo akkurat det samme for rekkehus som for enebolig. Hvis man ikke ønsker å drive med dette eller vedlikehold er leilighet det eneste mulig. Både rekkehus og enebolig krever vedlikehold, hagearbeid og snømåking. Rekkehus tilhører ofte borettslag slik at utvendig vedlikehold ordnes av borettslaget (til gjengjeld tar det fryktelig lang tid og man får ikke være med å bestemme noe særlig, men må bare godta det borettslaget bestemmer og den økte fellesgjelden), noe som kan være både en fordel og en ulempe, men snømåking og gressklipping kommer du ikke utenom. Det er dessuten en stor ulempe med rekkehus som eneboliger sjelden har, nemlig at man ofte ikke får parkering rett ved huset, men må leie garasjeplass (eller kanskje får man ikke garasjeplass i det hele tatt fordi det er for få og man ender med å stå på venteliste i årevis). Å skulle tråkke av gårde til en garasje et stykke unna huset eller måtte skrape snø av bilen som står parkert utendørs fordi du ikke fikk garasjeplass hver eneste dag hele vinteren mens du har med to små som skal til barnehagen og du skal rekke jobb er noe du virkelig ikke ønsker. Så ønsker du full frihet og være garantert parkering rett ved huset er enebolig best, men da må du ta deg av alt selv. Ønsker du å slippe å tenke på vedlikehold og snømåking velger du leilighet. Rekkehus i borettslag hadde jeg skydd som pesten. 

I vårt borettslag er det minimalt med måking og gressklipping. Jeg bor i rekkehus,og her får vi det både måket om vinteren og fellesplenen blir klippet.

Anonymkode: 5463c...336

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke noe plenklipping på meg, har heller mye terrasse. Og snømåking er en liten sti på 4 m. Jeg har bodd i enebolig, og der var det mye mer snømåking, og plenklipping. Og vi har garasje, og er ikke slitsomt og gå de 50 m med små barn som må i barnehagen. Alle årene jeg har bodd her, har jeg vært alene med 2 barn. Og er ikke så mye mer jobb, enn en leilighet. 

Jeg har nå bodd i rekkehuset mitt, som er i borettslag i 14 år. På denne tiden har de drenert boligen min, byttet tak, byttet dører og vinduer og malt utvendig, og totalrenovert parkeringshuset. Og husleien på 14 år, har økt med 1000 kr. Det er jo virkelig ikke mye.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bodde i rekkehus frem til yngste var 8. Liten gårdsplass med plass til en bil, tok 15 min å måke. Terrasse på andre siden. Var veldig greit og praktisk med rekkehus når de var små, men man må tåle å bo tett på naboer. Vi solgte når vi fikk naboene fra helvete vegg i vegg. Hadde uansett planer om å flytte, men de ble da fremskyndet… 

Bor nå i enebolig med hage. Og det er helt nydelig! Det er en egen frihet at barna bare kan løpe rett ut i hagen på trampolina. Lekeplass rett over veien også. Masse plass til besøk av barnas venner. Jeg ville gått for enebolig. Så mye arbeid synes jeg ikke det er! Snø har vi ikke så mye av her i sør, og vi har robotgressklippee. Mannen din har vel også lengre friperioder på jobb? Da kan nødvendig vedlikehold eventuelt fikses. Og så kan dere jo la være å kjøpe en veldig gammel enebolig, men heller en som er godt vedlikeholdt. 

Med tre barn vil kanskje rekkehus/leilighet uansett være for lite om 5 år? Og flytting/salg av hus er slitsomt. Og dyrt… Hadde definitivt valgt en praktisk og vedlikeholdt enebolig med passe størrelse hage! 

Anonymkode: a63a2...276

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hus eller gård selvfølgelig.  Greit å bli jordnær.

Anonymkode: 43ec6...2cb

Skrevet

Det må være mye bedre å være åpen for hvilken som helst bolig men heller se hvilke i området og prisskiktet som treffer best på dine kriterier. 

Leilighet kan være bra så lenge det er lekepark der, og at garageannlegget er nærme eller i kjelleren, samtidig er du avhengig av at du ikke må bære barn og varer opp mange etasjer.

Hus kan være greit om det er carport/garage rett ved veien (gjerne varme i oppkjørselen så snøen smelter), inngjerdet hage med minst mulig ræl i plenområdet slik at en robotklipper kan ta jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...