Gå til innhold

Er det vanlig at politiet sikter noen for voldtekt uten at de involverte ønsker å anmelde?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En tidligere kjærste av meg var siktet for voldtekt av tidligere samboer. Jeg fikk kun hans side av saken og lurer på om det han sa kan stemme. 

Det jeg synes er mest spesielt i den saken er at det ikke var hans tidligere samboer som anmeldte han, men politiet selv som valgte å etterforske saken og sikte han. 

Det som skjedde var at det oppsto en konflikt mellom dem som gjorde at hun hadde ringt nødnummet på natten. Han dro fra leiligheten deres før politiet kom og ble hentet der han oppholdt seg om morgenen av politiet. Alle klærne hans ble konfiskert og han måtte igjennom flere ubehagelige undersøkelser på legevakten. 

Han satt på glattcelle hele dagen, før han slapp ut på kveld. Ifølge han hadde både han og tidligere samboer gitt en ganske lik forklaring  av hendelsesforløpet. Men hvorfor tok det da mange måneder før politiet henla saken?

Han gjorde meg aldri noe de 2 årene vi var sammen, men innrømmet at han og tidligere samboer hadde et veldig turbulent forhold. Og at de begge hadde gjort og sagt ting som ikke var greit. 

Men er det som er blitt beskrevet til meg vanlig prosedyre? 
Synes hele saken virker merkelig og grubler fortsatt på det av og til. 

Anonymkode: 56046...6c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I saker som vold i nære relasjoner er det offentlig påtale. Dette fordi mange i slike forhold ikke tørr,orker osv å ta den kampen selv. 

Anonymkode: b94f7...ac6

• Liker 4
  • Nyttig 11
Skrevet

Hvis politiet mistenker voldtekt må de sikre spor. For å kunne gjøre beslag må det utferdiges en siktelse. Det er er lengere prosess før siktelsen kan frafalles. Usikker på om siktelse krever anmeldelse, men som AB ..ac6 sier, politiet kan anmelde på eget initiativ. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær så naiv. Snakk med den andre parten. Jeg blir helt matt av noen kg brukere.

Anonymkode: 59ba8...aca

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (9 minutter siden):

Hvis politiet mistenker voldtekt må de sikre spor. For å kunne gjøre beslag må det utferdiges en siktelse. Det er er lengere prosess før siktelsen kan frafalles. Usikker på om siktelse krever anmeldelse, men som AB ..ac6 sier, politiet kan anmelde på eget initiativ. 

Ok. Takk for svar. Det oppklarer en del. Kjenner ikke til prosedyrene i slike saker. Tror nok det meste av det han forklarte stemmer da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke vær så naiv. Snakk med den andre parten. Jeg blir helt matt av noen kg brukere.

Jeg er ikke sammen med han i dag. Har heller ingen behov for å snakke med eksen hans. Hun viste seg å være veldig ustabil. Hun kontaktet han hele tiden og kunne hylgrine i telefonen for hver minste ting. Er med god grunn at jeg stolte mer på han enn henne. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I saker som vold i nære relasjoner er det offentlig påtale. Dette fordi mange i slike forhold ikke tørr,orker osv å ta den kampen selv. 

Anonymkode: b94f7...ac6

Det er ikke lenger noe skille mellom offentlig og privat påtale i den nye straffeloven. Det vil si at politiet i prinsippet kan anmelde og etterforske alle straffbare forhold . I praksis så gjør de ikke dette i mindre alvorlige saker om fornærmede ikke ønsker å anmelde.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da nødnummeret ble ringt ble politiet part i saken og kan sikte uavhengig av fornærmedes ønsker. 

Anonymkode: aea48...6c1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
William_S skrev (4 minutter siden):

Det er ikke lenger noe skille mellom offentlig og privat påtale i den nye straffeloven. Det vil si at politiet i prinsippet kan anmelde og etterforske alle straffbare forhold . I praksis så gjør de ikke dette i mindre alvorlige saker om fornærmede ikke ønsker å anmelde.

Vet du noe om hva som til for at for at de etterforsker en sak uten at "fornærmede" ønsker å anmelde saken selv? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vet du noe om hva som til for at for at de etterforsker en sak uten at "fornærmede" ønsker å anmelde saken selv? 

Det gjøres vel en konkret vurdering i hver enkelt sak. Men klart at alvorlige voldshandlinger og lignende så driter politiet en lang mars i om fornærmede evt ikke ønsker å anmelde .  Da etterforsker de saken på bakgrunn av den alminnelige rettsfølelsen.Men om det feks er et simpelt butikktyveri så hender det vel av og til at butikken ikke ønsker å anmelde selv om man har tatt personen på fersk gjerning.

Også er det jo saker hvor det ikke er fornærmede feks promillekjøring. De anmeldes alltid av politiet selv

Endret av William_S
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som falsk anmeldelse.

Hun har anmeldt han og når politiet ikke finner bevis så blir hun konfrontert med at det faktisk er straffbart å anmelde noen på falsk grunnlag, hun trekker så anmeldelsen for å ikke bli straffet selv.

Jeg har en tidligere venninne som har gjort lignende flere ganger og i etterkant innrømt ovenfor meg at det var løgn, det som er tragisk der er at to personer faktisk ble straffet p.g.a. løgnene hennes.  

Anonymkode: b1136...9ee

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hun har anmeldt han og når politiet ikke finner bevis så blir hun konfrontert med at det faktisk er straffbart å anmelde noen på falsk grunnlag, hun trekker så anmeldelsen for å ikke bli straffet selv.

Jeg har en tidligere venninne som har gjort lignende flere ganger og i etterkant innrømt ovenfor meg at det var løgn, det som er tragisk der er at to personer faktisk ble straffet p.g.a. løgnene hennes.  

Var ikke det han fortalte meg. Han fortalte at hun ikke hadde anmeldt han, men noe må hun ha sagt siden politiet valgte å sikte han likevel. Hele saken er rar og er nok derfor jeg grubler litt på den enda.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var ikke det han fortalte meg. Han fortalte at hun ikke hadde anmeldt han, men noe må hun ha sagt siden politiet valgte å sikte han likevel. Hele saken er rar og er nok derfor jeg grubler litt på den enda.

Hun ringte nødnummeret. Det er ikke noe folk gjør for moro skyld.

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

TS skriver jo at hun ikke har anmeldt han. Så nei, det høres ikke ut som falsk anmeldelse.

At politiet ikke finner fellende bevis betyr heller ikke automatisk at anmeldelsen er falsk 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En tidligere kjærste av meg var siktet for voldtekt av tidligere samboer. Jeg fikk kun hans side av saken og lurer på om det han sa kan stemme. 

Det jeg synes er mest spesielt i den saken er at det ikke var hans tidligere samboer som anmeldte han, men politiet selv som valgte å etterforske saken og sikte han. 

Det som skjedde var at det oppsto en konflikt mellom dem som gjorde at hun hadde ringt nødnummet på natten. Han dro fra leiligheten deres før politiet kom og ble hentet der han oppholdt seg om morgenen av politiet. Alle klærne hans ble konfiskert og han måtte igjennom flere ubehagelige undersøkelser på legevakten. 

Han satt på glattcelle hele dagen, før han slapp ut på kveld. Ifølge han hadde både han og tidligere samboer gitt en ganske lik forklaring  av hendelsesforløpet. Men hvorfor tok det da mange måneder før politiet henla saken?

Han gjorde meg aldri noe de 2 årene vi var sammen, men innrømmet at han og tidligere samboer hadde et veldig turbulent forhold. Og at de begge hadde gjort og sagt ting som ikke var greit. 

Men er det som er blitt beskrevet til meg vanlig prosedyre? 
Synes hele saken virker merkelig og grubler fortsatt på det av og til. 

Offentlig påtale er ikke veldig uvanlig, og i alle saker der en av partene er under seksuell lavalder så skjer det ALLTID. Om f.eks ei jente på 14 ligger med kjøresten på 16 og foreldrene merker det, så blir 16 åringen siktet for voldtekt av mindreårige uavhengig av om det er frivillig eller ei. Det skjer også både voldtekt og vold i nære relasjoner som påtalemakten dømmer uavhengig av om noen vil anmelde eller ikke. Vi har et godt rettsapparat i norge,men samtidig strenge krav til bevisførsel, selv om mange blir dømt uten klare bevis. Overveiende sannsynlig holder i en rettssak.

Anonymkode: 24d55...0f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Om dette stemmer, håper jeg at du har sagt i fra til politet. Men det er utrolig vanskelig at noen blir straffet uten et snev av bevis, for om det blir ord mot ord blir saken som regel henlagt på bevisets stilling. Så stusser over at venninna de har klart det, særlig om hun driver å anmelder folk på falsk grunnlagt flere ganger. Navnet hennes vil jo bli gjenkjent av politet.

Anonymkode: 42f20...e0d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om dette stemmer, håper jeg at du har sagt i fra til politet. Men det er utrolig vanskelig at noen blir straffet uten et snev av bevis, for om det blir ord mot ord blir saken som regel henlagt på bevisets stilling. Så stusser over at venninna de har klart det, særlig om hun driver å anmelder folk på falsk grunnlagt flere ganger. Navnet hennes vil jo bli gjenkjent av politet.

Anonymkode: 42f20...e0d

I saker som er i nære relasjoner så trengs ikke bevis, men det må komme frem til som overbeviser dommerne om at det er "overveiende sannsynlig" at det som blir påstått faktisk har skjedd. Med overveiende sannsynlig menes det at dommerne uten tvil mener det har skjedd, det holder i en rettsprosess,selv om det ikke er håndfaste bevis.

Anonymkode: 24d55...0f9

AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (4 minutter siden):

Hun ringte nødnummeret. Det er ikke noe folk gjør for moro skyld.

Det er sant, men noen er mer hysteriske enn andre. Bildet jeg har fått av henne gjennom de 2 årene jeg var sammen med han taler ikke til hennes fordel akkurat. De hadde en stygg krangel den natten, og han har sagt at han skjønte at hun ble redd. Det betyr likevel ikke at han gjorde noe straffbart. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenk å være så naiv å tro at det ikke finnes falske anmeldelser.. 

Vi ser det igjen og igjen, organisasjoner med røtter fra feminismen kommer med påstander om at hver 5. kvinner er utsatt for vold. Organisasjoner og universiteter som forsker på det samme kommer til helt andre konklusjoner, at det er mer snakk om gjensidig vold, og i mange tilfeller forstår ikke kvinner at de bedriver vold, som oftest verbal og psykisk vold, men også materiell og fysisk vold. 

Det er en skam at man forsker på en type vold uten å se på andre voldeligheter, inkludert overgrep av alle slag. 

Det må skilles mellom forskning og myter om partnervold (forskersonen.no) 

Det er forsket internasjonalt på fenomenet: falske anklager i forbindelse med rettstvister om omsorg for barn i forbindelse med skilsmisse. I en artikkel av en rettssosiolog i Advokatbladet er forskningen sammenfattet, og viser at falske anklager ikke er et sjeldent fenomen.

Vold mot mødre, barn og fedre er uakseptabelt og kriminelt. Slike saker krever rask behandling strafferettslig og barnevernsrettslig. Sendrektige rettsprosedyrer i familieretten utgjør en fare for alle rettsparter, ikke minst barna.

NKVTS kan styrke sin troverdighet ved å utvide sitt forskningsfokus til å omfatte alle typer vold i samliv, også instrumentell og emosjonell vold som for eksempel foreldrefiendtliggjøring der en kompetent omsorgsperson gjøres til fiende i barnas øyne, som omtalt i denne studien.

Dessverre har denne form for vold og omsorgssvikt gått under radaren i norsk voldsforskning i alt for lang tid.

Anonymkode: 67d0d...aca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...