Gå til innhold

Helgebesøk-hvor lenge

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet

Hvor lenge er det vanlig at ungene kommer på uke/og helgebesøk til sine foreldre?

Tenker da på de tilfellene der foreldrene ikke lenger bor sammen. Når de blir 18-20 år er det vel i drøyeste laget å dra til mamma eller pappa annenhver helg? Å spesiellt hvis de er ferdig med utdannelse og har begynt å jobbe å få egen inntekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel helt an på personlige interesser hos "barnet".

Noen er opptatt av venner, andre av skole. Men noen mener også det er viktig med besøk så ofte som mulig.

Da jeg var 17-18 år overnattet jeg hos den av foreldrene mine som til enhver tid var nærmest. Men jeg ringte altid og sa ifra. Det samme gjorde min søster.

Men etter at jeg var i militæret flyttet jeg på hybel for å studere og besøkene ble fort begrenset til 1 gang annenhver mnd. Hadde jeg bodd nærmere hadde det nok bli vesentlig oftere.

Gjest lilletroll
Skrevet
Når de blir 18-20 år er det vel i drøyeste laget å dra til mamma eller pappa annenhver helg?

Når de er så store blir det jo barnets fulle og hele valg. (Med mindre greia her var at forelderen ikke ønsket besøk av barnet annenhver helg, da.....)

Skrevet
Når de blir 18-20 år er det vel i drøyeste laget å dra til mamma eller pappa annenhver helg? Å spesiellt hvis de er ferdig med utdannelse og har begynt å jobbe å få egen inntekt.

Ja, jeg synes også at det begynner å bli litt drøyt. Stesønnen er 19. Vi har 3 andre (felles) barn som er 10 år eller mer yngre enn stesønnen, og han kommer altså ravende hjem annen hver fredag og lørdag. Går vel greit når han er hos mora, for hun e rjo ute og fester selv. Der er det ingen mindre barn.

Han blir sint hvis småsøskna vekker ham tidlig om morran. har visst glemt alle de gangene han vekka MEG med tv`n på fullguffe lørdag morgen klokka sju ;) Enten får han skjerpe seg, eller så skifter den onde stemora lås. Er lei av å være hotell for en voksen unge.

Skrevet

Det er ikke drøyt å være hos pappa annenhver helg selv om du er nitten. Det som er drøyt er den tydelige mangelen på oppdragelse.

Skrevet
Det er ikke drøyt å være hos pappa annenhver helg selv om du er nitten. Det som er drøyt er den tydelige mangelen på oppdragelse.

Å den tydelige mangelen på oppdragelse er det vi stemødre som må slite med selv om vi ikke har hatt så mye å si ang den :sur:

Skrevet

Ja, mannen min sier at han kan jo ikke kaste ut gutten heller, og dette med ranglinga og sove lenge osv. hører med til alderen. Men hvis han kommer til oss, bør det være for å være sammen med oss - ikke for å ligge og sove hele dagen og så fly ute hele kvelden.

Skrevet (endret)

Et av mine familiemedlemmer klaget sin nød over hvor vanskelig det var å være skilsmissebarn, med all den reisingen att og frem, da var hun tjue ;)

Det ble da påpekt av en annen at hun strengt tatt ikke trengte å flytte att og frem, men det øret ville hun ikke høre på ;)

Endret av Fjompe
Skrevet
Å den tydelige mangelen på oppdragelse er det vi stemødre som må slite med selv om vi ikke har hatt så mye å si ang den :sur:

Joda, jeg ser den, poenget mitt var bare at det var to forskjellige diskusjoner ;)

Gjest Gjest_Rikke_*
Skrevet
Ja, mannen min sier at han kan jo ikke kaste ut gutten heller, og dette med ranglinga og sove lenge osv. hører med til alderen. Men hvis han kommer til oss, bør det være for å være sammen med oss - ikke for å ligge og sove hele dagen og så fly ute hele kvelden.

Tror ikke du hadde sagt det om det var din sønn. Jeg har også en sønn på 19 som ligger og sover hele dagene i helgene .... gjør det noe ? Det er helt vanlig. Poenget er at stemødre bare ser feil ved stebarna sine ....

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet

Poenget er vel ikke bare at stemødrene ser feil hos stebarna.

Stebarna er jammen flinke til å provosere stemødre og gjøre alt som ikke er tillatt hjemme er tillatt i det andre hjemmet. Mine stebarn har allerede klart å skremme bort en stepappa, så nå står stemor for tur.

Men dette er et tema som hører hjemme i en annen tråd.

Skrevet
Tror ikke du hadde sagt det om det var din sønn. Jeg har også en sønn på 19 som ligger og sover hele dagene i helgene .... gjør det noe ? Det er helt vanlig. Poenget er at stemødre bare ser feil ved stebarna sine ....

Vel, da kjenner du ikke meg! Hadde min egen sønn oppført seg på denne måten, hadde han faktisk fått beskjed om å skjerpe seg eller flytte. Forsørgeransvaret opphører ved fyllte 18 år, så etter det får slampen enten rette seg etter husets regler eller finne seg et annet sted å bo. Jeg går ikke på tå hev her, altså!

Skrevet
Poenget er at stemødre bare ser feil ved stebarna sine ....

Det tror jeg ikke stemmer. I forum som dette er det ofte de frustrerte stemødrene som skriver inn for å få luftet en problemstilling eller to. Det finnes nok mange stemødre som ikke BARE ser feil ved stebarna sine. Tullete å påstå noe slikt. jeg er stemor selv og min manns barn har gode og dårlige sider akkurat som oss andre som bor her.

Skrevet
Vel, da kjenner du ikke meg! Hadde min egen sønn oppført seg på denne måten, hadde han faktisk fått beskjed om å skjerpe seg eller flytte. Forsørgeransvaret opphører ved fyllte 18 år, så etter det får slampen enten rette seg etter husets regler eller finne seg et annet sted å bo. Jeg går ikke på tå hev her, altså!

:overrasket:

Så du hadde kastet ut barnet ditt fordi det vil sove lenge?? Herregud sier jeg..

Til trådstarter: Når barnet er såpass gammelt, mener jeg det må være opp til han/henne og bestemme hvor ofte det vil besøke foreldrene, så lenge det passe for den de skal besøke selvsagt.

Gjest Gjest_Rikke_*
Skrevet
Ja, jeg synes også at det begynner å bli litt drøyt. Stesønnen er 19.  Vi har 3 andre (felles) barn som er 10 år eller mer yngre enn stesønnen, og han kommer altså ravende hjem annen hver fredag og lørdag. Går vel greit når han er hos mora, for hun e rjo ute og fester selv. Der er det ingen mindre barn.

Han blir sint hvis småsøskna vekker ham tidlig om morran. har visst glemt alle de gangene han vekka MEG med tv`n på fullguffe lørdag morgen klokka sju ;) Enten får han skjerpe seg, eller så skifter den onde stemora lås. Er lei av å være hotell for en voksen unge.

Det var dette jeg svarte på. Og hvis man kaster ut en ungdom fordi han sover lenge om morgenen så har man et problem.

Og jeg har sett så mange innlegg her hvor stemødre klager på stebarna. Helt vanvittig - hvis man ikke takler barna hans så bør man rett og slett ikke flytte sammen. Og jeg er sjokkert over alle menn som lar seg kjøre over av nye fruer - har de rett og slett ikke guts til å si hva de mener ?

Skrevet
Det var dette jeg svarte på. Og hvis man kaster ut en ungdom fordi han sover lenge om morgenen så har man et problem.

Og jeg har sett så mange innlegg her hvor stemødre klager på stebarna. Helt vanvittig - hvis man ikke takler barna hans så bør man rett og slett ikke flytte sammen. Og jeg er sjokkert over alle menn som lar seg kjøre over av nye fruer - har de rett og slett ikke guts til å si hva de mener ?

Å sove lenge er en ting, men å ligge i selverklært koma fordi han kom dritings hjem, og lar småsøskna våkne til oppkast i og rundt toalettet osv????

Og denne slampen var veldig søt og snill for 13 år siden, da faren hans og jeg flyttet sammen.

Skrevet
Å sove lenge er en ting, men å ligge i selverklært koma fordi han kom dritings hjem, og lar småsøskna våkne til oppkast i og rundt toalettet osv????

Og denne slampen var veldig søt og snill for 13 år siden, da faren hans og jeg flyttet sammen.

Det er da et minstekrav at man rydder opp og vasker opp etter seg.

Sett klare krav til gutten!Det hadde du vel gjort til dine egne barn også.

Skrevet
Det hadde du vel gjort til dine egne barn også.

Det er DET jeg prøver å få fram her, at jeg ikke hadde akseptert dette av min egen. Stemødre har kanskje en tendens til å være for strenge mot sine egen, fordi de ikke tørr å snakke til stebarna - da blir det jo et h.... spetakkel :frustrert:

Skrevet

Det fleste gutter på 19 oppfører seg på samme måten, og hvorfor skal han ikke få være en vanlig ungdom hos faren sin også, ikke bare hos moren?

Skrevet

Sluttet å besøke pappa hver helg, da jeg var 15-16år. Likte meg ikke der, og han hadde en vill fantasi om at når jeg var hos han.. Var det HAN jeg besøkte. Og det betydde at jeg ikke skulle ut og møte venner eller gjøre noe som helst annet enn å være hans lille datter hele helga. :S

Har ikke overnattet en eneste gang, siden jeg ble konfirmert. (Bor alltid hos "svigers" når vi er nordpå)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...