AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #1 Skrevet 29. mars 2024 Har en rekke minner lagret på minnebrikken fra tidleg barndom, men har problemer med å tidfeste hvor gammel ein var egentlig var. Meiner å ha bruddstykker fra hendelser ned til 3 års alderen, men usikker på om ein var nermere 4 år. Mine foreldre er forlengst døde, og har ingen å spørre som kan bekrefte / avkrefte minner. Når ein begynner å spole filmen oppi hodet tilbake, og ikkje har fått varig svekket hukommelsetap er det pussig hva som kommer opp. Utfordringen er å tidfeste hendelesen. Dei aller fleste husker nok spesielle hendelser / opplevelse både i sorg eller glede bedre en andre som blir visket bort. 1 og 2 årsalderen er visket bort fra minnebrikken, og velger å tro at hjernen er ikkje utviklet til å lagre minner før 3 årsalderen.. Det blir hevdet at allerede ved 30 årsalderen er hjærnen evne til lærdom, fange opp minner allerede på retur, og går gradvis nedover etterhvert som ein eldest Anonymkode: c668f...e07
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #2 Skrevet 29. mars 2024 Husker første gangen jeg klatra ut av sprinkelsenga klokkeklart😂 tipper jeg var 2 år. Husker andre detaljer fra dette også; at jeg lå i senga og hørte at vi fikk besøk, så jeg ville møte dem og klatra derfor ut. Husker at jeg sleit litt, men var sykt fornøyd med å få det til Anonymkode: 0721c...15f 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #4 Skrevet 29. mars 2024 Tre år ca. Husker jeg fikk kjeft av min mors venninne for å true med å pisse i trappa. Anonymkode: b3a7b...925
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #5 Skrevet 29. mars 2024 Mitt første minne er bekreftet å være fra da jeg var ca 9 måneder gammel. Det er et minne som er helt annerledes enn senere minner, jeg husker synsinntrykkene og at jeg ikke nesten ikke kunne snakke, men forstod mye mer. Husker hvem som var tilstede, hva de ulike gjorde, husker hendene til den som holdt meg og hva jeg fikk leke med. Neste minne var jeg ca 1 år og 9 måneder. Husker begge godt og mye detaljer. Anonymkode: 1a8c2...071
Fant80 Skrevet 29. mars 2024 #6 Skrevet 29. mars 2024 Er en gullfisk på det der. Husker såvidt hva jeg hadde til middag i går 1
powerpuffen Skrevet 29. mars 2024 #7 Skrevet 29. mars 2024 (endret) Jeg har 1 svært tidlig minne fra en dag jeg lå i barnevogn ute. Husker ingenting mellom 2-3 års alder. De andre minnene mine er fra da jeg var 4-5 år. Det er det tidligeste jeg husker. Men det skal sies; jeg har veldig mye hull etter dette også. Til og med helt oppi sent tenårene er det ting jeg sliter med å huske men som folk har fortalt meg i ettertid at har skjedd. Føler egentlig at årene mellom 0-20 bare er bruddstykker. Endret 29. mars 2024 av powerpuffen
17.11 Skrevet 30. mars 2024 #8 Skrevet 30. mars 2024 To år. Det var en forholdsvis stor hendelse (reise), og jeg husker bruddstykker av den.
Mandagsunge Skrevet 30. mars 2024 #9 Skrevet 30. mars 2024 3 år-ish. Kan tidfeste dei ved at eg veit at bror min ikkje var fødd, og onkelen min levde enno.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #10 Skrevet 30. mars 2024 1.5-2 år, enkelte minnet fra en reise. Anonymkode: 39bfe...9d0
Million Skrevet 30. mars 2024 #11 Skrevet 30. mars 2024 Har et klart minne fra en hendelse da jeg var tre år. Hadde nettopp fylt tre år da det skjedde, det vet jeg for det var sommer, og foreldrene mine bekrefter at jeg var tre år da det hendte. Jeg skadet meg og begynte å blø kraftig for to fingre sprakk da jeg klemte dem i en jernport som smalt igjen, og faren min måtte komme hjem fra jobben med en kollega som hadde bil for å hente meg. Så kjørte de meg til legevakten, der jeg ble sydd og bandasjert. Husker alt sammen, at jeg lå på en benk mens de sydde, men at jeg ikke fikk lov å se på men måtte snu hodet andre veien. Da lå jeg og stirret på et medisinskap eller utstyrsskap med glassdør som hang på veggen der, der jeg kunne se alt det rare som var inni. Da de var ferdig å sy og bandasjere, fikk jeg løpe ut til pappa (som satt på venterommet, han ikke fikk følge med inn med sin treårige datter!! Dette var på 70 tallet). Jeg var kjempestolt over at jeg hadde vært så flink når de sydde og ikke grått noenting da (bare hjemme da ulykken skjedde) og fikk ros av pappa. Så dro vi hjem og jeg husker deler av bilturen for jeg var ikke vant til å kjøre bil for vi hadde ikke bil. Bilen var en mørkegrønn Saab. Jeg mener også at pappas kollega som kjørte bilen het Birger, men pappa mener akkurat det må være feil for han kan ikke huske noen kollega ved det navnet. Men vi bodde ikke på det stedet (utenfor Bergen) så lenge, kanskje bare ett år eller noe, så han kan jo ha glemt kollegaers navn. Det var mitt første minne og som jeg husker over 50 år etterpå.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #12 Skrevet 30. mars 2024 Mitt tidligste minne var da jeg fylte to år og hadde selskap, der jeg spiste tørr, grillet kylling og satt i en sånn foldbar barnestol som var både bord og stol. Syntes kyllingen var veldig god. Anonymkode: 5cc8f...6b9
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #13 Skrevet 30. mars 2024 Jeg har mange fragmenter fra jeg var hos dagmamma, fra jeg var 3 til rett før jeg fylte 5 år. Husker lukten av epler i hagen deres, at vi hentet sønnen hennes på videregående, datteren hennes som giftet seg, at jeg spiste tørrforet til katten deres i smug 😂, at svigerinnen hennes hadde en bil som bråkte så veldig at jeg ble redd, at jeg tisset i sengen deres en gang da jeg skulle overnatte… Men tror det aller første minnet mitt er at jeg står i sprinkelsenga og gnager på kanten, kan huske smaken av det lakkerte treverket 😅 Jeg har også et ganske sterkt minne fra et besøk på legevakten da jeg var 2,5 år, men jeg tror egentlig at minnet er dannet gjennom at jeg har hørt historien så mange ganger gjennom oppveksten. Anonymkode: 8ea23...ed9
Thyra Skrevet 30. mars 2024 #14 Skrevet 30. mars 2024 Fikk lillebror da jeg var litt over to år. Jeg husker at babyen sparket inni magen til mamma, men har ingen minner om at babyen kom hjem fra sykehuset.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #15 Skrevet 30. mars 2024 Jeg husker en spesiell hendelse med ekstrem vold mot min mor, der jeg var litt klemt inni et hjørne mens min far gikk basark, og da var jeg 3. Det var mye vold hjemme hos oss, men det skal være en av min første minner. Det er sjekket ut med min mor. Husker også både litt fra røntgen og time hos en spesialist for noe annet når jeg var 3-4år. Husker jeg fikk juiceboks på røntgen 😊 Jeg var mildt sagt skuffet når det kun var første gangen 🤣🙈 Jeg har minimalt med positive minner fra før skolestart, men noen «nøytrale» som timene nevnt over. Barnehagen var trygg og god da 💛 Jeg sitter å tenker, og aner ikke når første positive minner må være fra, som «stikker seg ut», noe som er trist. Anonymkode: 795eb...7ad
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #16 Skrevet 30. mars 2024 Tror jeg var kanskje rundt tre år gammel, eller der omkring. Jeg og storesøsteren min og ett par søskenbarn skulle løpe inn på et rom. Men storesøsteren min løp rett foran meg og hun ssmelte igjen døren akkurat i det jeg hadde lagt en hånd på dørkarmen, tror jeg. Jeg begynte i alle fall å blø, og jeg begynte å hylgrine ettersom dette gjorde veldig vondt. Så fikk jeg sitte på faget til mamma, men hun var alt for opptatt med å se ett eeller annet på TV som visstnok var alt for viktig til at hun fulgte særlig med på meg. Anonymkode: f78d4...060
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå