AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #1 Skrevet 27. mars 2024 Jeg har scannet passet mitt og skulle bruke det på apoteket. Når jeg trykker på koden får jeg bare bilde navn og alder. Skal det ikke komme opp mer info? Anonymkode: 3d098...7a6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #2 Skrevet 27. mars 2024 Nei, det er det som skal komme opp. Anonymkode: a8cd4...5ea
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #3 Skrevet 27. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, det er det som skal komme opp. Anonymkode: a8cd4...5ea Hvordan finner de ut hva personnummeret mitt er? Anonymkode: 3d098...7a6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #5 Skrevet 27. mars 2024 Høh? Eneste godkjente legitimasjon på apoteket er pass, nasjonalt ID-kort, bankkort med bilde og fødselsnummer, samt førerkort (både fysisk og digitalt). Anonymkode: 053b8...4e6 1
newman01 Skrevet 27. mars 2024 #6 Skrevet 27. mars 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Høh? Eneste godkjente legitimasjon på apoteket er pass, nasjonalt ID-kort, bankkort med bilde og fødselsnummer, samt førerkort (både fysisk og digitalt). Anonymkode: 053b8...4e6 BankID oppgraderte appen sin for etpar uker siden og man kan nå vise elektronisk id
Pawn Hearts Skrevet 27. mars 2024 #7 Skrevet 27. mars 2024 13 minutter siden, newman01 said: BankID oppgraderte appen sin for etpar uker siden og man kan nå vise elektronisk id På polet og posten, ja, men ikke på apoteket ennå. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dwx9JO/bankid-skal-gi-deg-digital-id-paa-mobilen 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2024 #8 Skrevet 28. mars 2024 newman01 skrev (16 timer siden): BankID oppgraderte appen sin for etpar uker siden og man kan nå vise elektronisk id Ikke godkjent som legitimasjon når man henter reseptvarer. Anonymkode: 2a38f...6e1
Thyra Skrevet 28. mars 2024 #9 Skrevet 28. mars 2024 (endret) Jeg har også akkurat scannet passet mitt. Men jeg skjønner ikke hvilken kode jeg skal bruke???? Skjønte nå at det var pinkoden til mobilen. Beklager avsporingen. Endret 28. mars 2024 av Thyra
Gjest jegerrinne Skrevet 28. mars 2024 #10 Skrevet 28. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Høh? Eneste godkjente legitimasjon på apoteket er pass, nasjonalt ID-kort, bankkort med bilde og fødselsnummer, samt førerkort (både fysisk og digitalt). Anonymkode: 053b8...4e6 Her godkjenner de førerkort i app. Så du skrev digitalt etterpå https://www.dittapotek.no/c/gyldig-legitimasjon-i-apotek/a/A706005 Endret 28. mars 2024 av jegerrinne
Million Skrevet 19. juli #12 Skrevet 19. juli (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har samme problem Anonymkode: bd585...7c4 Hvilket problem har du? Ser du noen QR-kode? Nå har jeg nettopp (i dag) scannet passet mitt i Bank ID appen, og får opp en QR-kode sammen med bilde (lite format) av meg og navnet mitt (ingen fødselsdatoer etc). QR-koden scannes da av det stedet der du trenger å legitimere deg, etter hva jeg forstår. Og så får de opp på sin skjerm de nødvendige id-opplysningene om deg. Endret 19. juli av Million la til noe
AnonymBruker Skrevet 19. juli #13 Skrevet 19. juli Million skrev (2 minutter siden): Hvilket problem har du? Ser du noen QR-kode? Nå har jeg nettopp (i dag) scannet passet mitt i Bank ID appen, og får opp en QR-kode sammen med bilde (lite format) av meg. QR koden scannes da av det stedet du trenger å legitimere deg, etter hva jeg forstår. Og så får de opp på sin skjerm de nødvendige id-opplysningene om deg. Nei de kunne ikke skanne, de trengte bevis med personnummer Anonymkode: bd585...7c4
Million Skrevet 19. juli #14 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei de kunne ikke skanne, de trengte bevis med personnummer Anonymkode: bd585...7c4 Var det et apotek? De har kanskje ikke begynt å godta digitale id-bevis ennå. Men det kommer. Inntil videre får man ta med et fysisk bevis, da.
AnonymBruker Skrevet 19. juli #15 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 10.18): Jeg har scannet passet mitt og skulle bruke det på apoteket. Når jeg trykker på koden får jeg bare bilde navn og alder. Skal det ikke komme opp mer info? Anonymkode: 3d098...7a6 Hvorfor gjør du dette? Apotek eller andre har ikke lov å godkjenne pass du selv har scannet! Anonymkode: a0992...01d
Million Skrevet 19. juli #16 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor gjør du dette? Apotek eller andre har ikke lov å godkjenne pass du selv har scannet! Anonymkode: a0992...01d "Eller andre"? Så langt har jeg bare lest og hørt at det er apoteker som vegrer seg for ID via Bank id appen. Dette skriver BANK ID på sine sider. https://bankid.no/id-paa-mobilen Endelig leg på mobilen! Nå kan du droppe å ta med passet når du skal vise legitimasjon på Vinmonopolet og Posten. Skann passet ditt i BankID-appen for å få ID-kort på mobilen.
TBL12 Skrevet 19. juli #17 Skrevet 19. juli (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei de kunne ikke skanne, de trengte bevis med personnummer Anonymkode: bd585...7c4 I følge nettsidene til flere apotek kjeder er digitalt førerkort gyldig som legitimasjon fra 1.november 2023. Finner ikke informasjon om apotek som godtar BankID appen. I følge det jeg leser godtar Vinmonopolet og Posten BankID appen for identifisering. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor gjør du dette? Apotek eller andre har ikke lov å godkjenne pass du selv har scannet! Anonymkode: a0992...01d Pass benyttes for å aktivere BankID appen. Det er ikke snakk om et bilde av passet. En leser ut informasjon fra NFC chip som sitter i passet. BankID appen vil eksempelvis lagre en kopi av bildet. Men, apotek godtar ikke (pr idag) BankID appen for identifisering. Endret 19. juli av TBL12
AnonymBruker Skrevet 19. juli #18 Skrevet 19. juli Million skrev (1 time siden): Var det et apotek? De har kanskje ikke begynt å godta digitale id-bevis ennå. Men det kommer. Inntil videre får man ta med et fysisk bevis, da. Var det igjen nå, var visst fordi pakken var fra PostNord og PostNord kan ikke skannes slik. Enda en grunn til å ikke like PostNord 😛 Anonymkode: bd585...7c4
AnonymBruker Skrevet 19. juli #19 Skrevet 19. juli TBL12 skrev (7 timer siden): I følge nettsidene til flere apotek kjeder er digitalt førerkort gyldig som legitimasjon fra 1.november 2023. Finner ikke informasjon om apotek som godtar BankID appen. I følge det jeg leser godtar Vinmonopolet og Posten BankID appen for identifisering. Pass benyttes for å aktivere BankID appen. Det er ikke snakk om et bilde av passet. En leser ut informasjon fra NFC chip som sitter i passet. BankID appen vil eksempelvis lagre en kopi av bildet. Men, apotek godtar ikke (pr idag) BankID appen for identifisering. Takk, de tre siste linjene oppklarer min uvitenhet. Viser bare førerkort digitalt på apotekene. Alternativt bank kort med id/bilde. Fungerer overalt i landet. Anonymkode: a0992...01d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå