AnonymBruker Skrevet 30. mars #21 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke meg, men min svigermor uttalte JERNIA (butikk-kjeden) som JENNINA . Vet ikke hvorfor, hun var da rimelig oppegående.. Anonymkode: ae3c6...e0b Hørt flere gamle mennesker som sier det faktisk. Anonymkode: 264d1...e8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #22 Del Skrevet 30. mars Forræder uttales forreder. Anonymkode: 66848...9d8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #23 Del Skrevet 30. mars Kompitabel.... Anonymkode: a3232...424 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #24 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva er sed? Anonymkode: 48f81...db9 Sed betyr skikk/vane. Anonymkode: 0af0a...2d8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #25 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 17.35): Hvor er dere fra som ikke uttaler væske med æ?? Sier dere veske? Anonymkode: a25fb...be2 Jeg uttaler sæd og væske som sed og veske, ser på det som en selvfølge - det er jo sånn de faktisk skal uttales. Er fra Vestfold, men tror dette handler mer om alder og utdanning. Unge og/eller lavt utdannede uttaler det feil. Anonymkode: c4df6...5a5 8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #26 Del Skrevet 31. mars Jeg har sagt "alkoliker" i alt for mange år og blir fortsatt usikker på om det er alkoliker eller alkoholiker 🙈 Til mitt forsvar. Alkis er kort for alkoliker, det gir mening. Sa også "øredobler" til langt inn i 20 årene før jeg lærte at det er "øredobber". Sa også "potetkull" frem til ungdomskolen 🙈 Jeg sier fortsatt "risgrynsgrøt". "Risengrynsgrøt" høres feil ut. Ikke vokst opp med ordet "risgrøt". Kommer ikke til å endre på det 😅 Jeg sier sædceller, men det kan være dialekt. Høres ikke feil ut. Trodde frem til nå at det var riktig.... Har flere talefeil som jeg ikke kommer på i farten. Jeg ser på det som talefeil, for de fleste ordene kommer av at jeg har hørt feil og da sagt feil i mange år. Til mitt forsvar så er jeg døv på ett øre og har vært det hele livet 🙈 Anonymkode: 1191e...d5f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 31. mars #27 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 17.35): Hvor er dere fra som ikke uttaler væske med æ?? Sier dere veske? Anonymkode: a25fb...be2 Korrekt uttale er faktisk e og ikke æ, i ord som sæd og væske. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #28 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 7.32): Umbrakonøkkel 🙈 heter uNbrakonøkkel 😂 Anonymkode: 5f413...8af Hehe, en her kalte det for drakonøkkel😂 Anonymkode: 33291...117 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gammelsmurfen Skrevet 31. mars #29 Del Skrevet 31. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 14.50): Geburtstag har hard g, det kommer fra tysk...... Anonymkode: de45a...8cf Har hørt folk uttale dette "jøbbe'sctha". Endret 31. mars av Gammelsmurfen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #30 Del Skrevet 31. mars Litt usikker på om det kalles hjerneteppe eller jernteppe når man ikke husker noe, tipper det er hjerneteppe siden hjernteppe er sovjetunionen.....eller? 😬 Anonymkode: 51682...856 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry88 Skrevet 31. mars #31 Del Skrevet 31. mars Var 32 eller 33 år da jeg lærte at det heter øredobber og ikke øredobler, og jeg er nå 35 😅🙈. Helsesøster på skolen som kikket veldig rart på meg da jeg nevnte noe om mitt barns "øredobler" under samtalen 😅🙈. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #32 Del Skrevet 31. mars Gammelsmurfen skrev (5 minutter siden): Har hørt folk uttale dette "jøbbe'sctha". Jibbustag er på min dialekt🤣 Anonymkode: 52432...72a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #33 Del Skrevet 31. mars Gammelsmurfen skrev (5 minutter siden): Har hørt folk uttale dette "jøbbe'sctha". Jebursdag sa vi der jeg vokste opp. Med trykk på e. Anonymkode: 555c8...ee8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #34 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Litt usikker på om det kalles hjerneteppe eller jernteppe når man ikke husker noe, tipper det er hjerneteppe siden hjernteppe er sovjetunionen.....eller? 😬 Anonymkode: 51682...856 Hjerneteppe... det er som om et teppe havner over hjernen din, og den blir helt stille, som en fugl i bur når du legger teppe over buret. 😚 Jernteppe har ingenting med hjernen din å gjøre. Anonymkode: ad12f...26a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #35 Del Skrevet 31. mars strawberry88 skrev (Akkurat nå): Var 32 eller 33 år da jeg lærte at det heter øredobber og ikke øredobler, og jeg er nå 35 😅🙈. Helsesøster på skolen som kikket veldig rart på meg da jeg nevnte noe om mitt barns "øredobler" under samtalen 😅🙈. Hahaha ja jeg lærte det nå ..... 🤭 Jeg sa "pangsjon" i stedt pensjon langt opp i voksen alder. Anonymkode: 51682...856 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #36 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hjerneteppe... det er som om et teppe havner over hjernen din, og den blir helt stille, som en fugl i bur når du legger teppe over buret. 😚 Jernteppe har ingenting med hjernen din å gjøre. Anonymkode: ad12f...26a Åååå det var nyttig! Takk 😁 Anonymkode: 51682...856 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #37 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg uttaler sæd og væske som sed og veske, ser på det som en selvfølge - det er jo sånn de faktisk skal uttales. Er fra Vestfold, men tror dette handler mer om alder og utdanning. Unge og/eller lavt utdannede uttaler det feil. Anonymkode: c4df6...5a5 Jeg er gammel og lavt utdannet, men uttaler sæd og væske med e. Det er ungdommen sol snakker om sæd. Har faktisk lest et stykke om det i en eller annen språkspalte - tror teorien er at man ikke lenger er nært knytta til bondeyrket og «sæden som skal i jorden», dvs det som man sår. Anonymkode: 5fa44...b88 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #38 Del Skrevet 31. mars Det er så mange som sier advokado- det heter avokado Anonymkode: a80e3...618 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #39 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har sagt "alkoliker" i alt for mange år og blir fortsatt usikker på om det er alkoliker eller alkoholiker 🙈 Til mitt forsvar. Alkis er kort for alkoliker, det gir mening. Sa også "øredobler" til langt inn i 20 årene før jeg lærte at det er "øredobber". Sa også "potetkull" frem til ungdomskolen 🙈 Jeg sier fortsatt "risgrynsgrøt". "Risengrynsgrøt" høres feil ut. Ikke vokst opp med ordet "risgrøt". Kommer ikke til å endre på det 😅 Jeg sier sædceller, men det kan være dialekt. Høres ikke feil ut. Trodde frem til nå at det var riktig.... Har flere talefeil som jeg ikke kommer på i farten. Jeg ser på det som talefeil, for de fleste ordene kommer av at jeg har hørt feil og da sagt feil i mange år. Til mitt forsvar så er jeg døv på ett øre og har vært det hele livet 🙈 Anonymkode: 1191e...d5f Men du har vel lest ordene alkoholiker, øredobber, risengrynsgrøt? Anonymkode: 5fa44...b88 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 31. mars Populært innlegg #40 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hjerneteppe... det er som om et teppe havner over hjernen din, og den blir helt stille, som en fugl i bur når du legger teppe over buret. 😚 Jernteppe har ingenting med hjernen din å gjøre. Anonymkode: ad12f...26a Du tar HELT feil. Det heter jernteppe, og uttrykket stammer fra teateret. «Hjerneteppe» er en misforståelse. Anonymkode: 5fa44...b88 41 2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå