AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #1 Skrevet 30. mars 2024 Eks samboere, fire barn, minste var 1,5 mnd da jeg fersket han. Utro med en kollega i 3 mnd. Sviket var så enormt stort og bruddet ble så vanvittig stygt. Man skulle jo tro at det var jeg som ble grusom mot han, men det var faktisk han som var helt jævlig mot meg. Nå, hele to år etter våkner jeg jevnt og trutt med mareritt. Marerittene omhandler en eller en annen situasjon rundt hans utroskap. Det kan være fiktive drømmer om kvinner som står fram etc. Når jeg våkner så jeg følgende: Hjertet banker, jeg svetter, jeg føler en voldsom uro og nervøs og noen ganger våkner jeg av at jeg gråter. Da sliter jeg gjerne med å sove på et par timer. Det jeg lurer på nå er om dette er en såkalt posttraumatisk stresslidelse? Jeg har vært og fått hjelp via samtaler. Så jeg har jo definitivt gjort noe med saken, altså ikke bare godt og stengt det inni meg selv. spør meg selv hvor lenge dette skal pågå. Jeg går jo ikke å tenke på dette hele dagen lengre, og ting har blitt mye bedre inni meg. Anonymkode: 8a6ff...4b3 1 16
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #2 Skrevet 30. mars 2024 Vanskelig å diagnostisere over nettet, så jeg kan umulig si at det er PTSD. Men det er jo helt åpenbart at dette plager deg i så stor grad at det går utover livet. Anonymkode: 82afd...a65 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #3 Skrevet 30. mars 2024 Kjære deg❤️ Det høres ut som ptsd, slik du beskriver. Dette må ha vært et så enormt stort traume, tenk for et svik, og i en vanvittig sårbar situasjon i tillegg. Hva slags samtaler har du gått til? Det gir mening om du trenger mer hjelp etter et så enormt svik. Det finnes behandlingsformer som retter seg inn mot bearbeiding av traumer. Her tror jeg det er lurt å snakke med fastlegen din og få tips til veien videre. Det er viktig med støtte, du har fire små og en veldig viktig mamma og ta vare på!❤️🩹 Anonymkode: 828dd...cd0 2 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #4 Skrevet 30. mars 2024 Vet ikke helt om utroskap gjør at du kan få en offisiell ptsd diagnose, men en stressreaksjon og muligens angst? Usikker på om en eventuell psykolog/utredning ville vært enig i at situasjonen du sto i/opplevde, kan regnes som traumatisk nok til en post traumatisk stresslidelse. Det må jo en utredning til for å stadfeste det. Anonymkode: 7c663...82b 7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #5 Skrevet 30. mars 2024 Må du ha et navn på det? Det du ble utsatt for skapte store problemer for deg, og du har hatt det jævlig. Anonymkode: 76299...090 13 1 4
Bigote Skrevet 30. mars 2024 #6 Skrevet 30. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Må du ha et navn på det? Det du ble utsatt for skapte store problemer for deg, og du har hatt det jævlig. Anonymkode: 76299...090 Støtter denne. Selv om diagnoser kan gi en form for forståelse kan det også skape en strøm av affirmasjoner som skaper en identitet av å være diagnosen. Når dette er et faktum er det vanskelig å komme seg ut av situasjonen. Det betyr ikke at diagnoser ikke har sin plass i psykologien, men bare at det fort blir slengt ut merkelapper på alt mulig i altfor mange tilfeller. Anbefaler likevel å gå til psykolog siden dette påvirker deg så negativt. Lykke til. 13 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #7 Skrevet 30. mars 2024 Hei igjen, først og fremst, takk for gode ord. De at er ikke det at jeg absolutt må ha en diagnose. Det er mer det at jeg selv lurer på om det faktisk er sånn at jeg nå problemer jeg ikke helt klarer å sortere. Jeg har det virkelig veldig fint nå. Har kommet meg på beina igjen og er glad og føler ikke på den samme stressfølelsen som jeg følte på før. Derimot så kommer det allikevel frem på nettene. Dette er for meg litt rart med tanke på at jeg har det bra ellers. Jeg vil selvsagt for alltid være dette med meg, men jeg går på jobb og dagene fungerer sånn som de skal. Jeg både ler, har det gøy og trives. Men da dette skjedde gikk jeg ned hele 10,5 kg på bare tre uker. Kroppen min sa helt stopp. Jeg gråt 24/7 og var virkelig helt nervete. Jeg kan huske at jeg skalv hele døgnet. Kroppen min rister rett og slett. Jeg hadde et par panikkanfall, hvilket jeg aldri har opplevd før i mitt liv da jeg alltid har vært, eller ansett meg selv for å være en sterk person. Ikke at jeg mener at man skal kunne være sterk når noe slikt skjer, men jeg falt virkelig helt i grus. Aller mest da jeg trodde alt var bra og jeg ble slått så til de grader i bakken. dette kom altså helt uforventet. Vi hadde det jo helt supert sammen, trodde jeg. Jeg har vel aldri vært så lykkelig som jeg var dagen før jeg fant ut av det, for å gi en enkel forklaring på det. så kontrasten ble ganske tøff. Barn nummer fire var planlagt, og det var til og med han som ønsket seg det. Selve hendelsen og sviket kunne jeg ha fortalt om i mange timer, da det ligger så veldig mye mer enn bare det at han var utro. det verste er vel jeg fikk i etterkant av avsløringen. I stedet for å stå for det han hadde gjort og ta ansvar, skulle han knuse meg opp i det hele. Med å knuse meg mener jeg at han utelukkende skulle klandre meg for det han hadde gjort. Det var riktig ille. Han ble over natten et monster ingen klarte å kjenne igjen. Jeg har gått videre og skal klare meg, men akkurat dette som skjer på nettene er vanskelig, da det forsømmer søvnen min, hvilket igjen forringer livskvaliteten min. Anonymkode: 8a6ff...4b3 8
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #8 Skrevet 30. mars 2024 Jeg syns ordet traume blir misbrukt veldig mye av veldig mange nå for tiden. Før ble det brukt for de som blir utsatt for voldtekt, overgrep, terror og krig eller ulykker som endrer livet. Men nå er ikke jeg noen diagnose stiller. Og traume kan oppleves forskjellig aettersom hvor mye man har vært skjermet for. Det var sikkert ufattelig vondt, men det virker som det kan bli for vanskelig for deg å bli i forholdet. Anonymkode: 280c0...b3b 11
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #9 Skrevet 30. mars 2024 Jeg har et barn som har diagnosen ptsd etter overgrep. Mareritt nesten hver natt er en veldig vanlig ting når man har denne diagnosen. Mente på de sa at det var hjernen som fortsatte å bearbeide traumet om natta. Selv opplevde jeg utroskap og bf gikk også inn for å knekke meg. Endte med at jeg ble innlagt en periode pga det. Jeg slet også med jevnlige mareritt en periode på noen år. Tror det er noe med at når du får tryggheten revet vekk helt uten forvarsel, så setter det en enorm støkk gjennom marg og bein i deg som gjør at man blir livredd for å oppleve det samme igjen. Anonymkode: 081bb...c87 2 8 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #10 Skrevet 30. mars 2024 Til den som lurte på hvilken hjelp jeg har fått: Jeg gikk til fastlege som igjen henviste meg til hjelp via kommunen. Psykolog. Anonymkode: 8a6ff...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #11 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns ordet traume blir misbrukt veldig mye av veldig mange nå for tiden. Før ble det brukt for de som blir utsatt for voldtekt, overgrep, terror og krig eller ulykker som endrer livet. Men nå er ikke jeg noen diagnose stiller. Og traume kan oppleves forskjellig aettersom hvor mye man har vært skjermet for. Det var sikkert ufattelig vondt, men det virker som det kan bli for vanskelig for deg å bli i forholdet. Anonymkode: 280c0...b3b Det finnes ikke noe forhold lengre. Det ble slutt der og da. Fra sekundet han ble avslørt elsket ikke han meg mer, mot å tidligere samme dag ha sagt at han elsker meg. Så nei, ikke noe forhold mer. Anonymkode: 8a6ff...4b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #12 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har et barn som har diagnosen ptsd etter overgrep. Mareritt nesten hver natt er en veldig vanlig ting når man har denne diagnosen. Mente på de sa at det var hjernen som fortsatte å bearbeide traumet om natta. Selv opplevde jeg utroskap og bf gikk også inn for å knekke meg. Endte med at jeg ble innlagt en periode pga det. Jeg slet også med jevnlige mareritt en periode på noen år. Tror det er noe med at når du får tryggheten revet vekk helt uten forvarsel, så setter det en enorm støkk gjennom marg og bein i deg som gjør at man blir livredd for å oppleve det samme igjen. Anonymkode: 081bb...c87 Sender deg en stor klem❤️ Jeg tror delen med at de forsøker så til DE grader og knekke en i ettertid, er det som er verst. Fra sekundet jeg avslørte han, forandret han ansiktsutrykk og persona. Kjente han overhodet ikke igjen og det var flere ting som måtte prosesseres. Tapet av en samboer, bestevenn osv. Anonymkode: 8a6ff...4b3 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #13 Skrevet 30. mars 2024 Ja, det kan være pstd. Utroskap er et traume for noen. Du var i en livssituasjon der du virkelig fikk teppet revet bort under beina. Jeg opplevde det samme, bare at jeg var gravid da bomben slo ned. Det er 19 år siden, og jeg prøvde å bagatellisere det i mange år - livet går jo videre, ikke sant? Først da angsten tok tak i meg klarte jeg å oppsøke hjelp. Det ble mye jobb, men en god psykolog som hjalp meg til å få fotfeste igjen. Jeg fikk pstd diagnose, og jeg må jobbe med dette resten av livet. Ønsker deg masse lykke til💜💜 Anonymkode: 7a299...07b 4 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #14 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kjære deg❤️ Det høres ut som ptsd, slik du beskriver. Dette må ha vært et så enormt stort traume, tenk for et svik, og i en vanvittig sårbar situasjon i tillegg. Hva slags samtaler har du gått til? Det gir mening om du trenger mer hjelp etter et så enormt svik. Det finnes behandlingsformer som retter seg inn mot bearbeiding av traumer. Her tror jeg det er lurt å snakke med fastlegen din og få tips til veien videre. Det er viktig med støtte, du har fire små og en veldig viktig mamma og ta vare på!❤️🩹 Anonymkode: 828dd...cd0 Nei bare nei. Vondt ja.Grusomt ja helt sikkert. Vonde minner i form av mareritt ja. Men Ptsd er det ikke.Det er langt flere kriterier man må oppfylle for å passe inn i den diagnosen. Og om man skal utvaske en så alvorlig diagnosen er vi på ville veier. Anonymkode: d317f...64d 3 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #15 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det finnes ikke noe forhold lengre. Det ble slutt der og da. Fra sekundet han ble avslørt elsket ikke han meg mer, mot å tidligere samme dag ha sagt at han elsker meg. Så nei, ikke noe forhold mer. Anonymkode: 8a6ff...4b3 Du burde nok få hjelp til å få det på avstand og kanskje noen nye fritidsaktiviteter hadde hjulpet. Lykke til ❤️ Anonymkode: 280c0...b3b
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #16 Skrevet 30. mars 2024 Vanskelig å si. Jeg har ptsd og opplever det samme som deg av symptomer. Men har mange andre symptomer på det også. Det er jo ett kjempestort traume å bli gjort noe sånt mot. Anonymkode: acb26...576 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #17 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sender deg en stor klem❤️ Jeg tror delen med at de forsøker så til DE grader og knekke en i ettertid, er det som er verst. Fra sekundet jeg avslørte han, forandret han ansiktsutrykk og persona. Kjente han overhodet ikke igjen og det var flere ting som måtte prosesseres. Tapet av en samboer, bestevenn osv. Anonymkode: 8a6ff...4b3 Ja det var en fryktelig følelse å plutselig bli hatet av den som skulle elske deg. Her var han inni mellom varm og forståelsesfull for så å snu rett rundt igjen og hate meg. Fikk glimt av "bestevennen" min for så å få revet han vekk gang på gang. Nå 12 år senere samarbeider vi heldigvis greit når vi må. Men ellers null kontakt. Alle følelser for han er borte. Også de vonde følelsene rundt bruddet. Jeg trodde aldri de kom til å forsvinne. Men alt er tydeligvis bearbeidet nå 😊 Anonymkode: 081bb...c87 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #18 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det kan være pstd. Utroskap er et traume for noen. Du var i en livssituasjon der du virkelig fikk teppet revet bort under beina. Jeg opplevde det samme, bare at jeg var gravid da bomben slo ned. Det er 19 år siden, og jeg prøvde å bagatellisere det i mange år - livet går jo videre, ikke sant? Først da angsten tok tak i meg klarte jeg å oppsøke hjelp. Det ble mye jobb, men en god psykolog som hjalp meg til å få fotfeste igjen. Jeg fikk pstd diagnose, og jeg må jobbe med dette resten av livet. Ønsker deg masse lykke til💜💜 Anonymkode: 7a299...07b Når ga utroskap følelse av at eget eller andres liv var truet? https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/posttraumatisk-stresslidelse/ «Posttraumatisk stresslidelse (PTSD) utløses av en traumatisk hendelse du enten har opplevd selv eller har vært vitne til. Mange forbinder PTSD med voldtekt eller krig, men andre utløsende årsaker kan for eksempel være at en nær person plutselig dør eller du blir involvert i en dramatisk trafikkulykke.» https://www.ptsdnor.no/om-ptsd/ Eksempler på slike hendelser kan være; naturkatastrofer, alvorlige ulykker, terroristangrep, plutselig eller overraskende dødsfall hos en som står en nær, voldelige personlige overgrep, krigshandlinger, tvangsforflytning som flyktning, eller andre livstruende hendelser Anonymkode: d317f...64d 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #19 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Når ga utroskap følelse av at eget eller andres liv var truet? https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/posttraumatisk-stresslidelse/ «Posttraumatisk stresslidelse (PTSD) utløses av en traumatisk hendelse du enten har opplevd selv eller har vært vitne til. Mange forbinder PTSD med voldtekt eller krig, men andre utløsende årsaker kan for eksempel være at en nær person plutselig dør eller du blir involvert i en dramatisk trafikkulykke.» https://www.ptsdnor.no/om-ptsd/ Eksempler på slike hendelser kan være; naturkatastrofer, alvorlige ulykker, terroristangrep, plutselig eller overraskende dødsfall hos en som står en nær, voldelige personlige overgrep, krigshandlinger, tvangsforflytning som flyktning, eller andre livstruende hendelser Anonymkode: d317f...64d Står jo her: «Mange forbinder PTSD med voldtekt eller krig, men andre utløsende årsaker kan for eksempel være at en nær person plutselig dør eller du blir involvert i en dramatisk trafikkulykke.» Utroskap på denne måten kan nok oppleves nøyaktig sånn. Anonymkode: 8a6ff...4b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #20 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Står jo her: «Mange forbinder PTSD med voldtekt eller krig, men andre utløsende årsaker kan for eksempel være at en nær person plutselig dør eller du blir involvert i en dramatisk trafikkulykke.» Utroskap på denne måten kan nok oppleves nøyaktig sånn. Anonymkode: 8a6ff...4b3 Ja la oss bagatellisere en alvorlig diagnose. Anonymkode: d317f...64d 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå