Gå til innhold

Islams forhold til vesten

MunichMachine

Anbefalte innlegg

Noen av de politiske utfordringer vi står fram er oppsummert slik :

En dansk avis trykker karikaturtegninger av et hellig symbol for en religion. Svaret de får er reaksjoner med virkemidler som omhandler nasjonale symboler og et annet lands territorium (som en ambasade er). Samt direkte trusler om represalier av ufattelige og uforståelige dimensjoner for den det gjelder.

En dansk avis som Jyllandsposten har ingen stor internasjonal leserskare og må betraktes som en regionalavis. Tror muslimene etter flere tiårs innvandringssyklus og rapportering hjem at en avis som Jyllandsposten, representerer HELE Danmark og alle danskers form for humor ?. Jeg har hørt rykter om at det var noen danske kristne som gikk rundt med tegninger av større negative betydninger nede i området. Og dette var i forkant av dette. Men jeg har ikke fått verifisert grundig nok, så jeg lar være å kommentere dette da.

Vet ikke muslimene om vestlige informasjonssystemer som i hvor lang tid som helst har tøyd alle grenser i alle retninger grundig, at ingenting er hellig og at alt kan settes på dagsorden på ulike måter. Det kalles for noe så fint som trykkefrihet, men det viktisgte har de ikke fått med seg (eller har de nettopp det). Nemlig at vi respekterer en annens tolkninger av virkeligheten, og at vi fritt kan meddebattere dette i ulike fora og former. Dette gjelder da også muslimenes rettigheter i det landet de bor.

Dette vet de muslimer som har studert i lengre tid i vestlige land, og dette har de tatt med seg hjem. Al Jazira er et eksempel på vestlige former omgjort og det finnes et antall slike "konverterte" elementer i muslimske styrte land. Så bevisene om deres kunnskap om vår levestil, etiske og mediale grunnlag er monumentale i "bevisbyrde".

Derfor er det ekstra vondt å se dette, for min avdøde fars advarsler ser ut til å gå oppfyllelse hvis dette eskalerer ut av sine dimesjonerer med ekspressfart. Det er at det finnes en skjult agenda blant de lærde muslimer om holde befolkningen uvitende om basisk lærdom om vest. Og at dette brukes som brekkstang til å få inn så mange forføyninger i islamsk favør i stater som ikke har islamsk tro som grunnlov. Dette gjøres da kjent gjennom å finlese lover, regler og annet media for finne noe som kan virke anti-islamsk. Og når noe kommer i media, vel ......

Det er utskrevet fatwaer på hvordan muslimer skal forholde seg til ikke-muslimer og hva som er lov til å gjøre mot dem for å fremme islam. De er mange i antall og muslimene kan f.eks. servere alkohol til en ikke-muslim for å få "miljøet" likt det vestlige for å så skru på kravene for videre samarbeid. Det er MEGET alvorlig for en muslim å ha alkohol i huset !, men å være med på å skjenke en vestlig er OK.

Jeg har lest på flere sider om dette. Det finnes egne nettsteder som gir informasjoner om de fatwaer som utskrevet og disses forfattereres egne notater og meninger om hvordan de skal tolkes fra skriftsteder i Koranen eller andre delskrifter som er godkjent som tillegg til Koranen. Dette ser ut for meg som et regulært lovverk med religøst tilsnitt.

Dermed har Islam en todelt struktur og kan ikke sammenlignes med den vestlige modellen. Da må begge parter forstå dette og respektere dette. Begge må så tilføye de endringer i sine lovtekster som ungår disse "grensetilfellene" som får så store konsekvenser. Dette kan faktisk gjøres uten at våre friheter blir begrenset i vår tolkning av vår eget samfunn eller elementer i det.

Jeg vet at mange beskriver Islam som en humorløs religion og dets medlemmer finner saker smakløse og direkte angrep meget raskt. Men vi gjorde dette og praktiserte samme struktur engang vi også, og det er ikke så lenge siden heller. Vi kan ikke stå der historieløse å progagandere vårt syn i saken, det blir nemlig helt feil det og.

Nei, vi må finne ut av hverandre som i et samliv og kunne sette krav til hverandre som oppfyller en gjensidig respekt og "smerteterskel". Når denne er etablert vil en konstruktiv dialog kunne begynne hvor humor og vidd kan smelte sammen med resten av kommunikasjonen. Slik vi har det med hverandre i dag.

Det vi vet lite om og blir oss representert, hvordan reagerer vi da ?. Og hvis det lille vi visste om noen gikk til frontalangrep på det vi visste om og levde for, hvordan hadde vi da reagert ?. Det er hva vi står overfor, og det er hva vi må løse fort også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt rykter om at det var noen danske kristne som gikk rundt med tegninger av større negative betydninger nede i området. Og dette var i forkant av dette.

Det var danske imamer som tok med tegninger som aldri har vært på trykk i skandinavia, der en hund voldtar en muslim i bønn bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...