Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Tenkte jeg skulle begynne å forhøre meg litt om lån i div. banker, hvilken bank kan du anbefale og hvorfor?

Håper på respons!

xx

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har huslån i Handelsbanken og er veldig fornøyd med sevicen der.

Sambo tok opp sin del av huslånet i DnB, og de har jeg ikke noe positivt å si om. Ikke fikk han møte saksbehandleren sin, all kontakt måtte gå via telefon og fax (selv da han troppet opp i banken fikk han ikke lov å møte saksbehandleren. Han ble bare henvist til telefonen som sto inne i banken - fra den kunne han ringe til henne gratis. Tåpelig!) De brukte også fryktelig lang til på å behandle lånet hans, og generelt sett mye rot.

Jeg har også flere venner som har lån i DnB og som har klaget på servicen der.

Skrevet

Jeg har førstehjemslån i postbanken og har ikke noe å utsette på dem.

Gjest Fruktfat
Skrevet

vi har førstehjemslån i dnb, det var de som var best for oss da vi tok opp lån. ingen av oss var kunder der fra før, og saksbehandleren var veldig hyggelig og hjelpsom, vi har ikke hatt noen problemer med dem.

Skrevet

Banker gir gjerne bedre betingelser til sine kunder. Det vil si at det er lurt å ha en bsu konto der eller annet kundeforhold som sparing, siden det ofte gir bedre betingelser, også på førstehjemslån.

Mange av de store bankene har innsett at det finnes en kundegruppe i oss. Selv om det er mye likt kan det være små forskjeller som gjør at et tilbud et skreddersydd for deg. Prøv å gå inn på nettsidene deres og spør om de har noen gode tilbud til deg. Eller du kan ta kontakt med banken og finne ut hva du trenger å ta med av papirer og avtale et møte med en rådgiver. Når du har fått et godt tilbud fra en bank (og hvis banken er langt unna) kan du bruke tilbudet til å "presse" en annen bank til å yte det samme.

Mange av de store banken har pakker med bsu-konto som gir bedre betingelser på lån. Ellers er de små lokale bankene flinkere til å stille med bedre betingelser siden de skal konkurrere med de store :)

Det kan også være lurt å sjekke hvilke banker som betaler tinglysningsgebyret for deg. Dette gebyret må betales for inngåelse av alle lån, men mange banker betaler dette for sine kunder på grunn av konkurranse.

På www.dinepenger.no kan du søke etter det billigste lånet, og det kan kanskje gi en pekepinn...

Skrevet

Hei!

Takk for råd og pekepinner (heter det det ? hehe, inspirert av tråden "folk som snakker feil" :ler: )!

Jeg var en tur hos DnB Nor i dag og snakket med en rådgiver der, bare for en kort enkel samtale om førstehjemslån og alt som hørte med. Damen jeg snakket med var veldig hyggelig og forklarte alt jeg trengte å vite, så na kan jeg basicen, men mangler fortsatt å høre rundt om diverse ting (som feks tinglysningsbegyret som Bobeline nevnte , tusen takk).

Jeg sjekke flere banker, blant annet Handelsbanken (takk for tips), men er skeptisk til Postbanken siden de tar så mye gebyrer for alt mulig rart når det gjelder utbetalinger og sant no. (Dette har jo ikke noe med lån og gjøre, men synes det er "frekt" av de, om noen skjønner hva jeg mener :) )

Og det å samle alt i en bank, er egentlig en selvfølge, min lokale sparebank er dårlig til å behandle unge kunder og satser mer på etablerte 50 åringer med lite gjeld og masse egenkapital så skal vekk der ifra uansett! Så at alt skal flyttes over er noe jeg skal si ifra om og!

Takk for hjelpa! Kom gjerne med flere innspill om dere har noe lurt på hjertet:)

Skitle

Gjest Fruktfat
Skrevet
Jeg var en tur hos DnB Nor i dag og snakket med en rådgiver der, bare for en kort enkel samtale om førstehjemslån og alt som hørte med. Damen jeg snakket med var veldig hyggelig og forklarte alt jeg trengte å vite, så na kan jeg basicen, men mangler fortsatt å høre rundt om diverse ting (som feks tinglysningsbegyret som Bobeline nevnte , tusen takk).

Jeg sjekke flere banker, blant annet Handelsbanken (takk for tips), men er skeptisk til Postbanken siden de tar så mye gebyrer for alt mulig rart når det gjelder utbetalinger og sant no. (Dette har jo ikke noe med lån og gjøre, men synes det er "frekt" av de, om noen skjønner hva jeg mener :) )

dnb er dyre på gebyrer osv!

defor har vi lån og lønnskonto i dnb, overfører lønna til skandia og bruker den.

Skrevet (endret)

Min samboer er kunde hos DNB, og jeg har BSU der (ellers har jeg skandiabanken, og det skal han også skaffe seg etterhvert er planen, men han somler...), så for oss var det naturlig å gå dit når vi trengte lån. De gir oss det beste tilbudet også, pga avtale gjennom fagforeningen (er du organisert, undersøk dette!) Derfor er det ikke så ille med tsnke på gebyrer og sånn for oss, som om vi ikke hadde denne avtalen da.

Sambo gikk for å ta en helt enkel prat, men saksbehandleren var opptatt, så han fikk en time to dager senere, og vi troppet begge opp. Vi fikk en hyggelig prat med en grei saksbehandler som ikke hadde det minste problem med å akseptere at vi kan få låne mer enn vi har planer om, som førstehjemslån altså 100% finansiering, og det er langt mer enn hva de tillater via sin "boliglånskalkulator" på nett. Han tok hensyn til vår utdanning, (hans, dvs den generelle) forventing om vår lønnsutvikling i årene som kommer, min samboers løfte om lønnsforhøyelse ved neste lønnsoppgjør (sjefen hans har altså lovet ham dette)

Han var meget hjelpsom og forklarte oss det vi trengte å vite (selv om vi som økonomer altså hadde satt oss inn i det meste på forhånd da) Meget behalgelig opplevelse, slett ikke "henvist til telefonen i lokalet" slik noen skrev om, det var da en forferdelig behandling! Sier litt om personene som jobbet der, for slik er det altså ikke i alle DNB-banklokaer etter min erfaring.

Endret av Malama
Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg anbefaler ikke bank, men lån i kommunen. Les her om startlån.

Skrevet

Vi er fornøyde med Postbanken, som forøvrigligger under DnbNor konsernet.

Skrevet

De jeg kjenner som har førstehjemslån fikk faktisk aller best tilbud hos "småbankene" i deres egen hjemby (ingen av dem bodde i denne byen lenger), mens de største bankene gav dårligst tilbud. Så det er vel verdt å sjekke hos så mange du orker. Du vil kanskje måtte bli totalkunde i banken (om du ikke er det allerede), men det er jo en smal sak hvis man kan få et godt tilbud.

Gjest gaja ii
Skrevet

hvis man er ansatt i staten eller skoleverket kan man få lån i statens pensjonskasse http://www.spk.no/

da får man lån til normrenten (den er nå 2,5%!!!!!!!!!!)

man får bare låne 750000 pr. medlem, og bare 80% av låneverdien. Men det går jo an å ta et topplån i en annen bank....

Skrevet

Vi har akkurat fått oss finansieringsbevis, og vi er på boligleting. Vi tok kontakt med maaaange banker, deriblant lokalbanker. Den ene av de to lokalbankene vi snakket med tilbød ikke 100% finansiering, den andre ville ikke gi oss så mye lån som vi ønsket (selv om vi slett ikke har ønsket oss mye). Dette har nok mye med at vi skal kjøpe i Oslo sentrum, og i distriktet der banken har kontor ville man fått en svær villa for den summen vi ønsket å låne.

Privatbanken tilbød ikke 100%, BNbank likeså, Nordea og Dnb var fryyyyktelig trege med tilbakemeldinger og service generelt.

Vi endte med postbanken, de hadde den beste renten, vi fikk en fabelaktig kundebehandler som virkelig stod på pinne for oss, og alt har gått veldig kjapt. Et eksempel; jeg fakset inn et dokument halv syv en morgen, halv åtte hadde jeg fått tilbakemelding på at dokumentet var mottatt, og at finansieringsbeviset ville bli skrevet så raskt som mulig. Vi haddet det i posten dagen etter..

Skrevet
hvis man er ansatt i staten eller skoleverket kan man få lån i statens pensjonskasse http://www.spk.no/

da får man lån til normrenten (den er nå 2,5%!!!!!!!!!!)

man får bare låne 750000 pr. medlem, og bare 80% av låneverdien. Men det går jo an å ta et topplån i en annen bank....

Den der er vi også klar over, da min samboer jobberi staten (jeg også, men ikke fast da, så det kan ta slutt) Men som mannen i banken gjorde oss oppermskom på, da får man VANLIG lån, topplån, ikke førstehjemslån, og da er det ikke sikkert det lønner seg likevel om man trenger 100% finanisering, for renta der er HØY på de siste prosentene, i mrotsetning til på førstehjemslån, så det bør man nesten regne litt på.

Men generelt, sjekk opp avtaler gjennom a<rbeidssted eller fagforening eller anre muligheter du måtte ha.

Forøvrig... fikk dere finansieringsbevis, Newt? Det fikk vi nemlig beskjed om at vi slett ikke trenger, vi oppgir bankmannens navn og telefonnummer på budskjema, det er nok (t er der jo linje for på budskjema også) Noe finansieringsbevis trengt vi ikke sa ahn, så jeg fikk følelsen av at det var gammeldags jeg... da tok jeg feil da. Men vi har ikke det, men et løfte fra bnanken, og et navn å sette på papiret. Funker nok greit det, om bare min kjære slutter å jobbe så labge dager, så vi kommer oss på noen visninger og finner noe,,,,

Skrevet

Vi fikk finansieringsbevis ja.. Hun sa det var for å gjøre jobben enklere for megler/selger, i tilfelle kontaktpersonen vår ikke var tilstede i banken den dagen vi skal legge inn bud. Men vi la inn bud på deres måte før vi fikk finansieringsbeviset også, så det funker vel egentlig like greit begge deler.

Jeg er allerede lei av visninger, og vi har bare kikket etter nyttår.. :ler:

Skrevet

Da vi sjekket rundt med banker fant vi ut at Fokus Bank var den banken som var villig til å gi oss mest lån (hvis det er det du er ute etter). Det virker som de er veldig opptatt av å øke kundemassen om dagen, og derfor er villig til å strekke seg litt ekstra.

Renta bør du uansett forhandle med hver enkelt bank om, det hjelper! Generelt gir de ganske gode vilkår hvis du åpner BSU- konto og det er førstehjemslån det er snakk om, men sjekk rentenivået rundt om så har du noe å vise til i forhandlingene.

Skrevet

Fokus Bank er veldig på hugget for tiden, de gjør alt for å kapre nye kunder. Jeg jobber i DNBNOR( ikke DnB som mange skriver her, det er ikke noe som heter det lengre..). Flere av de jeg kjenner har valgt DnBNOR fordi de fikk låne mere her fremfor de andre bankene...så utifra det vil jeg jo anbefale denne banken da ;)

Skrevet

Jeg har førstehjemslån i postbanlken og er veldig fornøyd med dem. Har hatt en flink saksbehandler :)

Skrevet

Postbanken er veldig restriktive med lån (gir "mindre lån") og er ikke en egnet bank å ha som "totalbank" for visakort osv..

Jeg ville heller valgt DnBNor eller Focus.

Skrevet

Vi fikk finansieringsbevis ja.. Hun sa det var for å gjøre jobben enklere for megler/selger, i tilfelle kontaktpersonen vår ikke var tilstede i banken den dagen vi skal legge inn bud. Men vi la inn bud på deres måte før vi fikk finansieringsbeviset også, så det funker vel egentlig like greit begge deler.

.... håper for din skyld at du ikke viser frem finansieringsbeviset - eller røper summen på noen annen måte - for megler eller selger. :overrasket::overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...