Gå til innhold

Hvilken selvhjelpsbok har gjort størst inntrykk på deg og livet ditt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken selvhjelpsbok har gjort størst inntrykk på deg og livet ditt?
Er det en bok som har fått deg til å se annerledes på livet eller fått deg til å endre måten å tenke på til det bedre? 

Hvilken?

Anonymkode: ba245...8f7

AnonymBruker
Skrevet

"Å leve et liv, ikke vinne en krig" av Anna Kåver. 

Det er en bok som gir en rask og enkel innføring i ACT (Acceptance and commitment therapy) og viser en enkel akseptøvelse. Jeg begynte å gjøre den øvelsen daglig og det endret livet mitt. Jeg lærte meg med den mindfullness, og å ikke stritte mot tanker, følelser og sensasjoner. Å møte virkeligheten sånn den faktisk var uten flukt, fornektelse og andre unngåelsesstrategier.  Det fokuseres også på verdier og mål, hva man ønsker ut av livet. Jeg hadde brukt mye tid i terapi, og vi snakket alltid om hva jeg ville fjerne, tanker jeg ville ha bort, tenkemåter og tankefeller osv, men lite om hva jeg manglet og hva jeg ønsket meg i livet, hvem jeg ønsket å være. Denne boken åpnet øynene mine for det punktet. I begynnelsen brukte jeg mye tid på øvelsen, nå er den så innlært at jeg også kan gjennomføre den på 10 minutter, men gjerne lenger om jeg er inspirert eller har noe spesielt jeg vil jobbe gjennom. Med å gjøre det hver dag over mange måneder, og nå over flere år, endret det livet mitt radikalt. 

Jeg endte med å lese noen flere bøker om ACT (Slutt å gruble, begynn å leve og Lykkefellen) og brukte de som inspirasjon og informasjon til hvordan jeg kunne se ting annerledes. Likevel tror jeg det var den enkle øvelsen i førstnevnte bok som gjorde den store endringen. Jeg bruker det fremdeles daglig til å skape livet jeg ønsker meg hver dag, med "actionable steps" eller "toward moves" som andre bøker innenfor ACT kaller det. Jeg spør "hva kan jeg gjøre i dag som tar meg nærmere den jeg ønsker å være og livet jeg ønsker å leve i dag og på sikt" og så gjennomfører jeg det. Jeg elsker faktisk livet nå. Jeg er langt fra i en optimal situasjon, men mindfullness har endret min tilnærming til livet. Aksept har gjort at jeg ikke lenger lider av vanskelige livsomstendigheter, jeg tar i mot vonde følelser med raushet og varme, og jeg beveger meg gjennom det med trygghet og tillit til at det vil gå bra med meg. 

Noen av omstendighetene mine er at jeg er kronisk syk, for tiden helt uten arbeid, og mye familiekonflikter, vold o.l. Alt dette er vondt, men jeg vil ikke lenger si at jeg lider. Selv om livet mitt er objektivt veldig vanskelig i norsk målestokk, har jeg glede og takknemlighet hver dag. Jeg lærer meg ro, jeg lærer meg å nyte, og jeg har troen på at jeg vil få det livet jeg drømmer om. Og for nå velger jeg å elske bare det at jeg lever. 

Spent på å høre tips til eventuelle andre bøker. Lykke til i egen prosess! ❤️ 

Anonymkode: 8c1e8...af5

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sterk/svak av Finn Skårderud. En selvhjelpsbok for de med sf. 

Anonymkode: fba24...b3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"Å leve et liv, ikke vinne en krig" av Anna Kåver. 

Det er en bok som gir en rask og enkel innføring i ACT (Acceptance and commitment therapy) og viser en enkel akseptøvelse. Jeg begynte å gjøre den øvelsen daglig og det endret livet mitt. Jeg lærte meg med den mindfullness, og å ikke stritte mot tanker, følelser og sensasjoner. Å møte virkeligheten sånn den faktisk var uten flukt, fornektelse og andre unngåelsesstrategier.  Det fokuseres også på verdier og mål, hva man ønsker ut av livet. Jeg hadde brukt mye tid i terapi, og vi snakket alltid om hva jeg ville fjerne, tanker jeg ville ha bort, tenkemåter og tankefeller osv, men lite om hva jeg manglet og hva jeg ønsket meg i livet, hvem jeg ønsket å være. Denne boken åpnet øynene mine for det punktet. I begynnelsen brukte jeg mye tid på øvelsen, nå er den så innlært at jeg også kan gjennomføre den på 10 minutter, men gjerne lenger om jeg er inspirert eller har noe spesielt jeg vil jobbe gjennom. Med å gjøre det hver dag over mange måneder, og nå over flere år, endret det livet mitt radikalt. 

Jeg endte med å lese noen flere bøker om ACT (Slutt å gruble, begynn å leve og Lykkefellen) og brukte de som inspirasjon og informasjon til hvordan jeg kunne se ting annerledes. Likevel tror jeg det var den enkle øvelsen i førstnevnte bok som gjorde den store endringen. Jeg bruker det fremdeles daglig til å skape livet jeg ønsker meg hver dag, med "actionable steps" eller "toward moves" som andre bøker innenfor ACT kaller det. Jeg spør "hva kan jeg gjøre i dag som tar meg nærmere den jeg ønsker å være og livet jeg ønsker å leve i dag og på sikt" og så gjennomfører jeg det. Jeg elsker faktisk livet nå. Jeg er langt fra i en optimal situasjon, men mindfullness har endret min tilnærming til livet. Aksept har gjort at jeg ikke lenger lider av vanskelige livsomstendigheter, jeg tar i mot vonde følelser med raushet og varme, og jeg beveger meg gjennom det med trygghet og tillit til at det vil gå bra med meg. 

Noen av omstendighetene mine er at jeg er kronisk syk, for tiden helt uten arbeid, og mye familiekonflikter, vold o.l. Alt dette er vondt, men jeg vil ikke lenger si at jeg lider. Selv om livet mitt er objektivt veldig vanskelig i norsk målestokk, har jeg glede og takknemlighet hver dag. Jeg lærer meg ro, jeg lærer meg å nyte, og jeg har troen på at jeg vil få det livet jeg drømmer om. Og for nå velger jeg å elske bare det at jeg lever. 

Spent på å høre tips til eventuelle andre bøker. Lykke til i egen prosess! ❤️ 

Wow, tusen takk nå ble jeg veldig inspirert! 

Ønsker deg alt godt ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bibelen. Den gav mening i verden og tilværelsen

Anonymkode: e3662...c52

• Nyttig 2
Skrevet

Kunsten å lese tanker, Henrik Fexeus. Den gav meg noen aha, opplever på hvordan jeg kan bli lest og dermed ble jeg mer bevisst både på meg selv og andre. Men er fremdeles kverulant og har jeg pms så ja...glemt er alt. Men er en bok som er nyttig både i jobb og møte med folk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke direkte det du spurte om, men leste nettopp en anmeldelse i Aftenposten om 2 selvhjelpsbøker. 

To nye bøker forteller oss at mangel på hvile er dumt, men at hvile er bra.

https://www.aftenposten.no/kultur/i/y6Qkvg/loepe-loepe-gaa-gaa-hvile

Som anmelderen sier. Selvhjelpsbøker kan være ganske banale. 

Anonymkode: 019f5...760

• Nyttig 1
Skrevet

Psykolog med sovepose, nesten så det er ett liv før og etter jeg leste den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke direkte en selvhjelpsbok, men Måken Jonathan , en bok om det å ha troen på seg selv. Fineste boken jeg har lest.

Anonymkode: 7b933...69e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

71HlOZwhjSL._AC_SL1500_.jpg

codependent-no-more.jpg

Reddet livet mitt 

Anonymkode: eebb8...a9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"å leve et liv, ikke vinne en krig" hjalp meg mye i en periode i livet mitt som var svært tung. 

Lettlest, tynn bok som likevel er veldig nyttig med enkle, gode øvelser.

Anonymkode: 71949...f73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Wow, tusen takk nå ble jeg veldig inspirert! 

Ønsker deg alt godt ❤️

❤️ Takk! 

AnonymBruker
Skrevet

"Den edle kunsten å gi f**n" av Mark Manson😅

Anonymkode: bea61...a52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Endelig ikke-røyker har totalt endret livet mitt.

Anonymkode: 63fd3...e7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Goodbye Things" av Fumio Sasaki 

Anonymkode: 25d59...7a2

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 9.51):

71HlOZwhjSL._AC_SL1500_.jpg

codependent-no-more.jpg

Reddet livet mitt 

Anonymkode: eebb8...a9e

Kan du fortelle litt mer om hva som var bra med disse bøkene? 

ikke ts

Anonymkode: 86f65...0c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

The power of now. Av Eckhart Tolle

Anonymkode: 4fdd5...51c

• Nyttig 1
Skrevet

Superflørt fra Tracy Cox.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er en selvhjelpsbok, men "Menn er fra Mars, kvinner er fra Venus" følte jeg åpnet øynene mine litt. 

Anonymkode: 442fd...1f1

AnonymBruker
Skrevet

"Det er ikke mer synd på deg enn andre" av Ingvard Wilhelmsen

Anonymkode: 95e7f...24a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...