Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesten
Skrevet

En person skylder meg ca 2000 kroner. Jeg var så dum å legge ved en faktura på noe jeg solgte på internett. Hvordan kan jeg får krevet inn disse pengene? Finnes det noen inkassofirmaer som tar oppdrag for små private som meg? Jeg har sendt to purringer uten respons, det siste med inkassovarsel. :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kredinor i Oslo tar gjerne på seg slike oppdrag, det er et inkassobyrå der folk krever inn penger fra debotorer døgnet rundt.

:klappe:

Skrevet
Kredinor i Oslo tar gjerne på seg slike oppdrag, det er et inkassobyrå der folk krever inn penger fra debotorer døgnet rundt.

De tar såvidt jeg vet bare imot oppdrag fra næringskunder, det vil si ikke private.

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med dette, men vil da tro at et inkassofirma vil ta litt betalt for jobben. Så da sitter du kanskje igjen uten pengene uansett?

Skrevet
Jeg har ingen erfaring med dette, men vil da tro at et inkassofirma vil ta litt betalt for jobben. Så da sitter du kanskje igjen uten pengene uansett?

Jeg regner nesten med at eventuelle kostnader må betales av skyldneren?

Skrevet

Nemlig, det er det som er hele poenget med slikt.

Kredinor pleier å kreve inn fra folk som skylder penger...de har mange ansatte som ringer rundt etter penger dag og kveld!

Skrevet

Ah... det var jo litt logisk da. Er forsåvidt glad for at jeg ikke vet så mye om inkasso da... ;)

Skrevet

Kan ikke dy meg, det heter debitorer.

Skrevet

Eller du kan selge gjelden din til noen av byens mer "skremmende" figurer?

Skrevet

Eller så kan du gå veien via forliksrådet i din kommune.

Nå er det blitt endriger og en må levere til politiet.

Enkelt, greit og det koster mindre.

Skal en bruke et inkassoselskap koster det faktisk et gebyr for å bruke innkrever som ikke legges på innkrevingsbeløpet.

Bruker en forliksrådet har en annledning til å legge på de kostnadene i kravet fremstillt.

Skrevet

Shea!

Nå er ikke jeg trådstarter, men har ett lignende problem dog med mye høyere sum- 150 000.-

For å ta det til forliksrådet- hvordan gå till væga?

Hva trenger jeg av papirer osv?

Skrevet

Tror det blir noe som følgernde:

Du må vise frem

-Regning for utestående beløp til kunde eller papirer som beviser lån til privatperson.

-Purringer på innbetaling og dokumentasjon på fremgangsmåten.

Husk at purringer på innbetaling er en fordel å sende rekomandert når det gjelder privatpersoner.

Om den som er skyldig deg penger ikke har gitt insigelse på regning/skyld før utløpsfisten av opprinnelig betaling er den oftest gyldig. Bare noen tilfeller kan gjøre den ugyldig.

Om du har alt av dokumentasjon på klar på lån / regning skal det ikke være noe problem med å få i gang en tilbakebetaling.

Husk. Om det som er skyldig penger viser betalingsvilje blir det oftes avtalt en nedbetalingsordning. Så lenge skyldneren viser vilje etter evne skal det mye til før en person blir slått konkurs.

MEN det er noen regler for om skyldneren ikke overholder avtalen uten å fått godkjennelse av deg. Da kan det vist kreves full innbetaling.

Er ikke helt 100% sikker på hvordan en skal gå frem. Det vil du få opplysning om når du tar kontakt med politiet eller forliksrådet i kommunen du bor.

Ligger også noen opplysninger på internett om dette.

http://www.forliksradet.no/site/img/5/Fors...liksraadene.doc

Der er det vidre linker til aktuelle lover o.l.

Da det er sent orket jeg ikke lese det som står i linken, men skrev det det lille jeg vet.

Håper det hjalp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...