AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #1 Skrevet 29. mars 2024 En sterk diagnose og kaste ut, jeg vet det. Dette er så klart bare en svak mistanke fra min side. Eldste barnet mitt gikk for 6 år siden på en fritidsaktivitet - la oss si turn. På turningen var de 8-9 jenter i gruppa i alderen rundt 9-10 år. Vi foreldrene fikk streng beskjed av instruktøren om å holde oss på sidelinjen mens jentene trente, noe alle bortsett fra en mor respekterte helt uten problemer. Jenta hennes hadde diabetes og hun måtte være maks noen meter unna til enhver tid for å hjelpe til dersom barnet begynte å føle seg dårlig. Vi stusset litt over det, siden turnhallen uansett ikke var så stor og vi hadde god oversikt fra der vi satt, men ingen sa noe. Så fort jenta syntes noe var litt vanskelig eller ikke fikk til noe var moren på plass asap med noe saft eller trøstende ord og det var alltid diabetesen som fikk skylden. Jenta mi sluttet etter en sesong på turningen og begynte i år på - la oss si…. Dans. Hun kom hjem og fortalte at denne jenta (og moren) hadde begynt her også og at moren oppførte seg nøyaktig likt. Jentene er nå 15 år gamle. Moren er med på absolutt alle treninger. Datteren min forteller at de andre på dansen reagerer på dette og at de har prøvd å ta jenta litt til side for å snakke med henne, men at moren stopper dem med en gang. Moren skylder på at datteren har angst og ikke kan snakke med folk uten henne tilstede. Jenta går heller ikke på skole. En av de andre jentene hadde fått tak i Snapchaten til jenta og chattet litt med henne. Jenta forteller at hun ikke har noen venner fordi at moren er der hele tiden og at hun er veldig glad for at jentene skriver til henne på snap, men at moren ikke må få vite det. Datteren min og de andre dansevenninnene er bekymret for denne jenta og jeg må jo innrømme at jeg stusser ganske mye selv. Jeg har sagt at jeg kan bli med på neste trening for å observere litt selv og kanskje snakke med danselæreren om hva hun tenker. Har noen her inne noen erfaring med Münchausen by proxy? Er jeg fullstendig på viddene som tenker i disse baner? Eller er det bare en overbeskyttende mor som prøver å passe på datteren sin? Er dette noe BV eventuelt vil ta seriøst? Om moren har tatt datteren ut av skolen vil jeg jo tro det kan finnes papirer på at sykdommene er reelle? Kan noen kloke hoder hjelpe meg litt her? Anonymkode: 3fded...123 1 9
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #2 Skrevet 29. mars 2024 TS her: Jeg vil bare legge til at moren alltid har en diagnose eller en unnskyldning på lur for hvorfor jenta er sånn og sånn. Og at hun snakker deg hull i hodet om dette om du spør. Så det er ikke fult så enkelt som forklart i HI Anonymkode: 3fded...123 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #3 Skrevet 29. mars 2024 Høres i alle fall ikke bra ut, selv om jeg synes det er en litt heftig diagnose å slynge ut… støtt datteren din i at de fortsetter å skrive til jenta Anonymkode: c1ea8...376 5 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #4 Skrevet 29. mars 2024 Send en bekymringsmelding til barnevernet, så får de vurdere saken. Anonymkode: c2333...429 14
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #5 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres i alle fall ikke bra ut, selv om jeg synes det er en litt heftig diagnose å slynge ut… støtt datteren din i at de fortsetter å skrive til jenta Anonymkode: c1ea8...376 Ja jeg er enig i at det er en heftig diagnose, var egentlig bare for å kunne beskrive litt hva jeg tenker. Ja støtter henne i å fortsette å prøve å få kontakt og har skrytt masse av dem som prøver å inkludere jenta selv om det viser seg å være vanskelig. De er jo i en alder hvor de lett bare kunne tenkt «raring» og snudd ryggen til. Merker bare at jeg syntes oppriktig synd på denne jenta som ikke får gå «to meter alene» uten moren i hælene noen plass. Det er jo ikke normalt… TS Anonymkode: 3fded...123 14 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #6 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Send en bekymringsmelding til barnevernet, så får de vurdere saken. Anonymkode: c2333...429 Ja, du syntes ikke jeg er helt på viddene som vurderer det? TS Anonymkode: 3fded...123 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #7 Skrevet 29. mars 2024 Ja, dette var jo veldig bekymringsfullt. Du kan ringe bv. og drøfte det anonymt. Anonymkode: 16ee9...c94 9
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #8 Skrevet 29. mars 2024 Om det ikke er munchausen by proxy så høres mor veldig overbeskyttende ut og hun hindrer barnet fra å ha et sosialt liv. Samtidig kjenner du jo ikke denne jenta og moren veldig godt. Er far inni bildet her? Går jenta å samme skole som ditt barn ? Felles bekjente ? Fint å høre om det er flere voksene som har sette det samme så kan dere støtte hverandre i å sende bekymringsmelding tenker jeg. Anonymkode: 530de...508 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #9 Skrevet 29. mars 2024 Jeg synes du skal snakke med barnevernet om dette! Forklar det du skriver over her, uten å nevne diagnosen til å begynne med. Når du har forklart at jenta har levd isolert pga. mor kontrollerer alt, og at hun fremdeles nå, i en alder av 15 år sier at hun ikke kan være med noen eller ha kontakt med noen. Dette er jo svært alvorlig uansett hva som ligger bak, og det er åpenbart at jenta trenger hjelp. Ikke helt utenkelig at moren kan ha tegn på den diagnosen du bruker, men det kan like gjerne være helt andre psykisk sykdommer hos mor som gjør dette. Selv om jenta har reelle diagnoser, så trenger hun jo å få muligheten til å skape relasjoner til andre jevnaldrende og lære seg å frigjøre seg. Det får ikke denne jenta mulighet til. Og det er en form for isolasjon som er virkelig skadelig. Det at jenta heller ikke går på skolen, og at mor sabotterer jentas forsøk på å få venner er svært bekymringsfullt. Snakk med barnevernet, denne 15-åringen trenger uten tvil hjelp! (Og det trenger moren hennes også...) Flott at du vil ta tak i dette ❤️ Anonymkode: 3de27...526 8 1 5
Vanja2345 Skrevet 29. mars 2024 #10 Skrevet 29. mars 2024 Dette høres veldig spesielt ut. Jeg ville fulgt det opp videre, usikker på hvordan, men ikke slipp tak i det. Relasjon mor/datter virker i alle fall usunn. Min bestevenninne hadde diabetes fra 10 års alder. Når hun var 15 år var hun helt selvlært, og ikke noen grunn for at foreldrene fulgte henne på noe. 7
Gjest lavmålet Skrevet 29. mars 2024 #11 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes du skal snakke med barnevernet om dette! Forklar det du skriver over her, uten å nevne diagnosen til å begynne med. Når du har forklart at jenta har levd isolert pga. mor kontrollerer alt, og at hun fremdeles nå, i en alder av 15 år sier at hun ikke kan være med noen eller ha kontakt med noen. Dette er jo svært alvorlig uansett hva som ligger bak, og det er åpenbart at jenta trenger hjelp. Ikke helt utenkelig at moren kan ha tegn på den diagnosen du bruker, men det kan like gjerne være helt andre psykisk sykdommer hos mor som gjør dette. Selv om jenta har reelle diagnoser, så trenger hun jo å få muligheten til å skape relasjoner til andre jevnaldrende og lære seg å frigjøre seg. Det får ikke denne jenta mulighet til. Og det er en form for isolasjon som er virkelig skadelig. Det at jenta heller ikke går på skolen, og at mor sabotterer jentas forsøk på å få venner er svært bekymringsfullt. Snakk med barnevernet, denne 15-åringen trenger uten tvil hjelp! (Og det trenger moren hennes også...) Flott at du vil ta tak i dette ❤️ Anonymkode: 3de27...526 Støtter dette!
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #12 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, dette var jo veldig bekymringsfullt. Du kan ringe bv. og drøfte det anonymt. Anonymkode: 16ee9...c94 Ja, jeg kan gjøre det anonymt? Vil jo helst ikke at moren skal vite at det kommer fra meg og dermed eventuelt ta jenta ut av dansingen. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om det ikke er munchausen by proxy så høres mor veldig overbeskyttende ut og hun hindrer barnet fra å ha et sosialt liv. Samtidig kjenner du jo ikke denne jenta og moren veldig godt. Er far inni bildet her? Går jenta å samme skole som ditt barn ? Felles bekjente ? Fint å høre om det er flere voksene som har sette det samme så kan dere støtte hverandre i å sende bekymringsmelding tenker jeg. Anonymkode: 530de...508 Nei jeg kjenner dem ikke godt. Jeg vet at moren har en samboer og at dette ikke er faren, men det er det jeg vet om den saken. Jenta ble tatt ut av skolen for noen år tilbake og er nå bare hjemme med mor. Jeg tror ikke vi har noen felles bekjente, var litt derfor jeg tenkte å eventuelt snakke med danselæreren og høre hva hun tenker om saken. TS Anonymkode: 3fded...123
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #14 Skrevet 29. mars 2024 Tviler på at det er munchausen by proxy, men bra høres det ikke ut uansett. Syns du kan sende en bekymringsmelding Anonymkode: d927a...726 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #15 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes du skal snakke med barnevernet om dette! Forklar det du skriver over her, uten å nevne diagnosen til å begynne med. Når du har forklart at jenta har levd isolert pga. mor kontrollerer alt, og at hun fremdeles nå, i en alder av 15 år sier at hun ikke kan være med noen eller ha kontakt med noen. Dette er jo svært alvorlig uansett hva som ligger bak, og det er åpenbart at jenta trenger hjelp. Ikke helt utenkelig at moren kan ha tegn på den diagnosen du bruker, men det kan like gjerne være helt andre psykisk sykdommer hos mor som gjør dette. Selv om jenta har reelle diagnoser, så trenger hun jo å få muligheten til å skape relasjoner til andre jevnaldrende og lære seg å frigjøre seg. Det får ikke denne jenta mulighet til. Og det er en form for isolasjon som er virkelig skadelig. Det at jenta heller ikke går på skolen, og at mor sabotterer jentas forsøk på å få venner er svært bekymringsfullt. Snakk med barnevernet, denne 15-åringen trenger uten tvil hjelp! (Og det trenger moren hennes også...) Flott at du vil ta tak i dette ❤️ Anonymkode: 3de27...526 Takk, jeg tenker det samme som deg. Vanja2345 skrev (1 minutt siden): Dette høres veldig spesielt ut. Jeg ville fulgt det opp videre, usikker på hvordan, men ikke slipp tak i det. Relasjon mor/datter virker i alle fall usunn. Min bestevenninne hadde diabetes fra 10 års alder. Når hun var 15 år var hun helt selvlært, og ikke noen grunn for at foreldrene fulgte henne på noe. Ja, jeg kjenner andre med diabetes som også styrer dette helt utmerket selv. Iallefall så godt at de ikke trenger mamma 2 meter unna til enhver tid som ungdommer. lavmålet skrev (Akkurat nå): Støtter dette! Takk, da er jeg ikke helt rar TS Anonymkode: 3fded...123
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #16 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg kan gjøre det anonymt? Vil jo helst ikke at moren skal vite at det kommer fra meg og dermed eventuelt ta jenta ut av dansingen. Nei jeg kjenner dem ikke godt. Jeg vet at moren har en samboer og at dette ikke er faren, men det er det jeg vet om den saken. Jenta ble tatt ut av skolen for noen år tilbake og er nå bare hjemme med mor. Jeg tror ikke vi har noen felles bekjente, var litt derfor jeg tenkte å eventuelt snakke med danselæreren og høre hva hun tenker om saken. TS Anonymkode: 3fded...123 Prat med moren. Bv kan ikke diagnoser! Anonymkode: aaecf...26e 2
powerpuffen Skrevet 29. mars 2024 #17 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prat med moren. Bv kan ikke diagnoser! Anonymkode: aaecf...26e Herregud nei. Hvis ikke datteren på 15 en gang kan være alene på en dansetrening, så ser jeg for meg at moren kommer til å klikke om noen sier noe til henne. Da har man visst "tråkket alt for langt over streken". Kjenner lusa på gangen. Bekymringsmelding bv er veien å gå. 10 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #18 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prat med moren. Bv kan ikke diagnoser! Anonymkode: aaecf...26e I dette tilfellet er dette et dårlig råd som til og med kan skade jenta! Ts, jeg svarte tidligere i tråden - IKKE snakk med mor først! Jenta er 15 år, hun får ikke lov av mor å danne vennskap, får ikke lov av mor å ha kontakt med andre. Jenta har gitt uttrykk for at hun ønsker vennskap med din datter og hennes venninner, men sier at hun ikke får lov av moren. Dette er svært alvorlig! Det er helt avgjørende at barnevernet tar tak i denne saken uten at mor først får forberede seg! Jeg får en veldig guffen følelse av hva denne jenta lever med. Det er virkelig ikke normalt på en flekk å forsøke å hindre sitt barn fra å skape vennskap. De som forsøker å hindre egne barn fra å få gode relasjoner med venner, de foreldrene har som regel noe mindre pent å skjule.. Så vær så snill, Ts, snakk med barnevernet! Og gjør det så fort som mulig! Hvis alder på barna stemmer kan det jo hende at mor kjenner igjen historien, og da er det helt avgjørende at barnevernet blir kontaktet så fort som mulig! Anonymkode: 3de27...526 5 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #19 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Prat med moren. Bv kan ikke diagnoser! Anonymkode: aaecf...26e Jeg tør ikke snakke med moren først. Prøvde å prate litt med henne tidligere når ungene gikk på turn og hun er både veltalende og tilsynelatende fornuftig. Kan forsvare seg og har en god grunn for alt. powerpuffen skrev (3 minutter siden): Herregud nei. Hvis ikke datteren på 15 en gang kan være alene på en dansetrening, så ser jeg for meg at moren kommer til å klikke om noen sier noe til henne. Da har man visst "tråkket alt for langt over streken". Kjenner lusa på gangen. Bekymringsmelding bv er veien å gå. Er det jeg er redd for. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I dette tilfellet er dette et dårlig råd som til og med kan skade jenta! Ts, jeg svarte tidligere i tråden - IKKE snakk med mor først! Jenta er 15 år, hun får ikke lov av mor å danne vennskap, får ikke lov av mor å ha kontakt med andre. Jenta har gitt uttrykk for at hun ønsker vennskap med din datter og hennes venninner, men sier at hun ikke får lov av moren. Dette er svært alvorlig! Det er helt avgjørende at barnevernet tar tak i denne saken uten at mor først får forberede seg! Jeg får en veldig guffen følelse av hva denne jenta lever med. Det er virkelig ikke normalt på en flekk å forsøke å hindre sitt barn fra å skape vennskap. De som forsøker å hindre egne barn fra å få gode relasjoner med venner, de foreldrene har som regel noe mindre pent å skjule.. Så vær så snill, Ts, snakk med barnevernet! Og gjør det så fort som mulig! Hvis alder på barna stemmer kan det jo hende at mor kjenner igjen historien, og da er det helt avgjørende at barnevernet blir kontaktet så fort som mulig! Anonymkode: 3de27...526 Problemstillingen er helt reel, men veldig mye fakta er forandret på pga gjennkjennelsesfare. Jeg tenkte grundig gjennom dette før jeg la ut tråden. Ville bare ha en bekreftelse på at jeg ikke er helt på viddene om jeg leverer inn en bekymringsmelding 🙈 TS Anonymkode: 3fded...123 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #20 Skrevet 29. mars 2024 Send bekymringsmelding til barneverntjenesten. Du kan godt være anonym, Anonymkode: 81c0b...25d 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå