AnonymBruker Skrevet 30. mars #1 Del Skrevet 30. mars I august i fjor hentet vi en kattunge. Vi hadde to katter fra før. Kattungen var forståelig veldig nervøs og redd i starten men det gikk seg sakte til. Hun ble også komfortabel med de andre kattene i huset. Hun drev likevel å hadde noen uhell da hun tisset utenfor kassen men var generelt renslig og vi anså uhellene til å være kattunge-uhell som ville gå over. Noe det virket som det gjorde. Så ble ble hun sakte «verre» igjen. Nå er hun livredd hele tiden, gjemmer seg under sofaen hele dagen. Det er nok at hun hører mennesker (også oss hun bor med) så løper hun under sofaen. Hun tisser på tepper og pledd og overalt hvor hun ikke skal gjøre det. Hun kommer aldri eller sjeldent å søker kos hos oss mennesker. Hvis vi forsøker å få henne til å gå ut sammen me de to andre kattene får hun TOTALT panikk og står å skraper på døren og hyler til hun blir sluppet inn. Så på nattestid går hun rundt i stua og mjauer utrolig høylytt i TIMESVIS. Dette kan sikkert være løpetid? Samtidig vil hun jo absolutt ikke ut? Og denne gaulinga på nattestid har vart flere måneder. Hun er ikke sterilisert enda men dette skal gjøres snarest, er denne oppførselen noe som kan skyldes at hun ikke er sterilisert enda? Jeg har katt katter hele mitt liv og aldri opplevd slik oppførsel fra en katt selv om hun ikke var sterilisert. Hun har på ingen måte blitt mishandlet eller noe lignende hverken her eller der vi kjøpte henne fra. Jeg har også hatt katter hele mitt liv og aldri opplevd slik oppførsel fra en katt. Noen som har opplevd lignende eller har peiling som har forslag på hva som kan feile eller hva vi kan gjøre? Dyrlege skal ringes førstkommende tirsdag men ønskes gjerne råd uansett. Anonymkode: f613b...fcd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #2 Del Skrevet 30. mars Gå til dyrlege, NÅ! Anonymkode: 07910...67f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #3 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gå til dyrlege, NÅ! Anonymkode: 07910...67f Som jeg skrev i innlegget dyrlege ringes førstkommende tirsdag siden de er stengt til da. Anonymkode: f613b...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 30. mars #4 Del Skrevet 30. mars Slipper dere ut en ukastrert katt? Dere får håpe hun ikke er drektig da. Kastrering kan muligens hjelpe på markeringen og tryggheten. Men så lenge hun er så usikker, ville jeg holdt henne innendørs også etter kastrering. Om det fortsetter å være et problem med markering, bør dere passe på at det ikke ligger ting på gulvet. Klær/tepper etc er fristende å markere på. Jobb med å bygge opp tillit til henne. Om hun er veldig redd og dere har et stort hus, må dere begrense hvor hun kan gå, så hun ikke kan unngå dere helt, men hun må selvsagt kunne trekke seg litt unna. Lokk henne frem med godbiter og kos, lek med henne. Hun trenger tid til å bli trygg. Ikke slipp henne ut før hun er tryggere. Og aldri, aldri tving henne ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #5 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): I august i fjor hentet vi en kattunge. Vi hadde to katter fra før. Kattungen var forståelig veldig nervøs og redd i starten men det gikk seg sakte til. Hun ble også komfortabel med de andre kattene i huset. Hun drev likevel å hadde noen uhell da hun tisset utenfor kassen men var generelt renslig og vi anså uhellene til å være kattunge-uhell som ville gå over. Noe det virket som det gjorde. Så ble ble hun sakte «verre» igjen. Nå er hun livredd hele tiden, gjemmer seg under sofaen hele dagen. Det er nok at hun hører mennesker (også oss hun bor med) så løper hun under sofaen. Hun tisser på tepper og pledd og overalt hvor hun ikke skal gjøre det. Hun kommer aldri eller sjeldent å søker kos hos oss mennesker. Hvis vi forsøker å få henne til å gå ut sammen me de to andre kattene får hun TOTALT panikk og står å skraper på døren og hyler til hun blir sluppet inn. Så på nattestid går hun rundt i stua og mjauer utrolig høylytt i TIMESVIS. Dette kan sikkert være løpetid? Samtidig vil hun jo absolutt ikke ut? Og denne gaulinga på nattestid har vart flere måneder. Hun er ikke sterilisert enda men dette skal gjøres snarest, er denne oppførselen noe som kan skyldes at hun ikke er sterilisert enda? Jeg har katt katter hele mitt liv og aldri opplevd slik oppførsel fra en katt selv om hun ikke var sterilisert. Hun har på ingen måte blitt mishandlet eller noe lignende hverken her eller der vi kjøpte henne fra. Jeg har også hatt katter hele mitt liv og aldri opplevd slik oppførsel fra en katt. Noen som har opplevd lignende eller har peiling som har forslag på hva som kan feile eller hva vi kan gjøre? Dyrlege skal ringes førstkommende tirsdag men ønskes gjerne råd uansett. Anonymkode: f613b...fcd Høres ut som den bør slippe å lide slik og avlives Anonymkode: 52eee...085 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 30. mars #6 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som den bør slippe å lide slik og avlives Anonymkode: 52eee...085 En ukastrert katt på bare et år? Er du vill? Det er mye som kan prøves og jobbes med her. Dette er bare tull. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motelvibes Skrevet 30. mars #7 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (23 minutter siden): I august i fjor hentet vi en kattunge. Vi hadde to katter fra før. Kattungen var forståelig veldig nervøs og redd i starten men det gikk seg sakte til. Hun ble også komfortabel med de andre kattene i huset. Hun drev likevel å hadde noen uhell da hun tisset utenfor kassen men var generelt renslig og vi anså uhellene til å være kattunge-uhell som ville gå over. Noe det virket som det gjorde. Så ble ble hun sakte «verre» igjen. Nå er hun livredd hele tiden, gjemmer seg under sofaen hele dagen. Det er nok at hun hører mennesker (også oss hun bor med) så løper hun under sofaen. Hun tisser på tepper og pledd og overalt hvor hun ikke skal gjøre det. Hun kommer aldri eller sjeldent å søker kos hos oss mennesker. Hvis vi forsøker å få henne til å gå ut sammen me de to andre kattene får hun TOTALT panikk og står å skraper på døren og hyler til hun blir sluppet inn. Så på nattestid går hun rundt i stua og mjauer utrolig høylytt i TIMESVIS. Dette kan sikkert være løpetid? Samtidig vil hun jo absolutt ikke ut? Og denne gaulinga på nattestid har vart flere måneder. Hun er ikke sterilisert enda men dette skal gjøres snarest, er denne oppførselen noe som kan skyldes at hun ikke er sterilisert enda? Jeg har katt katter hele mitt liv og aldri opplevd slik oppførsel fra en katt selv om hun ikke var sterilisert. Hun har på ingen måte blitt mishandlet eller noe lignende hverken her eller der vi kjøpte henne fra. Jeg har også hatt katter hele mitt liv og aldri opplevd slik oppførsel fra en katt. Noen som har opplevd lignende eller har peiling som har forslag på hva som kan feile eller hva vi kan gjøre? Dyrlege skal ringes førstkommende tirsdag men ønskes gjerne råd uansett. Anonymkode: f613b...fcd Mjauing om natta er løpetid, hun er jo ikke sterilisert. Hun har mjauet i månedsvis og dere har ikke gjort noe enda? Hvorfor det? Tissing overalt kan være tegn på at noe er alvorlig galt. Har hun gått så lenge med UVI F eks, er det både ille og smertefullt for katten. Dyrlege må dere til så snart som mulig, er jo helt tydelig at katten plages. En katt som har vondt, gjemmer seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #8 Del Skrevet 30. mars Du må kontakte dyrlegevakten i din kommune. Det er alltid noen som har vakt i helger, helligdager og natt. Anonymkode: 5ba33...a38 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #9 Del Skrevet 30. mars Katter er svært renslige dyr av natur, det er mest sannsynlig noe alvorlig galt med hukatta om den driver å tisser overalt inne. Nyrene f.eks? Unge, ukastrerte hannkatter er jo en annen sak, de markerer jo inne i hytt og pine og det stinker lang vei. Nei, jeg hadde latt den katta vandre heden. Anonymkode: cf6f9...96c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 30. mars #10 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Katter er svært renslige dyr av natur, det er mest sannsynlig noe alvorlig galt med hukatta om den driver å tisser overalt inne. Nyrene f.eks? Unge, ukastrerte hannkatter er jo en annen sak, de markerer jo inne i hytt og pine og det stinker lang vei. Nei, jeg hadde latt den katta vandre heden. Anonymkode: cf6f9...96c Ukastrerte hokatter kan også markere, spesielt om de er usikre. Hvorfor drepe katten når det finnes løsninger? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #11 Del Skrevet 30. mars Hva er det som feiler folk? SÅ lav terskel for å avlive et dyr. Man vet ikke hva som er galt med katten enda og det er godt mulig at hva nå enn det er, så er det noe som kan behandles/jobbes med. Anonymkode: d5e7d...c97 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #12 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Katter er svært renslige dyr av natur, det er mest sannsynlig noe alvorlig galt med hukatta om den driver å tisser overalt inne. Nyrene f.eks? Unge, ukastrerte hannkatter er jo en annen sak, de markerer jo inne i hytt og pine og det stinker lang vei. Nei, jeg hadde latt den katta vandre heden. Anonymkode: cf6f9...96c Uten å i det hele tatt finne ut av hva som er problemet? Så lite betyr altså katter i dagens samfunn…. Anonymkode: afe2d...2bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #13 Del Skrevet 31. mars Dere har tre katter, men har dere tre kattekasser? En usikker katt vil kunne være tilbakeholden med å tisse der andre katter har markert at det er deres, så det kan være derfor hun heller velger andre steder å tisse. Det kan også være problemer med dynamikken blant kattene dine, dersom det bare er den ene engstelige som ikke er kastrert. Det vil kunne bedre seg når også hun blir kastrert og mer på samme hormonnivå som de andre. Selv om du ikke har sett det til nå, så kan den engstelige katten ha blitt "mobbet" av de andre kattene, pushet, utestengt, jaget, tatt fra mat etc. Det er ikke bestandig så lett å oppdage, for det er mye skjult kommunikasjon mellom kattene. Du kan prøve å lage et fristed til den engstelige katten, der kun hun får mat, drikke og toalett, egne leker og egen plass å ligge. Da vil hun ha mulighet til å falle til ro og føle at hun har en plass i hjemmet. Har selv hatt engstelig katt, og den måtte jeg omplassere da hun ikke ville falle til ro i min husholdning med dyrene jeg hadde fra før. Hun ble en helt annen katt da hun kom i et hjem uten andre dyr, og levde et veldig langt og godt liv der. Anonymkode: 74db4...793 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #14 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 11.56): Som jeg skrev i innlegget dyrlege ringes førstkommende tirsdag siden de er stengt til da. Anonymkode: f613b...fcd Det er noe som heter Veterinærvakt. Ja det koster, men har man tatt seg et dyr så har man ansvaret for det selv om det er helligdag. Anonymkode: 6a690...0dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå