Gå til innhold

Hvor mye koster ca denne type oppgradering av hus? Kan det holde med 2mill?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enebolig 27 år gammelt. Pent brukt. Ingen fukt eller skader. Skal ikke pusse opp i luksus klasse, men vil bruke fagfolk til alt. Kan jeg komme et stykke på vei med 2 mill?

Rive en innerbod og innlemme den i ytter gang. Legge varmekabler.

Male 100 kvm panelvegger og paneltak. Bytte gulv på samme areal.

Oppdatere greit bad med nytt interiør, gulv og vegger, ikke flytting av rør.

Bytte en vedovn til en helt grei ovn med glass vegger.

Ny trapp ned til kjeller. Innrede råkjeller til kjellerstue og soverom. Må ha nytt rømningsvindu der soverom skal være. Samlet kvm nede er ca 50 kvm.

Anonymkode: e4f2e...e94

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det holder, men tror ingen kan gi deg  ett eksakt svar. Vi totalrenoverer en enebolig for tiden, hvor vi tar absolutt alt, og lander på rundt 5 millioner.

Anonymkode: 6b120...fee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir rimelige løsninger, i alle fall. Har klart å nesten bruke nesten 1 million på kjøkken alene. 

Anonymkode: a5663...1cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det blir rimelige løsninger, i alle fall. Har klart å nesten bruke nesten 1 million på kjøkken alene. 

Nesten en million på kjøkkenet alene må da tilsi ganske høy standard og/eller veldig stort? Eller har det virkelig blitt så dyrt med arbeid og materialer?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

I fjor byttet vi 11 vinduer, satt inn ett 1×2 meter vindu, ny utgangsdør, nytt røropplegg i vaskerom og kjøkken, bygde om toalettrom en bod og yttergang om til bad. Her ble noen rør flyttet litt på. Ca 20 kvm med nye varmekabler, legging av gulv i samme rom, nytt sikringsskap som også ble flyttet og opparbeidelse av parkeringsplass med liten steinmur. Alt i alt kom dette på ca syv hundre tusen.

Anonymkode: 97e56...9e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var med på kostnadsrammen frem til siste avsnitt om  kjelleren. Der kan det bli mange kostbare overraskelser. 
Ellers er jeg enig med svar over at det er umulig å gi deg et sikkert svar. Du må høre med en fagperson. 
Vi skulle ta kjellerstuen i huset vårt i fjor. Skulle ha håndverkere til gjøre grunnarbeidet. En liten mangel på huset som var umulig å spå på forhånd kostet oss 400 000 kr bare der. Så kjellerstuen gikk fra en kostnad på kr 250’ til 600’ og da gjorde vi masse egeninnsats, bygde trappen selv etc etc. 

Anonymkode: 7ebe6...035

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Nysådd skrev (1 time siden):

Nesten en million på kjøkkenet alene må da tilsi ganske høy standard og/eller veldig stort? Eller har det virkelig blitt så dyrt med arbeid og materialer?

Dette var faktisk før prisøkningene under Korona. Aner ikke hva tilsvarende ville kostet i dag.

Mellomstort kjøkken, standard Kvik, dyrere valg med hvitevarer, og dyr benk - utgjorde ca 1/3. 

Har også pusset opp for ca 200 000, da var det IKEA, rimeligste valg hele veien, ingen flytting av rør eller nye kurser. 

Til TS vil jeg vel komme med tipset at; det kommer an på hvor lenge man skal bo der. Ved sistnevnte løsning visste jeg vi skulle flytte i løpet av få år. Nåværende løsning ble bygget for at vi skal bo her i mange år fremover. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette var faktisk før prisøkningene under Korona. Aner ikke hva tilsvarende ville kostet i dag.

Mellomstort kjøkken, standard Kvik, dyrere valg med hvitevarer, og dyr benk - utgjorde ca 1/3. 

Har også pusset opp for ca 200 000, da var det IKEA, rimeligste valg hele veien, ingen flytting av rør eller nye kurser. 

Til TS vil jeg vel komme med tipset at; det kommer an på hvor lenge man skal bo der. Ved sistnevnte løsning visste jeg vi skulle flytte i løpet av få år. Nåværende løsning ble bygget for at vi skal bo her i mange år fremover. 

Shit! Greit å vite. Benkeplate i stein? Det ønsker jeg meg også, men det utgår lett hvis det er så dyrt med tilpasninger og sånt. Meterprisen er jo skremmende nok på slikt. 

AnonymBruker
Skrevet

For 500 000 fikk vi nytt bad (lite) av fagfolk pluss nytt stort og helt nydelig kjøkken fra Stray, det monterte vi selv. Nytt gulv i stue,kjøkken og gang oppe og nede. Det ble veldig fint. Vi kjøpte huset for 2,3 mill og solgte for 3.520 mill fire år eide vi huset.

Anonymkode: 52b84...777

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her brukte jeg vel rundt 300 000 på renovering av vaskerommet og oppgradering av sikringsskap fra skrusikringer til automatsikringer.

På vaskerommet ble alt revet og det ble lagt varmekabler, fornyet sluket og ny innredning med nye skap,maling og nytt gulv.

Vi reiv gammel innredning selv ellers ble det renovert av fagfolk.

Anonymkode: 077bf...38f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her brukte jeg vel rundt 300 000 på renovering av vaskerommet og oppgradering av sikringsskap fra skrusikringer til automatsikringer.

På vaskerommet ble alt revet og det ble lagt varmekabler, fornyet sluket og ny innredning med nye skap,maling og nytt gulv.

Vi reiv gammel innredning selv ellers ble det renovert av fagfolk.

Anonymkode: 077bf...38f

Mye av prisforskjellen ligger nettopp i hvor "dypt" man går. 

På det "rimelige" kjøkkenet beholdt vi eksisterende gulv uten varmekabler. Vi la vask og alt elektrisk akkurat der det var på gamle kjøkkenet. Og vi gjorde mye selv.

På det "dyre" kjøkkenet benyttet vi fagfolk til alt. Rev opp gulv og vegger, gikk for listefri løsning for å få fine overganger. La varmekabler og flis. Flyttet om på alt av rør og elektrisk. 

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at med god planlegging og knalltøffe valg kan få gjort veldig mye innenfor budsjett.

Uten en god plan og flere dårlige prioriteringer kan man få gjort utrolig lite innenfor budsjett.

Ser at planen din ikke inkluderer et eneste energitiltak. Kanskje ikke nødvendig på en bolig fra 1997, men siden Enova refunderer inntil 7.500 (50%) for en godkjent energirådgivers gjennomgang er det nesten alltid der man skal starte uansett. 

Tiden for fordeler for boligeiere med energivennlige boliger ligger foran oss. F eks gjennom lavere rente.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mye av prisforskjellen ligger nettopp i hvor "dypt" man går. 

På det "rimelige" kjøkkenet beholdt vi eksisterende gulv uten varmekabler. Vi la vask og alt elektrisk akkurat der det var på gamle kjøkkenet. Og vi gjorde mye selv.

På det "dyre" kjøkkenet benyttet vi fagfolk til alt. Rev opp gulv og vegger, gikk for listefri løsning for å få fine overganger. La varmekabler og flis. Flyttet om på alt av rør og elektrisk. 

Vi renoverte kjøkkenet (ca. 13 m2) i fjor, brukte fagfolk til alt. Alt ble ribbet ned og gulvet ble rettet opp. Ny el, rør, varmefolie og gulv. Listefritt og nye dører og vinduer. Ikea-kjøkken, benkeplate i naturstein fra annen leverandør og dyrere hvitevarer. Betalte ca. 500.000.

Anonymkode: e1adb...c64

AnonymBruker
Skrevet

Du må rive gammelt bad og bygge det opp fra grunnen av, med NY membran. Nytter ikke bare bytte interiøret på badet. Er membranen som holder badet tett, og den er vel 27 år gammel nå, like gammel som huset ditt? Det er forlengst passert det man anser som normal levealder på et bad.

Er det varmekabler i gulvet der, er det kanskje på tide og bytte det også og legge nytt. Dvs badet må pigges opp, nye varmekabler legges og nytt gulv støptes, før fliser legges på nytt over hele badet (rives av gamle vegger også og nye settes opp). Dette er en dyrere løsning enn den det høres ut som du så for deg. Men det må gjøres. Det er bortkastede penger å bare legge inn nytt interiør på et så gammelt bad. Skift membran og alt før det begynner å lekke.

Anonymkode: 432c2...bee

Skrevet

Første som slår meg at til en gjennomsnittlig standard vil jeg tro dette skulle holde lenge, men tenker dere noe egen innsats? Male panel koster fort penger hvis en setter det bort, da snakker jeg ikke om å ta to strøk maling med malesprøyte, men pensel. Selv om maler er kanskje den billigste håndverkeren er det greit å spare litt hvis en får til slikt selv :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nesten en mill på Kvik-kjøkken?! Imponert! Vi har byttet kjøkken nå - Kvik, ganske stort kjøkken, har ikke valgt billigste hvitevarer eller kjøkkenbenk, og det har kommet på ca 300 med elektriker, rørlegger og montering. Vi skulle virkelig anstrengt oss for å få det til å koste nesten en mill. 

Anonymkode: acb4b...0e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prisen for dette varierer vel også utifra hvor i landet man bor? 

Anonymkode: 04ba0...ffc

AnonymBruker
Skrevet

Det vil jeg ikke tro holder. Hvis kjeller skal gjøres om, koster dette alene denne summen, med drenering, radonsikring, graving, materiale, godkjenning, fagfolk.. 

Anonymkode: e501f...5e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nesten en mill på Kvik-kjøkken?! Imponert! Vi har byttet kjøkken nå - Kvik, ganske stort kjøkken, har ikke valgt billigste hvitevarer eller kjøkkenbenk, og det har kommet på ca 300 med elektriker, rørlegger og montering. Vi skulle virkelig anstrengt oss for å få det til å koste nesten en mill. 

Anonymkode: acb4b...0e8

"Ikke billigste" kan man gjøre veldig billig, det er rett. Det er slik jeg beskriver første kjøkkenet jeg pusset opp i denne tråden - relativt rimelige valg hele veien. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Her har jeg fått mange flotte svar! Jeg må nok få noen fagfolk inn for å se på det, men ville prøve og orientere meg på ca pris. 

Kjøkken trenger jeg ikke gjøre noe med. Det er fint nok som det er. Badet forstår jeg kanskje jeg må gjøre mere med enn jeg trodde? Det er varmekabler der, men har aldri brukt det. Er varmt rom, men kanskje det må oppgraderes. Må jeg ha fliser? Det er belegg nå og jeg tenkte nytt gulv belegg og friske opp vegger. Tenker å gjøre det billig.

Det er moderne sikringer. Gangen må ha varmekabler.

Kjelleren blir nok den dyreste, men det er bare en side som er under jord, resten er over jord, så tror drenasje er ok, men må sjekke. 

Må man sjekke radon? Kjelleren skal ikke være varig oppholdsrom, kun ved besøk.

Anonymkode: e4f2e...e94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...