Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha planlagt keisersnitt om tre uker av medisinske årsaker. Fødte vaginalt forrige gang.

Jeg tenker at et planlagt keisersnitt oppleves litt bedre enn akutt og katastrofe, da man faktisk ikke er utslitt av rier først. Men jeg er veldig spent på smertene og formen etterpå. Kjenner jeg er veldig nervøs for at jeg blir helt «ødelagt» og pasient. Vi har i tillegg en 2-åring. Jeg forstår dette er svært individuelt, men kanskje noen personlige erfaringer her kan gi et lite bilde av «gjennomsnittlig» opplevelse? 😅🤪

Anonymkode: d4e15...5b2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde så godt som ingen smerter. Etter-riene var værre, de tok jeg Paracet mot. Så det lille som var aæv smerte ble borte der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som du sier er dette individuelt. Jeg var oppe på beina raskt, dusjet og gikk rundt på sykehuset 12t etter, ikke særlig mye smerter eller problemer etter KS. Var i super form. Etterrier var vel det som var verst ved hver amming, og hvis jeg hostet kjente jeg det i KS arret i noen uker.  Varmeflaske og paracet gjorde nytten. 

Min søster var sengeliggende i 5-6 dager etter sitt KS. Begge var planlagt. Men hun hadde mer smerter enn jeg hadde. 

Anonymkode: a8c6c...f5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg kan svare for gjennomsnittet, men min opplevelse var i allefall;

planlagt KS for snart 7 uker siden. Lite smerter i ettertid, brukte Paracet en uke eller noe. Var på beina samme kvelden, redusert, men godt å komme i gang kjapt. Begynte med trilleturer med en gang vi kom hjem og opplevde at dette var smertereduserende :) Er nå godt i gang med både styrketrening og løping (saaakte opptrening, klarert fra fastlege), men her har det nok hjulpet på at jeg var godt trent før KS også! :) Alt i alt har jeg hatt en god opplevelse!

Anonymkode: 86552...677

Skrevet (endret)

..

Endret av Lija
Skrevet

Jeg hadde jævlig vondt og pådro meg en infeksjon. Jeg vet ikke om det er noen forskjell på planlagt eller hastesnitt, men jeg hadde neppe gjort det igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er så veldig individuelt. Jeg ville anbefalt å bare ta det som det kommer og ikke bruke siste rest av graviditet på å grue deg eller glede deg basert på andres erfaringer. Det er bare noe du må gjennom! Så får du møte lille vesenet :)  Jeg hadde ganske vondt, med etterier og vondt i såret. Luftsmerter var ille også. Trodde jeg hadde sluppet unna, men det kom rundt dag 3. Eldste kunne jeg ikke løfte på 6 uker. 

Anonymkode: 900a8...13e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ekstremt vondt. Jeg klarte hverken å gå eller sitte på en uke, og måtte slepe meg sakte bortover gulvet for å komme meg på do. Jeg klarte ingenting og var fullstendig avhengig av hjelp. Klarte ikke å dusje, ingenting.

Etter en uke klarte jeg å gå litt. Jeg var likevel delvis handikappet i seks uker etterpå. Jeg tror nok at de færreste får så vondt som jeg fikk, men generelt er keisersnitt vondere enn fødsel i etterkant. De skjærer tross alt over musklene i magen, og det kjennes i hele kroppen. Jeg var ellers i god form før keisersnittet, så det hadde ingenting med det å gjøre.

Du bør nok ha en backup plan. Du kan ikke risikere å være alene med små barn. Ikke skal man løfte tungt heller etter keisersnitt.

Anonymkode: edb2b...06a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt både akutt og planlagt ks, og smertene i såret var de samme etterpå. Jeg var selvsagt ikke like utslitt etter planlagt ks som etter å ha gjennomgått en full fødsel, inkludert to timer med pressing, før det ble keisersnitt. Men det gjorde like vondt. 
Det første døgnet: Gjorde ikke vondt så lenge jeg så heeelt stille, men alle bevegelser (inkludert hosting) gjorde vondt, og jeg måtte ha hjelp til å snu meg i senga, sitte på sengekanten, komme meg på do etc. Etter de to første keisersnittene tryglet jeg om å beholde kateteret første natta, så jeg skulle slippe å gå på do. Med nummer tre kom jeg meg til sengekanten (med hjelp) den første natta når jeg måtte på do, så måtte jeg sitte på sengekanten i ti minutter mens opioidene virket før jeg kom meg videre. 
Dag 2 gikk jeg helst med støtte (trillevogna med baby). Viktig å røre seg så mye man orker. Betydelig forbedring fra dag 1, men fremdeles vondt. Viktig å ta smertestillende etter klokka!

Gradvis bedring i løpet av den første uka, jeg har ikke trengt smertestillende etter dag 6-7. 

Anonymkode: e6a91...d12

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skal ha planlagt keisersnitt om tre uker av medisinske årsaker. Fødte vaginalt forrige gang.

Jeg tenker at et planlagt keisersnitt oppleves litt bedre enn akutt og katastrofe, da man faktisk ikke er utslitt av rier først. Men jeg er veldig spent på smertene og formen etterpå. Kjenner jeg er veldig nervøs for at jeg blir helt «ødelagt» og pasient. Vi har i tillegg en 2-åring. Jeg forstår dette er svært individuelt, men kanskje noen personlige erfaringer her kan gi et lite bilde av «gjennomsnittlig» opplevelse? 😅🤪

Anonymkode: d4e15...5b2

Jeg hadde mer vondt etter klipp ved vaginal fødsel enn etter ks. Vondt mye lenger og

Anonymkode: febd5...430

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt både akutt og planlagt ks, og smertene i såret var de samme etterpå. Jeg var selvsagt ikke like utslitt etter planlagt ks som etter å ha gjennomgått en full fødsel, inkludert to timer med pressing, før det ble keisersnitt. Men det gjorde like vondt. 
Det første døgnet: Gjorde ikke vondt så lenge jeg så heeelt stille, men alle bevegelser (inkludert hosting) gjorde vondt, og jeg måtte ha hjelp til å snu meg i senga, sitte på sengekanten, komme meg på do etc. Etter de to første keisersnittene tryglet jeg om å beholde kateteret første natta, så jeg skulle slippe å gå på do. Med nummer tre kom jeg meg til sengekanten (med hjelp) den første natta når jeg måtte på do, så måtte jeg sitte på sengekanten i ti minutter mens opioidene virket før jeg kom meg videre. 
Dag 2 gikk jeg helst med støtte (trillevogna med baby). Viktig å røre seg så mye man orker. Betydelig forbedring fra dag 1, men fremdeles vondt. Viktig å ta smertestillende etter klokka!

Gradvis bedring i løpet av den første uka, jeg har ikke trengt smertestillende etter dag 6-7. 

Anonymkode: e6a91...d12

Jeg signerer denne! Hadde KS for 3 uker siden, planlagt. Akutt for 3 år siden, like smerter. Ikke vær redd for å be om mer smertestillende de første dagene, og be om laktulose eller movicol fra start så du ikke blir så forstoppet. Lykke til :)

Anonymkode: 52389...0b7

• Liker 1
Skrevet

Har hatt akutt og planlagt KS, syntes jeg følte meg bedre etter det planlagte , kanskje fordi jeg ikke trengte å være i full narkose. Men var rimelig vondt de første 12 timene etter operasjonen. Følte meg også veldig kvalm og fikk lett feber. Var oppe og gikk ca 24 timer etter operasjonen. De absolutt værste var de første 12 timene, etter det gikk det bedre ganske raskt. Var på sykehuset i 4 dager, kunne vært der lengre, men følte meg ok.

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 katastrofe og et planlagt snitt, lite smertepreget alle 3 gangene. Litt groggy første dagen med katastrofesnittene pga narkosen. Var oppe og gikk samme dag, og fra dag 3 hadde jeg ikke behov for noe smertestillende. Lykke til 😊

Anonymkode: 5952d...d0a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde veldig lite smerter. Var oppe og gikk etter ca 6 timer. Tok paracet i rundt 10 dager i ettertid, men det var mer ubehag i visse stillinger og når jeg skulle opp av senga feks, men aldri direkte smerter.

Anonymkode: e4ac0...3a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde veldig lite smerter. Var oppe og gikk etter ca 6 timer. Tok paracet i rundt 10 dager i ettertid, men det var mer ubehag i visse stillinger og når jeg skulle opp av senga feks, men aldri direkte smerter.

Var forresten på barsel i ett døgn, og så barselhotell i enda ett døgn før vi dro hjem. Var ikke noe problem å klare seg selv på hotellet etter 24 t.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...