Gå til innhold

Gjentatte resepter fra Nettlegevakten, eller lignende tjenester?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man får en resept fra en sånn nettside, og etter noen dager får man tekstmelding eller e-post om at hvis man ikke blir bedre så kan man få oppfølging fra dem. 

Dette har jeg aldri behøvd selv. Men jeg er nysgjerrig på hvordan en sånn oppfølging eventuelt fungerer. Får man som regel en ny resept (men muligens for en annen type antibiotika enn den forrige resepten?) hvis den første resepten ikke fungerte særlig bra? Eller får man stort sett beskjedd om at man burde oppsøke lege-kontoret i stedet for å få flere resepter kort tid etter hverandre over Internett?  

Anonymkode: b02a9...26a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså hæ? Sier du at man kan få Antibiotika uten at det foreligger en fysisk undersøkelse av lege med bl.a CRP? 

Anonymkode: 7e3e9...47f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså hæ? Sier du at man kan få Antibiotika uten at det foreligger en fysisk undersøkelse av lege med bl.a CRP? 

Ja.. Inenfor rimelighetens grenser selvsagt!

Anonymkode: 06e9d...8cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er vel temmelig bortkastet å bruke legens tid og ressurser på noe sånn altså.  

I tillegg må pasienten sitte og vente i flere timer på venteværelset, før man faktisk kommer inn til legen. Nettopp fordi de har det såpass travelt.           

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste som har UVI vet det, veldig enkelt. 

Anonymkode: 235dd...6d6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja. Det sparer fastlegetjenesten for enormt med tid og ressurser. Jeg har benyttet Nettlegevakt (noe sånt de heter) to ganger for resept på urinveisinfeksjon, og begge gangene har jeg fått resept på fem minutter. Og ble kvitt UVI'en på den tre-dagers kuren jeg fikk resept på.

Slapp å belemre den overarbeidede fastlegen med dette, og jeg fikk hjelp på timen (med resepten). Slapp å vente en uke eller to på time hos fastlege.

Unødvendig å bruke fastlege når det gjelder UVI eller lignende man har hatt mange ganger før og kjenner lusa på gangen og vet hva det er.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det brukes selvtest for uvi hjemme først, så sender man melding til nettlegevakten, de gir ut en tredagers kur mot uvi, er det ingen bedring gir de deg en ny kur med en annen type penicilin. Har du noen gang tatt crp ved uvi da? 
Dette er mye mindre stress enn å bruke lege. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også brukt dr. Dropin, fikk en infeksjon på øyet, legen skrev ut resept på en salve, og ga tydelig beskjed om at hvis det ikke ble bedre etter 2-3 dager, måtte jeg oppsøke lege. salven virket med en gang, så slapp legebesøk. Har anbefalt flere familiemedlemmer om å bruke tjenesten når de har små infeksjoner. 

Anonymkode: 31b81...900

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk for uvi, det virker ikke, så da jeg svarte på den oppfølgingstekstemeldingen fikk jeg bare ny resept på det samme. Gikk heller til lege med urinprøve som viste at jeg trengte en annen type medisin. neste gang går jeg ett sted jeg får levert en urinprøve så jeg får rett med en gang.

Anonymkode: 7009c...0d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 10.53):

Jeg fikk for uvi, det virker ikke, så da jeg svarte på den oppfølgingstekstemeldingen fikk jeg bare ny resept på det samme. Gikk heller til lege med urinprøve som viste at jeg trengte en annen type medisin. neste gang går jeg ett sted jeg får levert en urinprøve så jeg får rett med en gang.

Jeg har faktisk opplevd at når jeg går til ffastlegen med en urin-prøve, så får jeg en resept, men beskjed om at de ikke kommer til å sende urin-prøven til dyrking. Som regel går det bra med de aller fleste så lenge de får resept på en type antibiotika. Ergo helsetjenesten behøver ikke å bruke deres tid eller ressurser på dyrking av sånne urin-prøver. 

Men de sa at hvis jeg ikke følte meg noe bedre etter en sånn kur, så fikk jeg stikke innom med en ny urin-prøve - og så skulle de sende den nye prøven til dyrking. Men når jeg kom innom med den andre urin-prøven, så var visst ikke tilstanden min "alvorlig nok" til at de ønsket å skrive ut ny resept i det hele tatt. Da fikk jeg faktisk beskjed om å bare "se det ann" og hvis det ikke ble bedre, så fikk jeg heller komme innom en uke eller to senere. 

Så det blir jo selvfølgelig temmelig mye herk, og stikke innom med urin-prøver hver eneste forbanna gang. I tillegg blir man nødt til å sitte på venteværelset der i minst ett par timer, før man faktisk får komme inn til legen. Man kunne jo selvfølgelig levert urin-prøve, og så bare gått igjen. Deretter kunne de heller slått på tråden hvis de faktisk lurte på noe. Eventuelt bare sende en tekstmelding (eller noe via Helse Norge, hvis de har den muligheten) sånn at man slipper å sitte der i timesviss hver gang. Men i alle fall der jeg bor så ønsker de tydeligvis møter ansikt til ansikt hver eneste forbanna gang det er ett eller annet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har faktisk opplevd at når jeg går til ffastlegen med en urin-prøve, så får jeg en resept, men beskjed om at de ikke kommer til å sende urin-prøven til dyrking. Som regel går det bra med de aller fleste så lenge de får resept på en type antibiotika. Ergo helsetjenesten behøver ikke å bruke deres tid eller ressurser på dyrking av sånne urin-prøver. 

Men de sa at hvis jeg ikke følte meg noe bedre etter en sånn kur, så fikk jeg stikke innom med en ny urin-prøve - og så skulle de sende den nye prøven til dyrking. Men når jeg kom innom med den andre urin-prøven, så var visst ikke tilstanden min "alvorlig nok" til at de ønsket å skrive ut ny resept i det hele tatt. Da fikk jeg faktisk beskjed om å bare "se det ann" og hvis det ikke ble bedre, så fikk jeg heller komme innom en uke eller to senere. 

Så det blir jo selvfølgelig temmelig mye herk, og stikke innom med urin-prøver hver eneste forbanna gang. I tillegg blir man nødt til å sitte på venteværelset der i minst ett par timer, før man faktisk får komme inn til legen. Man kunne jo selvfølgelig levert urin-prøve, og så bare gått igjen. Deretter kunne de heller slått på tråden hvis de faktisk lurte på noe. Eventuelt bare sende en tekstmelding (eller noe via Helse Norge, hvis de har den muligheten) sånn at man slipper å sitte der i timesviss hver gang. Men i alle fall der jeg bor så ønsker de tydeligvis møter ansikt til ansikt hver eneste forbanna gang det er ett eller annet. 

Her har du ikke helt forstått sammenhengen. Når man får resept fra nettlegevakt får man den som er mest sannsynlig at virker, ut fra sjansene i en normalbefolkning. Når man leverer en urinprøve som det tas stix av, kan elggen sjekke hva som gir utslag og gi behandling ut fra den bakterien som er antatt problemet for deg, ikke normalbefolknigen. Trenger ikke sende til dyrkning for det, en vanlig stix kan avsløre mye. På mitt legekontor kan man ikke bare dukke opp etter eget forgodbefinnende med urinprøve, man ringer og bestiller en time, og kommer inn når timen er der, enkelt og greit. Har man hyppige uvier er det jo greit for legen å ha oversikt, da må man vurdere om det kan være andre årsaker til det som må tas fatt i.

AnonymBruker
Skrevet
Andrine& skrev (På 30.3.2024 den 9.27):

Det brukes selvtest for uvi hjemme først, så sender man melding til nettlegevakten, de gir ut en tredagers kur mot uvi, er det ingen bedring gir de deg en ny kur med en annen type penicilin. Har du noen gang tatt crp ved uvi da? 
Dette er mye mindre stress enn å bruke lege. 

Man trenger ikke bruke selvtest for uvi først. Det har jeg aldri trengt når jeg har brukt de. Kjenner godt symptomene på uvi. 

Anonymkode: b5940...644

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man trenger ikke bruke selvtest for uvi først. Det har jeg aldri trengt når jeg har brukt de. Kjenner godt symptomene på uvi. 

Anonymkode: b5940...644

Nei du må ikke men gjør det alikevel for din egen del så slipper du å ta unødvendig penicillin siden det ikke er bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...