Gå til innhold

Blodprøve svar - hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

kan noen hjelpe meg å tolke blodprøve svarene? Hva er det ideele å ligge på i det ulike prøvene?

har så mange symptomer på stoffskifte. Men der det er innenfor normalverdien samtidig så vet jeg det er egentlig inviduelt fra person til person. Tips og råd motas

Takk!!:)

Anonymkode: 704d8...928

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

IMG_2503.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.furstpasient.no/
hvis prøvene er lagt inn her, er det enkelt å finne svar og forklaring. Må logge inn via ID-porten

Anonymkode: 1a07b...aa0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

https://www.furstpasient.no/
hvis prøvene er lagt inn her, er det enkelt å finne svar og forklaring. Må logge inn via ID-porten

Anonymkode: 1a07b...aa0

takk for tips! Gikk innpå siden, men var ikke noe å finne der til meg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei!

kan noen hjelpe meg å tolke blodprøve svarene? Hva er det ideele å ligge på i det ulike prøvene?

har så mange symptomer på stoffskifte. Men der det er innenfor normalverdien samtidig så vet jeg det er egentlig inviduelt fra person til person. Tips og råd motas

Takk!!:)

Referanseverdiene står jo til høyre, så da ser du jo lett selv hva det er ideelt å ligge på.

Når det gjelder stoffskifte, så har du kun målt tsh, som ser helt normal ut. Om du skulle sjekke stoffskifte burde du også sjekket antistoff, ft3 og ft4.  

Ang tips og råd: Snakk med legen din om sånne ting. Ikke heng deg opp i en diagnose (stoffskifte), veldig mange gjør det av en eller annen grunn. Stoffskiftesykdom er ikke «individuelt», skjønner ikke hvor den ideen kommer fra. 

Anonymkode: d0a6a...f83

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Referanseverdiene står jo til høyre, så da ser du jo lett selv hva det er ideelt å ligge på.

Når det gjelder stoffskifte, så har du kun målt tsh, som ser helt normal ut. Om du skulle sjekke stoffskifte burde du også sjekket antistoff, ft3 og ft4.  

Ang tips og råd: Snakk med legen din om sånne ting. Ikke heng deg opp i en diagnose (stoffskifte), veldig mange gjør det av en eller annen grunn. Stoffskiftesykdom er ikke «individuelt», skjønner ikke hvor den ideen kommer fra. 

Fritt T4 er tatt, og er helt normalt.

Anonymkode: 4fa87...7e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Utskriften ser ut som Fürst...logger du deg inn der ser du prøvene. Men blir akkurat det samme som du ser på bildet...ref-verdiene står jo der.

Anonymkode: c7b83...57e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle prøvene dine er helt fine. Altså nå må folk slutte å tro at de har stoffskifteplager hver gang de føler seg litt nedfor, og tro at leger og laboratorium prøver å lure dem! Det er jo flust av disse trådene! Kanskje du heller skal lete etter hva du kan endre i livet ditt ts, bedre koshold, mosjon, mer søvn, ivarta egen psyke og senke stressnivået. Det feiler deg absolutt ingen ting!

Anonymkode: d1905...d0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Alle prøvene dine er helt fine. Altså nå må folk slutte å tro at de har stoffskifteplager hver gang de føler seg litt nedfor, og tro at leger og laboratorium prøver å lure dem! Det er jo flust av disse trådene! Kanskje du heller skal lete etter hva du kan endre i livet ditt ts, bedre koshold, mosjon, mer søvn, ivarta egen psyke og senke stressnivået. Det feiler deg absolutt ingen ting!

Anonymkode: d1905...d0f

Jeg er forsåvidt enig med deg men når det gjelder stoffskifte prøver, selv om de er normale så kan det allikevel være noe med stoffskifte. Moren min hadde også normale verdier så var hun i utlandet og tok grundigere sjekk så viste det seg at det akkurat var noe med stoffskiftet hennes. 

Anonymkode: a0891...72d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

selv om de er normale så kan det allikevel være noe med stoffskifte

Altså… egentlig ikke. Tenker du at det er sånn med alle blodprøver, eller kun stoffskifte? 

Det kan jo være noe annet enn det er testet for, men om stoffskifteprøvene er normale og ingen antistoff, så er jo stoffskiftet per definisjon normalt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

jeg er sjelden innom kvinneguiden så visste dessverre ikke dette var et trigger spørsmål. Jeg ville bare høre folks meninger da jeg har vert utsatt for feiltolking av diagnoser 3 ganger, så tilliten min er vell ikke den beste til tider. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar.

jeg er sjelden innom kvinneguiden så visste dessverre ikke dette var et trigger spørsmål. Jeg ville bare høre folks meninger da jeg har vert utsatt for feiltolking av diagnoser 3 ganger, så tilliten min er vell ikke den beste til tider. 

Eller sykdommer blir vell mer rett å skrive. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva forventet du å tolke? Hvis du ser av prøvene står det ganske tydelig alt er helt fint. 

Anonymkode: 3e586...aa4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har stoffskifteverdiene dine vært før? Du burde også tatt ft3 og anti-tpo hvis man mistenker noe er galt med stoffskiftet. Du må også se resultatene i sammenheng med tidligere resultater. Selv om man er innenfor det som er normalområdet for et utvalg av befolkningen, betyr ikke det at du er innenfor ditt normalområde.

Ellers ser jeg at du har ikke vondt av å ta tilskudd av jern, B-vitaminer og D-vitamin. Kan hende du føler deg bedre hvis du får opp disse verdiene noe.

Anonymkode: 2860b...2b5

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen,

_popcorn_, adm

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...