Gå til innhold

Kronisk spiserørsbetennelse — hva hjelper mot? Hjelp! 😫

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://lommelegen.dagbladet.no/mage-og-tarm/artikkel/spiserorsbetennelse/69027084

Det i lenken over er det jeg har. Grunnet trangt spiserør har jeg hatt kraftige oppkast som har gitt mye magesyre opp i spiserøret.
Jeg lurer på hvilke medisiner som kan tas mot det? 
Hva gjør man for øvrig ved blokking av spiserøret (gastroskopi)?  
Kan man spise normal mat etterpå? 

Anonymkode: 80c6e...36a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jorveza

Anonymkode: ad8a9...ac8

Gjest Humlemor
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei, ikke her jeg bor nei.

Merkelig. Jeg har irritabel tarm (IBS) og er mye plaget med sure oppstøt og brennende/svie i bryst. Jeg fikk beskjed fra legen om å spise lite og ofte og passe meg for enkelte matvarer som gir mye luft/plager som f.eks pasta, kål, krydder og fet mat (glutenfri mat har hjulpet mye) Fikk og tabletter for plagene. Husker dessverre ikke navn men fikk det på blå resept.

Du burde kontakte din fastlege og spørre om å få noe for dine plager. Han/hun kan og henvise deg videre til en spesialist. Ikke for å skremme deg, men Gastroskopi er helt forferdelig, første gangen jeg måtte gjøre det holdt jeg på å bli kvalt fordi jeg prøvde å puste med munnen, noe som seff ikke gikk. Neste gang gikk det mye bedre for da fikk jeg noen beroligende og jeg husket å puste med nesa, så må du gjøre det så husk å pust rolig gjennom nesa, så går alt bra. Ønsker deg lykke til og god bedring :)

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Humlemor said:

Merkelig. Jeg har irritabel tarm (IBS) og er mye plaget med sure oppstøt og brennende/svie i bryst. Jeg fikk beskjed fra legen om å spise lite og ofte og passe meg for enkelte matvarer som gir mye luft/plager som f.eks pasta, kål, krydder og fet mat (glutenfri mat har hjulpet mye) Fikk og tabletter for plagene. Husker dessverre ikke navn men fikk det på blå resept.

Du burde kontakte din fastlege og spørre om å få noe for dine plager. Han/hun kan og henvise deg videre til en spesialist. Ikke for å skremme deg, men Gastroskopi er helt forferdelig, første gangen jeg måtte gjøre det holdt jeg på å bli kvalt fordi jeg prøvde å puste med munnen, noe som seff ikke gikk. Neste gang gikk det mye bedre for da fikk jeg noen beroligende og jeg husket å puste med nesa, så må du gjøre det så husk å pust rolig gjennom nesa, så går alt bra. Ønsker deg lykke til og god bedring :)

Jeg får kun gastroskopi med bedøvelse. 
Det hjelper lite å få vite at den legen jeg hadde hos sykehuset sa det er større sjanse for kreft jo mer sure oppstøt man har 😨

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

https://lommelegen.dagbladet.no/mage-og-tarm/artikkel/spiserorsbetennelse/69027084

Det i lenken over er det jeg har. Grunnet trangt spiserør har jeg hatt kraftige oppkast som har gitt mye magesyre opp i spiserøret.

Jeg har GERD. Går fast på Nexium som er på resept. Aldri vært plaget etter jeg begynte med det.

Gastroskopi var helt uproblematisk. Du får lokalbedøvelse i ganen som er en spray, det er litt snodig følelse så bare man husker å puste som normalt så går det over. I tillegg fikk jeg sprøyte som slo meg litt ut, da ble jeg helt sløv mens jeg lå på siden. Kjente at noe rykket i halsen et par ganger (det er slangen), spydde pittelitt i det de dro opp slangen, men sykepleieren fikser det. Satt så en time på et venterom for å komme meg etter bedøvelsen og var så helt som normal igjen. Anbefaler å be om sprøyten om du er veldig redd.

Anonymkode: 16a10...929

• Liker 1
Gjest Humlemor
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg får kun gastroskopi med bedøvelse. 
Det hjelper lite å få vite at den legen jeg hadde hos sykehuset sa det er større sjanse for kreft jo mer sure oppstøt man har 😨

Hmh, hva slags lege er det du har vært hos? Ikke rett av han/hun å skremme sin pasient på den måten. Det er bra å være på den sikre siden og få det undersøkt, men jeg tviler på at du har noe kreft, jeg har slitt med sure oppstøt og svie i brystet i mange år. Hadde du hatt kreft så hadde det blitt oppdaget på gastroskopi undersøkelsen (e) Har du noen andre symptoner enn sure oppstøt? 

https://sml.snl.no/spiserørsbetennelse

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Gastroskopi er ikke blokking av spiserøret, så der har du misforstått.

Etter en gastroskopiundersøkelse må du vente en time, siden du har fått bedøvelsesspray i svelget.

Anonymkode: 12144...43b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Humlemor said:

Hmh, hva slags lege er det du har vært hos? Ikke rett av han/hun å skremme sin pasient på den måten. Det er bra å være på den sikre siden og få det undersøkt, men jeg tviler på at du har noe kreft, jeg har slitt med sure oppstøt og svie i brystet i mange år. Hadde du hatt kreft så hadde det blitt oppdaget på gastroskopi undersøkelsen (e) Har du noen andre symptoner enn sure oppstøt? 

https://sml.snl.no/spiserørsbetennelse

IMG_5873.thumb.jpeg.909aac678e5cfbfca249eb521997eb6c.jpeg

Jeg har hatt oppkast grunnet problemer med å svelge og dermed til tider magesyre i spiserør, surt oppstøt og halsbrann. 

Det over ble sendt fra en overlege på sykehuset jeg var på til meg i begynnelsen av påsken. Jeg leste dysplasi og ble livredd.  Jeg har skjønt det er celleforandringer, men det står også at det kan være kreft.

AnonymBruker
Skrevet

Min mann har kronisk spiserørsbetennelse og går på Esomeprozol max dosen Men det eneste som er mest effektivt i følge gastroenterologen han går til er å sove med hodeenden hevet, så her har vi sengeforhøyer på hodeenden av senga. Han er mye bedre. 

Anonymkode: 79c7c...930

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Stor pike said:

Somac

Jeg går på Somac litt nå, men er det noe man kan gå på i flere år? 

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Min mann har kronisk spiserørsbetennelse og går på Esomeprozol max dosen Men det eneste som er mest effektivt i følge gastroenterologen han går til er å sove med hodeenden hevet, så her har vi sengeforhøyer på hodeenden av senga. Han er mye bedre. 

Anonymkode: 79c7c...930

Har hotellpute som jeg sover på. Ligger med hodet høyere enn resten av kroppen. 
Tar til meg den medisinen du skrev - skal spørre legen om det neste gang. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg går på Somac litt nå, men er det noe man kan gå på i flere år? 

Har hotellpute som jeg sover på. Ligger med hodet høyere enn resten av kroppen. 
Tar til meg den medisinen du skrev - skal spørre legen om det neste gang. 

Ez er det samme som Nexium.

Anonymkode: 16a10...929

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...