Gjest Gjest_Lilja_* Skrevet 6. februar 2006 #1 Skrevet 6. februar 2006 Jeg har slitt med spiseforstyrrelse i noen år er ikke helt frisk ennå :,( Jeg spiser ganske sunt men synes det er ekkelt da jeg har spist og at jeg blir sulten veldig fort ekkelt. Jeg spiser ikke for lite det tror jeg ikke så det er ekkelt :,( Jeg har nok ødlagt forbrenningen noe ikke helt. Lavt stoffskifte har jeg og vet ikke om det har noe og gjøre med at en går mer opp i vekt bruker Levaxin. En som har Anorexia er jo redd for og gå opp i vekt og redd maten. Jeg er 163 veier nå ca 52 kg , da jeg var på det sykeste 36 kg . Da jeg var frisk da, ikke redd mat eller brydde meg om vekt veide jeg 45 kg. Jeg håpet da jeg kunne bli frisk at jeg kunne veie 45 kg igjen. Så jeg sliter da jeg veier 52 og kansje andre dager mer :,( Det er ekkelt da en vil veie litt mindre. Jeg føler meg mislykka jeg får ikke til gå ned det står liksom stille :,( Jeg trener en del og mener jeg spiser sunt men føler jeg gjør noe galt da jeg ikke går ned :,( Ikke føler jeg at jeg får den hjelp jeg trenger av psykologen eller legen. Jeg vil bli frisk, jeg vil ha et normalt forhold til mat. Jeg vil ikke sulte så. Å så lurer jeg på hvordan vet man om det er vann i kroppen eller fett? :,( Kansje trenger jeg kosholdsekspert hjelp så jeg kan få det bedre. Jeg vil så at buksene mine skal passe litt bedre, de satt fint før men er ekle for meg nå for de er strammere :,( Og jeg er noen ganger så nedfor at jeg vil bare dø. Jeg vil liksom rope ut jeg trenger HJELP men ingen gir meg hjelpen jeg trenger. Jeg trenger bare gå ned noen kg for og få det bedre med meg selv jeg vil ikke bli syk jeg vil ikke ditt jeg en gang var det skal jeg ikke. Men jeg har det ikke så bra for tiden, jeg har det vondt. Jeg synes jeg er ekkel nå, jeg vet at løsningen er ikke og slutte og spise da en klarer og spise igjen , men noen ganger vil man bare det men jeg gjør ikke det slutter :,( Men er da bedre om noen kan hjelpe meg enn at jeg tar livet mitt eller kansje de ønsker det da det ikke finnes hjelp :,( Fint om noen kan noe mer om lavt stoffskifte for jeg vet så lite om det :,( Kan den bli helt fin igjen ? Håper på svar , takker da så mye
Gjest Malina Skrevet 6. februar 2006 #2 Skrevet 6. februar 2006 Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver! Man vet innerst inne hva som er best;hva man ikke bør gjøre,men det er så vanskelig når det har gått helt til hode på en... Jeg tok kontak med min lege som henviste meg videre til en psykolog. Jeg syntes det hjalp bare den timen jeg hadde hos legen min. Det å snakke ut om hva man synes er vanskelig er veldig viktig! Så mitt råd er å gå til legen din-gjør noe før det blir for ille!! Vet at det ikke er så mye hensikt å si det,men du TRENGER ikke gå ned i vekt! Det du trenger er hjelp til å få kontroll over de følelsene som styrer selvbildet ditt og ditt forhold til mat! Lykke til!
Lilith Skrevet 6. februar 2006 #3 Skrevet 6. februar 2006 Vet ikke om du har høyt eller lavt stoffskifte. Har man for høyt har man gjerne veldig rask forbrenning, kan få hjerteklapp, svetter mye, etc. Har man lavt stoffskifte er symptomene motsatt, altså man har lav forbrenning, treg fordøyelse, blir deprimert og trøtt, etc. Altså: Med høyt stoffskifte går alt i kroppen altfor fort, og med lavt går alt tregt. Levaxin brukes til å regulere dette, slik at 'tempoet' i kroppen blir normalt.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #4 Skrevet 6. februar 2006 Å huff, det er så trist å lese om alle som er deprimerte og lei seg og tenker "hvis bare jeg kunne gå ned et par kilo". Det er ikke så viktig med de par kiloene. Noen å snakke med hørtes veldig lurt ut, kanskje du på sikt klarer å fokusere på de bra tingene i livet ditt i stedet for et tall på vekta. Gå på kino! Gi en venn en klem! Pust inn deilig vinterluft! Dans! Fortell en vits og le av deg selv! Le sammen med andre! Les en bok! Bruk yndlingsparfymen din! Spar penger og reis til et sted du aldri har vært før! Lev livet! Det er for kort for å bekymres bort...
Gjest 1111 Skrevet 6. februar 2006 #5 Skrevet 6. februar 2006 Jeg kan ikke si så mye annet enn at jeg vet veldig godt hvordan du har det!
Gjest Gjest_Lilja_* Skrevet 6. februar 2006 #6 Skrevet 6. februar 2006 Jeg har lavt stoffskifte :,( Det er ekkelt vil bare at det skal bli normalt igjen :,( Vet ikke hva jeg kan gjøre for og øke den :,( Jeg er mye sliten , det skal liksom ikke mye trening til og jeg er sliten vil bare sove og bare ligge der og dø noen ganger for jeg skulle ønske jeg aldri hadde fått denne sykdommen , vil ut av den og er jo på god vei men det med stoffskifte bekymrer meg . Da blir jeg reddere hvordan jeg skal spise for det er jo også vanskeligt og vondt det med mat. Selv om jeg spiser føler ikke jeg det er bra nok for jeg blir mett ja noen ganger men det som er ekkelt er jeg blir foooort sulten og da spiser jeg ikke men venter så det går ikke som regel over 3 til 4 timer men noen ganger er det lenge og vente Snufs :,( Så har jeg mye ont i hjerte mitt , det har jeg hatt i noen uker nå er vell for jeg stresser, trener og tenker og tenker :,( Hater meg for at jeg er meg nå :,(
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #7 Skrevet 6. februar 2006 Huff..vet ikke om dette hjelper deg. MEn et forslag..: For det første SLAPP AV!!! Du sier du veide 46 kg før du ble syk. Jeg vet ikke hvor gammel du er, eller hvor lang tid det tok fra du var frisk på 46 kg, til du ble syk og til du nå veier 52 kg. Men kroppen forandrer seg jo med alderen også, og så sant man lever sunt og normalt så finner kroppen sin trivselsvekt. 163 cm høy og 52 kg er jo ikke mye!! JEg er sikker på du er kjempe flott!!!!!! Prøv og jobb med deg selv, hver dag, hver morgen, sier du til deg selv i speilet på badet, 'JEg er flott, jeg er best!' For å normalisere forbrenningen din er det viktig at du spiser regelmessig, helst ofte og små måltider. En hovedregel er at du spiser frokost!! ALLTID!! Den setter i sving systemet hver dag. Så kommer du til lunsj, middag, og evt kvelds. Pluss kanskje et mellom måltid eller to i løpet av dagen. Frukt, yoghurt el.l. Eller rett å slett en liten sjokolade!! Tren regelmessig, om du har lite krefter nå, så gå deg en tur hver dag, en 30-45min f.eks. Sykle, jogge, langrenn, styrketrening, svømming, aerobic.. hva du syns er gøy. Gjør alltid treningen lystbetont. Ikke som en plikt!! Spis når du er sulten, tren når du har lyst, gå ut med venner, ha det gøy. SMil og vær glad!!! Alt blir så mye enklere med en gang av det.. Ikke tenk på at du vil ned ditt å datt. Blir du lykkeligere om du veier 46 kg eller 52kg?? Jeg tror ikke det. Du er mer enn slank nok!!! 46 kg vil jeg si er altfor lite. 52 kg er helt perfekt!!! Vær fornyd med deg selv, vær stolt over deg selv, vær glad i de rundt deg. Det er det eneste som hjelper!! Du er like mye verdt som alle andre, og jeg er sikker på MANGE misunner deg kroppen din!!! Lykke til, lev livet, det er nå du kan det.. tvi tvi
Gjest Gjest_Lilja_* Skrevet 6. februar 2006 #8 Skrevet 6. februar 2006 Takker for hyggelige svar ))) Jeg er 27 år gammel he he Jeg synes det er så vanskligt og godta 52 kg for vekta kan jo av og til bli mer :,( Og da blir det værre :,( Jeg vil liksom veie 45 kg som jeg gjorde før da jeg var en frisk jente :,( Før jeg blei syk og det bare blei værre :,( Det er rart synes jeg at jeg må veie 52 kg da jeg er ikke bare sint på at jeg veier mer men at jeg vil at klærne skal passe litt bedre at jeg ikke behøver kaste alle klærne mine :,( For jeg synes de sitter for trangt og det er ekkelt :,( Jeg har ikke så mange venner , men har en snill gutt jeg er forlova med men jeg er nok et slitsomt menneske og leve sammen med :,( Jeg har det ikke bra ikke en dag og er bare deppa over at jeg vil bare litt ned , og sånn som jeg trener og trener så ville andre kunne bli kvitt et par kg men ikke jeg det ses ivertfall ikke på vekta og kjennes ikke ut sånn på klærne. Jeg synes dette er sårt for meg, og sier ofte jeg vil dø for jeg har det ikke så bra. Jeg vil ikke skifte hele garderoben min :,( Han jeg er forlova med sier og det er rart ikke jeg går ned. Men det er noe galt med meg og det er det Stoffskifte, jeg vil ikke gå på tabletter hele livet og hjelper de da jeg tar den minste dosen ,jeg får sikkert vite snart om jeg må øke kansje. Jeg skulle ønske jeg ikke hadde ødlagt det jeg er dum dum :,(
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #9 Skrevet 6. februar 2006 hEI, meg gjest som skrev før deg. OK, ja da er du jo ferdig utvikla hvertfall, når du er 27.. en forskjell fra å være 17 f.eks. I følge BMI så er du jo undervektig nå med dine 52 kg.. Hva hadde du sagt om meg da.. jeg er 168cm og veier 63kg!!! ?? Jeg vil selvsagt ned i vekt jeg også til tider, tror alle jenter har det sånn, og det er ikke kult at klær strammer, skjønner deg der. Men jeg har slått meg til ro med sånn jeg er, jeg spiser ordentlig og relativt sunt, jeg er ingen fanatiker. Og jeg trener, hvertfall 4 dager i uka, pluss går turer. Vekta mi står der den står. Og selv om jeg skulle onske jeg veide 58 kg som jeg gjorde da jeg var 19, så går ikke det. Jeg unner meg en sjokolade om jeg vil ha det. En ting jeg har funnet ut, er hvis jeg i perioder er litt smådeppa, føler meg oppblåst, gjør alt for å gå ned, veier og veier, så¨går det ikke ned!! Er jeg fornøyd, spiser det jeg vil, og trener lystbetont så kanskje jeg tipper ned en kilo eller hvertfall holder meg stabil. Vekta avhenger også sinnsykt av psyken. Bare hver fornøyd. Typen din er helt sikkert glad i deg akkurat sånn du er!!! Hvorfor ellers er han sammen med deg?? Rydd i klesskapet ditt. Klær du ikke har brukt på et år, klær som er trange og du ikke liker. Kast dem eller gi dem bort. Gå på shopping og kjøp klær du trives i. Det hjelper!!!!!
Gjest Gjest_Lilja_* Skrevet 6. februar 2006 #10 Skrevet 6. februar 2006 Nei jeg synes ikke du er tjukk eller andre Dere er alle pene i mine øyne uansett om man veier for mye Men for meg gjelder liksom ikke det jeg er stygg og hater meg selv og hater jo ennå mer kroppen min nå og ja det er dumt og være som jeg er :,( Jeg ønsker meg bare tilbake der jeg var da jeg var en frisk jente Men om jeg ikke kan veie 45 kg så vil jeg ivertfall litt ned er sta Men folk ska jo være glad at jeg er ikke så syk at jeg vil tilbake der jeg var på det sykeste Psykologen min har sagt at jeg trenger ikke kaste klærne mine Så da håper jeg det , for de er ikke for små men er liksom trangere enn før og det er litt ekkelt kunne gjerne vært litt løsere Takker for fine ord Setter stor pris på alt dere sier Og at dere prøver og hjelpe
Lilith Skrevet 6. februar 2006 #11 Skrevet 6. februar 2006 Hvis du har fått påvist lavt stoffskifte, så har vel legen din gitt deg medisiner? Det kan ta litt tid før man klarer å dosere Levaxin riktig, og det er jo ingen vidunderkur, men det kan kanskje hjelpe litt i hvert fall! Lykke til!
Gjest Gjest_Lilja_* Skrevet 6. februar 2006 #12 Skrevet 6. februar 2006 Hei har lavt stoffskifte og tar 50 mikrogram , 1 tablett om morrån Jeg tok blodprøve for en stund siden men skal til legen ta en ny imårra og da får jeg kansje vite mer det er ivertfall det jeg håper. Men jeg er ikke sånn jente som graver og spør er såååååå sjenert og redd for at det jeg spør om er dumt :,( Takker for hjelp og svar
Lilith Skrevet 6. februar 2006 #13 Skrevet 6. februar 2006 Ok, lykke til i morgen, da Og hvis du skriver opp spørsmålene dine på en lapp og gir til legen, blir det kanskje enklere å stille de 'dumme' spørsmålene? Da slipper du å sitte der og stotre og svette mens du føler man tar opp legens dyrebare tid ... Det fungerte for meg, i hvert fall - jeg blir kjempestressa hos legen og husker aldri hva det var jeg skulle spørre om ..
Bobeline Skrevet 6. februar 2006 #15 Skrevet 6. februar 2006 Føler med deg, både som eks-anoretiker og eks-bulimiker. Nå som jeg har vært helt frisk i noen år, kan jeg ikke forstå hva jeg tenkte den gangen. skjønt, som du sier, det hender tankene vender tilbake til meg også. Jeg er enig med de andre i at du ikke behøver å gå ned i vekt. Etter høyde og vekt prinsippet er du faktisk litt under. Men siden du ber om råd for å ta ett eller to kilo, kan jeg fortelle deg hva jeg har funnet ut. Det viktigste ved å gå ned, er at vi ønsker å forbrenne fett, og ikke muskelmasse. Det er viktig å spise frokost siden dette måltide setter i gang kroppen for dagen. Kutter vi ut frokost senkes forbrenningen og kroppen bruker lenger tid på å våkne opp for dagen. Etter frokost er det lurt å trene eller gå en tur. Jeg leste i en bok som heter "fettforbrenning" at å trene på formiddagen forbrenner mest fett. Og å gå tur som varer over en halv time skal gi resultater etter to uker. Det er også lurt å spise ofte, sunt og lite, for eksempel et måltid hver tredje/fjerde time for å holde forbrenningen i gang. Det dummeste er å la være å spise. Ellers kan en drikke et glass melk når en føler seg litt (og da mener jeg bare bitte litt) sulten, noe som fyller magen før en venter på det regelmessige måltidet. Det kan også hende at kroppen din har funnet trivselsvekten Og da har jeg hørt at det er vanskeligere å gå ned ett kilo eller to. Forresten; når det gjelder å stille "dumme" spørsmål til legen; ingen spørsmål er dumme. Det viktigste er at vi som ikke er så bevandret i den medisinske verden skal få god hjelp og da må vi spørre for å få vite hvordan medisiner skal tas og hvordan kuren virker. Den største feilprosenten ved medikamenter er at vi tar dem galt fordi legene ikke gir oss nok kunnskaper om midlene og hvordan de virker. Legene er til der for oss, som alle andre tjenesteyrker Lykke til
Gjest Gjest_Lilja_* Skrevet 7. februar 2006 #16 Skrevet 7. februar 2006 Var hos legen idag, men dum som jeg er skjønte jeg ikke helt da. Jeg har lavt stoffskifte, men på blodprøven viste den høyt , så nu skal jeg ta to tabletter isteden for en. Hva menes med høyt da men jeg har lavt stoffskifte . Så sa legen jeg kansje mangler noe b vitamin , er det noe man spiser for lite da :,( Jeg synes jeg er dum som ikke skjønner. Legen sa noe om at noe går treig eller funker ikke helt bra mens noe er for høyt hm så forsto ikke jeg resten da :,( Jeg er så glad for alle svar jeg får dere er så snille og så er det fint og høre fra mennesker som sliter med det samme som meg , og jeg vil jobbe for og bli helt frisk. For jeg var rar en stund hvor jeg skulle veie så lite men det er ikke noe liv og det er vondt, man kan dø av denne sykdommen. Er jo ikke helt frisk ennå for er jo mye lei meg for at jeg bare vil litt ned, men psykologen sier at jeg tenker ikke som da jeg var syk for målet er jo ikke komme ditt jeg var på det sykeste, men mer i en vekt jeg kan leve med som ikke er farligt da Eller godta meg som jeg er vell det beste Bli bedre på og spise og ikke være så redd , for er jo redd ennå det har ikke forsvunnet helt og jeg har dager hvor jeg vil gi opp bare få lov og dø for da slipper jeg dette livet for jeg ønsker det ikke sånn :,( Men det er feigt bare gi opp en bør da vinne Kampen mot sykdommen Jeg Synes det er bare så synd at det er så mye reklamer og slanking meg her og meg der og forbilder som er så tynne og noen ønsker og se sånn ut. Så kommer man inn i en vond sirkel da en ikke tenker klart og det eneste som gjelder er og ikke gå opp passe på være streng. Blir lei meg da jeg ser unge jenter eller eldre som sier jeg vil ha Anorexia. Da blir jeg lei meg eller sint for det er ikke noe liv :,( Det vet jeg og det vet alle som sliter med en eller annen form for spiseforstyrrelse at det er et vondt liv, de som sier det er bra tenker ikke klart da , man kan i værste fall dø. Skaff hjelp før det er for seint du klarer ikke den kampen helt aleine :,(
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #17 Skrevet 7. februar 2006 Du er hvertfall på rett spor da, med lege og psykolog hjelp. Det er bra!! Jeg blir skikkelig provosert av samfunnet vi lever i til tider. Dumper stadig inn tekstmeldinger med reklame på gratis CLA f.eks. Og en rekke reklame lapper lander inn postboksen på uttallige slankemidler. Det er helt på trynet etter min mening. Kan få slanke reklame en dag, og katalog over klær for big size neste. Jeg er NORMAL for F--- Vil ikke bli kastet til ulvene..... Folk forventer at du er slank, folk ser rart på deg om du går opp i vekt, folk ser rart på deg om du går ned i vekt. Hva vil folk?? Er det kun missunnelse ute å går?? Kan ikke alle bare få være den de er. Lever du normalt, er fysisk aktiv, spiser normal god norsk mat. Så er du sunn å frisk. Og med rett mengde fysisk aktivitet og rett mengde mat, finner kroppen sin trivselsvekt. Det er ikke noe grunn til å klusse med den.. Selv om jeg HATER når det kommer folk som er tynnere enn meg ved siden av meg.. Jeg KOSER meg imidlertid om jeg er ved siden av noen som er større enn meg. Påvirket og litt sykelig opptatt? Ja mulig det, men hvem gjør det sånn? SAmfunnet!!
Bobeline Skrevet 7. februar 2006 #18 Skrevet 7. februar 2006 ...og vi er samfunnet... ironisk nok... Okay... Legen kan ha ment høye verdier på lavt stoffskifte. Jeg går ut ifra at stoffskiftet kan måles på en eller annen måte. Blodprøver viser verdier av noe slag, men hvilke verdier (og hva de kalles ved stoffskifte målinger) aner jeg ikke. Mangler du b-vitamin spiser du nok for lite b-vitamin. Det kan sikkert ordnes med et lite vitamintilskudd. Ellers kan du prøve å spise mat med mye b-vitamin i seg, og hvilke matvarer det er, vet jeg heller ikke. Etter jeg ble frisk, har jeg prøvd å glemme så mye som mulig av de rare rådene jeg pleide å gi meg selv (og da mener jeg syke råd). Jeg har ikke gått til behandling. Når jeg var syk, var ikke dette så utbredt og legen mente den gang at jeg skulle være glad jeg var så tynn, det var mange som misunte meg det Og helt til slutt; jeg synes det er dårlig at legen din ikke kontrollerer om du har forstått hva du sier. Det finnes mange teknikker til å kunne avsløre det, uten at du skal få noen "jeg-er-dum" følelse. De kan ikke forvente at vi kan alle de fine ordene og uttrykkene heller
Gjest Gjest_Lilja_* Skrevet 7. februar 2006 #19 Skrevet 7. februar 2006 Det er sant at de reklamene dukker opp jeg blir sinna jeg mange ganger kaster det med en gang viss jeg får det i posten selv om jeg sikkert ville ha prøvd om det virket også :,( Jeg hadde tror jeg viss jeg så riktig hos legen men så bare så fort at det lå på ca 7, noe så det er vell høyt men det jeg lurer på er hvorfor vipper det da ? Hva gjør at det blir høyt hva gjør at det er for lavt kan det ikke bli normalt :,( Så det med legen er bare at hun er jo ny for meg og jeg liksom er så sjenert og hun snakker jo norsk men ikke så tydligt liksom er fra et annet land og jeg tør ikke spørre kan du forklare mer for jeg er dum he he . Jeg likte så mye bedre den legen jeg hadde selv om jeg ikke forsto alt der heller likte jeg meg bedre der , liker meg ikke så godt hos den nye. Og jeg bor ikke der jeg bodde før og kan ikke bytte til der igjen :,( Det er dumt Skal også ha ny Psykolog her men jeg har ikke lyst likte han jeg hadde , jeg vil liksom ikke forklare alt på nytt og føle meg så dum da jeg veier jo ikke så lite er jo ikke døden nær nå , trenger jeg hjelp ja men fra en psykolog det vet jeg ikke. Kan de lære meg spise bedre ? Kan kansje få meg på andre tanker , men de prater som regel om det som ikke er problemet men alt alt annet :,( Og det er så slitsomt gråte liksom etter timen for du blei ikke klokere du føler du får ikke sånn hjelp du vil ha :,(
Bobeline Skrevet 7. februar 2006 #20 Skrevet 7. februar 2006 (endret) Jeg fant noe informasjon om stoffskifte på Norsk Thyreoideaforbund sine nettsider. De sier "Hypothyreose - lavt stoffskifte kommer nesten alltid av en svikt i skjoldbruskkjertelen, og ofte er det en betennelse som forårsaker svikten. Større belastninger og livskriser kan medvirke at sykdommen utvikles. Thyroxin virker på alle celler i hele kroppen og mangel på hormonet gir mangeartede symptomer". ~http://www.stoffskifte.org/thyro/nyttig.htm. Tegn på hypotyreose: Alt går tregt: Hypotyreose kalles også lavt stoffskifte. Når det blir for lite tyroksin i blodet, går alt tregt. Man orker ikke gjøre noe særlig, og tankene går langsomt. En person med hypotyreose kan sitte i timesvis å se på et skrivebord hun burde rydde, uten å komme i gang.~http://www.lommelegen.no/art/art1704.asp "Når det gjelder funksjonen av skjolbruskkjertelen, så måler man: Fritt-T4 , dette er thyroxinhormonet, og skal ligge mellom 8 og 20. TSH, dette betyr Thyreoidea-stimulerende hormon, som skilles ut fra hypofysen inni hjernen. http://www.lommelegen.no/svar/svar5006.asp Sitatene er forkortet noe. Det er ikke lov å poste materiale med kopirett på KG. Link til innlegget hos Lommelegen er helt ok. Mie (mod) Slik jeg har forstått det så er lavt stoffskifte ofte et resultat av en svikt i skjoldbruskkjertelen. Det måles verdier av thyroxinhormonet i blodet, som er ett av flere hormoner som regulerer stoffskiftet. Det måles også TSH og anti-TPO (antistoff mot skjoldbruskkjertelen). Når du mener å huske at din ligger på rundt 7 kan det stemme. I følge inndelingen er verdier fra 6 og oppover verdier for lavt stoffskifte. Så høye verdier gir lavt stoffskifte, mens lave verdier gir høyt stoffskifte. Medisinen du får skal hjelpe til med å stabilisere dette regner jeg med. Forresten, jeg håper du vet at du ikke må gå til den nye legen din. Vi må ikke nødvendigvis gå til fastlegen, vi har lov til å velge. Men det er kanskje lett for meg å si som har gode muligheter til å velge. Endret 8. februar 2006 av Mie
Fremhevede innlegg