Svennis Skrevet 26. mars 2024 Forfatter #2 Skrevet 26. mars 2024 (endret) Dersom Endret 27. mars 2024 av Svennis
Erdusikker Skrevet 26. mars 2024 #3 Skrevet 26. mars 2024 Svennis skrev (1 minutt siden): Dersom leietakeren ønsker å fremleie en del av leieobjektet, for eksempel et rom, kan dette skje med godkjenning fra utleieren. Sistnevnte kan bare nekte dersom det er forhold ved fremleien som gir saklig grunn til dette, eller hvis det ikke er noen tvil om at slik fremleie vil medføre overbefolkning av leieobjektet. Virker som det er rett ja 😊 og det skal vel ekstremt mye til for at han kan nekte fremleie? Skal ikke mye til, veldig lett å si nei til at noen du leier til skal leie videre ut. Om utleier i ditt tilfellet gjør det er en annen sak, men dersom han/hun ikke ønsker er det lett å si nei
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #4 Skrevet 26. mars 2024 Hvorfor svarer du deg selv? Anonymkode: 99596...2db
Svennis Skrevet 26. mars 2024 Forfatter #5 Skrevet 26. mars 2024 (endret) Erdusikker skrev (1 minutt siden): Skal ikke mye til, veldig lett å si nei til at noen du leier til skal leie videre ut. Om utleier i ditt tilfellet gjør det er en annen sak, men dersom han/hun ikke ønsker er det lett å si nei Hun må ha en saklig grunn, så skal mye til. Det vil si rulleblad, dårlig leiereferanser osv. Med mindre hun vil gå imot loven Endret 26. mars 2024 av Svennis
Svennis Skrevet 26. mars 2024 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor svarer du deg selv? Anonymkode: 99596...2db Lurer bare på hva en saklig grunn kan være, for at hun kan nekte framleie. Må vedkommende være kriminell?
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #7 Skrevet 26. mars 2024 3 minutter siden, Svennis said: Dersom leietakeren ønsker å fremleie en del av leieobjektet, for eksempel et rom, kan dette skje med godkjenning fra utleieren. Sistnevnte kan bare nekte dersom det er forhold ved fremleien som gir saklig grunn til dette, eller hvis det ikke er noen tvil om at slik fremleie vil medføre overbefolkning av leieobjektet. Virker som det er rett ja 😊 og det skal vel ekstremt mye til for at han kan nekte fremleie? Hvor har du det fra at det skal "ekstremt mye til"? Nei, skal ikke det. Du må først spørre utleier om godkjenning. Om de ikke godkjenner, så finnes det flere grunner til å ikke godkjenne. Oftest er det at bokapasiteten overbelastes. Siden du bor i kollektiv, er dette nok en god grunn for avslag i det tilfellet. Anonymkode: d33fd...1bf
Svennis Skrevet 26. mars 2024 Forfatter #8 Skrevet 26. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvor har du det fra at det skal "ekstremt mye til"? Nei, skal ikke det. Du må først spørre utleier om godkjenning. Om de ikke godkjenner, så finnes det flere grunner til å ikke godkjenne. Oftest er det at bokapasiteten overbelastes. Siden du bor i kollektiv, er dette nok en god grunn for avslag i det tilfellet. Anonymkode: d33fd...1bf kt par. Endret 27. mars 2024 av Svennis
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #9 Skrevet 26. mars 2024 3 minutter siden, Svennis said: Utleier vil videre ha saklig grunn til å nekte der dette begrunnes i framleietakers kvalifikasjoner som leietaker, for eksempel dersom fremleietakers historikk gir grunn til å frykte bråk, ordensforstyrrelse eller skadeverk på eiendommen. Etnisitet, nasjonalitet, hudfarge, språk, politisk tilhørighet, mv., utgjør ikke saklig nektelsesgrunn. Joa, men skal endel til, han må kort og greit ha litt rulleblad på seg. Kan ikke bare si nei, fordi han er noen år eldre. Hvordan kan bokapasiteten overbelastes? Om jeg flytter ut, han flytter inn? "Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse." https://www.husleie.no/ordbok-for-boligutleie/fremleie/ Det du sikter til gjelder kun når du selv bor i boligen. Anonymkode: d33fd...1bf
Svennis Skrevet 26. mars 2024 Forfatter #10 Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse." https://www.husleie.no/ordbok-for-boligutleie/fremleie/ Det du sikter til gjelder kun når du selv bor i boligen. Anonymkode: d33fd...1bf Så du mener det blir overbelastet i leiligheten om jeg forlater rommet, og en, ikke to, tar over rommet? Hmm, javell.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #11 Skrevet 26. mars 2024 Men hvorfor sier du ikke bare opp leien din hvis du tenker å flytte men vil lekke ut til noen andre? Ja som eier av en leilighet som jeg leier ut så hadde jeg nektet. Jeg vil ha styringen selv på hvem jeg leier ut til. Så da hadde jeg heller satt pris på at du sa opp leien. Anonymkode: 6c39f...4ca
Svennis Skrevet 26. mars 2024 Forfatter #12 Skrevet 26. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Men hvorfor sier du ikke bare opp leien din hvis du tenker å flytte men vil lekke ut til noen andre? Ja som eier av en leilighet som jeg leier ut så hadde jeg nektet. Jeg vil ha styringen selv på hvem jeg leier ut til. Så da hadde jeg heller satt pris på at du sa opp leien. Anonymkode: 6c39f...4ca Er Endret 27. mars 2024 av Svennis
Erdusikker Skrevet 27. mars 2024 #13 Skrevet 27. mars 2024 Svennis skrev (9 timer siden): Hun må ha en saklig grunn, så skal mye til. Det vil si rulleblad, dårlig leiereferanser osv. Med mindre hun vil gå imot loven Beklager, men det er feil. Er veldig lett å nekte. Og hvis leietaker sier nei, så kan du kanskje få inn en gjeng med advokater å gå til sak. Men sjansen for at du vinner den er ca. null. Har en kamerat som driver med dette. Leier leiligheter langtids, og leier de videre ut kortids. Men når han leier en leilighet spør han jo selvfølgelig på forhånd og må respektere der utleier sier. Om du leide ut og hadde god kontroll, så plutselig skulle de leie videre ut til noen du ikke ville ha i din bolig uten at du kunne si nei?
Svennis Skrevet 27. mars 2024 Forfatter #14 Skrevet 27. mars 2024 Erdusikker skrev (8 minutter siden): Beklager, men det er feil. Er veldig lett å nekte. Og hvis leietaker sier nei, så kan du kanskje få inn en gjeng med advokater å gå til sak. Men sjansen for at du vinner den er ca. null. Har en kamerat som driver med dette. Leier leiligheter langtids, og leier de videre ut kortids. Men når han leier en leilighet spør han jo selvfølgelig på forhånd og må respektere der utleier sier. Om du leide ut og hadde god kontroll, så plutselig skulle de leie videre ut til noen du ikke ville ha i din bolig uten at du kunne si nei? Godt mulig! Men vil tro lover er der for en grunn, ellers kan jeg bare begynne og fremleie videre selv, uten og spørre utleier. Det du referer til er hel fremleie, som er noe helt annet, jeg snakker om delvis fremleie, av et rom. Helt forskjellige regler og lover der.
Erdusikker Skrevet 27. mars 2024 #15 Skrevet 27. mars 2024 Svennis skrev (Akkurat nå): Godt mulig! Men vil tro lover er der for en grunn, ellers kan jeg bare begynne og fremleie videre selv, uten og spørre utleier. Det du referer til er hel fremleie, som er noe helt annet, jeg snakker om delvis fremleie, av et rom. Helt forskjellige regler og lover der. Svaret er å vil alltid være å bare spørre utleier, bli enige.
Svennis Skrevet 27. mars 2024 Forfatter #16 Skrevet 27. mars 2024 Erdusikker skrev (46 minutter siden): Svaret er å vil alltid være å bare spørre utleier, bli enige. Jupp. Men du er inne på noe absolutt, det finnes alle typer utleiere som kan nekte for alt mulig rart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå