Gå til innhold

Noen lærere her som kan forklare konseptet "åpen skole"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På min sønn sin skole har de hver vår "åpen skole" 

Da har hver klasse en liten presentasjon/ underholdning i sine klasserom.  Vi foreldre skal liksom gå rundt å se på de forskjellige klassene. Men helt ærlig bryr jeg meg fint lite om hva de andre klassene driver med.  Det er mange med meg om det. 

Så, hva er egentlig tanken bak dette? Tror lærerene at en mamma i 5 klasse, synes det er spennende å se hva alle andre gjør på skolen? 

Det er jo også obligatorisk for barna, så da må vi henge rundt på skolen i flere timer. 

Til opplysning, så synes jeg det er kjempe artig når mine barns klasser lager til noe. Da kan jeg jo snakke med foreldrene til mine barns venner og se på hva mine barn har lagd/øvd på. 

Anonymkode: 9fe77...685

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det er obligatorisk er det jo i skoletiden da? Hvis ikke kan de ikke kreve at elevene stiller.

Anonymkode: 6faa6...50c

• Liker 1
Skrevet

Ved «vår» skole, så følger man ikke alle klasser. Man følger klasser hvor man har barn.  Men hver klasse viser frem flere ulike ting. F.eks hvordan de bruker Minecraft i samfunnsfagundervisning og utstillinger fra K&H. Sist så vi på et kjemieksperiment fra naturfag også. 
Noen elever viste også frem en måte de jobber med samarbeid på i matematikk og norsk. Vi fikk se koding med minste :) 

AnonymBruker
Skrevet

De som har flere barn er nok glade for at det bare er én dag,og ikke én dag for hver klasse! 

Anonymkode: 10a9e...c36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om det er obligatorisk er det jo i skoletiden da? Hvis ikke kan de ikke kreve at elevene stiller.

Anonymkode: 6faa6...50c

Det er på kveldstid. Tanken er vel at foreldre skal komme å se. 

Så avspaserer de en annen dag. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De som har flere barn er nok glade for at det bare er én dag,og ikke én dag for hver klasse! 

Anonymkode: 10a9e...c36

Mulig det, men jeg har fire barn og synes dette er en tullete dag. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg lærer, men åpen skole her betyr at vi kan gå til vårt/våre egne barns klasserom, og se hva de holder på med. Vi drar ikke til 1. og 4. når vi har barn i 3. og 5.... Vi pleier også å ha klassevis samling etter fremvisning og sånt. Ved åpen skole er det egentlig utfordrende med barn i ulike klasser. Vi må ofte dele oss, og er jeg alene med barna så blir det litt her og litt der. Styrete... Jeg har enda mindre tid til å løpe inn i hvert klassetrinn, og det er jeg heller ikke interessert i. 

Jeg er interessert i barnas arbeid (mine barns arbeid), og synes det både er informativt, sosialt og hyggelig. Barna er unge nok til å være veldig stolte av arbeidet sitt og viser frem med stor iver, og det er veldig gøy. 

Anonymkode: 4aba8...667

AnonymBruker
Skrevet

Sånn dag har vi også, men ikke at foreldre skal se hva klasser har drevet med. Men hele skolen lager opplegg som er morsomme for småe og store. En dag vi selger oss inn hos fremtidige elever. 

Anonymkode: b7979...271

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du skjønner at det er ikke lærerne sin «feil» at det åpen dag, men mest sannsynlig noe skoleledelsen eller kommunen har bestemt? Mest sannsynlig ville lærerne heller vært hjemme med egne familier på ettermiddagstid.

Anonymkode: 57f66...e1c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På min sønn sin skole har de hver vår "åpen skole" 

Da har hver klasse en liten presentasjon/ underholdning i sine klasserom.  Vi foreldre skal liksom gå rundt å se på de forskjellige klassene. Men helt ærlig bryr jeg meg fint lite om hva de andre klassene driver med.  Det er mange med meg om det. 

Så, hva er egentlig tanken bak dette? Tror lærerene at en mamma i 5 klasse, synes det er spennende å se hva alle andre gjør på skolen? 

Det er jo også obligatorisk for barna, så da må vi henge rundt på skolen i flere timer. 

Til opplysning, så synes jeg det er kjempe artig når mine barns klasser lager til noe. Da kan jeg jo snakke med foreldrene til mine barns venner og se på hva mine barn har lagd/øvd på. 

Tanken er at elevene skal oppleve det å holde et arrangement, å samtale med ukjente folk om et tema de kjenner.

En følelse av samhold og tilhørighet.

Endret av Ny Bruker
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sententia skrev (1 time siden):

Ved «vår» skole, så følger man ikke alle klasser. Man følger klasser hvor man har barn.  Men hver klasse viser frem flere ulike ting. F.eks hvordan de bruker Minecraft i samfunnsfagundervisning og utstillinger fra K&H. Sist så vi på et kjemieksperiment fra naturfag også. 
Noen elever viste også frem en måte de jobber med samarbeid på i matematikk og norsk. Vi fikk se koding med minste :) 

Minecraft i samfunnsfag?!??!

Anonymkode: df6cb...805

Skrevet (endret)

Vi har åpen kveld en gang i året. Det er ikke "vi lærere" som finner på dette, det er gjerne ledelsen, i samarbeid med FAU. Det gjøres i forbindelse med et årlig tema vi har. Vi som er lærere får for øvrig ikke avspasere noe som helst, ikke får vi betalt overtid heller. Det er selvfølgelig ikke obligatorisk, men vi som er lærere må stille opp. Akkurat som på foreldremøter osv.

Uansett. Det er jo for ungenes del, og det er den mest populære kvelden i året. Selv om det er helt frivillig og ingen foreldre eller barn må komme, er kvelden svært populær. Og jeg som lærer synes det er veldig stas, ungene er jo veldig stolte. Det er gjerne veldig flotte ting vi har brukt mye tid på. Og jeg er veldig stolt over å kunne vise fram hva "mine barn" har laget.

Men hvorfor? Nei, det er vel fordi man ønsker at man blir kjent på tvers av trinn, at vi ser at det øker fellesskapsfølelsen, elevene elsker å se på hva de andre har drevet med og det blir fine samtaler i klasserommet etterpå, og mange elever er stolte over å vise fram - ikke bare til egne foreldre, men også til andre. På vår skole opplever jeg at det skaper samhold, glede og fine samtaler.

Men jeg er ikke fan av at ting skal være obligatorisk på kveldstid, men jeg synes åpne kvelder er veldig hyggelig. Det er litt som 17. mai, det er hyggelig og koselig, og man gjør det til glede for elevene. De finner ekstra motivasjon når de vet at det skal stilles ut. Mine andreklassinger jobbet iherdig i flere uker med sist prosjekt sist, og jeg må si de var superflinke med sin utstilling.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Minecraft i samfunnsfag?!??!

Anonymkode: df6cb...805

Ja? Minecraft er jo supert i mange fag? 
Minecraft Education er en stor greie. 

Fredsprissenteret i Oslo har eget opplegg, blant annet. Utrolig lærerikt! 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...