Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har hatt gallesten og som har prøvd alternative behandlingsmetoder som homeopati eller akupunktur?

Skrevet

Jeg var plaget med gallestein i flere år, og ingenting hjalp. Det eneste måtte være at å passe på kostholdet gjorde anfallene mindre hyppige. Jeg valgte å operere bort galleblæren. Har ingen bivirkninger av det, og lever som normalt. Jeg tivler sterkt på at hømopati eller akupunktur kan fjerne de steinene når de først er dannet. Og røre på seg vil før eller senere, og det er vanvittig vondt, værre enn å føde, og jeg har prøvd begge deler.

Skrevet

Ja, det er vanvittig vondt. Men fikk du en operasjon sånn helt uten videre? Jeg har hørt at de ikke opererer før det er skikkelig ille.

Jeg har lest om akupunktur og homeopati og de tilbyr behandling mot gallesten - og da er det vel verdt å prøve

Skrevet

Det er klart du kan prøve. De smertene gjør man hva som helst for å slippe. Ja, jeg fikk operasjon etter at jeg ble innlagt med ett kraftig anfall som jeg måtte få morfin for å ta toppen av. Etter at anfallet ga seg, snakket jeg med en lege, og de tok ultralyd for å sjekke hvor ille det var. Jeg bestemte selv om jeg ville opereres. Det var en kikhullsoperasjon, og jeg var på beina dagen etterpå, sykmeldt i to uker. Har aldri angra.

Skrevet

Hadde du mange steiner da? Og hvor store?

Skrevet

Både homeopati og akupunktur kan være behjelpelige. Men, når det er sagt: Gallestein, som alle andre sykdommer, er av en kompleks materie. Hvor vellykket behandlingen er kommer ann på flere faktorer; kosthold, vilje til å endre livet sitt i forhold til hvorfor man har blitt syk osv.

Men, det er absolutt verdt å prøve en alternativ behandling før man går til det skrittet å fjerne blæra.

Skrevet

Jeg forandrer livet med at jeg spiser sunnere og jeg begynne å trene :)

Skrevet

Hvordan kjennes gallesteinsanfallene ut?

Skrevet

Det er ubeskrivelige stikkende, vedvarende smerter i siden pg liksom under ribbeinene inn mot mellomgulvet

Skrevet

...og det er bra, men ikke nødvendigvis alt. ;)

Skrevet

Jeg hadde 9 steiner, og de var ganske små. Det er ingen fordel for da flytter de mere på seg. Er de veldig små kan de passere uten at du merker det noe særlig, men når de sitter fast i gallegangen blir smertene uutholdelige. Sinnsyke smerter på høyre side under ribbeina på en måte. Det hjalp forøvrig å kutte ut svinekjøtt og egg. Disse to tingene var verst for meg. Pannekaker, vafler og nakkekoteletter. Fyttirakkern!

Skrevet
...og det er bra, men ikke nødvendigvis alt.  ;)

:klø:

Skrevet
Jeg hadde 9 steiner, og de var ganske små. Det er ingen fordel for da flytter de mere på seg. Er de veldig små kan de passere uten at du merker det noe særlig, men når de sitter fast i gallegangen blir smertene uutholdelige. Sinnsyke smerter på høyre side under ribbeina på en måte. Det hjalp forøvrig å kutte ut svinekjøtt og egg. Disse to tingene var verst for meg. Pannekaker, vafler og nakkekoteletter. Fyttirakkern!

Jeg merker ingenting av å spise svinekjøtt og egg, men holder meg unna det som har fett is eg, feks. pannekaker og vaffler, og kjøtt med mye fett.

Jeg hadde anfall i julen (mye fet mat) og i sommerferien i fjor (mye mat)

Skrevet
Hvordan kjennes gallesteinsanfallene ut?

Det kan variere veldig, alt fra ett kraftig "hold" i høyre side under ribbena som stråler oppover og bakover ut i ryggen. Kan vare alt fra en time til flere døgn... Man kan sjelden ligge, men må sitte. Andre anfall kan være mye mer akutte, komme plutselig og være over i løpet av en time, man da gjerne med ekstreme smerter som gjerne er så ille at man får collic - altså kaster opp.

Og sikkert hundre varianter til! Men, det som er kjennestegnene på et gallesteinsanfall er gjerne sterke smerter under høyre ribbbensbue. Påfølgenede kaldsvetting, tap av blodtrykk, og oppkast er vanlig.

Fet mat, vind og innestengt sinne, gjør gjerne situasjonen værre og anfallene kraftigere og hyppigere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...