Gjest Gjest_Pus_* Skrevet 6. februar 2006 #1 Skrevet 6. februar 2006 Vi ønsker ikke å ha gavebord, synes det er en rar "tradisjon", merkelig og materialistisk, litt sånn show-off ("se hva vi har fått!").. Ønsker ikke fokus på gavene (de kan vi takke for i ettertid). Dette har imidlertid foreldrene våre reagert på, de synes gavebord er en viktig måte å vise takknemlighet på og tror gjestene gjerne vil vise frem gavene og se hva andre gir.. Noen andre som har tanker om dette?
Gjest Gjesta Skrevet 6. februar 2006 #2 Skrevet 6. februar 2006 Tror endel gjester vil reagere på det ja, det er ganske vanlig, og folk liker å bli satt pris på. Blir litt som o gjemme maten og komme i striesekker. Hadde dere vært veldig fokusert på anti-materialisme hadde dere ønsket dere penger til de stakkars barna i Afrika...
Gjest gjest 0 Skrevet 6. februar 2006 #3 Skrevet 6. februar 2006 Jeg er nok litt enig i foreldrene deres, og jeg som gjest er forferdelig nysgjerrig og liker å se på alle de fine gavene brudeparet har fått.
Gjest Gjest_Pus_* Skrevet 6. februar 2006 #4 Skrevet 6. februar 2006 Jeg synes du overdriver litt, Fjompe, jeg er jo ikke anti-materialist, jeg har bare ikke så behov for å vise frem eiendelene mine.. Synes det er litt ubehagelig med fokus på det, rett og slett. Derimot vil jeg gjerne bruke en liten formue på å arrangere en stor fest for alle jeg er glad i! En annen ting er at det ikke er plass i lokalet til gavebord, og det ville jo være synd om noen veltet ting midt under dansen.. Velvel, jeg synes det er en snodig tradisjon uansett, veldig amerikansk..
Elise_ Skrevet 6. februar 2006 #5 Skrevet 6. februar 2006 Ja, helt enig med foreldrene dine og de to andre her. Men kanskje du kan ha det i et annet rom enn der festen er, sånn at dere ikke har det helt oppi dere under hele måltidet og festen..
Gjest gjest 0 Skrevet 6. februar 2006 #6 Skrevet 6. februar 2006 Jeg må si jeg synes Fjompe er inne på noe jeg da... Jeg ville synes det er rart at dere ikke vil vise frem de tingene dere selv har sagt dere ønsker dere. Men dere trenger ikke å gi gavebordet en sentral plassering. Sett det heller et sted der det er mindre prangende, gjerne i et annet rom.
Gjest Gjest_Pus_* Skrevet 6. februar 2006 #7 Skrevet 6. februar 2006 Hm, nå ble jeg veldig overrasket, faktisk. Håper virkelig at gjestene mine har annet å snakke om enn service og lysestaker!Og takknemlighet kan vel vises på en helt annen måte enn ved show-off? Synes hele gave-styret blir litt ubehagelig hvsi det skal være på den måten..
Gjest Gjest_Pus_* Skrevet 6. februar 2006 #8 Skrevet 6. februar 2006 Vel, vi kommer heller ikke til å ha noen ønskeliste. Hvis vi hadde hatt det, ville saken vært en annen., det ser jeg. Men jeg synes faktisk det er upassende å invitere til bryllup og legge ved en liste over ting jeg vil ha til gjengjeld.. Hvis folk spør, derimot, skal de selvfølgelig få svar.. Men å sette opp en liste, nei, det er ikke helt meg..
Gjest gjest 0 Skrevet 6. februar 2006 #9 Skrevet 6. februar 2006 når dere ikke har liste blir gjestene enda mer nysgjerrige på gavene
Gjest Piper Skrevet 6. februar 2006 #10 Skrevet 6. februar 2006 Hm, nå ble jeg veldig overrasket, faktisk. Håper virkelig at gjestene mine har annet å snakke om enn service og lysestaker!Og takknemlighet kan vel vises på en helt annen måte enn ved show-off? Synes hele gave-styret blir litt ubehagelig hvsi det skal være på den måten.. ← Da ville jeg sagt til gjestene, at de kunne gi en gave til redd barna eller en annen organisasjon. Så slipper du gavebord og det hele På meg virker det som utakknemlig å gjemme unna gavene, og da kan en heller velge bort hele gaven. Jeg ville reagert om jeg kom i et bryllup, og det ikke fantes gavebord. Men hadde brudeparet ønsket en støtte til redd barna eller lignende, ville det vært naturlig å ikke ha gavebord.
Gjest Gjest_Nuwanda_* Skrevet 6. februar 2006 #11 Skrevet 6. februar 2006 Jeg tenker sånn at om jeg var gjest hos dere... og gaven min bare ble lagt bort.... så vil jeg blitt veldig lei meg fordi jeg trodde dere ikke likte gaven min og verdsatte den..
Gjest Gjest_Pus_* Skrevet 6. februar 2006 #12 Skrevet 6. februar 2006 Fortsatt overrasket! Men får kanskje ta dette til etteretning, vil jo ikke fornærme noen.. Hadde tenkt å si at gaver kunne leveres til mine foreldre dagen før eller noe sånt, så kunne vi kose oss med det dagen etter eller noe.. Jeg har aldri vært i bryllup selv, så ante ikke at det var så sentralt med gavebord.. Litt trist, synes jeg, da..
Peony Skrevet 6. februar 2006 #13 Skrevet 6. februar 2006 Vi hadde ikke gavebord i vårt bryllup. Jeg er enig med deg i at det er en litt rar tradisjon, og ønsker ikke at folk skal stå og sammenlikne hvor dyre gaver de forskjellig har gitt. Vi giftet oss i England, og der har de ikke gavebord, så vi slapp unna med den "unnskyldningen". Det har ikke noe med at vi ikke ønsker oss gaver å gjøre - men mer det at jeg ikke vil at det skal bli fokus på om jeg har en tante med dårlig råd som gir noe til en hundrings, mens en annen flotter seg og gir noe for et par tusen. Vi fikk forresten ingen negative tilbakemeldinger på det at vi ikke hadde gavebord.
Gjest Gjest_Pus_* Skrevet 6. februar 2006 #14 Skrevet 6. februar 2006 Åh, nå ble jeg glad, endelig en som forstår meg!! Du fikk nok frem poenget bedre enn meg. Takk!!
Gjest gjest 0 Skrevet 6. februar 2006 #15 Skrevet 6. februar 2006 nja, men jeg sammenligner ikke pris på gavene, bare ser hva som er blitt gitt. Tror ikke de fleste bryr seg om hva andre har brukt på en gave... De ter det nok bare brudeparet som gjør.
*CHOUCHOU* Skrevet 6. februar 2006 #16 Skrevet 6. februar 2006 Jeg signerer Peony. Vi giftet oss i Sveits og her er det heller ikke tradisjon med gavebord. Ingen av vare norske gjester reagerte pa dette i det hele tatt. Vi apnet imidlertid alle gavene vi fikk fra hver enkelt som kom för bryllupet med de til stede og synes det ble mer personlig enn f.eks a la andre pakke opp og bare la alt sta pa utstilling. Men det er saklart ikke alltid gjennomförbart. Gjör akkurat som dere önsker og lykke til med bryllupet deres!
Gjest Gjest_Pus_* Skrevet 6. februar 2006 #17 Skrevet 6. februar 2006 Det med å pakke ut sammen med giveren dagen før eller noe sånt syntes jeg var kjempelurt! Da får man jo vist takknemlighet. Den eneste grunnen til å ha gavebord likevel måtte da i henhold til øvrige kommentarer være underholdningsverdien, og det har jeg rett og slett lite til overs for . La oss heller danse og drikke cocktails ut i de sene nattetimer
Gjest Gjesta Skrevet 6. februar 2006 #18 Skrevet 6. februar 2006 Her hvor jeg holder til er det jo vanlig med gavebord til en vanlig bursdag, så det å ikke ha gavebord ville være rart i et bryllup syns jeg. Jeg hadde også delte følelser med dette med gavebord - fordi det på en måte signaliserer at man forventer mange gaver. Men på en annen side, når vi ikke har sagt at vi ikke ønsker gaver, og har stor slekt og omgangskrets med tradisjoner om å gi gaver til sånne anledninger, så ville det jo bare være dumt å ikke forberede at man får gaver. Jeg syns det var en flott måte å samle gavene på, og gjestene syns det var moro å se på alt vi hadde fått. Jeg tror ingen tenkte på hvem som hadde gitt hva og hva det kostet - alle har jo forskjellig tilknytning til brudeparet og gir gaver i forskjellige prisklasser, det er ikke noe merkelig ved det, syns jeg.
Siadatra Skrevet 6. februar 2006 #19 Skrevet 6. februar 2006 Velvel, jeg synes det er en snodig tradisjon uansett, veldig amerikansk.. ← Amerikansk er det i hvert fall ikke, for de har ikke gavebord slik som hos oss. Der pakker brudeparet ut gavene selv i etterkant. Det vil si at de har et bord til pakker, men de blir ikke pakket ut. Derfor er hvordan innpakningen ser ut ganske viktig.
Gjest Gjest_Anki_* Skrevet 6. februar 2006 #20 Skrevet 6. februar 2006 Klart dere skal ha gavebord... Halve moroa med bryllupsfesten er jo å få gå å se på hva brudeparet har fått... Hvis du ikke legger ut noen ønskelister, må du nok bruke hele uka etter til bytting av 60 forskjellige teskjeer..... Vi vet jo at folk gir gaver, og som gavegiver setter jeg alltid pris på konkrete ønske.... mye enklere for alle:) Mmen uansett, det er din/deres spesielle dag- så koz dere uansett hva dere måtte finne på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå