AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #1 Del Skrevet 30. mars 2024 Jeg er dypt fortvilet over noen i familien som har skaffet seg valp. De er alkoholikere, i tillegg er den ene alvorlig psykisk syk og veldig ustabil i humøret - kort lunte og roper og kjefter ofte blant annet. Jeg vet at denne hunden ikke vil bli godt nok ivaretatt, siden de har hund før som ikke har hatt det bra. Denne hunden nektet de nødvendig helsehjelp fra dyrlege når den var alvorlig syk, for de mente det ville gå over av seg selv.. mattilsynet ble involvert her, men de gjorde ikke annet enn å ringe dem "at de må oppsøke veterinær." Hunden døde tilslutt. Mens hunden levde fikk den kun en liten tur av og til, ble proppet full i mat (uegnet middagsrester som feks kjøttkaker i brun saus og billigste tørrfôr fra matbutikken) og var kraftig overvektig. Om ikke alt dette er ille nok, er denne valpen en border collie blanding i tillegg 🤦♀️ Det er mye mer til denne historien, men jeg er redd det blir for gjenkjennbart. Så spørsmålet mitt er om mattilsynet vil gjøre noe med denne bekymringsmeldingen, siden det er åpenbart alkoholikere som har skaffet seg hund? Anonymkode: eed43...307 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #2 Del Skrevet 30. mars 2024 Bare om du kan legge frem bevis og flere vitner på at hunden ikke vil bli ivaretatt dessverre.. Anonymkode: 0b17d...050 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #3 Del Skrevet 30. mars 2024 Uff, dette er dessverre så altfor typisk når folk har psykiske vansker/rus/alkohol. Det er oppskrift på tragedie, og jeg blir forbannet på hvor lett det er å skaffe seg hund. Ta kontakt med oppdretter og gi beskjed om hvilken type folk som har kjøpt denne hunden. Anonymkode: 05091...55b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 30. mars 2024 #4 Del Skrevet 30. mars 2024 Jeg ville uansett meldt ifra. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 30. mars 2024 #5 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er dypt fortvilet over noen i familien som har skaffet seg valp. De er alkoholikere, i tillegg er den ene alvorlig psykisk syk og veldig ustabil i humøret - kort lunte og roper og kjefter ofte blant annet. Jeg vet at denne hunden ikke vil bli godt nok ivaretatt, siden de har hund før som ikke har hatt det bra. Denne hunden nektet de nødvendig helsehjelp fra dyrlege når den var alvorlig syk, for de mente det ville gå over av seg selv.. mattilsynet ble involvert her, men de gjorde ikke annet enn å ringe dem "at de må oppsøke veterinær." Hunden døde tilslutt. Mens hunden levde fikk den kun en liten tur av og til, ble proppet full i mat (uegnet middagsrester som feks kjøttkaker i brun saus og billigste tørrfôr fra matbutikken) og var kraftig overvektig. Om ikke alt dette er ille nok, er denne valpen en border collie blanding i tillegg 🤦♀️ Det er mye mer til denne historien, men jeg er redd det blir for gjenkjennbart. Så spørsmålet mitt er om mattilsynet vil gjøre noe med denne bekymringsmeldingen, siden det er åpenbart alkoholikere som har skaffet seg hund? Anonymkode: eed43...307 De vil nok ikke gripe inn, mange dyr lider unødvendig i Norge. Både Mattilsynet og barnevern sliter med mangel på ressurser. Du kan jo kontakte de å nevne det du skriver her. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #6 Del Skrevet 30. mars 2024 Jeg vil være litt mer optimistisk, men det krever at du melder fra og forteller detaljert om hvordan den forrige hunden deres led og ble utsatt for dyremishandling fra deres side (knapt turer, feil mat, ikke veterinærhjelp m.m.). Og ikke minst at hunden døde fordi de nektet å oppsøke veterinær. Jeg antar at siden de hadde forrige hund er de selv sikkert ikke blitt friskere, heller tvert imot, både av alkoholen og psykisk sykdom, i så fall må du nevne dette også. Anonymkode: 7dab0...d71 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Durinur Skrevet 30. mars 2024 #7 Del Skrevet 30. mars 2024 Dette du beskriver er alvorlig vannstell, noe som betyr at du har meldeplikt til Mattilsynet. Du kan melde fra til Mattilsynet via nettsidene deres: https://www.mattilsynet.no/skjemaer/mishandling-eller-alvorlig-vanstell-av-dyr/mishandling-eller-alvorlig-vanstell-av-dyr/skjema/hvor-er-dyretdyrene 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #8 Del Skrevet 30. mars 2024 De kan vel også anmeldes for ikke å ha oppsøkt veterinær, så hunden døde? Jeg hadde nok truet dem med å anmelde dem for den tidligere hunden, dersom de ikke omplasserer den nye hunden. Si at du tenker på hunden sitt beste. Anonymkode: a3ebe...315 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #9 Del Skrevet 30. mars 2024 Veldig vanskelig å ta dem for noe dessverre… Mattilsynet har veldig lite ressurser, og må prioritere beinhardt. Tviler på at de vil prioritere denne saken, med mindre det blir en ny runde med at de ikke sørger for veterinærhjelp når hunden er alvorlig syk. Anonymkode: 74bed...64d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #10 Del Skrevet 30. mars 2024 Enig med alle over. Legger til, kjenner du dem godt? Kunne du snakka med de? Du kan sikkert ikke ta over hunden, men fortsatt Anonymkode: 5e736...a2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #11 Del Skrevet 30. mars 2024 Bor eierne i Oslo-området? Hvis de gjør så kan Lisaklinikken være aktuelt for de.. Anonymkode: 094cb...4b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #12 Del Skrevet 30. mars 2024 Du må melde. Også må du skrove utdypende om den forrige hundens skjebne. også må eu melde fra på nytt ikke lenge etter første melding. Og har dere flere i omgangskretsen som også bekymret seg, må de melde. jo flere meldinger MT får jo større sjans er det for st det skjer noe. MT er skavet inn til beinet økonomisk så alt prioriteres knallhard. Anonymkode: 569a1...1e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #13 Del Skrevet 30. mars 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Bor eierne i Oslo-området? Hvis de gjør så kan Lisaklinikken være aktuelt for de.. Anonymkode: 094cb...4b2 Hva skal Lisaklinikken hjelpe med om valpen lever i et uutholdelig mentalt voldsregime hjemme? Anonymkode: 569a1...1e0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #14 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva skal Lisaklinikken hjelpe med om valpen lever i et uutholdelig mentalt voldsregime hjemme? Anonymkode: 569a1...1e0 De tilbyr også omplassering. Anonymkode: 094cb...4b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #15 Del Skrevet 31. mars 2024 Det finnes folk som anmelder i hytt og pine uten grunnlag, så du må nok legge ved bevis f.eks. bilder og dokumenter som viser at de ikke er i stand til å ta vare på hunden. Om huset ikke ser ut, røyksneiper, snus, alkohol ++ som ligger strødd som hunden kan få i seg, hvis hunden ikke får veterinærbehandling om den ikke virker helt frisk... Og nevn siste hunden/hendelsen for å presisere at dette ikke er første gangen Anonymkode: 31e61...fb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #16 Del Skrevet 1. april 2024 Meld det. Jeg hadde en bekjent med et stort rusproblem som skaffet seg hund, og fikk høre fra flere at den fikk for lite mat, vann og frisk luft. Jeg meldte det da til Mattilsynet, og hunden ble tatt fra personen. Her var det jo tydelig bevis da siden hunden var sykelig tynn og slikt. De vil sikkert ikke gjøre noe i alle saker, men det er verdt et forsøk. Anonymkode: b2891...f46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #17 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 11.40): Bare om du kan legge frem bevis og flere vitner på at hunden ikke vil bli ivaretatt dessverre.. Anonymkode: 0b17d...050 Heldigvis må man ha bevis før det anmeldes! Er også nok av saker med folk som har blitt grunnløst anmeldt. Man kan ikke gjøre noe preventivt her . Det beste man kan gjøre er å følge med om noe ser galt ut. Det kan jo skje at de skjerper seg og at hunden får verdens beste liv. Anonymkode: d8d29...ba3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #18 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 11.38): Jeg er dypt fortvilet over noen i familien som har skaffet seg valp. De er alkoholikere, i tillegg er den ene alvorlig psykisk syk og veldig ustabil i humøret - kort lunte og roper og kjefter ofte blant annet. Jeg vet at denne hunden ikke vil bli godt nok ivaretatt, siden de har hund før som ikke har hatt det bra. Denne hunden nektet de nødvendig helsehjelp fra dyrlege når den var alvorlig syk, for de mente det ville gå over av seg selv.. mattilsynet ble involvert her, men de gjorde ikke annet enn å ringe dem "at de må oppsøke veterinær." Hunden døde tilslutt. Mens hunden levde fikk den kun en liten tur av og til, ble proppet full i mat (uegnet middagsrester som feks kjøttkaker i brun saus og billigste tørrfôr fra matbutikken) og var kraftig overvektig. Om ikke alt dette er ille nok, er denne valpen en border collie blanding i tillegg 🤦♀️ Det er mye mer til denne historien, men jeg er redd det blir for gjenkjennbart. Så spørsmålet mitt er om mattilsynet vil gjøre noe med denne bekymringsmeldingen, siden det er åpenbart alkoholikere som har skaffet seg hund? Anonymkode: eed43...307 Det fine her er at du kanskje som i familien kan hjelpe hunden her? Er jo tragisk det du forteller😞 Stakkars valp!! Skaff video ,send matilsynet og om mishandling/vold tar du direkte kontakt med politiet!!!! Anonymkode: 20ef9...9e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 1. april 2024 #19 Del Skrevet 1. april 2024 Meld uansett fra, så er det opp til dem hvorvidt de tar det videre 💕 Meld fra her . Viktigere AT du melder enn å bruke masse tid på å melde "riktig" Viktigste er å ta tak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #20 Del Skrevet 1. mai 2024 Ts igjen her. Skrev en lang detaljert melding til mattilsynet rett etter dette innlegget ble skrevet. Har enda ikke skjedd noe, og mattilsynet har ikke tatt kontakt med dem (etter hva jeg vet. De hadde ikke vært stille om det for å si det slik 😅). Veldig fortvilende, men nå ligger det ihvertfall en melding om dem hvis noen andre også skulle sendt inn bekymring, som forhåpentligvis vil gjøre saken om å frata dem hunden sterkere... Anonymkode: eed43...307 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå