AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #1 Del Skrevet 30. mars 2024 Når ble engelsk lingua franca i vesten, og ikke fransk som ordet jo kommer av? Misforstå meg rett, man synes jo det er stas at det er et germansk språk som er "fellesspråk", men man lurer jo på om det kunne sett annerledes ut, om det kunne vært et annet språk. Tysk var jo stas å prate en stund, men nå er det nesten bare engelsk det går i mellom "foreigners". Anonymkode: 50764...751 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #2 Del Skrevet 30. mars 2024 Hollywood . Amerikansk kultur svøpte kloden og gjorde oss alle engelsktalende. Før første og andre verdenskrig det tysk som var pop. Anonymkode: 6588f...6e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #3 Del Skrevet 30. mars 2024 To ting som sammenfalt. 1. USA dominans i verden. Særlig etter 2. verdenskrig. 2. Globalisering. Som ga behov for et lingua franca. Særlig etter 2 . verdenskrig. Disse to tingene sammenfalt samtidig, og da ble engelsk plutselig det språket som var på rett sted til rett tid. Dette kan særlig sees i øst-asia. En kineser og en japaner som skal samhandle. Hvilket språk velger de? Jepp, engelsk. Anonymkode: 85da4...17c 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #4 Del Skrevet 30. mars 2024 Ikke glemme at Storbritania kontrollerte 1/4 av verden på et tidspunkt. Men det største æren går vel til Hollywood ja. Anonymkode: 0a5b9...ae3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 30. mars 2024 #5 Del Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Før første og andre verdenskrig det tysk som var pop. Anonymkode: 6588f...6e3 Mm, det er vel å ta litt kraftig i... ville heller sagt at det ikke var noe språk som dominerte så bredt som engelsk gjør i dag. Tysk var mer utbredt i akademia, fransk i diplomatien, engelsk var allerede svært viktig spesielt i sjøfart og handel... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 30. mars 2024 #6 Del Skrevet 30. mars 2024 Her var det mange forenklinger. Denne lista gir mer mening (sakset fra Wikipedia): English fulfills the need for a global lingua franca, as it has spread to large areas of the world due to various factors such as: Spread of the Latin script; Colonisation, mainly by the British Empire,[a] thereby making English into the language with the most countries recognizing it as an official language; The widespread teaching of English as a second or foreign language; The mutual intelligibility of dialects of English Spread of Christianity via Christian missions and Christianization; The development of the American research university, which enabled the United States to be one of the leaders of the world in the academic development of science, engineering, arts, and humanities; Americanization and American manufacturing and exporting might; Consumption and influence of core Anglosphere entertainment industries, including film, music and literature; American military and political hegemony over Western Europe due to the American and British victory in World War II, followed by the spread of English to many parts of Eastern Europe and former Eastern Bloc countries after the Revolutions of 1989 and the dissolution of the Soviet Union, with the subsequent enlargement of the European Union encouraging said spread of English[citation needed]; and The primarily American-British invention of the Internet, its initial widespread adoption in the United States and core Anglosphere, thus English becoming the most used language on the Internet. https://en.wikipedia.org/wiki/English_as_a_lingua_franca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #7 Del Skrevet 30. mars 2024 Oi, har du lekser i påskeferien? Anonymkode: 85ae6...79f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 30. mars 2024 #8 Del Skrevet 30. mars 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Oi, har du lekser i påskeferien? Anonymkode: 85ae6...79f Hvorfor tror du det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 31. mars 2024 #9 Del Skrevet 31. mars 2024 I tillegg er engelsk blant språkene med flest ord, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #10 Del Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 5.51): Når ble engelsk lingua franca i vesten, og ikke fransk som ordet jo kommer av? Misforstå meg rett, man synes jo det er stas at det er et germansk språk som er "fellesspråk", men man lurer jo på om det kunne sett annerledes ut, om det kunne vært et annet språk. Tysk var jo stas å prate en stund, men nå er det nesten bare engelsk det går i mellom "foreigners". Anonymkode: 50764...751 Engelsk ...? Jeg trodde det var esperanto som var verdensspråket ... Anonymkode: 55216...069 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 3. april 2024 #11 Del Skrevet 3. april 2024 (endret) On 3/30/2024 at 5:51 AM, AnonymBruker said: Når ble engelsk lingua franca i vesten, og ikke fransk som ordet jo kommer av? Misforstå meg rett, man synes jo det er stas at det er et germansk språk som er "fellesspråk", men man lurer jo på om det kunne sett annerledes ut, om det kunne vært et annet språk. Tysk var jo stas å prate en stund, men nå er det nesten bare engelsk det går i mellom "foreigners". Anonymkode: 50764...751 Jeg er fransk og veldig glad at engelsk er lingua franca. Jeg snakker begge og kan si med sikkerhet at engelsk er superiør. Lettere å fortelle akkurat hva man vil si med få ord, rik vokabular (mer engelske ord enn franske ord) og lettere å lære i tillegg. Kan norsk, fransk og engelsk men hvis jeg måtte glemme alle bortsett fra en, hadde jeg valgt engelsk uten tvil. Endret 3. april 2024 av NatNat 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå