Gå til innhold

Ingen mens på flere år, men nå har jeg plutselig en blødning, og litt ekle detaljer beskrevet i hi.. Er litt bekymret..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ikke skjønne hva denne murringen i mage og lysk var, før jeg var på toalettet tidligere i kveld og ser at jeg har en relativ kraftig blødning, med noen mørke klumper🤢 Har også den, for meg, typiske "mensenmage" som er hard mage/avføring, nesten forstoppelse egentlig. Har fortsatt blødninger nå i kveld, med klumper..

Jeg kom i tidlig overgangsalder, som begynte før jeg ble 40, er nå 44, og har ikke hatt mensen på 2-3 år, kun litt brun utflod innimellom, men også det er lenge siden.

Hva kan dette være? Kjenner jeg blir litt bekymret..

Anonymkode: a60a6...53c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde det samme og ringte til mamma som sa at hun opplevde det fire ganger etter at hun var ferdig med blødninger. Jeg spurte fastlegen neste gang jeg var der og fikk beskjed om at det er helt vanlig opprensing. 

Anonymkode: 01d76...625

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid lurt å ta en tur til legen hvis man får unormale blødninger, spesielt når man ikke har hatt mensen på noen år.

Jeg opplevde nylig selv å få blødninger og dro til legen. Etter det så begynte ballen å rulle og jeg ble henvist til gynekolog. Fikk time der samme uken som jeg var hos legen. Gynekologen henviste meg så til sykehuset for å ta prøver der hun ikke kom til. Dette anses som et operativt inngrep og dette fikk jeg før det hadde gått tre uker siden henvisning.

De ser selvsagt etter kreft, eller som de sier, at det skal først utelukkes eller finne ut om det er kreft, og derfor blir jeg behandlet som en hastesak. 

Jeg får nok svar fra patologen etter påske på hva det er, å blir behandlet deretter. 

Jeg synes det er både skummelt og bra at ting skjer så raskt, og er det kreft så vil jeg jo at det skal oppdages så tidlig som mulig.

Må også legge til at det kan være andre ting enn kreft, men siden det kan være det så er det en hastesak. 

Anonymkode: 63604...ea6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg opplevde det samme og ringte til mamma som sa at hun opplevde det fire ganger etter at hun var ferdig med blødninger. Jeg spurte fastlegen neste gang jeg var der og fikk beskjed om at det er helt vanlig opprensing. 

Anonymkode: 01d76...625

Dette stemmer IKKE. Blødning mer enn ett år etter siste blødning SKAL undersøkes hos lege da det i noen tilfeller er et symptom på kreft. Som regel vil fastlegen henvise videre i pakkeforløp til sykehus for undersøkelse innen 2 uker. Ts, dette er ikke noe å lure på, du må til fastlegen. 

https://nhi.no/sykdommer/kvinne/ulike-sykdommer/blodning-etter-overgangsalderen-hva-kan-arsaken-vare?page=3

Hilsen fastlege

Anonymkode: 7f977...9af

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha tatt en livmorhalsprøve hos fastlegen.

Det trenger absolutt ikke å være noe farlig, men for å være på den sikre siden.👍 Slike prøver anbefales hos alle med jevne mellomrom.

Anonymkode: 5f0fe...45d

AnonymBruker
Skrevet

Aldri feil å dra til legen med blødningen etter menopause. Men jeg har også hørt at dette kan forekomme. Kan faktisk huske at både min mor og bestemor (som da var gammel) fikk en liten blødning, helt plutselig. Men det ble aldri noe mer.

Anonymkode: 28189...0b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aldri feil å dra til legen med blødningen etter menopause. Men jeg har også hørt at dette kan forekomme. Kan faktisk huske at både min mor og bestemor (som da var gammel) fikk en liten blødning, helt plutselig. Men det ble aldri noe mer.

Anonymkode: 28189...0b4

Joda, det kan forekomme ufarlige blødninger, men uansett så må det undersøkes. Litt kjipt hvis det skulle vise seg å være kreft, også har man fått råd om at det ikke er noe å bry seg om. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke vanlig å gå til jevnlige kontroller hos gynekolog og få tatt de viktige prøvene for å ha kontroll på underlivet sitt? 

Anonymkode: 4bbbf...aa7

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar!🙏

Jeg har fortsatt blødninger, mer enn når jeg hadde mens (hadde så lite blødninger under mens at det holdt med truseinnlegg). Samt at jeg er ganske øm i hele nedre del av magen.

Det jeg lurer på nå, er om det er akutt, eller om jeg kan vente til fastlegen er tilbake? Det er jo ikke store blodtap sånn sett, og hva kan de gjøre nå? Eller?🙈 Jeg har ingen anelse🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takker for svar!🙏

Jeg har fortsatt blødninger, mer enn når jeg hadde mens (hadde så lite blødninger under mens at det holdt med truseinnlegg). Samt at jeg er ganske øm i hele nedre del av magen.

Det jeg lurer på nå, er om det er akutt, eller om jeg kan vente til fastlegen er tilbake? Det er jo ikke store blodtap sånn sett, og hva kan de gjøre nå? Eller?🙈 Jeg har ingen anelse🙈

Kan jeg spørre om du er sikker på at det var tidlig overgangsalder? Og ikke at du har vært for slank? 

Anonymkode: 5b7ad...e92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kan jeg spørre om du er sikker på at det var tidlig overgangsalder? Og ikke at du har vært for slank? 

Anonymkode: 5b7ad...e92

Jeg hadde 2 exu når jeg var 34 år, og mistet da den ene eggstokken siste gangen. Når jeg var 37 år prøvde vi ivf, men uten at det lykkes pga for lite egg. Og når jeg var 41 ble det påvist med blodprøver. Så ja, jeg er sikker på at det er overgangsalderen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takker for svar!🙏

Hvis du blør så mye at du får blodtap eller smertene ikke er til å holde ut, så er det akutt og lurt å dra til legevakten. Men ellers så kan du vente til over påske. Du får sikkert time ganske raskt hvis du sier hva det gjelder.

Selv om du slutter å blø etter noen dager så må det likevel undersøkes. Jeg har blødninger som kommer og går, med varighet på ca 1 uke og 3 uker opphold. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...