AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #1 Skrevet 29. mars 2024 Hei. Jeg har en datter på syv år som har vært en del hos tannlegen. Jeg oppdaget et hull da hun var to og et halvt. Tannpleieren var ganske ubehagelig og mente jeg gav henne alt for mye brus og godteri og mellommåltider og diverse. Det var ikke sant. Riktignok gav jeg henne sjokolade på lørdager, men jeg ammet henne også på natten. Tannpleieren mente at ammingen ikke hadde noe å si .. vi sluttet uansett ammingen da hun hadde fylt to.. Vi har alltid drukket vann eller melk til måltider, og juice og saft er ikke noe jeg har kjøpt inn. Hun har fått smake både brus og saft, men aldri drukket mer enn et halvt glass. Likevel gav det en støkk i meg. Jeg mener selv jeg gjør det som er riktig. Jeg pusser tennene hennes morgen og kveld, og hun spiser til de faste måltidene. Hun er et barn som ikke er særlig glad i å spise mye godteri, og heller setter pris på god mat, så sukkerholdig mat og drikke med mye syre skjer ganske sjeldent. Yoghurter spiser hun også sjeldent. Jeg vil påstå at hun har et ganske normalt kosthold, eneste er et hun spiser litt lite. Men jeg ser at hun har mye syreskader på tennene sine, og jeg er redd det skal gå utover de nye tennene hennes. Jeg pusser, gir fluor (som hun hater, men vi begynte med permanent i høst , tidligere har det vært av og på). Jeg skjønner ikke.. kusinen hennes på samme alder har fått cola på flaske fra hun var ti måneder gammel, får sjokolademelk, brus, saft og is istede for vanlig mat om hun ikke vil ha mat, donuts og brus til frokost - og har ikke et eneste hull. Hun har hvite perfekte tenner. Tannpleieren mente at emaljefeil og sensitivitet bare er tull og alle tenner oppfører seg likt. At vi bør gå i oss selv å se etter hva vi gjør feil. De har vært utrolig ubehagelige mot oss og mente det var bekymringsverdig at hun heller ikke ville åpne munnen.. de fristet henne med karamell fluor, ironisk nok visste hun ikke hva karamell var.. Jeg synes dette er utrolig trist. Vi har snakket med fastlegen om dette og heldigvis forstår han problematikken. Alle prøver var normale så veit ikke helt hva jeg skal gjøre videre.. Vi har derimot flyttet så kan eventuelt snakke med tannlegekontoret her å høre om de har noen råd.. Jeg trenger å vite om noen har opplevd noe lignende med barnas tenner og om det kom frem noen andre årsaker.. Anonymkode: 707e9...d36
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #2 Skrevet 29. mars 2024 Sjekk henne for cøliaki for sikkerhets skyld. Ubehandlet cøliaki kan gi emaljeskader. Anonymkode: 27bad...ecc 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #3 Skrevet 29. mars 2024 Min jente har lite emalje på tennene og må være utrolig flink med tannhelse så ikke det blir verre. Kan det være det samme her? Å drikke kullsyre og juice er selfølgelig helt uaktuelt da det er verstingene. Anonymkode: f6106...16c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #4 Skrevet 29. mars 2024 Hun kan ha medfødt svak tannemalje. Dere pusser ikke for hardt med hard tannbørste? Drikker hun juice? Man skal aldri pusse rett etter inntak av syrlige ting, men det vet du helt sikkert Anonymkode: 3f172...e08 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #5 Skrevet 29. mars 2024 Refluks som fører til sure oppstøt eller andre ting som fører til sure oppstart? Det kan føre til styreskader. Anonymkode: cfd83...600
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #6 Skrevet 29. mars 2024 Har ikke så stor erfaring selv. Men kjenner ei som slet mye med melketennene. Men hun har perfekte tenner nå. Ingen hull i de. Så du trenger ikke å la det gå inn så mye på deg selv. Heller gå til legen og se om det er noe som forårsaker dette. Anonymkode: 6f0c9...90b
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #7 Skrevet 29. mars 2024 Jeg har opplevd det med begge barna, det viste seg å ikke være noe som helst. De er store nå. Vi så ingen feil heller, men begge ble beskyldt for å drikke mye brus, og hadde visstnok syreskader. Dette var altså feil. Noen tannleger er overivrige, og, unnskyld uttrykket, udugelige. Anonymkode: 8654e...c69 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #8 Skrevet 29. mars 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hei. Jeg har en datter på syv år som har vært en del hos tannlegen. Jeg oppdaget et hull da hun var to og et halvt. Tannpleieren var ganske ubehagelig og mente jeg gav henne alt for mye brus og godteri og mellommåltider og diverse. Det var ikke sant. Riktignok gav jeg henne sjokolade på lørdager, men jeg ammet henne også på natten. Tannpleieren mente at ammingen ikke hadde noe å si .. vi sluttet uansett ammingen da hun hadde fylt to.. Vi har alltid drukket vann eller melk til måltider, og juice og saft er ikke noe jeg har kjøpt inn. Hun har fått smake både brus og saft, men aldri drukket mer enn et halvt glass. Likevel gav det en støkk i meg. Jeg mener selv jeg gjør det som er riktig. Jeg pusser tennene hennes morgen og kveld, og hun spiser til de faste måltidene. Hun er et barn som ikke er særlig glad i å spise mye godteri, og heller setter pris på god mat, så sukkerholdig mat og drikke med mye syre skjer ganske sjeldent. Yoghurter spiser hun også sjeldent. Jeg vil påstå at hun har et ganske normalt kosthold, eneste er et hun spiser litt lite. Men jeg ser at hun har mye syreskader på tennene sine, og jeg er redd det skal gå utover de nye tennene hennes. Jeg pusser, gir fluor (som hun hater, men vi begynte med permanent i høst , tidligere har det vært av og på). Jeg skjønner ikke.. kusinen hennes på samme alder har fått cola på flaske fra hun var ti måneder gammel, får sjokolademelk, brus, saft og is istede for vanlig mat om hun ikke vil ha mat, donuts og brus til frokost - og har ikke et eneste hull. Hun har hvite perfekte tenner. Tannpleieren mente at emaljefeil og sensitivitet bare er tull og alle tenner oppfører seg likt. At vi bør gå i oss selv å se etter hva vi gjør feil. De har vært utrolig ubehagelige mot oss og mente det var bekymringsverdig at hun heller ikke ville åpne munnen.. de fristet henne med karamell fluor, ironisk nok visste hun ikke hva karamell var.. Jeg synes dette er utrolig trist. Vi har snakket med fastlegen om dette og heldigvis forstår han problematikken. Alle prøver var normale så veit ikke helt hva jeg skal gjøre videre.. Vi har derimot flyttet så kan eventuelt snakke med tannlegekontoret her å høre om de har noen råd.. Jeg trenger å vite om noen har opplevd noe lignende med barnas tenner og om det kom frem noen andre årsaker.. Anonymkode: 707e9...d36 Jeg orker ikke å lese dette kommentarfeltet engang, fordi jeg VET det kommer mye surmaga greier av slikt. TS, det høres ut som du tar vare på barnet ditt sin helse og tenner slik du skal, og at dette handler om genetisk svak emalje å gjøre. Jeg har det, og jeg fikk fader meg aldri noe godt av mamma og pappa. Anonymkode: a019c...921 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #9 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sjekk henne for cøliaki for sikkerhets skyld. Ubehandlet cøliaki kan gi emaljeskader. Anonymkode: 27bad...ecc Kan sjekke det ut ,takk for tipset ❤️ AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min jente har lite emalje på tennene og må være utrolig flink med tannhelse så ikke det blir verre. Kan det være det samme her? Å drikke kullsyre og juice er selfølgelig helt uaktuelt da det er verstingene. Anonymkode: f6106...16c Ja er kjempe nøye, hun får ikke juice, bare en gang i blant men da langt unna tannpuss og i forbindelse med måltid. Jeg vil påstå at det er to ganger i året at jeg kjøper juice, og det er bare det ene glasset hun vil ha.. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun kan ha medfødt svak tannemalje. Dere pusser ikke for hardt med hard tannbørste? Drikker hun juice? Man skal aldri pusse rett etter inntak av syrlige ting, men det vet du helt sikkert Anonymkode: 3f172...e08 Vi pusser forsiktig 😊 drikker juice to ganger i året kanskje, vi er nøye med hva hun får før tannpuss, og da er det gjerne kveldsmat , det er ofte brødmat og vann eller melk. Eller middag.. frukt får hun heller ikke før tannpuss (eller etter ).. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Refluks som fører til sure oppstøt eller andre ting som fører til sure oppstart? Det kan føre til styreskader. Anonymkode: cfd83...600 Aner ikke , de merker vel om de får sure oppstøt ? Anonymkode: 707e9...d36
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #10 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ikke så stor erfaring selv. Men kjenner ei som slet mye med melketennene. Men hun har perfekte tenner nå. Ingen hull i de. Så du trenger ikke å la det gå inn så mye på deg selv. Heller gå til legen og se om det er noe som forårsaker dette. Anonymkode: 6f0c9...90b Godt å vite at det kan ende godt også ❤️ AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har opplevd det med begge barna, det viste seg å ikke være noe som helst. De er store nå. Vi så ingen feil heller, men begge ble beskyldt for å drikke mye brus, og hadde visstnok syreskader. Dette var altså feil. Noen tannleger er overivrige, og, unnskyld uttrykket, udugelige. Anonymkode: 8654e...c69 I vårt tilfelle var det fordi pappaen er fra et annet land hvor de har en kultur for å spise mye søtt, og hun beskyldte oss deretter. Hun trodde ikke på oss. Verken dattera mi eller mannen er særlig glad i søte ting, eneste er meg da som heller vil spise sjokkis enn mat, men jeg er selv heldig med mine tenner..synes det var ekstremt ubehagelig 😕 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg orker ikke å lese dette kommentarfeltet engang, fordi jeg VET det kommer mye surmaga greier av slikt. TS, det høres ut som du tar vare på barnet ditt sin helse og tenner slik du skal, og at dette handler om genetisk svak emalje å gjøre. Jeg har det, og jeg fikk fader meg aldri noe godt av mamma og pappa. Anonymkode: a019c...921 Tusen takk for støtte ❤️ hvis det er genetisk svak emalje vil jeg gjerne få det bekreftet. Er det tannlegen som gjør dette eller lege? Anonymkode: 707e9...d36
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #11 Skrevet 29. mars 2024 Sikker på set ikke er emaljefeil? Anonymkode: 1fd57...f68
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #12 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sikker på set ikke er emaljefeil? Anonymkode: 1fd57...f68 Ble litt usikker, har googlet begge deler og ser ut som emaljefeil i jekslene.. men når jeg googler syreskader ser det ut sånn også , bare ikke så ekstremt . Anonymkode: 707e9...d36
forkjølajente Skrevet 30. mars 2024 #13 Skrevet 30. mars 2024 (endret) Google MIH. Tipper det er det hun har, i en eller annen variant. Det er relativt vanlig. Endret 30. mars 2024 av forkjølajente
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #14 Skrevet 30. mars 2024 Mye MIH på unger nå. Det står for Molar (jeksel) Incisor (fremtenner) Hypomineralisation (hypo=for lite emalje) De har rett og slett for tynn emalje på tennene, ser ut som flekker der emaljen er tynn. Blir fortere hull der. Etter hvert bør du få henne undersøkt og diagnostisert. Tannlegen gjør ikke noe med melketennene, men de permanente tennene følger de opp. Hyppigere tannlegebesøk, de kan legge fylling over preventivt, osv. De skal også dokumentere hvilke tenner har MIH slik at barnet får dekket tannbehandling på disse som voksen. Det kan bli behov for kroner på sikt, det er ganske dyrt. Anonymkode: 08d89...136 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #15 Skrevet 30. mars 2024 Gå til en annen tannlege. Ikke forskjell på tenner?? Selvfølgelig er det det Anonymkode: d8c48...495
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #16 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Godt å vite at det kan ende godt også ❤️ I vårt tilfelle var det fordi pappaen er fra et annet land hvor de har en kultur for å spise mye søtt, og hun beskyldte oss deretter. Hun trodde ikke på oss. Verken dattera mi eller mannen er særlig glad i søte ting, eneste er meg da som heller vil spise sjokkis enn mat, men jeg er selv heldig med mine tenner..synes det var ekstremt ubehagelig 😕 Tusen takk for støtte ❤️ hvis det er genetisk svak emalje vil jeg gjerne få det bekreftet. Er det tannlegen som gjør dette eller lege? Anonymkode: 707e9...d36 Tannlegen eller pedodontrist, som er spesialist som tannlege kan henvise til. Fastlege gjør ikke noe med tenner. MIH er ikke genetisk. Men det finnes andre genetiske tilstander. Det forskes mye på MIH nå, det har eksplodert. Miljøpåvirkning av noe slag. Rundt 10% av alle barn har det. De vet ikke hvorfor. Anonymkode: 08d89...136
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #17 Skrevet 30. mars 2024 Ene barnet mitt hadde syreskader på første tennee når de kom litt gule og gjennomsiktige. Jeg fikk jo beskjed om å gi juice. Og ellers var det stort sett vann og melk. Så fikk jeg plutselig beskjed fra tannlegen om at både juice og melk ga syreskader. De ny tennene som kom hadde også syreskader når de kom. Men var nedre enn melketennene. Og de har holdt seg ok. Men er litt gulaktig. Tannhygiene ellers er godt fulgt opp. Det andre barnet har ikke hatt slike tenner. Der fikk vi beskjed om å gi fluor. Og hsr fått hvite flekker på tennene fordi vi skulle visst ikke gi fluor. Ikke lett å bli klok på dette Anonymkode: 5c3cd...0eb
Gjest Luksusbia Skrevet 30. mars 2024 #18 Skrevet 30. mars 2024 Ulike mennesker har ulike tenner. Min fetter er snart 40, og har alltid fått skryt hos tannlegen. Han bruker aldri tanntråd, drikker daglig søt drikke. Aner ikke noe om hyppighet på tannpuss, men tydelig sterke tenner. Jeg pusser hver kveld og nesten hver morgen, er noen år yngre og har hatt sikkert 30 hull opp igjennom. Begynt å skylle med fluor for å forebygge. Skal innrømme at jeg er glad i appelsinjuice, og i tenårene slet jeg med bulimi. Visste ikke hvor skadelig magesyre var for tennene. Tok noen år å bli helt frisk, men da jeg var på rutinekontroll som 24- åring( oppkast ukentlig i 8 år) hadde jeg 13 hull. Dette kostet mye økonomisk, men noen sykdommer( både psykiske og fysiske) påvirker tannhelsen. Ikke føl deg som en dårlig mor. Fortsett med gode vaner, og utnytt tiden tannlege/ pleier er gratis. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #19 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei. Jeg har en datter på syv år som har vært en del hos tannlegen. Jeg oppdaget et hull da hun var to og et halvt. Tannpleieren var ganske ubehagelig og mente jeg gav henne alt for mye brus og godteri og mellommåltider og diverse. Det var ikke sant. Riktignok gav jeg henne sjokolade på lørdager, men jeg ammet henne også på natten. Tannpleieren mente at ammingen ikke hadde noe å si .. vi sluttet uansett ammingen da hun hadde fylt to.. Vi har alltid drukket vann eller melk til måltider, og juice og saft er ikke noe jeg har kjøpt inn. Hun har fått smake både brus og saft, men aldri drukket mer enn et halvt glass. Likevel gav det en støkk i meg. Jeg mener selv jeg gjør det som er riktig. Jeg pusser tennene hennes morgen og kveld, og hun spiser til de faste måltidene. Hun er et barn som ikke er særlig glad i å spise mye godteri, og heller setter pris på god mat, så sukkerholdig mat og drikke med mye syre skjer ganske sjeldent. Yoghurter spiser hun også sjeldent. Jeg vil påstå at hun har et ganske normalt kosthold, eneste er et hun spiser litt lite. Men jeg ser at hun har mye syreskader på tennene sine, og jeg er redd det skal gå utover de nye tennene hennes. Jeg pusser, gir fluor (som hun hater, men vi begynte med permanent i høst , tidligere har det vært av og på). Jeg skjønner ikke.. kusinen hennes på samme alder har fått cola på flaske fra hun var ti måneder gammel, får sjokolademelk, brus, saft og is istede for vanlig mat om hun ikke vil ha mat, donuts og brus til frokost - og har ikke et eneste hull. Hun har hvite perfekte tenner. Tannpleieren mente at emaljefeil og sensitivitet bare er tull og alle tenner oppfører seg likt. At vi bør gå i oss selv å se etter hva vi gjør feil. De har vært utrolig ubehagelige mot oss og mente det var bekymringsverdig at hun heller ikke ville åpne munnen.. de fristet henne med karamell fluor, ironisk nok visste hun ikke hva karamell var.. Jeg synes dette er utrolig trist. Vi har snakket med fastlegen om dette og heldigvis forstår han problematikken. Alle prøver var normale så veit ikke helt hva jeg skal gjøre videre.. Vi har derimot flyttet så kan eventuelt snakke med tannlegekontoret her å høre om de har noen råd.. Jeg trenger å vite om noen har opplevd noe lignende med barnas tenner og om det kom frem noen andre årsaker.. Anonymkode: 707e9...d36 Jeg ville bedt om vurdering fra en annen tannlege. Vår datter har emaljefeil. Ikke skader men feil. De kan se ut som syreskader. Vi går med henne til spesialist hos kompetansesenteret. Den vanlige tannlegen vet svært lite om det. Tannpleieren visste null! Det så ut som om noen av tennene forvitret. Hun drakk hverken brus, saft eller spiste noe godteri. Det er også svært smertefullt. Vi forsto ingenting og var jo livredde for å bli beskyldt for å ikke ha riktig stell av dem. Det var godt å komme til spesialist. Anonymkode: e257f...49d
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #20 Skrevet 30. mars 2024 Det er synd at tannlegens reaksjon er "for mye brus og sukker", når det er andre ting som kan være årsaken. Denne kommentaren kommer uansett alder hvis en har syreskader. Jeg har fått samme kommentar de gangene jeg har vært hos tannlegen, ikke en eneste har vært inne på om det er andre ting som er årsaken, selv når jeg forteller at jeg ikke drikker brus og spiser lite godteri. I mitt tilfelle er det flere år med bulimi som er årsaken (frisk nå), og jeg synes det er litt rart at ingen tannleger har nevnt noe annet enn "for mye brus og sukker". Anonymkode: a8bed...acd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå