Gå til innhold

Enkle håndverk/ kunst aktivitet for barn med pu

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg har et snart voksent barn med PU. Sliter med å finne aktiviteter for barnet hjemme. Barnet har kort konsentrasjon og gir fort opp, men ønsker å finne enkle kunst ting som barnet kan lage. Uten at det ser ut som et lite barn har laget det. Så barnet kan bli stolt og føle på mestring. Noen med tips ? 

Anonymkode: c5af5...810

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på hvor god fingernem hen er, me hva med å plukke og presse blomster og lime/feste dem på kort eller kartong? 

Skrevet

Takk for svar. Men føler dette blir veldig barnehage ting. Barnet har gjort dette i barnehage. Barnet er nå i tenårene, men sliter med konsentrasjon og motorikk. Gir fort opp. Ønsker at barnet kan lage noe som ser pent ut. Uten at det ser så veldig barnslig ut. Det er ikke fordi jeg selv ønsker det, men fordi jeg ønsker at barnet kan ha noe å se opp «jeg har laget dette» og få en mestringsfølelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Har jobba i bolig for mennesker med  psykisk utviklingshemming, så her er litt av det vi pleide å gjøre med dem som var lettere PU:

Decoupage på glass eller tre-/pappbokser og med glanspapir og servietter. Eller pompomlenker, der barnet lager dusker i farger som passer sammen, og du lager kjene/tråd til å henge det opp?

Kan barnet lære seg å strikke? I såfall kan hen strikke frem og tilbake og lage skjerf, pannebånd, putetrekk eller kjøkkenkluter.

Korsstingsbroderi kan fås i mange vanskelighetsgrader. Litt i samme gate er sånne diamantbilder der man limer på diamanter.

Tegne etter Øysteins blyant? Det er korte videoer, og er enkle og fine tegninger. 

Anonymkode: b86a3...610

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å lage kort? Det er det da mange friske voksne som gjør også. Evt tegnebøker for voksne det elsker kusinen min, hun har har også en pu

Anonymkode: c84ba...e65

Skrevet

Veving? Lufttørkende leire? Hva med maling? Kjøp noen lerret og akrylmaling (kan jo sikte mot Rotcko i stedet for Caravaggio liksom). Kanskje et stort lerret skaper større mestringsfølelse? Trykk på T-skjorter? Silkemaling er fint for de som har problemer med motorikk/problemer med hender. Collage… 

Søk opp Creative Growth på instagram, kanskje du finner inspirasjon der. 

AnonymBruker
Skrevet

Har dere tilgang til symaskin så kan dere prøve dere på å sy handlenett og grytekluter f. eks.😊

Anonymkode: 814dc...15e

AnonymBruker
Skrevet

Oljepastell. Gir sterke farger og blir fint, fort. Kan finne enkle turtorials på YouTube. 

Brodere korssting.

Lufttørkende leire.

Anonymkode: a3d03...6ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...