Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken er best? Vil heller invistere i en bra enn å kjøpe en billig som ikke fungerer. Men samtidig så billig som mulig. 

Noen som har noen erfaringer? Har hår til skuldrene tynt nordisk hår men har masse hår. Så det ser veldig tykt ut selvom hvert hårstrå er tynt/fint om det har noe å si. 

Tusen takk! 

Anonymkode: 95919...681

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Dyson airwrap. Da har du alt du trenger i én eske. Nå har de utviklet et diffusermunnstykke, og ekstra stort rundbørstehode som du kan kjøpe ved siden av i tillegg, så da har du virkelig alt du trenger. Kjøp "long" varianten hvis du kjøper airwrap. Den er mer anvendelig pga. ekstra lengde på krøllmunnstykkene, og lettere å selge enn normalvarianten som har korte krøllmunnstykker.

Jeg kjøpte min for snart et år siden, og det satt langt inne med tanke på prisen, men har ikke angret et sekund i ettertid. Har samme hårtype som deg. Tynne hårstrå, men masse hår, og har naturlig fall i tillegg. Når jeg brukte vanlig føner ble håret for tørt, slik at det ikke så fint ut før dagen etter styling. Hadde en varmebørste (ikke luft) som rettet ut håret greit nok, men den lugget og kom ikke til helt ved røttene. Rettetangen min gjorde håret helt rett, men det ble samtidig veldig flatt, og krølltangen lagde krøller som den skulle, men var lett å brenne seg på og hadde høyere minstetemperatur enn jeg egentlig hadde behov for. Revlon One Step syntes jeg bare var vond å holde i, og lugget masse.

Hva jeg bruker airwrap til:

-Vanlig føning. Synes den fungerer helt ypperlig til det og den tørker faktisk håret raskere enn min gamle føner, men den er ikke verdens kraftigste føner, så ville ikke kjøpt denne om du er ute etter markedets ultimate salongføner. Her er målet mer skånsom føning enn høyest mulig hastighet og temperatur.

-Antifrizzmunnstykke (samme hode som den vanlige føneren, du vrir bare på toppen for å endre modus). Denne er helt magisk, og jeg bruker den enten jeg retter, krøller eller bare føner vanlig. Den eliminerer frizz, og gjør håret blankt. Går over røttene med kaldluft hvis jeg har krøllet håret, og røtter + lengdene hvis jeg har rettet/fønet håret.

-Rettebørste firm: Denne er super når jeg vil ha håret rettest mulig. Det blir nesten som med vanlig rettetang, bare ikke fullt så flatt.

-Rettebørste smooth: Denne er fin når jeg vil ha rett hår, men med mer volum i, eller kanskje vippe endene innover eller utover, alt ettersom. De små klumpene gir bedre grep om håret, så lettere å style med denne enn den andre.

-Rundbørstemunnstykke: Kan brukes til styling av hele håret istedenfor rundbørste og vanlig føner, men personlig har jeg bare brukt den til pannelugg foreløpig, noe den var helt super til. Jeg har bare den vanlige størrelsen som fulgte med, ikke det nye, store rundbørstehodet.

-40mm barrel: Fin når jeg vil ha store, løse bølger. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det annet enn at det ser ut som en profesjonell blowout, med flott form og spenst. Det nye Dyson settet har forresten én barrel som kan brukes på både høyre og venstre side (bare skru på toppen for å endre retning), så man slipper å bytte mellom to som man måtte før.

-30mm barrel: Denne gir mer krøller, men fortsatt løse og fine. Vil dog si at hvis du er ute etter tette krøller som holder hele dagen så er ikke airwrap ment for det. Den er mer for å gi en blowout look, som gir volum og fasong til håret, med løsere fall/krøller. For meg holder de seg i flere dager, men det er altså snakk om løse og ledige krøller/fall.  Du kan kjøpe 20mm barrel separat, som gir tettere krøller, men har ikke prøvd denne selv.

Dyson airwrap er dyr, men når du ser på alle mulighetene du får så er det egentlig ikke høy kostnad per stylingsverktøy. Stylingen går kjapt og enkelt for seg. Akkurat krøllingen må kanskje øves på et par ganger for optimalt resultat, men ikke vanskelig når du har forstått prinsippet. Du kan også restyle veldig enkelt om du vil. Bare spray på litt vann så håret blir lett fuktig, så kan du friske opp frisyren.

Anonymkode: 86ac5...b14

• Liker 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Dyson airwrap her også.

Anonymkode: d0106...00f

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg går veldig fram og tilbake på hvilken jeg skal kjøpe.. Men om jeg bare skal kjøpe en rettetang i stedenfor. Hvilken ville dere anbefalt da? Er så mange best i test, tester at jeg blir veldig usikker på hvem man burde velge. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar! Jeg går veldig fram og tilbake på hvilken jeg skal kjøpe.. Men om jeg bare skal kjøpe en rettetang i stedenfor. Hvilken ville dere anbefalt da? Er så mange best i test, tester at jeg blir veldig usikker på hvem man burde velge. 

Det kommer helt an på bruksmønster og ønsket resultat. Best i test er bare viktig om kriteriene er viktige for deg personlig. Helt uviktig om noe scorer høyt fordi det er trådløst når du bare har tenkt til å bruke det på badet hjemme, liksom. Det samme hvis den til 6000 kr er bedre enn den til 5500 kr, når du har tenkt til å bruke rundt 1000 kr :P

Hvor ofte planlegger du å rette/ krølle håret med rettetang? Er det bare til spesielle anledninger kan du kjøpe en billig variant, bare pass på at den har instilling for lav temperatur. Tynne hårstrå tåler/trenger mindre varme, så det er sjelden behov for mer enn 120 grader (med mindre du har naturlige krøller). Skal du bruke den ofte ville jeg heller gått for et varmluftsalternativ for å skåne håret.

Synes du det er greit at du enten må føne eller vente til håret er helt tørt før du kan bruke rettetangen? Om ikke er dyson airstrait en varmluftsrettetang som føner og retter samtidig (OBS. kan ikke brukes på dryppende vått hår). Dette er en skånsom metode, som er fin om du bruker rettetang ofte, men den koster nesten like mye som airwrap, som jo også gir deg muligheten til å rette håret (om enn på en annen måte). Det finnes rimeligere alternativer, som GHD Duet Style, men denne er fortsatt dyr, og mindre effektiv enn airstrait.

Lag en liste over hva som er viktig for deg at verktøyet har, hva du absolutt ikke vil ha, og hva du er likegyldig til. Sleng på maks pris du er villig til å betale, og let i dette segmentet. Ta utgangspunkt i ting du har brukt før, f.eks: "den forrige rettetangen min var liten og nett, men jeg hadde foretrukket større plater så jeg fikk rettet mer hår om gangen", eller "Rettetangen min har store og effektive plater, men jeg hadde foretrukket at den var litt mindre så jeg kom til bedre ved røttene", eller kanskje "Jeg likte at Revlon Onestep fønet håret samtidig som den krøllet  det så jeg slapp å holde føneren i én hånd og rundbørsten i den andre, men den var ikke skånsom nok pga. taggene".

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det kommer helt an på bruksmønster og ønsket resultat. Best i test er bare viktig om kriteriene er viktige for deg personlig. Helt uviktig om noe scorer høyt fordi det er trådløst når du bare har tenkt til å bruke det på badet hjemme, liksom. Det samme hvis den til 6000 kr er bedre enn den til 5500 kr, når du har tenkt til å bruke rundt 1000 kr :P

Hvor ofte planlegger du å rette/ krølle håret med rettetang? Er det bare til spesielle anledninger kan du kjøpe en billig variant, bare pass på at den har instilling for lav temperatur. Tynne hårstrå tåler/trenger mindre varme, så det er sjelden behov for mer enn 120 grader (med mindre du har naturlige krøller). Skal du bruke den ofte ville jeg heller gått for et varmluftsalternativ for å skåne håret.

Synes du det er greit at du enten må føne eller vente til håret er helt tørt før du kan bruke rettetangen? Om ikke er dyson airstrait en varmluftsrettetang som føner og retter samtidig (OBS. kan ikke brukes på dryppende vått hår). Dette er en skånsom metode, som er fin om du bruker rettetang ofte, men den koster nesten like mye som airwrap, som jo også gir deg muligheten til å rette håret (om enn på en annen måte). Det finnes rimeligere alternativer, som GHD Duet Style, men denne er fortsatt dyr, og mindre effektiv enn airstrait.

Lag en liste over hva som er viktig for deg at verktøyet har, hva du absolutt ikke vil ha, og hva du er likegyldig til. Sleng på maks pris du er villig til å betale, og let i dette segmentet. Ta utgangspunkt i ting du har brukt før, f.eks: "den forrige rettetangen min var liten og nett, men jeg hadde foretrukket større plater så jeg fikk rettet mer hår om gangen", eller "Rettetangen min har store og effektive plater, men jeg hadde foretrukket at den var litt mindre så jeg kom til bedre ved røttene", eller kanskje "Jeg likte at Revlon Onestep fønet håret samtidig som den krøllet  det så jeg slapp å holde føneren i én hånd og rundbørsten i den andre, men den var ikke skånsom nok pga. taggene".

Tusen takk for utfyllende svar. Så det sliter mindre på håret ved å føne det rett (når det er litt vått) enn å la håret lufttørke også rette det? 

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for utfyllende svar. Så det sliter mindre på håret ved å føne det rett (når det er litt vått) enn å la håret lufttørke også rette det? 

Ja, og særlig når føningen er skånsom.

Det begynner å bli en stund siden jeg har kjøpt/brukt andre stylingverktøy, så kan hende mange har et lignende opplegg nå, men f.eks airwrap måler temperaturen noe sånn som 40 ganger i sekundet så du kan være helt sikker på at temperaturen aldri bikker over i for høy.

Du trenger selvsagt ikke bruke tusenvis av kroner for å style håret. En billig føner eller rettetang fra Europris kan gjøre jobben helt greit, for den saks skyld. Med eldre teknologi og færre innstillinger blir det da ekstra viktig at du passer på ting som å aldri føne for nærme håret (slitsomt for armene å alltid holde føneren på god avstand), samt å bruke rettetangen effektivt så du ikke bruker for lang tid på hver seksjon (= ekstra skade), og ikke for kort tid så du må gå over samme seksjon flere ganger (= ekstra skade).

Jeg har brukt mange uoptimale stylingverktøy i løpet av livet, og aldri blitt skallet av den grunn, men det er virkelig som natt og dag hvordan det påvirker hårkvaliteten over tid. Noen av resultatene er opplagte, som at jevnere, lavere temperatur = mindre slitasje, mens andre overrasket meg. Som for eksempel hvordan airwrapen føner håret tørt uten å dehydrere det, og samtidig gjør at jeg kan gå dobbelt så lenge som før(!) før håret må vaskes igjen. Sikkert fordi den ikke tørker ut hodebunnen, noe som kan føre til overproduksjon av oljer. Du kjenner sikkert til hvordan hår som har blitt rettet med vanlig rettetang kan se blankt og sunt ut, men slitasjen er veldig synlig de dagene man ikke retter det. Etter å ha brukt airwrapen over lang tid ser håret mitt sunt ut både når det er nystylet og når jeg ikke har brukt noen verktøy i det hele tatt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Morsomt, jeg søkte etter en tråd om dette for noen dager siden. Har brukt rettetang i årevis, men har ikkje lyst på så pinnerett hår lenger, ønsker glatt og rett hår, men med litt mer volum og karakter. Tenkte å prøve varmluftsbørste, og gjerne med en man både kan krølle litt og rette ut fallet jeg har (som jeg aldri blir helt fornøyd med). Endte opp med å bestille denne ; https://www.blivakker.no/product/3252764?utm_campaign=pmax-groupd-highmargin-google&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwk6SwBhDPARIsAJ59GweskowwaXewZcAxkYCgVHy2TqpgF4k-pB-lm9AaEvMQFhT2HVluE4waAhPMEALw_wcB 

Anonymkode: 84621...c23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Morsomt, jeg søkte etter en tråd om dette for noen dager siden. Har brukt rettetang i årevis, men har ikkje lyst på så pinnerett hår lenger, ønsker glatt og rett hår, men med litt mer volum og karakter. Tenkte å prøve varmluftsbørste, og gjerne med en man både kan krølle litt og rette ut fallet jeg har (som jeg aldri blir helt fornøyd med). Endte opp med å bestille denne ; https://www.blivakker.no/product/3252764?utm_campaign=pmax-groupd-highmargin-google&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwk6SwBhDPARIsAJ59GweskowwaXewZcAxkYCgVHy2TqpgF4k-pB-lm9AaEvMQFhT2HVluE4waAhPMEALw_wcB 

Åja hehe, gjerne si i fra om hva du synes om den når du har fått brukt den. Om du ikke allerede har det? 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Åja hehe, gjerne si i fra om hva du synes om den når du har fått brukt den. Om du ikke allerede har det? 

Har ikke fått den enda, men skal prøve å huske å oppdatere tråden når jeg har testet den :)

• Hjerte 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 20.32):

Har ikke fått den enda, men skal prøve å huske å oppdatere tråden når jeg har testet den :)

Hei igjen, har du fått og prøvd den? ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...