Gå til innhold

Dere som ikke har hytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke hytte, men har hatt tilgang til familiehytte i 30 år. Jeg har valgt å stå over hytteferie, med unntak av et par ganger. Alltid invitert. 

Derimot har jeg sendt barnet mitt nordover til hytta og familien hvert år. 

Jeg har hatt 100% aleneomsorg alltid. Påsken har vært en uke alene, og det har vært godt. Datter har elsket hytta i påsken. Søskenbarn, besteforeldre, tante og onkel. En gang ble de innesnødd. Datter elsket dette. 

Jeg savner ikke hytte. Pga helse har jeg mer en nok med å ta vare på boligen i hverdagen. Jeg har stor balkong, har platting i tillegg. Nå, bor i varmere strøk enn tidligere. 

Om jeg vil dra på en hytte kan jeg det. Den er isåfall ikke min. Helt ok.

Denne påsken har jeg sittet ute på balkongen, med boken min. Det er kaldt. Man må kle seg. 

Hytte er ikke for alle. Noen har råd, andre ikke. Og noen velger det bort. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tilgang på 3 hytter. To på min side og en på konas side. Begge mine ved sjøen, og konas i skogen på innlandet. Men det er jo foreldrene våre som bruker disse mest, og vi er mer på "besøk".

Ingen av hyttene er overdådige fritidsboliger. Faren min sin hytte har ikke engang innlagt vann. Både den hytta og kona min sin families hytte er gamle bolighus som er delvis modernisert, men ikke på noen måte som er ekstremt. Hytta til moren min kjøpte besteforeldrene mine på 60-tallet, og har siden blitt pusset opp et par ganger, men samme der, ikke noe luksushytte.

Broren min og jeg kommer til å selge hytta til faren vår i fremtiden, men det er mer økonomiske motiver bak det, annet enn at vi ikke kommer til å bruke den.

For oss så er hytta et fristed for å komme bort fra hverdagen og alt rundt jobb, skole, lekser, fritidsaktiviteter osv. Eldstemann på 13 har ikke så mange venner, og merker at hvis vi er hjemme så er det mer leit at han sitter hjemme med oss fremfor å være med jevnaldende, kontra på hytta, hvor vi uansett er bortreist og i vår egen boble...

Anonymkode: 6fc5c...de0

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har sommer- og vinterhytte, elsket hyttelivet. Finner roen på hytten, utrolig deilig. 

Men om jeg ikke hadde hytte, er det mye annet gøy jeg kunne gjort i påsken: 

+ Høyfjellshotell på spa hadde stått langt oppe på listen. Elsker spa!

+ Byferie shopping, hotell, champagne og gode restauranter. Kanskje kino eller teater på kvelden. 

+ Skiferie i høyfjellet, sovet over på DNT hytter. 

+ Handlet eller lånt inn mange gode bøker, og bare kost meg hjemme. Lest, trent og spist god mat. Holdt på ute i hagen dersom været tillater det. 

+ Gått på skogturer dersom snøen har smeltet. Tatt med en kopp kaffi og hørt på fuglekvitter. 

Anonymkode: 35424...a27

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi er hjemme. 😊 Drar på dagsturer hit og dit. I påska har jeg ryddet hos min mor, så da var eldste i barnehagen. En dag har vi vært i Oslo. Akkurat i år har minste vært syk, så vi har blitt litt husbundet. Da har vi ryddet masse her hjemme og gått turer i nabolaget. Eller er det museum, skogsturer, badeland, besøke venner, reise til byer i nærheten osv. 

Anonymkode: a6b9f...6b0

AnonymBruker
Skrevet

Vi er hjemme. Leker ute og gjør aktiviteter inne, møter familie, og venner.

Synes fridagene går fort hjemme også.

Anonymkode: 1ea7e...3d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har familiehus der vi alle samles og bor omtrent oppå hverandre hele påsken. Er mye på tur og ute og leker, og på kveldene spiller vi ulike spill, skravler og koser oss sammen. Vi i min generasjon begynner å bli mange med alle barna, så vi må nok ordne campingvogn for overnatting etterhvert. Sjarmen er at vi alle er samlet, det skjer bare i påska.

Felles turdag skjærtorsdag med isfiske, bål og lek. Stormiddag langfredag, da er vi mellom 25 og 45 personer samlet. Påskeleker lørdagen, med eggjakt, stafett og div rebuser. Søndag er det tur før hjemreise så vi får en dag hjemme til å slappe av før jobb. 

Anonymkode: 3f66b...7d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke hytte. Vet ærlig talt ikke når vi skulle fått tid til å bruke den,jeg jobber turnus,barna er tenåringer og vil være med venner. 

Vi har leid hytte for å stå på slalom,helt greit en helg eller to men forsvarer ikke et lån på flere millioner for å kjøpe hytte. 

Hadde vi hatt økonomi når barna var små hadde det nok vært genialt med en hytte på fjellet med kort reiseavstand. 

Har tilgjengelig feriehus ved sjøen vi kan bruke,trives bedre der.

Anonymkode: fd71e...2fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hyttelivet er oppskrytt. Hva tror du hyttefolket gjør på hytta? Akkurat det samme de gjør hjemme.  

Anonymkode: 9bbf8...6b6

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hyttelivet er oppskrytt. Hva tror du hyttefolket gjør på hytta? Akkurat det samme de gjør hjemme.  

Ja sant 👍😊

Anonymkode: 13f2e...db3

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hytte og har ikke noe ønske om å ta arbeidet som fører med, og har ikke lyst til å være bundet til å alltid mått dra dit liksom. Har i perioder følt på at det er litt kjedelig å "bare" være hjemme og gjøre som vi alltid har gjort.  Men synes også det må være helt greit å ha som tradisjon at vi kun reiser bort om sommeren. Det er jeg også vant med fra jeg var liten. Datteren min har mast om hytte fordi "alle" andre har, og vi ble invitert med på hytta i fjor, til en venninne. Da fant hun ut at det ikke er så veldig spennende, for dagene besto mest av ski og hun er ikke så veldig glad i ski. Vi bor midt mellom to skianlegg og står og går på ski flere dager i løpet av påsken men hver dag ble litt i overkant syntes hun og jeg kan nok være enig i det. Så vi er hjemme i år som vanlig og er fornøyd med det. Har sett an været og vært på lekeland, sykkeltur, svømming, langrenn og slalom. Det er det samme som vi pleier i helgene, med innlag av påskepynt-laging og påskegodtspising. 

Anonymkode: 7efba...1ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Slapper av på en helt annen måte.

Senker kravene litt, sove lenge, ikke tenke så mye på alt som burde vært gjort, barna slapper også mer av, ut på ski, ake, fiske, gå fjellturer osv. Tenne i peisen, spille brettspill, grille på bål, drikke kakao, spille hage-spill om sommeren. 

Det er stille å rolig rundt oss, ingen naboer, ikke masse trafikk, bare ro… 

Anonymkode: 39f8b...d7e

🙏

Anonymkode: 3a721...698

AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (8 timer siden):

Ikke meg, men å leie en og å eie en er vel ganske stor forskjell. Hvis man leier hytte kan man bytte på hvor man ønsker å dra. Eier man så står hytta dønn fast på samme sted.

Å kjære det var resten av komme taren flere av reagerte på

Skrevet

Jeg tenker, hva bruker dere?  Skal dere ha tilgang for enher pris?  Min far er litt sånn. Mamma værre. Vi skal visstnok ta innover alt mine foreldre gir.  Både meg og min søster gir f. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så absolutt ikke

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hytte og barna har ikke vokst opp med det. I noen ferier var vi hjemme, andre ferier besøkte vi svigers som bor på et snøsikkert sted. Man kan leie en hytte om man vil. Nå er barna tenåringer og blir med venner på hyttetur. 

Anonymkode: 8a0d6...682

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så absolutt ikke

Nei, det er kjedeligere.

Anonymkode: 13f2e...db3

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hytte i form av leilighet midt i en av de største byene. Kanskje en mer utradisjonell ‘hytte’, men kan anbefales! Har også arvet en hytte ved sjøen, men det er MYE arbeid og vedlikehold. Trives derfor best i den urbane hytta, selv om det da er mer folk tettere innpå osv.

Anonymkode: 1e3ce...bbe

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør det samme som hyttefolket, går på ski, står slalom og går i fjellet. Men vi må kjøre opp og ned hver dag, dermed blir det ikke Geilo og Hemsedal. Det blir det lokale skisenteret, som er vel så bra som å renne i kø på de store destinasjonene.

Anonymkode: 05c8c...bd4

AnonymBruker
Skrevet

Elsker hytte, og er her så ofte som mulig, spesielt om vinteren og i påsken. Får en egen ro her oppe, og er mye mer utendørs. Utnytter dagene bedre med ski og fysisk aktivitet hver dag, og max kos hver kveld. 

Hvis jeg bare er hjemme en ferie føler jeg at jeg like gjerne kan gå på jobb. Ingen feriefølelse.

Anonymkode: 1c6d6...92c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke tilgang til hytte på fjellet og barna er derfor ikke vant til skilivet, noe jeg er litt lei meg for, men ingen krise. Mannen er fra annet land uten hyttekultur, han trives med prosjekter hjemme i fridager. Vi koser oss hjemme, spiller brettspill, fyrer i peisen og sløver. 

Har ikke økonomi til reiser, hotellopphold eller store utskeielser, sparer til sommerferie og to utenlandsreiser da. Føler ungene aksepterer og er inneforstått med dette. 

Anonymkode: 6dc04...1a1

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...