AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #1 Skrevet 29. mars 2024 Vi er på hytta med svigers i påsken, og de har en hund som de fikk for 3 år siden. Det viser seg at jeg er svært allergisk mot denne hunden, og er plaget med snørrete nese og pusteproblemer når denne hunden er i samme hus. Har hatt allergi mot katter i alle år, men ikke hunder, og har til og med hatt hund selv tidligere. Så mulig jeg kun reagerer på denne rasen. Har tatt allergitablett(certicin), men det hjelper ikke så veldig egentlig. Hva gjør dere andre med allergi når det er husdyr i familien? Anonymkode: 29a0e...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #2 Skrevet 29. mars 2024 Reis hjem. Det der blir ikke bedre... Anonymkode: 6279e...b15 11 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #3 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Reis hjem. Det der blir ikke bedre... Anonymkode: 6279e...b15 Er ikke bare å gjøre det når man har kone og to barn som vil være her... Anonymkode: 29a0e...eb4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #4 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ikke bare å gjøre det når man har kone og to barn som vil være her... Anonymkode: 29a0e...eb4 Har du gjort de andre oppmerksomme på hvor plaget du er? Hva gjør svigers og resten for å lette plagene for deg? Barna dine er ikke allergiske? Jeg har selv allergi, og har barn som har allergi. Det kan hjelpe at dyrene man reagerer på ikke oppholder seg i samme rom. Får man en kraftig reaksjon så er det bare å reise hjem. Anonymkode: e8eb4...107 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #5 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er ikke bare å gjøre det når man har kone og to barn som vil være her... Anonymkode: 29a0e...eb4 La de være igjen og dra hjem selv da? Anonymkode: 3aaf9...48d 9
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #6 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er ikke bare å gjøre det når man har kone og to barn som vil være her... Anonymkode: 29a0e...eb4 Helsen din kommer faktisk først. Anonymkode: d5d81...e85 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #7 Skrevet 29. mars 2024 Jeg reagerer forskjelig på samme rase hund noen ganger nytter ikke zyrteccengang. Men det kan være verdt et forsøk hvis du får tak i. Anonymkode: 19ee3...4a4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #8 Skrevet 29. mars 2024 Er jo ikke så mye annet du kan gjøre enn å reise hjem? Men du trenger jo ikke ødelegge påsken for alle andre, kone og barn kan jo fortsatt bli igjen og kose seg. Sånn er det bare noen ganger. Anonymkode: fbe63...cae 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #9 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er jo ikke så mye annet du kan gjøre enn å reise hjem? Men du trenger jo ikke ødelegge påsken for alle andre, kone og barn kan jo fortsatt bli igjen og kose seg. Sånn er det bare noen ganger. Anonymkode: fbe63...cae Det er ikke sånn at det er allergikeren som ødelegger andres ferie her 😂 mennesker foran dyr! Bikkja får være utendørs eller oppholde seg i et annet rom. Om ikke hele tiden, så deler av tiden. Og ja, jeg elsker hunder og har hatt hund selv. Men mennesker foran dyr, ærlig talt. Anonymkode: b8efb...8f3 5 1
miaw Skrevet 29. mars 2024 #10 Skrevet 29. mars 2024 Hvis du har pusteproblemer må du bare dra hjem. 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #11 Skrevet 29. mars 2024 Her synes jeg at kone og barn får bli med deg hjem. Helsen kommer først. Dere kan finne på hyggelige og påskete ting hjemme. Dra på hotell hvis dere har penger til det. Anonymkode: d3eb9...ea2 2
Gjest issoras Skrevet 29. mars 2024 #12 Skrevet 29. mars 2024 Overnatter bare hos familie som kan ta hensyn og som vasker huset før jeg kommer på besøk, og holder hunden i rom jeg ikke oppholder meg i. Jeg forventer ikke at dette blir gjort, men det er en felles forståelse for at jeg ikke kan overnatte i et hjem der jeg blir utsatt for allergener. Dessverre. Opplever at de fleste tar veldig godt hensyn. Har jeg først blitt så dårlig som du beskriver må jeg bare dra hjem. Når symptomene først har meldt seg kraftig må jeg bare vekk. Jeg kan forebygge med medisiner i forkant, men jeg kan likevel ikke oppholde meg sammen med hund/katt over tid. På dagsbesøk pleier det heldigvis gå fint.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #13 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke bare å gjøre det når man har kone og to barn som vil være her... Anonymkode: 29a0e...eb4 Ehh, jo. Det er det faktisk. Enten drar du hjem og henter dem igjen senere hvis bilen er et problem. Eller så kan du ta toget fra nærmeste stasjon, og de kommer seg hjem selv. En ting er hvis du hadde gjort det på trass, ikke villet være der altså. Men dette er faktisk helsa di. Og reaksjonene kan bli kraftigere jo lenger du er i situasjonen som gjør deg syk. Ta det fra ei med erfaring, som tenkte at det helt sikkert gikk fint selv om jeg ble tett av katten der jeg var. Endte med innleggelse pga pustevansker. Du risikerer å bli syk i lengre tid, også etter at du er ferdig med å være med hunden. Så reis hjem og la dem fortsatt være på påskeferie. Anonymkode: 6279e...b15 6
Mt3 Skrevet 29. mars 2024 #14 Skrevet 29. mars 2024 Hvor ofte vasker de hunden? Det kan jo være noe den har vært borti du reagerer på og ikke nødvendigvis hunden. Du er sikker på at det er hunden og ikke noe annet du reagerer på, om de har kjøpt inn noen stoffmøbler fra noen som har katt f.eks Har du reagert på hunden tidligere? Dette er vel neppe første gang du treffer den. Du må jo bare forklare at det er noe du reagerer veldig på denne gangen og at medisinen du tar ikke virker. Og jo, det går helt fint å dra derifra fordi det viktigste i det lange løp er helsen, og som andre skriver så kan det fort bli langt værre når symptomene allerede er som de er og du ikke kommer deg unna de allergener du reagerer på. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #15 Skrevet 29. mars 2024 Jeg er veldig allergisk mot hund selv, og reiser ikke på besøk til andre som har hund. Jeg blir skikkelig dårlig av å være inne med de. For min del er det ikke verdt det. Jeg hadde reist hjem. Slikt ubehag trumfer at kone og barn vil bli igjen Anonymkode: e17e8...828 5 1
Furstina Skrevet 29. mars 2024 #16 Skrevet 29. mars 2024 Jag har både barn och man som är allergiska, och de verkar reagera på olika raser. De som barnen tål, klarar inte mannen av. Vi undviker besök där någon får allergisk reaktion. Trist men bäst för hälsan. tyvärr påverkar det vilka vi kan besöka. Familjemedlem A som hade katt gick inte alls för sonen, han kunde inte vara inne alls utan reaktioner (röda ögonlock kliande utslag) trots medicin. Vi möttes ute eller husbils. Familemedlemmar B och C hade en hund som alla verkade klara av. Inga reaktioner. Familj D har både ”allergivänliga” hundar och katt de klarar barnen av med medicin men mannen kan inte andas. De vi bara besöka när det är bra väder och vi kan sitta ute. En familj som har hund har hälsar på oss ibland med hund men då måste hundarna vara ute, mannen reagerar på 5 minuter om de kommer in. Hälsan måste gå först. Går det att besökets hund kan vara ute, eller bara i ett rum? Fungerar inte det måste du nog lämna hytten 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #17 Skrevet 29. mars 2024 Du må reise! Mannen min er ekstremt allergisk og aldri om jeg hadde blitt på en hytte kun fordi om han hadde det ubehagelig. Om de absolutt skal være på hytta så får du reise uten de, helsa de kommer først her! Anonymkode: 594ed...41a 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #18 Skrevet 29. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må reise! Mannen min er ekstremt allergisk og aldri om jeg hadde blitt på en hytte kun fordi om han hadde det ubehagelig. Om de absolutt skal være på hytta så får du reise uten de, helsa de kommer først her! Anonymkode: 594ed...41a Jeg forsto ikke helt hva du mente her. Sorry… mener du at du aldri hadde blitt på hytta men dratt hjem sammen med ham, eller at han måtte dra alene fordi du ikke ville dra kun fordi han hadde det ubehagelig? Anonymkode: d3eb9...ea2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #19 Skrevet 29. mars 2024 TS her Ok, det virker som om samtlige svar her er samstemte om at jeg må dra hjem. Det kommer jeg ikke til å gjøre. Veldig rart at noen mener at familien min skal dra hjem og. Barna koser seg med sine jevnaldrende søskenbarn, og har det gøy, hvorfor skal jeg ta fra de det bare fordi jeg er allergisk? Svigerinne og svoger er også allergiske, men takler helt fint å være hee likevel. Og det med pusteproblemer var muligens litt overdrevet, men ja, jeg blir tett. Men igjen så kan jeg gå en times tur med bikkja uten at det er noe problem, fordi da er jeg ute. Har også vært med denne hunden over lengre tid før, uten at det har vært noe problem etterpå. Anonymkode: 29a0e...eb4
luxifine Skrevet 29. mars 2024 #20 Skrevet 29. mars 2024 (endret) Du kan, i samråd med lege, øke doseringen. Anbefaler også (allergi) nesespray, øyedråper og neseskyller (saltvannsskyll). Endret 29. mars 2024 av luxifine Leif 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå