AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #1 Del Skrevet 30. mars 2024 Har noen erfaring med dette ifb utmattelse og hjernetåke? Anonymkode: 077d8...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #2 Del Skrevet 30. mars 2024 NAC er et ganske utprøvd preparat innenfor utmattelse, men har ingen særlig effekt. Anonymkode: 16113...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #3 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): NAC er et ganske utprøvd preparat innenfor utmattelse, men har ingen særlig effekt. Anonymkode: 16113...e32 Har du forsøkt? Er for hjernetåke og long covid isåfall Anonymkode: 077d8...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #4 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Har du forsøkt? Er for hjernetåke og long covid isåfall Anonymkode: 077d8...4c3 Ja. Ingen endringer whatsoever. NAC er et av de mest eksperimentelle kosttilskuddene som er rundt utmattelse med tilhørende symptomer. Hadde det vært noe gevinst i det så hadde vi visst det med god margin til nå. Anonymkode: 16113...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #5 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja. Ingen endringer whatsoever. NAC er et av de mest eksperimentelle kosttilskuddene som er rundt utmattelse med tilhørende symptomer. Hadde det vært noe gevinst i det så hadde vi visst det med god margin til nå. Anonymkode: 16113...e32 Har hørt om flere som har blitt bedre av det så er kanskje individuelt med eksperimentell hva mener du? Er vel ganske harmløst Anonymkode: 077d8...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #6 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Har hørt om flere som har blitt bedre av det så er kanskje individuelt med eksperimentell hva mener du? Er vel ganske harmløst Anonymkode: 077d8...4c3 Tviler jeg for. Isåfall er det rart at du spør på KG om erfaring når du vet om flere som har blitt bedre, og at det liksom skal være harmløst. Men eksperimentelle mener jeg utprøvd. Anonymkode: 16113...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #7 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tviler jeg for. Isåfall er det rart at du spør på KG om erfaring når du vet om flere som har blitt bedre, og at det liksom skal være harmløst. Men eksperimentelle mener jeg utprøvd. Anonymkode: 16113...e32 Men er det ikke harmløst å prøve? finner masse artikler om hvilke effekter det kan ha Anonymkode: 077d8...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #8 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men er det ikke harmløst å prøve? finner masse artikler om hvilke effekter det kan ha Anonymkode: 077d8...4c3 Harmløst er det ikke. NAC skal ha en sterk antioksidantisk effekt, kan skape en detox-reaksjon og øker glutation i leveren. Kanskje dette høres bra ut, men det er ikke bra om du allerede har høy glutation fra før av. Og det er mange som får reaksjoner. Faktisk kan det forverre utmattelsen og/eller gi en stressreaksjon, iallfall i en overgangsperiode, med tilhørende symptomer som engstelse, svette, kvalme, oppkast, høy puls, anstrengt pust, utslett osv. Mange sliter med å tolerere NAC, og går ofte igjennom mange måneder med ubehagelige bivirkninger får de må gi seg. Og noen opplever anafylaktisk sjokk av NAC. https://www.drugs.com/sfx/nac-side-effects.html I noen land må du ha resept for å få ut NAC. Du finner artikler om alt mulig i dag, og det er ikke måte på hvor bra kosttilskudd skal være for det ene og det andre. Fakta er at det er veldig, veldig få som får effekt av kosttilskudd. Og hadde det fantes et kosttilskudd som var bra for utmattelse og hjernetåke, som er typiske tilstander folk prøver alt mulig for å komme seg ut fra, så hadde vi visst det nå. Fordi det er så mange som eksperimenterer. Men her er vi altså, i en verden uten noen gode løsninger på problemene. Problemer med slike anekdoter er at de legger ukritisk ansvaret på kosttilskuddet når de føler seg bedre, uten å ta hensyn til spontan bedring, placebo eller andre faktorer. Så at noen sier de har blitt bedre av NAC så trenger det ikke være sant i det hele tatt. Du kan alltids prøve NAC, men start med små doser og jobb deg oppover slik at du unngår de verste reaksjonene. Anonymkode: 16113...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #9 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Harmløst er det ikke. NAC skal ha en sterk antioksidantisk effekt, kan skape en detox-reaksjon og øker glutation i leveren. Kanskje dette høres bra ut, men det er ikke bra om du allerede har høy glutation fra før av. Og det er mange som får reaksjoner. Faktisk kan det forverre utmattelsen og/eller gi en stressreaksjon, iallfall i en overgangsperiode, med tilhørende symptomer som engstelse, svette, kvalme, oppkast, høy puls, anstrengt pust, utslett osv. Mange sliter med å tolerere NAC, og går ofte igjennom mange måneder med ubehagelige bivirkninger får de må gi seg. Og noen opplever anafylaktisk sjokk av NAC. https://www.drugs.com/sfx/nac-side-effects.html I noen land må du ha resept for å få ut NAC. Du finner artikler om alt mulig i dag, og det er ikke måte på hvor bra kosttilskudd skal være for det ene og det andre. Fakta er at det er veldig, veldig få som får effekt av kosttilskudd. Og hadde det fantes et kosttilskudd som var bra for utmattelse og hjernetåke, som er typiske tilstander folk prøver alt mulig for å komme seg ut fra, så hadde vi visst det nå. Fordi det er så mange som eksperimenterer. Men her er vi altså, i en verden uten noen gode løsninger på problemene. Problemer med slike anekdoter er at de legger ukritisk ansvaret på kosttilskuddet når de føler seg bedre, uten å ta hensyn til spontan bedring, placebo eller andre faktorer. Så at noen sier de har blitt bedre av NAC så trenger det ikke være sant i det hele tatt. Du kan alltids prøve NAC, men start med små doser og jobb deg oppover slik at du unngår de verste reaksjonene. Anonymkode: 16113...e32 Hvordan kan man vite om man har høy glutation fra før? sånn der vanlig bronkyl er jo nac og fremstår ikke så farlig..? Anonymkode: 077d8...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #10 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan kan man vite om man har høy glutation fra før? sånn der vanlig bronkyl er jo nac og fremstår ikke så farlig..? Anonymkode: 077d8...4c3 Det kan man ikke vite. Men tenker at siden du lider av utmattelse så er sjansen små for det. Det betyr ikke at du ikke får reaksjoner. Som sagt, så er det mange som sliter med å tolerere NAC, og tilskuddet har mange oppstartsymptomer i starten. Men du får prøve å se selv. Kanskje er det bra for deg, kanskje er det ikke. Jeg er dog sikker på at den effekten du håper på uteblir. Men kanskje det fungerer for noe annet.. Anonymkode: 16113...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #11 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det kan man ikke vite. Men tenker at siden du lider av utmattelse så er sjansen små for det. Det betyr ikke at du ikke får reaksjoner. Som sagt, så er det mange som sliter med å tolerere NAC, og tilskuddet har mange oppstartsymptomer i starten. Men du får prøve å se selv. Kanskje er det bra for deg, kanskje er det ikke. Jeg er dog sikker på at den effekten du håper på uteblir. Men kanskje det fungerer for noe annet.. Anonymkode: 16113...e32 Ikke noe av det du sier er lista som bivirkning på bronkyl da https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-bronkyl-karo-pharma-626687 Anonymkode: 077d8...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #12 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ikke noe av det du sier er lista som bivirkning på bronkyl da https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-bronkyl-karo-pharma-626687 Anonymkode: 077d8...4c3 Jeg forstår ikke konseptet med Bronkyl. NAC som kosttilskudd fungerer ikke som slimoppløsende i tablettform, selv om det påvirker lungene. Hvorfor Bronkyl med acetylcystein er slimoppløsende medisin og påvirker direkte slimet i lungene får jeg ikke til å samsvare med NAC kosttilskudd. Den beste forklaringen på dette finner jeg her: Sitat Acetylcysteine is an organic compound having the chemical formula C5H9NO3S. N-acetylcysteine is a form of acetylcysteine, and it is banned from use in supplements. The key difference between acetylcysteine and N-acetylcysteine is that acetylcysteine is a comparatively less toxic form while N-acetylcysteine is a more toxic form. https://www.differencebetween.com/what-is-the-difference-between-acetylcysteine-and-n-acetylcysteine/ Med andre ord, det er av det samme, men virker annerledes. Så du kan ikke sammenligne NAC og Bronkyl. Anonymkode: 16113...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #13 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg forstår ikke konseptet med Bronkyl. NAC som kosttilskudd fungerer ikke som slimoppløsende i tablettform, selv om det påvirker lungene. Hvorfor Bronkyl med acetylcystein er slimoppløsende medisin og påvirker direkte slimet i lungene får jeg ikke til å samsvare med NAC kosttilskudd. Den beste forklaringen på dette finner jeg her: Med andre ord, det er av det samme, men virker annerledes. Så du kan ikke sammenligne NAC og Bronkyl. Anonymkode: 16113...e32 Det er jo akkurat det samme innholdsstoffet og flere av de jeg vet har blitt bedre av utmattelse og hjernetåke har tatt det i form av bronkyl og motsatt har folk også fått nac for å løse opp slim Anonymkode: 077d8...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #14 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo akkurat det samme innholdsstoffet og flere av de jeg vet har blitt bedre av utmattelse og hjernetåke har tatt det i form av bronkyl og motsatt har folk også fått nac for å løse opp slim Anonymkode: 077d8...4c3 Opphavet er det samme, men hvis du gidder å lese det jeg linket så er der en forskjell. Så kan du jo spørre deg hvorfor astmapasienter ikke tar NAC fast hvis det skal være så universalt mot slim. Det er noe som ikke helt virker riktig ved dette. Uansett.. At NAC har bivirkninger er det ingen tvil om. Du kan jo google "NAC side effects" selv å se hva du får opp. At Bonkyl ikke har bivirkninger oppramset frikjenner ikke NAC for bivirkninger når det er godt kjent at det er flust av bivirkninger ved det. Kanskje særlig i en detox-fase. Og igjen, NAC har blitt eksperimentert med rundt utmattelse og hjernetåke i mange, mange år. Hadde det vært så effektivt som du tror så hadde vi alle visst om det nå. Men her sitter vi altså, der "ingen" tar særlig med NAC. Men siden du har "så mange bekjente som har blitt bedre", hvorfor lurer du på det da? Er det ikke bare å prøve selv? Anonymkode: 16113...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #15 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Opphavet er det samme, men hvis du gidder å lese det jeg linket så er der en forskjell. Så kan du jo spørre deg hvorfor astmapasienter ikke tar NAC fast hvis det skal være så universalt mot slim. Det er noe som ikke helt virker riktig ved dette. Uansett.. At NAC har bivirkninger er det ingen tvil om. Du kan jo google "NAC side effects" selv å se hva du får opp. At Bonkyl ikke har bivirkninger oppramset frikjenner ikke NAC for bivirkninger når det er godt kjent at det er flust av bivirkninger ved det. Kanskje særlig i en detox-fase. Og igjen, NAC har blitt eksperimentert med rundt utmattelse og hjernetåke i mange, mange år. Hadde det vært så effektivt som du tror så hadde vi alle visst om det nå. Men her sitter vi altså, der "ingen" tar særlig med NAC. Men siden du har "så mange bekjente som har blitt bedre", hvorfor lurer du på det da? Er det ikke bare å prøve selv? Anonymkode: 16113...e32 Jeg leste og det står også at acetylscystein er også kjent som n acetylcystein og det du refererer til som n acetylcystein er forbudt så da er det jo «den andre» som selges isåfall det er blitt brukt i behandling av hjernetåke ifb long covid. Det finner du medisinske artikler om Anonymkode: 077d8...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #16 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg leste og det står også at acetylscystein er også kjent som n acetylcystein og det du refererer til som n acetylcystein er forbudt så da er det jo «den andre» som selges isåfall det er blitt brukt i behandling av hjernetåke ifb long covid. Det finner du medisinske artikler om Anonymkode: 077d8...4c3 Du får ha lykke til med NAC'en da. Se opp for bivirkningene. Anonymkode: 16113...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #17 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du får ha lykke til med NAC'en da. Se opp for bivirkningene. Anonymkode: 16113...e32 Mente at bronkyl er brukt Og det kan jo ikke være den forbindelsen du nevner som brukes i de kost tilskuddene heller siden det er forbudt Anonymkode: 077d8...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå