Gå til innhold

Hvordan i gang med aktivitet og trening igjen? (Latsabb søker hjelp)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rett på sak; ila av gjennomføring av mitt masterstudie de siste to årene, så har jeg sluttet å trene, svømme og sykle. Gjorde alt dette daglig og med glede før.
Er kvinne på 35 år, 170 høy og veier 55kg, har 3 barn fra 10-13 år dersom dette er relevant.

Har ikke lagt på meg noe og spiser variert og sunt, har også en nokså aktiv jobb med opptil 25 000 skritt per vakt. 

Men; føler at hele energien min ble sugd utav meg i fht det mentale og konsentrasjon i perioden studiet varte….og jeg orker lite, har lite energi, sover enormt mye og har sluttet å gå lange turer i fjellet også.

Har sjekket ut alt i fht blodprøver og har ingen mangler eller feiler noe fysisk, så jeg har rett og slett havnet i en dårlig sirkel og kommer meg ikke utav den. 
Alt er tiltak nå siste 6 mnd, å vaske klær føles som å løpe marathon.

Kan jeg være deprimert uten å være klar over det selv? 

Har noen gode tips til hvordan jeg kan komme i gang igjen og få tilbake energien og livsgnisten? 

Håper på gode tips og svar hilsen lei latsabb. 

Anonymkode: b1dbd...a94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du har råd til det kan du starte med PT. Da forplikter du deg til noe å det blir vanskeligere å droppe det. 

Anonymkode: db4e3...81e

Gjest Blåmonster
Skrevet

Undersøk hva minimum effektiv dose er for å få utvikling. Ligg der å øk kun når du blir så rastløs at du nesten går på veggen, øk da minst mulig trening mengde for ønsket utfall. Jeg kan ikke kodisjon , men gjort det samme med styrketrening / kroppsbygning å det funger veldig veldig bra.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Om du har råd til det kan du starte med PT. Da forplikter du deg til noe å det blir vanskeligere å droppe det. 

Ja, kanskje jeg skal sjekke litt opp i det alternativet. Tusen takk for innspill!

Mvh TS.

AnonymBruker
Skrevet
Blåmonster skrev (24 minutter siden):

Undersøk hva minimum effektiv dose er for å få utvikling. Ligg der å øk kun når du blir så rastløs at du nesten går på veggen, øk da minst mulig trening mengde for ønsket utfall. Jeg kan ikke kodisjon , men gjort det samme med styrketrening / kroppsbygning å det funger veldig veldig bra.

Tusen takk for gode råd.

Mvh TS.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Gå for PT! Men grunnen til at det er genialt er ikke fordi du forplikter deg, men fordi du får hjelp, støtte og nye innfalsvinkler. Du får hjelp til å utfordre deg, presse deg og så videre. 

forpliktelser kan du alltids lage med noen andre. Hvem som helst kan ikke hjelpe deg så bra som en pt kan. 

Anonymkode: bb308...85f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå for PT! Men grunnen til at det er genialt er ikke fordi du forplikter deg, men fordi du får hjelp, støtte og nye innfalsvinkler. Du får hjelp til å utfordre deg, presse deg og så videre. 

forpliktelser kan du alltids lage med noen andre. Hvem som helst kan ikke hjelpe deg så bra som en pt kan. 

Anonymkode: bb308...85f

Tusen takk for svar, sitter å googler litt på PT-er i byen jeg bor i nå, mange som har fått god omtale ved ulike senter/klubber. 

Får mye pes fra kjæresten i fht hele problemstillingen, for han er livsnyter som han kaller det så fint og hater trening, siden jeg ser nokså sprek og fresh ut enda, så mener jo han at det er tull av meg å «stresse» med å komme i gang igjen. Han mener vi får mer tid sammen nå som jeg har dabbet helt av på trening…

Men jeg føler meg konstant sliten mentalt og samtidig urolig i kroppen nå når jeg ikke trener og jeg føler meg ikke vel der jeg er i livet nå. Han forstår liksom ikke hvor viktig det er for min mentale og fysiske helse å komme meg opp på hesten igjen. Så støtten fra dere som har svart her inne gjorde påsken litt bedre. Tusen takk.☺️🐣

AnonymBruker
Skrevet

Å trene er som alt annet: en vane. Den enkleste måten å etablere en vane på er å gjøre vanen default. 

La meg ta et eksempel: en «normal dag» nå inneholder en del ting du aldri spør deg selv om du skal gjøre. Du lurer neppe på om du skal ta deg bryet med å gå på jobb mandags morgen. Du vet med absolutt sikkerhet at du skal på jobb. Valget «ikke gå på jobb mandag» krever at du gjør en rekke valg og vurderinger (er du syk, er barna syke etc).

Trening må inn i samme rotasjon som jobb. Altså i grupperingen «ting som med absolutt sikkerhet at skal utføres». Så sett opp en realistisk plan. Feks kan du begynne med å svømme en kveld (eller morgen) i uka. Sett opp torsdager, feks. Med mindre enten du er syk eller ungene er syke (og mannen har jobb slik at han ikke kan ta ansvaret) så svømmer du. Dersom «å ikke svømme» krever ment innsats vil du utføre handlingen. Så enkel og lat er den menneskelige hjerne. Utover våren trapper du opp fra å svømme en dag til å trene 3 dager i uka. Siden du alt går mye på jobb ville jeg lagt inn en økt hard kardio, en økt tyngre styrketrening og en økt kjernemusklatur/bevegelighet, og på nå mot sommerstid innført minst en tur i ulendt terreng per uke for hele familien. Tenk enkelt og lettvint - 1-4 timer med sekk og niste i nærmiljøet.

Anonymkode: e432b...3d1

• Nyttig 1
Gjest Blåmonster
Skrevet

Prøv deg på 3 ganger i uka, da har du alltid en hvile dag etter hver økt , føler man lever er et rikt liv hvor man trener ,men også gjør veldig mye annet.

når jeg stikker på trening mandags kveld med en kompis så er det film kveld dag etter 

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være dørstokkmila som legger (mentale) hindringer for deg? I såfall start i det små med en aktivitet som du faktisk liker og som ikke oppleves som et ork. Noe du kan se frem til. Og hvis du ikke ser frem til det den dagen du har bestemt deg for å trene, dropp det. Gi deg selv tid til å komme oppå hesten igjen. Jeg prøvde meg litt frem og fant ut at jeg liker å løpe på mølle. Så da jeg skulle komme gang med trening igjen etter å ha hatt det som deg, kjørte jeg 15 min til treningssenter for å løpe intervaller i 30 min på mølla. Etterhvert ballet det på seg og nå trener jeg styrke i tillegg. 

Du skriver at blodprøvene dine er fine og at du ikke mangler stoffer, så regner jeg med at det er snakk om mentale hinder for din del? Hvis ikke hadde jeg sjekket stoffskiftet. Husk dessuten å spis masse grønnsaker, kutt ut alkohol og tobakk (dersom du inntar/røyker) og sørg endelig for hvile og god søvn. 

Anonymkode: 5dd46...bb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...