AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #1 Skrevet 29. mars 2024 Hvem kan fysisk gå inn på en persons konto og "tømme" den for penger så personen ikke en gang har til livsopphold? En jeg "kjenner" sier at myndighetene henter fysisk ut resten av pengene som står på konto etter at de først har tatt det de skal til å dekke gjeld (fastsatt trekk I trygd satt av namsmannen) Jeg trodde ikke slikt var lov? Personen har jo rett til penger til livsopphold? Så jeg tror at her er det noe mere på gang enn hva denne personen sier? Anonymkode: 35756...497
Mezzosoprena Skrevet 29. mars 2024 #2 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så jeg tror at her er det noe mere på gang enn hva denne personen sier? Anonymkode: 35756...497 No shit, Sherlock... 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #3 Skrevet 29. mars 2024 Kan det hende personen har verge og får lommepenger? Anonymkode: df98a...119 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #4 Skrevet 29. mars 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvem kan fysisk gå inn på en persons konto og "tømme" den for penger så personen ikke en gang har til livsopphold? En jeg "kjenner" sier at myndighetene henter fysisk ut resten av pengene som står på konto etter at de først har tatt det de skal til å dekke gjeld (fastsatt trekk I trygd satt av namsmannen) Jeg trodde ikke slikt var lov? Personen har jo rett til penger til livsopphold? Så jeg tror at her er det noe mere på gang enn hva denne personen sier? Anonymkode: 35756...497 Det stemmer dette her. La oss si at du skylder skatt. Da vil staten først sende deg noen brev med betslingskrav. Gir du blaffen i de så tar de frem storslegga. Beregner livsopphold og tar resten. Ikke spør meg hvordan jeg vet det. Anonymkode: 9c7c1...d9c 1
applestories Skrevet 29. mars 2024 #5 Skrevet 29. mars 2024 De kan ikke gå inn på konto og trekke noe. Men de kan beregne husleie og eventuelt andre godkjente utgifter til langt lavere enn de faktisk er, og så basere trekket på det. Da må man sende inn dokumentasjon på utgiftene, fram til det er sendt og behandlet vil trekket gå med de utgiftene de har lagt til grunn. Siste sak jeg så hadde de lagt inn husleie på 5000, faktisk pris er 9000. En som går akkurat i 0 fra før vil jo da miste halve livsopphold så lenge det pågår. Ikke at det høres ut som det er dette som skjer i saken du beskriver.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #6 Skrevet 29. mars 2024 applestories skrev (1 minutt siden): De kan ikke gå inn på konto og trekke noe. Men de kan beregne husleie og eventuelt andre godkjente utgifter til langt lavere enn de faktisk er, og så basere trekket på det. Da må man sende inn dokumentasjon på utgiftene, fram til det er sendt og behandlet vil trekket gå med de utgiftene de har lagt til grunn. Siste sak jeg så hadde de lagt inn husleie på 5000, faktisk pris er 9000. En som går akkurat i 0 fra før vil jo da miste halve livsopphold så lenge det pågår. Ikke at det høres ut som det er dette som skjer i saken du beskriver. De kan absolutt det jo. Men de fryser pengene, så har du 3 ukers klagefrist til å dokumentere livsopphold osv. Been there, satt inn barnets konfirmasjonspenger på min konto i lokal bank, for å overføre til annen bank hvor barnet har konto. Og de forsvant gitt... Men kunne dokumentere at det var ungens penger, så fikk de igjen etter en stund Anonymkode: 11488...6d5 1
applestories Skrevet 29. mars 2024 #7 Skrevet 29. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): De kan absolutt det jo. Men de fryser pengene, så har du 3 ukers klagefrist til å dokumentere livsopphold osv. Been there, satt inn barnets konfirmasjonspenger på min konto i lokal bank, for å overføre til annen bank hvor barnet har konto. Og de forsvant gitt... Men kunne dokumentere at det var ungens penger, så fikk de igjen etter en stund Anonymkode: 11488...6d5 Det har jeg ikke opplevd, vet du hva som skal til for at de har lov til å trekke fra konto? Jeg har vært inne i en del saker og hjulpet til med utleggstrekk, forhandlinger, gjeldsordning og slikt (men har ikke utdannelse innen dette) og har aldri opplevd at noen har trukket noe direkte fra konto. Hadde de et vedtak på at de kunne gå på bankkonto og eiendeler for å kreve tilbake penger? Edit: leser litt selv og innser at etter utleggsforretning er holdt kan SI kreve inn via utleggstrekk eller utleggsforretning. Det er nok det siste som har skjedd i ditt tilfelle. I mine saker har det kun vært snakk om utleggstrekk. Ville vært interessant å vite om noe annet hadde vært vurdert og hvordan de gjør slike vurderinger. Men det får bli en annen kveld. Endret 29. mars 2024 av applestories
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #8 Skrevet 30. mars 2024 Takker for svar. Det eneste jeg vet er: Beholder penger til husleie og nødvendige utgifter som medisiner. Og beløp til livsopphold. Men personen sier at myndighetene i etterkant også går inn og trekker fysisk resterende som står på konto slik at personen ikke har mer igjen til livsopphold. Det er noe som skurrer veldig her? Anonymkode: 35756...497
Vma Skrevet 30. mars 2024 #9 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvem kan fysisk gå inn på en persons konto og "tømme" den for penger så personen ikke en gang har til livsopphold? En jeg "kjenner" sier at myndighetene henter fysisk ut resten av pengene som står på konto etter at de først har tatt det de skal til å dekke gjeld (fastsatt trekk I trygd satt av namsmannen) Jeg trodde ikke slikt var lov? Personen har jo rett til penger til livsopphold? Så jeg tror at her er det noe mere på gang enn hva denne personen sier? Anonymkode: 35756...497 Fysisk? En bankkonto er ikke fysisk. Saldoen din er bare noen 1 og 0 er i en database. 7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #10 Skrevet 30. mars 2024 Har dessverre en ansatt som har tullet seg bort i noe. Her går det fast trekk fra lønnen. Og det trekkes mye penger. Jeg forstår ikke hva den personen har å leve av. Jeg mener dette blir en ond sirkel for personen. For de tar vel kanskje opp mere lån for å få ting til å gå rundt. Jeg vil jo gjerne hjelpe men er et vanskelig tema for personen ser jeg. Anonymkode: 49e65...ef2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #11 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Takker for svar. Det eneste jeg vet er: Beholder penger til husleie og nødvendige utgifter som medisiner. Og beløp til livsopphold. Men personen sier at myndighetene i etterkant også går inn og trekker fysisk resterende som står på konto slik at personen ikke har mer igjen til livsopphold. Det er noe som skurrer veldig her? Anonymkode: 35756...497 Ville ikke trodd på den historien nei. Anonymkode: deb36...eb7 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #12 Skrevet 30. mars 2024 Vma skrev (7 timer siden): Fysisk? En bankkonto er ikke fysisk. Saldoen din er bare noen 1 og 0 er i en database. Med fysisk så mener jeg "fysisk". De går inn på konto og trekker resterende penger som står der. Jeg trodde slikt ikke var lov? Personen skal vel ha skriftlig beskjed om slikt på forhånd? Slik som fremtidige trekk I lønn er meddelt. Men personen sier altså at myndighetene tømmer kontoen for mere penger. Denne personen spør hele tiden etter å låne penger og spiller på samvittigheten til de rundt seg. Og det er ingen som tror på denne historien lenger, men altså det har vi gjort frem til nå. Anonymkode: 35756...497
Snublefot62 Skrevet 30. mars 2024 #13 Skrevet 30. mars 2024 Som hovedregel kan ingen ta beslag i en konto. Unntak er skattemyndighetene dersom man skylder penger eller politiet dersom de mistenker at pengene er blandet med straffbare forhold. Det normale er at namsmannen kan ta utleggstrekk i lønnsinntekt. De kan ikke trekke mer enn at skyldner har til livsopphold, og til husleie og andre godkjente utgifter. Hele historen høres mest av alt ut som om noen har totalt mangel på økonomisk styring både før og etter lønning. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #14 Skrevet 30. mars 2024 Snublefot62 skrev (48 minutter siden): Som hovedregel kan ingen ta beslag i en konto. Unntak er skattemyndighetene dersom man skylder penger eller politiet dersom de mistenker at pengene er blandet med straffbare forhold. Det normale er at namsmannen kan ta utleggstrekk i lønnsinntekt. De kan ikke trekke mer enn at skyldner har til livsopphold, og til husleie og andre godkjente utgifter. Hele historen høres mest av alt ut som om noen har totalt mangel på økonomisk styring både før og etter lønning. Det er det vi ikke forstår. For personen har fått trekk I lønn og blitt meddelt dette og hvor mye som trekkes, samt hvor mye som er igjen til livsopphold. Men personen påstår altså at resten av pengene som står igjen på konto også blir hentet ut, altså at det ikke blir meddelt. Personen oppdager dette da kontoen er tom og ikke lange tiden etter at resterende lønn er utbetalt. Er noe som ikke stemmer overhodet her og vi har nå sagt at vi "låner" ikke ut mer penger og at personen nå må ta dette med myndighetene som tar ut disse pengene. Anonymkode: 35756...497 1
enkefru Skrevet 30. mars 2024 #15 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er det vi ikke forstår. For personen har fått trekk I lønn og blitt meddelt dette og hvor mye som trekkes, samt hvor mye som er igjen til livsopphold. Men personen påstår altså at resten av pengene som står igjen på konto også blir hentet ut, altså at det ikke blir meddelt. Personen oppdager dette da kontoen er tom og ikke lange tiden etter at resterende lønn er utbetalt. Er noe som ikke stemmer overhodet her og vi har nå sagt at vi "låner" ikke ut mer penger og at personen nå må ta dette med myndighetene som tar ut disse pengene. Anonymkode: 35756...497 Denne personen er nok helt uten økonomisk oversikt/styring, eller så slår han en skrøne for å få «medlidenhet» el.lign. 3
Snublefot62 Skrevet 30. mars 2024 #16 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er det vi ikke forstår. For personen har fått trekk I lønn og blitt meddelt dette og hvor mye som trekkes, samt hvor mye som er igjen til livsopphold. Men personen påstår altså at resten av pengene som står igjen på konto også blir hentet ut, altså at det ikke blir meddelt. Personen oppdager dette da kontoen er tom og ikke lange tiden etter at resterende lønn er utbetalt. Er noe som ikke stemmer overhodet her og vi har nå sagt at vi "låner" ikke ut mer penger og at personen nå må ta dette med myndighetene som tar ut disse pengene. Anonymkode: 35756...497 Og da er vi tilbake igjen til at historien ikke stemmer. Det kan være at vedkommende ikke har kontroll og har brukt pengene. Eller at kortet knyttet til kontoen blir misbrukt. Og sannsynligvis vil ikke vedkommende være ærlig med dette ovenfor dere, og finner på at myndighetene tar pengene. Som altså er lite sannsynlig. 3
Mt3 Skrevet 30. mars 2024 #17 Skrevet 30. mars 2024 Dere får be om å få se kontoutskriften for noen måneder tilbake i tid da, så kan dere hjelpe til med å se hvor pengene forsvinner. Det kan jo hende at noen har fått kloa i kortnummer og koder, eller mest sannsynlig at vedkommende bruker de opp selv. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #18 Skrevet 30. mars 2024 Myndighetene har ikke tilgang til folks bankkonti. Enten lyver "kjenningen", eller så har noen fått tak i bankID og kortinfo. Hvis det siste, må banken kontaktes umiddelbart. Anonymkode: 34566...f5a 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #19 Skrevet 30. mars 2024 Verge eller tvungen forvaltning Anonymkode: d6e1b...6ce
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #20 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har dessverre en ansatt som har tullet seg bort i noe. Her går det fast trekk fra lønnen. Og det trekkes mye penger. Jeg forstår ikke hva den personen har å leve av. Jeg mener dette blir en ond sirkel for personen. For de tar vel kanskje opp mere lån for å få ting til å gå rundt. Jeg vil jo gjerne hjelpe men er et vanskelig tema for personen ser jeg. Anonymkode: 49e65...ef2 Man har krav på å sitte igjen med livsopphold og boligutgifter. Det finnes og en eller annen paragraf som sier at den som foretar trekk i lønn er plikt å påse at vedkommende har nok til disse utgiftene. Anonymkode: d9e22...113
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå