Gjest Bodillen Skrevet 6. februar 2006 #1 Skrevet 6. februar 2006 Ta et helt folk som er undertrykket og lider under mangel på alt det vi i den vestlige verden tar som en selvfølge; nok mat, varme klær, et tett hustak og utdanning til barna våre. De er vokst opp med krig og død, sult, fattigdom og fornedrelse. Det eneste de vet med sikkerhet at de har, er religionen sin, og den betyr alt for dem. Tilsett et dusin maktsyke, fundamentalistiske diktatoriske ledere som hindrer alt av påvirkning fra den vestlige verden, kjemper for å holde folket under hælen, gjør alt for at folket skal støtte dem, og hisser til opprør mot en verden de frykter skal kunne komme til å ødelegge deres maktapparat. En liten dæsj blasfemi gjør underverker for disse statslederne. De får folket akkurat der de vil ha dem. Et knipp Muhammed-karikaturer er dessuten rene gavepakken til nynazister og rasister verden over. Blandingen er perfekt - og disse avisredaktørene står måpende og bivåner kaoset de har bidratt til å sette igang?? Skulle tro de med sin erfaring hadde såpass kunnskap om verdenssamfunnet til at dette ikke kom som julekvelden på kjerringa? Og det gjorde det vel heller ikke. Bevares, de har sikkert solgt en drøss med aviser og fått PR så det holder verden over, men på hvis bekostning?
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #2 Skrevet 6. februar 2006 Jeg respekterer din meningsytring, men jeg tror Shabana har mer rett: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/06/456924.html
Gjest Bodillen Skrevet 6. februar 2006 #3 Skrevet 6. februar 2006 Jeg respekterer din meningsytring, men jeg tror Shabana har mer rett: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/06/456924.html ← Jeg er ikke uenig med Shabana, men jeg mener likevel at det må kunne gå an å leve i fred og fordragelighet. Som Stoltenberg uttalte til VG nå nettopp: Ytringsfrihet er en rett, ikke en plikt. Jeg er for at man skal kunne stille spørsmål ved andre religioner og styresett, også kritisere, men det går da i himmelens navn an å gjøre det på en mer intelligent måte enn det disse avisene har gjort??
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #4 Skrevet 6. februar 2006 Jeg er ikke uenig med Shabana, men jeg mener likevel at det må kunne gå an å leve i fred og fordragelighet. Som Stoltenberg uttalte til VG nå nettopp: Ytringsfrihet er en rett, ikke en plikt. Jeg er for at man skal kunne stille spørsmål ved andre religioner og styresett, også kritisere, men det går da i himmelens navn an å gjøre det på en mer intelligent måte enn det disse avisene har gjort?? ← Så du er enig at Ali går for langt? Hun bør ikke ytre seg? Ekstremistene som står bak det som nå skjer tilter kjapt når de ser Ali. Jeg har sett flere innlegg på diverse forum hvor muslimers respekt til henne ikke akkurat er så stor (lik null). Hun er vantro som islam-kritiker. Islam-kritikk tolereres ikke. Iallfall ikke av sine egne (så lenge vi er en majoritet kan vi kritisere). Det er nok noen der ute som respekterer henne, men de tør ikke å ytre sin mening. De vil iallfall ikke tore å ytre sin mening hvis ikke en gang vi tør det. Her er noen tegninger som omhandler religionskritikk av kristendommen :http://www.hedning.no/humor/cartoons/Bilder%20store.html Regner med at Magazinet og deres tilter nå.
Gjest Bodillen Skrevet 6. februar 2006 #5 Skrevet 6. februar 2006 Så du er enig at Ali går for langt? Hun bør ikke ytre seg? Ekstremistene som står bak det som nå skjer tilter kjapt når de ser Ali. Jeg har sett flere innlegg på diverse forum hvor muslimers respekt til henne ikke akkurat er så stor (lik null). Hun er vantro som islam-kritiker. Islam-kritikk tolereres ikke. Iallfall ikke av sine egne (så lenge vi er en majoritet kan vi kritisere). Det er nok noen der ute som respekterer henne, men de tør ikke å ytre sin mening. De vil iallfall ikke tore å ytre sin mening hvis ikke en gang vi tør det. Her er noen tegninger som omhandler religionskritikk av kristendommen :http://www.hedning.no/humor/cartoons/Bilder%20store.html Regner med at Magazinet og deres tilter nå. ← Nei, jeg synes Ali skal ytre seg. Det jeg har sett henne harselere med er langt unna blasfemi, i hvert fall. Dessuten er hun selv opprinnelig iraner. Det blir litt som at kun jeg kan snakke dritt om mora mi - gjør svigerinnen min det tenner jeg på alle pluggene. Og det er kun negre som får kalle andre nigger. Det er logisk for meg.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #6 Skrevet 6. februar 2006 Nei, jeg synes Ali skal ytre seg. Det jeg har sett henne harselere med er langt unna blasfemi, i hvert fall. Dessuten er hun selv opprinnelig iraner. Det blir litt som at kun jeg kan snakke dritt om mora mi - gjør svigerinnen min det tenner jeg på alle pluggene. Og det er kun negre som får kalle andre nigger. Det er logisk for meg. ← Ali er fra somalia. Bare til etteretning. Shabana er muligens fra Iran, men ikke vet jeg. Hvis mora di slår deg helseløs så kommer jeg til å ytre meg. Men det er nå meg.
aline Skrevet 6. februar 2006 #8 Skrevet 6. februar 2006 Hvis mora di slår deg helseløs så kommer jeg til å ytre meg. Men det er nå meg. ← ja, hvis mora di slår deg helseløs, så ytre deg. men ikke ytre deg om mora mi, bare fordi mora mi er av samme religion som mora di og siden mora di slår, så må det også gjelde mora mi. for du så jo at hu kjefta på meg endag jeg gjorde noe hun ikke støttet.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #9 Skrevet 6. februar 2006 ja, hvis mora di slår deg helseløs, så ytre deg. men ikke ytre deg om mora mi, bare fordi mora mi er av samme religion som mora di og siden mora di slår, så må det også gjelde mora mi. for du så jo at hu kjefta på meg endag jeg gjorde noe hun ikke støttet. ← Jeg driter i hva mora di tror på, men hvis hun bruker troen for å kue og skremme deg, vil jeg tale din sak.
aline Skrevet 6. februar 2006 #10 Skrevet 6. februar 2006 Jeg driter i hva mora di tror på, men hvis hun bruker troen for å kue og skremme deg, vil jeg tale din sak. ← du skjønte ikke helt poenget eller sammenligningen nei? nei, jeg hadde vel egentlig ikke regnet med det heller.
Gjest Bodillen Skrevet 6. februar 2006 #11 Skrevet 6. februar 2006 Ali er fra somalia. Bare til etteretning. Shabana er muligens fra Iran, men ikke vet jeg. Hvis mora di slår deg helseløs så kommer jeg til å ytre meg. Men det er nå meg. ← Sorry, jeg trodde du mente hun som har figuren Ali... Lisa Tønne
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #12 Skrevet 6. februar 2006 du skjønte ikke helt poenget eller sammenligningen nei? nei, jeg hadde vel egentlig ikke regnet med det heller. ← Jo, men jeg kom med en annen analogi som delvis svarte til mitt syn på saken. Jeg har ingen intensjoner om å vurdere om du forsto/ikke-forsto det, selv om ytringsfriheten tillater meg det. Jeg føler ikke at man får en bedre dialog på den måten.
Utenriksmedister Skrevet 6. februar 2006 #13 Skrevet 6. februar 2006 Jeg synes innlegget til Shabana var veldig bra http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/06/456924.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå