Svennis Skrevet 27. mars 2024 #1 Skrevet 27. mars 2024 Hva er konsekvensene da? Tenker på delvis fremleie.
Svennis Skrevet 27. mars 2024 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2024 kahaki skrev (Akkurat nå): Står det noe om fremleie i kontrakten? Skal sjekke. Men hva er konsekvensene, om man fremleie uten og kontakte huseier? Tenker på et soverom, ikke hele kåken.
kahaki Skrevet 27. mars 2024 #4 Skrevet 27. mars 2024 Kommer helt an på hva som står i kontrakten. Hvis det ikke står noe er det heller ikke mulig med konsekvenser, hvis du skjønner?
Svennis Skrevet 27. mars 2024 Forfatter #5 Skrevet 27. mars 2024 kahaki skrev (3 minutter siden): Kommer helt an på hva som står i kontrakten. Hvis det ikke står noe er det heller ikke mulig med konsekvenser, hvis du skjønner? Det står nok at du må kontakte utleier først, gjør det i alle kontrakter.
kahaki Skrevet 27. mars 2024 #6 Skrevet 27. mars 2024 Ok, og hva står det om konsekvenser av brudd? Vanligvis er det oppsigelse av leieavtalen, så hvis du ikke konferer utleier er konsekvensen av fremleie oppsigelse av leieavtalen. Noen kan også ha utkastelse som konsekvens på brudd på leieavtalen.
Svennis Skrevet 27. mars 2024 Forfatter #7 Skrevet 27. mars 2024 kahaki skrev (2 minutter siden): Ok, og hva står det om konsekvenser av brudd? Vanligvis er det oppsigelse av leieavtalen, så hvis du ikke konferer utleier er konsekvensen av fremleie oppsigelse av leieavtalen. Noen kan også ha utkastelse som konsekvens på brudd på leieavtalen. Står ingenting om kosenkvenser. Står bare at fremleie trenger skriftlig godkjenning, men da er det snakk om hele leiligheten vel? Ikke enkeltrom(delvis fremleie). Fordi vi har en felles kontrakt som en annen i kollektivitet styrer.
kahaki Skrevet 27. mars 2024 #8 Skrevet 27. mars 2024 Da ville jeg i alle fall vært forsiktig for du risikerer jo da kontrakten / leieforhold til de du leier med. Jeg tenker (som utleier selv) at hvis du feks skal på utveksling over lengre tid, finner en som kan leie og som de andre i kollektivet godkjenner og skriver alt dette i en e-post til utleier vil nok vedkommende utleier godta det. hvis du derimot tenker å leie ut per natt på Airbnb over en lengre periode er jeg mer skeptisk, spesielt på vegne av de andre du bor med.
Svennis Skrevet 27. mars 2024 Forfatter #9 Skrevet 27. mars 2024 kahaki skrev (2 minutter siden): Da ville jeg i alle fall vært forsiktig for du risikerer jo da kontrakten / leieforhold til de du leier med. Jeg tenker (som utleier selv) at hvis du feks skal på utveksling over lengre tid, finner en som kan leie og som de andre i kollektivet godkjenner og skriver alt dette i en e-post til utleier vil nok vedkommende utleier godta det. hvis du derimot tenker å leie ut per natt på Airbnb over en lengre periode er jeg mer skeptisk, spesielt på vegne av de andre du bor med. Selvsagt ikke Jeg skal bort ja, og de andre i kollektivet har godkjent. Og jeg leier ut til samme pris. Men man vet jo aldri med utleiere. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #10 Skrevet 27. mars 2024 Jeg leier ut selv. I alle standardkontrakter er det nevnt spesifikt at det ikke er tillatt uten avtale. Det kan hende utleieren din er grei og sier ja om du spør. Om det var min leilighet og leietaker skal være bortreist en periode hadde jeg sagt at det var greit med visse vilkår. Kunne også akseptert det til vanlig, men da med ny kontrakt med høyere leie for å kompensere for økt slitasje. Anonymkode: e8a28...563
Svennis Skrevet 27. mars 2024 Forfatter #11 Skrevet 27. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg leier ut selv. I alle standardkontrakter er det nevnt spesifikt at det ikke er tillatt uten avtale. Det kan hende utleieren din er grei og sier ja om du spør. Om det var min leilighet og leietaker skal være bortreist en periode hadde jeg sagt at det var greit med visse vilkår. Kunne også akseptert det til vanlig, men da med ny kontrakt med høyere leie for å kompensere for økt slitasje. Anonymkode: e8a28...563 Hva om jeg ikke spør, og allikevel leier ut rommet? Hvilke konsekvenser hadde du gitt da? 😊
kahaki Skrevet 27. mars 2024 #12 Skrevet 27. mars 2024 Svennis skrev (1 time siden): Hva om jeg ikke spør, og allikevel leier ut rommet? Hvilke konsekvenser hadde du gitt da? 😊 Ikke meg du spurte men som tidligere nevnt er det da et brudd på leiekontrakten med de konsekvenser som står nevnt der (eksempelvis at leieavtalen sies opp eller du/dere kastes ut).
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #13 Skrevet 27. mars 2024 Du kan fremleie del av boligen hvis du fremdeles skal bo der selv, men du må varsle utleieren din og vedkommende kan bare si nei hvis det foreligger god grunn. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7 Det du må huske at det er fremdeles du som er ansvarlig ovenfor din utleier, du trer også selv inn i rollen som utleier med de plikter og rettigheter som følger med. Så hvis den du leier ut til raserer boligen så er du ansvarlig ovenfor din utleier. Om du ikke avtaler fremleie med din utleier eller at han nekter fremleie og du gjør det uansett så kan det være grunn for oppsigelse av leieforholdet. Anonymkode: 06d7a...20a 1
Svennis Skrevet 27. mars 2024 Forfatter #14 Skrevet 27. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan fremleie del av boligen hvis du fremdeles skal bo der selv, men du må varsle utleieren din og vedkommende kan bare si nei hvis det foreligger god grunn. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7 Det du må huske at det er fremdeles du som er ansvarlig ovenfor din utleier, du trer også selv inn i rollen som utleier med de plikter og rettigheter som følger med. Så hvis den du leier ut til raserer boligen så er du ansvarlig ovenfor din utleier. Om du ikke avtaler fremleie med din utleier eller at han nekter fremleie og du gjør det uansett så kan det være grunn for oppsigelse av leieforholdet. Anonymkode: 06d7a...20a Takk for svar 😊 Jeg har egentlig ikke signert kontrakt med utleier, er en annen som har gjort det, så han har ansvaret for alle oss fem, en felles kontrakt. Men hva om utleier sier nei, uten en saklig grunn? Er det videre til advokat? Kan vel ikke si nei pga alder f.eks, det er ikke saklig grunn.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #15 Skrevet 27. mars 2024 Svennis skrev (6 minutter siden): Takk for svar 😊 Jeg har egentlig ikke signert kontrakt med utleier, er en annen som har gjort det, så han har ansvaret for alle oss fem, en felles kontrakt. Men hva om utleier sier nei, uten en saklig grunn? Er det videre til advokat? Kan vel ikke si nei pga alder f.eks, det er ikke saklig grunn. Du forholde deg til den personen som har kontrakt med utleieren, den personen som driver fremleie må forholde seg til kontrakten og utleier. Har du skrevet kontrakt med den som driver fremleie så skal du forholde deg til kontrakten og den personen. Er umulig å si noe mer uten at du opplyser om hva som står i kontrakter og hva som er de egentlige omstendighetene. Anonymkode: 06d7a...20a
Svennis Skrevet 27. mars 2024 Forfatter #16 Skrevet 27. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du forholde deg til den personen som har kontrakt med utleieren, den personen som driver fremleie må forholde seg til kontrakten og utleier. Har du skrevet kontrakt med den som driver fremleie så skal du forholde deg til kontrakten og den personen. Er umulig å si noe mer uten at du opplyser om hva som står i kontrakter og hva som er de egentlige omstendighetene. Anonymkode: 06d7a...20a Greia er at kontrakten vår løper ut i August, så han nye skal flytte nå og bo der til august. Den er god Så det er han hovedleietakeren som har ansvar da? Han som har den felles kontrakta i sitt navn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå